wibako

actros EPS vs manual

Moderator: peckiel

actros EPS vs manual

Postprzez Pisak312 » 21 Mar 2016 19:59

Jakie są wasze opinie na temat skrzyni biegów EPS czy jednak manual posiadamy dwa actrosy 2643 na epsie i nie wyobrażam sobie jazdy manualem jednak od jakiegoś czasu obserwuje aukcje i szukam czterooski 8x8 lub 8x6 i wszystko co mi się podoba jest w manualu no i mnie to zniecheca . A może w czteroosce lepiej sprawuje się taki rodzaj skrzyni ?

Pisak312
Operator

Maszyna: Liebherr 316

Firma: usługi sprzętowe


Reklama

simmet

Re: actros EPS vs manual

Postprzez Kamal » 21 Mar 2016 20:31

Skrzynia ta sama. Dołożone sterowanie pneumatyczne.
No wiesz co to ja tu zrywam ścięgna palców uderzając w klawiaturę a ty mi pochwała nie chcesz kliknąć? Tego to się po tobie nie spodziewałem Popraw to Następnym razem tego błędu nie zrobię
Klikaj tylko się nie tłumacz że ci lewy klawisz myszy wysiadł

Awatar użytkownika
Kamal
Fachoperator

Maszyna: Atlas 65 x5


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Pisak312 » 21 Mar 2016 21:09

To akurat wiem ,chodzi mi o samą jazdę i o to która w praktyce jest lepsza z lewarkiem to miałem styczność tylko kamazie nie jeździłem np actrosem z manualem na budowie i ciekawi mnie czy np przy budowie gdzie jak wiadomo jest orka lepszy będzie EPS czy manual

Pisak312
Operator

Maszyna: Liebherr 316

Firma: usługi sprzętowe


Re: actros EPS vs manual

Postprzez dzierzan » 21 Mar 2016 23:26

Ja krótko jeździłem Actrosem 8x6 z manualem i jeździło się w porządku, ale też nie jeździłem w jakimś bardzo ciężkim terenie. Faktem jest, że w firmie były dwie sztuki tych Actrosów i obie miały problemy ze skrzyniami. W obu uszkodzone były synchronizatory, nie pamiętam czy te same biegi w obu przypadkach, ale w tym którym jeździłem był problem z 7. No i z relacji kolegów starszych stażem w obu przypadkach skrzynie były już naprawiane. W jednym jeśli dobrze pamiętam dwa razy wymieniali cały mechanizm wspomagający zmianę biegów (możliwe że coś mieszam, ale nie pamiętam dokładnie). No i mowa o Actrosie MP1. Niby w Actrosach manual był w opcji, ale Actrosów 8x6 czy 8x8 z eps jest mało.

dzierzan
Fachoperator

  • Posty: 663
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 10:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 22

Maszyna: JCB 3CX
MB Actros 2635 PK12000
MB Actros 3241

Firma: Transportowa


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Kamal » 22 Mar 2016 09:53

Ta skrzynia ma 4 biegi i reduktor z tyłu. Więc jak miałeś problem z 7 to i z 3 biegiem. Usterki mechaniczne w skrzyniach są te same, bo i skrzynie te same. W EPS dochodzi jeszcze elektronika i prawie bez awaryjna pneumatyka. Ale poważne usterki zdarzają się rzadko najczęściej to pękają wsuwki przy samej skrzyni na wtyczkach( zaczyna się od jakiś 400tyś km), a w nowszych padają microswitche w samym Joy-u( tak od 250tyś km). Styki niedostępne, ale podebrałem podobne i chodzą. Wymiana pękniętej wsuwki to też parę minut. Czasem ścina kołek głównego wybieraka, ale jak mas trochę wprawy to bez wyciągnięcia skrzyni nabijasz nowego w 2-3h.Natomiast jazda z ESP przyjemniejsze dzięki preselekcji biegów i szybszej zmianie. Więc jazdy nie napędowej masz mniej. Wiec mniejsze prawdopodobieństwo zagrzebania się a i ekonomika jazdy rośnie.
No wiesz co to ja tu zrywam ścięgna palców uderzając w klawiaturę a ty mi pochwała nie chcesz kliknąć? Tego to się po tobie nie spodziewałem Popraw to Następnym razem tego błędu nie zrobię
Klikaj tylko się nie tłumacz że ci lewy klawisz myszy wysiadł

Awatar użytkownika
Kamal
Fachoperator

Maszyna: Atlas 65 x5


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Piotr mc 85 » 22 Mar 2016 12:35

Ja też bym doradził EPS, wajcha nawet w 8x6 czy 8x8 to opcja za którą trzeba dopłacić przy zakupie nowego auta.
Mam już małą kolekcję Actrosów i wszystkie w EPSie, 6x4, 8x4 i sprawdza się bez zastrzerzeń nawet w terenie. Niedawno kupiłem 8x6 też z EPS, ale za wiele nie powiem bo na razie auto nie jeżdżone. Jedno co mogę opisać to, że do czteroośki mniej niż 15l pojemności czyli V8 w wypadku mercedesa, to bieda - to już są ciężkie auta zwłaszcza z ładunkiem. Mam porównanie 480 KM (V6, 12L) w 8x4 i zaledwie 30 KM więcej w 8x6 i całkiem inaczej auto jedzie zbiera się z ładunkiem szybciej, te 4l pojemności robi dużą robotę - ale jak pisałem do tej pory 1 kurs, więc spalanie oszacuję jak trochę pojeździ, ale powinno być dobrze.
dzierzan napisał(a): Faktem jest, że w firmie były dwie sztuki tych Actrosów i obie miały problemy ze skrzyniami. W obu uszkodzone były synchronizatory, nie pamiętam czy te same biegi w obu przypadkach, ale w tym którym jeździłem był problem z 7.

To o czym piszesz jest typowe w actrosach ale przy większych przebiegach, rzędu 700 000- 1 100 000 km. Znajomy kupił ciągnik z naczepą z jednej firmy (woził płody rolne na gospodarstwie) to właśnie nie miał 3 i 7. przy przebiegu 1 050 000 km. Zrobił i hula zadowolony ze spalania (V6, 400km) w trasie 26-28l z ładunkiem 26t.
U mnie 6x4 to MP1, reszta Mp2 2008r.
Pozdrawiam Piotr

Piotr mc 85
Fachoperator

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 16 Cze 2008 22:26
  • Miejscowość: Jaźwina
  • Pochwały: 34

Maszyna: VOLVO L150E, XCMG ZL50GCE, Hanomag55D,W K611, CAT 301.5

Firma: Kopalnia


Re: actros EPS vs manual

Postprzez dzierzan » 22 Mar 2016 18:04

Kamal napisał(a):Ta skrzynia ma 4 biegi i reduktor z tyłu. Więc jak miałeś problem z 7 to i z 3 biegiem.


Zgadza się, ale o dziwo z 3 nie było większych problemów (a może po prostu nie pamiętam :lol: ). Teraz pracuję z ojcem i od roku mamy Actrosa 6x4 na EPSie właśnie i najmniejszych problemów ze skrzynią nie ma, ale i auto ma ledwie 200k km przebiegu. Nie pamiętam jakie przebiegi miały tamte 8x6 ale na pewno powyżej 500k km.

Kamal napisał(a):Natomiast jazda z ESP przyjemniejsze dzięki preselekcji biegów i szybszej zmianie.


Co do tej szybszej zmiany to raczej bym się kłócił, ale EPS ma tą zaletę, że chroni skrzynię biegów bo jeśli zrobimy coś źle to nie zmieni biegu.

dzierzan
Fachoperator

  • Posty: 663
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 10:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 22

Maszyna: JCB 3CX
MB Actros 2635 PK12000
MB Actros 3241

Firma: Transportowa


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Kamal » 22 Mar 2016 18:14

Z szybszą zmianę to kłócą się ci który nie umieją jeździć. Zmieniają biegi po staremu najpierw sprzęgło później lewarek. Zamiast odwrotnie.
No wiesz co to ja tu zrywam ścięgna palców uderzając w klawiaturę a ty mi pochwała nie chcesz kliknąć? Tego to się po tobie nie spodziewałem Popraw to Następnym razem tego błędu nie zrobię
Klikaj tylko się nie tłumacz że ci lewy klawisz myszy wysiadł

Awatar użytkownika
Kamal
Fachoperator

Maszyna: Atlas 65 x5


Re: actros EPS vs manual

Postprzez dzierzan » 22 Mar 2016 18:19

Ja jeżdżę tak jak mówisz, najpierw wybieram bieg i dopiero później operuję sprzęgłem. W moim odczuciu eps trochę się ślimaczy i wajchą zrobiłbym to szybciej, ale też nigdy jakoś specjalnie tego nie mierzyłem więc może tylko tak mi się wydaje.

dzierzan
Fachoperator

  • Posty: 663
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 10:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 22

Maszyna: JCB 3CX
MB Actros 2635 PK12000
MB Actros 3241

Firma: Transportowa


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Piotr mc 85 » 22 Mar 2016 20:00

Kiedyś wyczytałem na wagacieżka.pl , że w MP2 EPS jest 20% wolniejszy, tylko nie pamiętam względem MP1, czy MP3?
Pozdrawiam Piotr

Piotr mc 85
Fachoperator

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 16 Cze 2008 22:26
  • Miejscowość: Jaźwina
  • Pochwały: 34

Maszyna: VOLVO L150E, XCMG ZL50GCE, Hanomag55D,W K611, CAT 301.5

Firma: Kopalnia


Re: actros EPS vs manual

Postprzez dzierzan » 22 Mar 2016 20:21

Też o tym czytałem i to było względem MP1, w MP3 to już były chyba automaty.

dzierzan
Fachoperator

  • Posty: 663
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 10:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 22

Maszyna: JCB 3CX
MB Actros 2635 PK12000
MB Actros 3241

Firma: Transportowa


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Pisak312 » 23 Mar 2016 07:58

Ja chyba jednak poczekam poszukam i znajdę idealny egzemplarz z EPS bo jak widzę tego kija to się czuje jak w kama3 a tu jeden paluszek psztyk i ogień ! :faja:

Pisak312
Operator

Maszyna: Liebherr 316

Firma: usługi sprzętowe


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Piotr mc 85 » 23 Mar 2016 10:03

Tym bardziej, że EPSów jest więcej, ale znaleźć auto takie jak potrzebujesz to jest sztuka bo najwięcej jest pospolitych wersji ze słabszymi silnikami czy osiami przednimi. W moim przypadku to był fart, że trafiły się takie wersje które mi podpasowały.
Pozdrawiam Piotr

Piotr mc 85
Fachoperator

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 16 Cze 2008 22:26
  • Miejscowość: Jaźwina
  • Pochwały: 34

Maszyna: VOLVO L150E, XCMG ZL50GCE, Hanomag55D,W K611, CAT 301.5

Firma: Kopalnia


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Pisak312 » 23 Mar 2016 18:12

Słuchaj w czterrooskach jestem noga zero doświadczenia auto będzie używane w małej firmie robimy jakieś niewielkie roboty ziemne przy budowie dróg ale będzie też chodziło na wynajmie wiec wiadomo jakie warunki. To co szukać ? napewno actros pytanie jaki silnik 410 ? 460? W 3 osce mam 400 i 430 różnica jest ogromna no i napęd wolałbym 8x6 i czy oski mają tak jak 3 osiowe wersje wzmacniane nie np 2640 tylko 3340 . Dodam że szukamy mp1 lub mp2 wiec szału niema.

Pisak312
Operator

Maszyna: Liebherr 316

Firma: usługi sprzętowe


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Piotr mc 85 » 24 Mar 2016 10:22

Jeśli chodzi o 4 ośkę na wynajem czy do pracy na budowie to jak najbardziej 8x6, bo tam napęd potrzebny, a tym bardziej dużej różnicy nie ma w spalaniu. Ja jeszcze porównania nie mam bo 8x6 zrobił na razie 3 kursy i na razie nie różni się od 8x4, ale to za mało - więcej pojeździ to napiszę. U mnie pierwsza 4-ośka była 8x4, ale w moim przypadku jeździ 98% po asfalcie, wjeżdża na budowę, kiper i z powrotem na kopalnie.
Jeśli chodzi o silnik w samochodzie budowlanym to sprawa jest prosta - jak najwiekszy i jak najmocniejszy. Tu jest jazda na krótkich dystansach a żeby auto było ekonomiczne musi się szybko rozpędzać z ładunkiem, słaby silnik trzeba dłużej dusić przez co więcej pali. Do czteroośki to bezwzględnie minimum coś około 500 koni, powiem tak najnowszy nabytek ma V8 510 i jedzie o niebo lepiej niż 8x4 które ma zaledwie 30 KM mniej, ale nie o moc tu chodzi a moment obrotowy. Actrosy do 460 MP1 i 480 w przypadku MP2,MP3 mają V6, który daje 2100 Nm, a V8 (480 - MP1 i 500 w górę MP2,3) mają po 2800 Nm, dlatego V8 biją na głowę słabsze silniki i mniej palą bo gaz traktujesz delikatnie i przez krótszy czas.
Ja preferuję V8 500-600 KM wcale więcej nie pala a wręcz przeciwnie, mniej jak 460 nawet nie oglądaj, jazda 4-ośką z 400-konnym silnikiem na krótkich dystansach to męczarnia, a tak jak u mnie tereny lekko górzyste to takie auta maja tempo ciągników rolniczych :roll: . Trafiają sie takie górki, że 8x4 z pełnym ładunkiem (25) rozpędzone do 90 wtacza się na szczyt 25 km/h, a ma 480KM.
Hmmm wersje wzmocnione są jak najbardziej, nie chcę się chwalić ale mnie trafiły się same rodzynki. Co prawda 6x4 to podstawowe 26 DMC, ale zawieszenie na poduszkach (tył) i najmocniejszy silnik MP1 powodują że bajecznie jeździ się tym autem - komfort i dynamika z ładunkiem jak w dobrej osobówce. Jest 570 KM i wcale nie uważam że jest ich za dużo a wozi po 15 ton. V8 biturbo 16L poj. pali 8-10l/100 km mniej niż MAN TGA 410 KM 6x4, wożący po 12ton.
Wróćmy do 4 -osiek, 8x4 wychaczyłem najmocniejszą wesję podwoziową - 50t DMC - zaj***sta rzadkość - tylko raz widziałem 8x8 500 KM z holenderskim kiprem w ogłoszeniu. Wg producenta można ładować po 32 t i nic się z zawieszeniem nie dzieje, co prawda tyle nie wożę, ale w zeszłym roku było wożone 25t w terenie i nie robi żadnego wrażenia ładunek na tym aucie.
Nowy nabytek ma 44 DMC techniczne, ale moje potrzeby wystarczy - oba mają osie przednie o nośności 9t każda, dzięki temu może uda się uzyskać odstępstwo na DMC.
3-ośki są też w takich wersjach jak moje 8x4 i wtedy po budowie takim można wozić po 25T, ale to też rzadkość one idą do Rosji, na bliski wschód, do Iraku, Emiratów arabskich itp.
Typowe 4-ośki wzmocnione mają osie przód po 7,5 8 t nośności więc te po 9t ciężko znaleźć - ale warto, dużo mocniejsze są.
Wejdź na moje www, tam kilka zdjęć jest.
Pozdrawiam Piotr

Piotr mc 85
Fachoperator

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 16 Cze 2008 22:26
  • Miejscowość: Jaźwina
  • Pochwały: 34

Maszyna: VOLVO L150E, XCMG ZL50GCE, Hanomag55D,W K611, CAT 301.5

Firma: Kopalnia


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Piotr mc 85 » 30 Mar 2016 12:44

No i potwierdziły się moje przypuszczenia co do eksploatacji auta 8x6 vs 8x4 i dużych silników w tych wywrotkach.
Auto zrobiło wczoraj 240 km, średnie spalanie z ładunkiem 25 - 52L/100km, warunki: z ładunkiem lekko pod górę i pod wiatr (dość silny był wczoraj), na pusto odwrotnie, ale np. dziś na innej trasie 15km i z powrotem niecałe 48L/100 km i to był pierwszy kurs więc silnik początkowo jeszcze nie rozgrzany. Jestem pozytywnie zaskoczony - 8x6 nie pali więcej niż 8x4, nie wiem czy dlatego, że 8x6 ma mocniejszy silnik, czy ot tak po prostu jest ale chyba jednak to pierwsze.
Pozdrawiam Piotr

Piotr mc 85
Fachoperator

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 16 Cze 2008 22:26
  • Miejscowość: Jaźwina
  • Pochwały: 34

Maszyna: VOLVO L150E, XCMG ZL50GCE, Hanomag55D,W K611, CAT 301.5

Firma: Kopalnia


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Pisak312 » 29 Lip 2016 21:39

No i padło ze zakupiony został 8x6 manuał po dwóch miesiącach użytkowania stwierdzamy ze manual to PORAŻKA . Ani to w teren ani na asfalt . EPS to EPS ;) chyba że ktoś podpowie czym może być spowodowane to ze biegi bardzo ciężko wchodzą sprzęgło wciśnięty do końca a trzeba użyć bardzo dużo siły chociaż czasem wchodzą gładko . Można powiedzieć ze gorzej niż w starym KAMA3 . Dodam że pompka jest po regeneracji siłowniki suche . Może to porostu w actros ach tak ma być brak mi porównania

Pisak312
Operator

Maszyna: Liebherr 316

Firma: usługi sprzętowe


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Kamal » 29 Lip 2016 22:10

Biegi mają wchodzić lekko.
No wiesz co to ja tu zrywam ścięgna palców uderzając w klawiaturę a ty mi pochwała nie chcesz kliknąć? Tego to się po tobie nie spodziewałem Popraw to Następnym razem tego błędu nie zrobię
Klikaj tylko się nie tłumacz że ci lewy klawisz myszy wysiadł

Awatar użytkownika
Kamal
Fachoperator

Maszyna: Atlas 65 x5


Re: actros EPS vs manual

Postprzez dawidg2 » 30 Lip 2016 11:34

Może ma gdzieś wajchę wyrobiona na połączeniach ze skrzynią. Albo zawory na skrzyni szwankuja juz.

dawidg2
Fachoperator

  • Posty: 6204
  • Rejestracja: 14 Kwi 2008 20:47
  • Miejscowość: Krzemieniewo
  • Pochwały: 134

Maszyna: JCB, Schaeff

Firma: Szukam


Re: actros EPS vs manual

Postprzez Pisak312 » 23 Mar 2017 22:00

Panowie silowniczek ten z boku skrzyni od przebitki dolna górna wymieniony drugi wspomagający jak nowy pompka zregenerowana a Mercedes ma nastroje raz biegi wchodzą płynnie a czasem coś mu najdzie że nie w ząb nie idzie najgorsze są redukcje no z 8 na 7 z 5 na 4 itp czy wina tu może być wysprzeglika ? Lub sprzęgła ? Ale niema tu typowych innych objawów dla tych usterek

Pisak312
Operator

Maszyna: Liebherr 316

Firma: usługi sprzętowe


Następna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej