Jeśli chodzi o 4 ośkę na wynajem czy do pracy na budowie to jak najbardziej 8x6, bo tam napęd potrzebny, a tym bardziej dużej różnicy nie ma w spalaniu. Ja jeszcze porównania nie mam bo 8x6 zrobił na razie 3 kursy i na razie nie różni się od 8x4, ale to za mało - więcej pojeździ to napiszę. U mnie pierwsza 4-ośka była 8x4, ale w moim przypadku jeździ 98% po asfalcie, wjeżdża na budowę, kiper i z powrotem na kopalnie.
Jeśli chodzi o silnik w samochodzie budowlanym to sprawa jest prosta - jak najwiekszy i jak najmocniejszy. Tu jest jazda na krótkich dystansach a żeby auto było ekonomiczne musi się szybko rozpędzać z ładunkiem, słaby silnik trzeba dłużej dusić przez co więcej pali. Do czteroośki to bezwzględnie minimum coś około 500 koni, powiem tak najnowszy nabytek ma V8 510 i jedzie o niebo lepiej niż 8x4 które ma zaledwie 30 KM mniej, ale nie o moc tu chodzi a moment obrotowy. Actrosy do 460 MP1 i 480 w przypadku MP2,MP3 mają V6, który daje 2100 Nm, a V8 (480 - MP1 i 500 w górę MP2,3) mają po 2800 Nm, dlatego V8 biją na głowę słabsze silniki i mniej palą bo gaz traktujesz delikatnie i przez krótszy czas.
Ja preferuję V8 500-600 KM wcale więcej nie pala a wręcz przeciwnie, mniej jak 460 nawet nie oglądaj, jazda 4-ośką z 400-konnym silnikiem na krótkich dystansach to męczarnia, a tak jak u mnie tereny lekko górzyste to takie auta maja tempo ciągników rolniczych
. Trafiają sie takie górki, że 8x4 z pełnym ładunkiem (25) rozpędzone do 90 wtacza się na szczyt 25 km/h, a ma 480KM.
Hmmm wersje wzmocnione są jak najbardziej, nie chcę się chwalić ale mnie trafiły się same rodzynki. Co prawda 6x4 to podstawowe 26 DMC, ale zawieszenie na poduszkach (tył) i najmocniejszy silnik MP1 powodują że bajecznie jeździ się tym autem - komfort i dynamika z ładunkiem jak w dobrej osobówce. Jest 570 KM i wcale nie uważam że jest ich za dużo a wozi po 15 ton. V8 biturbo 16L poj. pali 8-10l/100 km mniej niż MAN TGA 410 KM 6x4, wożący po 12ton.
Wróćmy do 4 -osiek, 8x4 wychaczyłem najmocniejszą wesję podwoziową - 50t DMC - zaj***sta rzadkość - tylko raz widziałem 8x8 500 KM z holenderskim kiprem w ogłoszeniu. Wg producenta można ładować po 32 t i nic się z zawieszeniem nie dzieje, co prawda tyle nie wożę, ale w zeszłym roku było wożone 25t w terenie i nie robi żadnego wrażenia ładunek na tym aucie.
Nowy nabytek ma 44 DMC techniczne, ale moje potrzeby wystarczy - oba mają osie przednie o nośności 9t każda, dzięki temu może uda się uzyskać odstępstwo na DMC.
3-ośki są też w takich wersjach jak moje 8x4 i wtedy po budowie takim można wozić po 25T, ale to też rzadkość one idą do Rosji, na bliski wschód, do Iraku, Emiratów arabskich itp.
Typowe 4-ośki wzmocnione mają osie przód po 7,5 8 t nośności więc te po 9t ciężko znaleźć - ale warto, dużo mocniejsze są.
Wejdź na moje www, tam kilka zdjęć jest.