ketral
wibako
BSL TURBO
klinikamaszyn



Tachograf

Moderator: peckiel

Tachograf

Postprzez johnson23 » 02 Lut 2018 14:52

Witam, mam pytanie. Kupiłem wywrotke z hdsem 6x4. Ciężarówka będzie mi potrzebna do roboty brukarskich i kanalizacji. Przez pół roku zamierzam sam na niej jeździć później planuje zatrudnić kierowcę. Teraz meritum:) W wywrotce mam tachograf cyfrowy, kuzyn namawia mnie żebym zmienił na tarczki(jest taka mozliwosc). Co "lepiej" wychodzi w praniu, teczki czy karta kierowcy? Rzadko będę miał budowy gdzie cały dzień będę się poruszał tylko po terenie budowy.

johnson23
Młodszy operator

  • Posty: 101
  • Rejestracja: 21 Lis 2009 20:35
  • Miejscowość: Zach-Pom
  • Pochwały: 2

Reklama

Re: Tachograf

Postprzez Luka » 02 Lut 2018 15:36

Absolutnie.
Jeśli jest założony cyfrowy (montowane bodaj od 05.2006), nie możesz zmienić na tachograf analogowy. Co więcej, jeśli byś miał na tarczki, a by ci się zepsuł, musisz wymienić na cyfrowy.

Tachograf cyfrowy jest wygodniejszy, wszystkie czasy ci się sumują, masz wszystko czarne na białym, trudniej robić na nim wałki (stąd ten głupi pomysł wymianą), ale musisz mieć również świadomość nowych obowiązków - zrzucanie danych z karty kierowcy (mam nadzieję, że masz) nie rzadziej niż co 29 dni oraz co 90 dni z tachografu. W/w interwały są maksymalnymi, możesz to robić częściej.

PS: Powiedz kuzynowi, żeby ci doradzał w rzeczach na których się zna, chyba, że ma odłożone kilka-kilkanaście tysięcy, żeby ci opłacić karę administracyjną. W tym przypadku, gdy jesteś kierowcą-właścicielem, zapłacisz karę za jednego i drugiego.

Tutaj nieco podobna sytuacja, tylko z podmienionym impulsatorem (od 2013 montowane są impulsatory z obudową ceramiczną).
http://40ton.net/mercedes-actros-2017-r ... u-kurczat/

Luka
Młodszy operator

Maszyna: Szukam

Firma: Transport


Re: Tachograf

Postprzez dzierzan » 02 Lut 2018 17:17

Sam jeżdżę 6x4 z hds i moim zdaniem tacho cyfrowe jest super sprawą przy mojej pracy. Nie kombinuję z tacho bo nie mam takiej potrzeby, a nie zliczę ile razy tarczkę przekręciłem bo o niej zapomniałem. Zazwyczaj wyjeżdżam o stałych porach, ale czasem zdarzy się wcześniej i później muszę ustawiać przypomnienia na telefonie, a często albo go nie słyszę stojąc na hds albo zostawię w kabinie. Podobnie po zjechaniu i zostawieniu auta na weekend zdarzyło mi się nie wyjąć tarczki i się kręci do poniedziałku, albo wyjąłem tarczkę, a tu nagle jakiś wyjazd się urodził :roll: Z cyfrowym tacho moim zdaniem jest dużo mniej problemów.

dzierzan
Operator

  • Posty: 368
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 09:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 13

Maszyna: CAT 428D2
MB Actros 2635 PK12000
MAN 16.220 Hiab 070

Firma: Transportowa


Re: Tachograf

Postprzez Luka » 02 Lut 2018 20:33

Pauza na "otwartym" tacho rozwiązuje większość z tych problemów :)

Według mnie największym problemem z analogami jest też analogowe (ręczne) zliczanie czasu jazdy, przerw itd. Akurat mam w Renault zliczanie przez komputer samochodu, takie quasi-cyfrowy.

Zliczanie jest proste jak jedziesz autostradą ciągiem, ale pod koparką jest to trudno policzyć. Ale też trudniej tu o przegięcia, więc według mnie cyfrowy jest praktyczniejszy.

Luka
Młodszy operator

Maszyna: Szukam

Firma: Transport


Re: Tachograf

Postprzez dzierzan » 03 Lut 2018 13:05

No niby tak, ale użycie dwóch tarcz w czasie 24h to chyba wykroczenie :?:

Co do zliczania to najprościej chyba jeżdżąc pod koparką robić pauzy co 3h, pierwsza 15, druga 30 min. Przez 6h raczej więcej niż 4,5h samej jazdy nie będzie.

dzierzan
Operator

  • Posty: 368
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 09:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 13

Maszyna: CAT 428D2
MB Actros 2635 PK12000
MAN 16.220 Hiab 070

Firma: Transportowa


Re: Tachograf

Postprzez Luka » 03 Lut 2018 17:09

Tak, ale nie musisz używać kilku wykresówek. Wpisujesz z tyłu numer rejestracyjny, stan licznika i ogień. Jak wiesz, że się zapowiada, że coś może jeszcze wypaść, to nie wykreślasz aktywności z tyłu, tylko czekasz do końca dnia i wtedy dopiero sobie wykreślasz na spokojnie.

Pauzy można robić częściej, ale faktycznie dobrze robić w takim układzie jak piszesz, bo trzeba pamiętać, że do 6h od rozpoczęcia musisz zrobić przerwę w pracy, a jednocześnie przerwę w jeździe.

Luka
Młodszy operator

Maszyna: Szukam

Firma: Transport


Re: Tachograf

Postprzez dzierzan » 03 Lut 2018 17:39

To jest rzeczywiście dobra opcja jeśli nie wiem czy nie będę jeszcze wyjeżdżał, ale zazwyczaj wtedy zostawiam tarczę do rana (wtedy trzeba się pilnować żeby jej nie przespać :mrgreen: ), albo wyciągam wieczorem. Ten problem występuje tylko zimą kiedy jest mniej roboty i często wyskakuje coś w ciągu dnia. Gorzej jest w sezonie kiedy trafia się wyjazd np. przed 6 (zazwyczaj wymieniam tarczę 6.45) i wtedy muszę się pilnować żeby ją wymienić o odpowiedniej godzinie, a w ferworze walki zdarza się zapomnieć :wink: No i tutaj pauza na "otwartym" nie rozwiązuje mi problemu.

ITD nie będzie robiło problemów jeśli z przodu i z tyłu tarczy będzie ten sam samochód :?:

dzierzan
Operator

  • Posty: 368
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 09:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 13

Maszyna: CAT 428D2
MB Actros 2635 PK12000
MAN 16.220 Hiab 070

Firma: Transportowa


Re: Tachograf

Postprzez Luka » 03 Lut 2018 17:46

Nie bardzo rozumiem, czemu pauza na "otwartym" tacho nie rozwiązuje problemu. Powiedziałbym, że wręcz idealnie. Nic nie musisz pamiętać, pilnować. Przychodzisz kiedy wstaniesz, wkładasz świeżą tarczkę, kończysz, wyciągasz :D Co więcej, przestawianie samochodu po bazie w takim przypadku jest praktycznie nie do wykrycia, więc oficjalnie nie przerywasz odpoczynku.

ITD nie powinno robić problemów. Nigdzie nie jest napisane, że nie możesz tym samym samochodem jeździć. Po prostu, wysiadłeś z samochodu, zabierasz tarczkę, bo tarczka idzie za kierowcą, a nie masz pewności, czy ktoś inny nie będzie w tym czasie używał samochodu (pomijam, że jesteś właścicielem i tą pewność możesz mieć ;) )

Luka
Młodszy operator

Maszyna: Szukam

Firma: Transport


Re: Tachograf

Postprzez dzierzan » 03 Lut 2018 17:57

No nie rozwiązuje bo wkładam tarczkę o 7, zjeżdżam o 16, otwieram tacho, kręcę pauzę. Muszę wyjechać 5.30 więc musiałbym drugą tarczę włożyć przed upływem 24h.

dzierzan
Operator

  • Posty: 368
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 09:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 13

Maszyna: CAT 428D2
MB Actros 2635 PK12000
MAN 16.220 Hiab 070

Firma: Transportowa


Re: Tachograf

Postprzez Luka » 04 Lut 2018 15:54

Tak, ale okres, czy też "dobę" kończysz odpoczynkiem 9 lub 11 godzinnym. To sformułowanie "okres 24-godzinny" jest niefortunne i robi zamieszanie. Ale jeśli kończysz pracę o 16, robisz 11h i o 3:00 możesz startować, zaczynasz nowy okres 24-godzinny, z nową tarczką. Pamiętaj, że w podwójnej obsadzie okres wynosi 30h.

Ja robię tak, że przychodzę, wykreślam pauzę od 0:00 do 7:00, robię co mam robić, wyciągam tarczkę, kreślę od 16:00 do 24:00. Następnego dnia robię dokładnie to samo, nawet jak zaczynam o 6:00.

Taka pozycja w taryfikatorze jest po to, żeby nie kombinować, tu trochę jazdy na jednej tarczce, na drugiej też trochę, odpoczynek na trzeciej i zorientuj się gdzie jest wałek. W tym przypadku masz porządek w papierach, brak konieczności wymiany tarczek w trakcie roboty, nie musisz pilnować, żeby ją wyciągać. Nigdy nikt nie miał zażaleń do takiego rozpisywania tarczek, ani program do czytania tarczek, ani firma prowadząca ewidencję, ani służby. Znajomi też tak robią, bo pytałem i też żadnych problemów.

Polecam, bo jest wygodnie. Przedzwoń do ITD, upewnij się.

Luka
Młodszy operator

Maszyna: Szukam

Firma: Transport


Re: Tachograf

Postprzez dawidg2 » 04 Lut 2018 18:23

Po to na odwrocie tarczki są kratki żeby tam kreślić pauzy i jazdę gdy np nam się tacho zepsuje.

Nie wiem czy dobrze pamiętam ale jak się jeździ w koło komina to można na młotkach ustawić tacho. Wtedy nie trzeba pamiętać by przekręcić z łóżka na pracę itd.

dawidg2
Fachoperator

  • Posty: 4449
  • Rejestracja: 14 Kwi 2008 19:47
  • Miejscowość: Krzemieniewo
  • Pochwały: 90

Maszyna: JCB, Schaeff

Firma: Szukam


Re: Tachograf

Postprzez dzierzan » 04 Lut 2018 20:36

A widzisz, dzięki Luka w takim razie za cenne rady :wink:

Właściwie jeżdżąc w koło komina możesz jeździć cały czas na łóżku bo ciężko jest udowodnić, że wykonywałeś inną pracę i nawet ITD się za specjanie do tego u nas nie czepia, ale dla świętego spokoju lepiej dać młotki i robić przerwy co 3h. Nawet jadąc w trasie możesz włączyć młotki, jedno drugiemu nie przeszkadza, bo jeśli jedziesz to tacho i tak rejestruje jazdę.

dzierzan
Operator

  • Posty: 368
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 09:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 13

Maszyna: CAT 428D2
MB Actros 2635 PK12000
MAN 16.220 Hiab 070

Firma: Transportowa


Re: Tachograf

Postprzez Luka » 04 Lut 2018 20:53

Nie ma za co ;) Co prawda narobiliśmy trochę offtopu, ale autor tematu i tak zaginął w akcji.

Teoretycznie powinno się jeździć na młotkach, a na przerwę przełączać na łóżko. Za to też są kary, choć mnie się akurat nigdy nie czepili. Ale zawsze można trochę naciągnąć i np. prace hdsem robić na łóżku, bo piękne przerwy wychodzą. Ale też nie warto robić np. na zakładach o rozbudowanym BHP, bo można sobie tym kłopotów narobić, zwłaszcza jakby się coś wydarzyło.

Sam jeżdżę na łóżku, ale przełączam na niektóre załadunki czy rozładunki, żeby na ogół coś tam się pojawiało na tarczce.

Luka
Młodszy operator

Maszyna: Szukam

Firma: Transport


Re: Tachograf

Postprzez johnson23 » 05 Lut 2018 20:50

Jestem, jestem ale ma problem ze zrozumieniem:/ Trochę to wszytko zagmatwane. Czyli cyfrowy łatwiejszy w obsłudze ale lepiej mieć tarczki? Dobrze zrozumiałem? Pierwsza rejestracja jest z 03.2006 roku, czyli mogę zmienić na tarczki. Kuzyn ma firmę transportową(miedzynarodowka) i ma coś ok. 12koni więc coś tam się zna ale wolę się spytać na forum budowlanym bo wydaje mi się że wywrotka na budowie ma inną specyfikę pracy niż koń z firanka.

johnson23
Młodszy operator

  • Posty: 101
  • Rejestracja: 21 Lis 2009 20:35
  • Miejscowość: Zach-Pom
  • Pochwały: 2

Re: Tachograf

Postprzez Luka » 05 Lut 2018 21:18

Jak nie planujesz na starcie zaginać czasoprzestrzeni, to bym nic nie zmieniał, tylko jeździł.

Luka
Młodszy operator

Maszyna: Szukam

Firma: Transport


Re: Tachograf

Postprzez dawidg2 » 05 Lut 2018 21:21

Ale cyfrowy na tarczki czy na kartę? bo takie i takie są

dawidg2
Fachoperator

  • Posty: 4449
  • Rejestracja: 14 Kwi 2008 19:47
  • Miejscowość: Krzemieniewo
  • Pochwały: 90

Maszyna: JCB, Schaeff

Firma: Szukam


Re: Tachograf

Postprzez Luka » 05 Lut 2018 22:09

Cyfrowe są tylko na kartę. Na tarczki są elektroniczne, ale analogowe.

Luka
Młodszy operator

Maszyna: Szukam

Firma: Transport


Re: Tachograf

Postprzez dzierzan » 06 Lut 2018 00:05

johnson23 napisał(a):Jestem, jestem ale ma problem ze zrozumieniem:/ Trochę to wszytko zagmatwane. Czyli cyfrowy łatwiejszy w obsłudze ale lepiej mieć tarczki? Dobrze zrozumiałem? Pierwsza rejestracja jest z 03.2006 roku, czyli mogę zmienić na tarczki. Kuzyn ma firmę transportową(miedzynarodowka) i ma coś ok. 12koni więc coś tam się zna ale wolę się spytać na forum budowlanym bo wydaje mi się że wywrotka na budowie ma inną specyfikę pracy niż koń z firanka.


Raczej powiedziałbym, że analogowy jest łatwiejszy w obsłudze, a cyfrowy upraszcza życie bo tak jak w moim przypadku nie trzeba zmieniać i rysować tarczek, a potem tego trzymać, tylko jeździsz i co jakiś czas zczytujesz z karty. Jedyny minus jaki widzę to przestawianie auta na bazie w czasie pauzy(chociaż i to bez problemu można obejść wyjmując kartę). Dla kuzyna który jeździ w trasy tarczki są o tyle lepsze że pozwalają zaginać czasoprzestrzeń :wink: Jeżdżąc 6x4 z HDS podejrzewam, że 90% czasu to jazda wokół komina i tutaj zupełnie nie ma takiej potrzeby, a nawet jeśli nie to i tak uważam, że nie ma sensu specjalnie przesiadać się na analogowe tacho.

dzierzan
Operator

  • Posty: 368
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 09:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 13

Maszyna: CAT 428D2
MB Actros 2635 PK12000
MAN 16.220 Hiab 070

Firma: Transportowa


Re: Tachograf

Postprzez johnson23 » 07 Lut 2018 11:53

Po waszych radach zostanę przy cyfrowym tacho. Mam jeszcze pytanie apropo licencji na przewóz rzeczy. Prowadzę z braćmi firmę zajmująca się robotami drogowymi i wod-kan. Niedawno zalozylem firme i zakupilem wywrotke z hdsem, żeby głównie jeździć pod firmą braci(dostałem preferencyjna pożyczkę z unii na założenie nowej firmy). Czy mam starać się o licencję na przewóz rzeczy czy jeździć na licencji na przewóz własny? Myślałem żeby wystawiać faktury na usługi brukarskie itp i mieć umowę na daną budowę na wykonanie np. podbudowy czy ogolenie za robote. Tylko czy jak będę jechał z np. kostka betonowa na budowę na której z tej kostki będę robił chodniki,a na fakturze bedzie firma braci to czy mogę to wieź jako transport własny czy to już będzie usługa transportową?

johnson23
Młodszy operator

  • Posty: 101
  • Rejestracja: 21 Lis 2009 20:35
  • Miejscowość: Zach-Pom
  • Pochwały: 2

Re: Tachograf

Postprzez zeppelin zm 15 » 07 Lut 2018 12:33

To już będzie usługa bo nie masz swojego ładunku tylko innej firmy.

zeppelin zm 15
Fachoperator

Maszyna: Zeppelin Zm 15, Hanomag 44 C Hanomag 50 E

Firma: Wspaniała


Następna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

eRobocze

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej