wibako

Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez slav83 » 28 Mar 2012 19:34

Marka i model maszyny: 4cx
Rok produkcji: 2006

Zna ktoś jakiś sposób by zmniejszyć spalanie 4cx. Myśle że silniki z 3 cx (92km i chyba słabsze te były) rożnią się co najwyzej turbinami, intercoolerami. Z tego co sie ktoś tu wypowiadał to te troszke słabsze silniki są oszczedniejsze o jakies 20 l na zbiorniku. Dziś na wynajmie stawki stoja a paliwa drożeja, na budowach gonią by silniki głośno ryczały, czy jest jakiś sposób by bezpiecznie zmniejszyć moc a tym samym spalanie?

slav83
Pomocnik operatora

  • Posty: 83
  • Rejestracja: 02 Wrz 2007 14:20
  • Miejscowość: byd

Reklama

simmet

Re: tunning inaczej

Postprzez Jarewa » 28 Mar 2012 20:03

Podkręć ogranicznik wysokich obrotów do 2tyś a spalanie spadnie o jakieś 20% a nawet i więcej tylko odczujesz na mocy.

Jarewa
Fachoperator

  • Posty: 2807
  • Rejestracja: 09 Sie 2006 22:04
  • Miejscowość: DOLNOSLASKIE
  • Pochwały: 56

Re: Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez GACUŚ » 30 Mar 2012 00:50

Załóż sobie kolego instalację gazową a zaoszczędzisz wtedy jakieś 20-30% lub załóż generator HHO (generator wodoru) który również da oszczędności ok 30% . Polecam to drugie rozwiązanie bo wodę masz praktycznie za darmo a gaz LPG jednak kilka zł kosztuje .
Pozdrawiam
Wiesiek

Awatar użytkownika
GACUŚ
Fizol

  • Posty: 41
  • Rejestracja: 09 Wrz 2007 23:20
  • Miejscowość: Bydgoszcz
  • Pochwały: 2

Maszyna: JCB 3CX 1988r


Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez mechanior » 31 Mar 2012 08:05

to jeszcze powiedz ile co kosztuje i jaki jest czas zwrotu pieniędzy wydanych na takie instalacje...

z tego co wiem najtańsza instalacja LPG do diesla to wydatek rzędu 10.000 a oszczędność to teoretycznie 20% a w rzeczywistości do 10%, trzeba wygospodarować miejsce na butlę a system sterujący działa z elektronicznie sterowanymi pompami wtryskowymi...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez lordkubus » 31 Mar 2012 19:38

a turbina jest sterowana jakąś elektorniką ? firmy tuningowe wykonują tak zwany ecotuning

Awatar użytkownika
lordkubus
Fachoperator

  • Posty: 691
  • Rejestracja: 12 Paź 2007 19:43
  • Miejscowość: Wrocław
  • Pochwały: 5

Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez mechanior » 31 Mar 2012 20:29

w popularnych silnikach maszyn nie ma jeszcze (nie są popularne) turbin sterowanych elektronicznie o zmiennej geometrii (constant pressure), zaworów EGR, wielu innych "bajerów" bo tak naprawdę nie są niezbędne
wprowadzono je by łatwiej osiągnąć normy emisji spalin i wyciskać z silników ponadnormatywną moc
tymczasem najlepiej sprawdzają się stare dobre i proste rozwiązania: ponad 6 litrów pojemności i poniżej 200 koni...
niewielkie ciśnienie doładowania (poniżej 1 bar) i żadnych cudów
dlatego maszyny z lat 80` działają do dzisiaj i prawdopodobnie gdyby były odpowiednio traktowane działały by jeszcze baaardzo długo (po tym jak te z lat 00` zarosną trawą)
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez slav83 » 31 Mar 2012 21:14

a czy jest jakaś możliwość zmiany mocy w silnikach jcb dieselmax z 100 km na np. 86 tak jak to maja niektóre silniki w 3 cx, nie wierze że 100 km silniki są inne od tych słabszych, może po prostu nie maja intercoolera, turbiny?

slav83
Pomocnik operatora

  • Posty: 83
  • Rejestracja: 02 Wrz 2007 14:20
  • Miejscowość: byd

Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez mechanior » 31 Mar 2012 22:03

teoretycznie wystarczy tylko zmienić dawkę wtrysku bo (z doświadczenia) nie podejrzewam by były jakieś różnice w budowie rozrządu (wałki, zawory itp) czy innych elementów silnika bo to się po prostu nie opłaca (produkcja kilku różnych wersji)
zastanawiam się tylko po jaką cholerę kupujesz maszynę 100 KM i potem próbujesz ją skręcić
sprzedaj i kup słabszą

dawki nie przestawisz samodzielnie, trzeba do tego zdemontować pompę i ustawić na specjalnym urządzeniu
ale żaden profesjonalny warsztat się tego nie podejmie ponieważ pompy konstrukcyjnie są przystosowane do określonych warunków pracy czyli całej reszty silnika
ograniczenie dawki spowoduje zaburzenie pracy silnika co objawi się dużo większym spadkiem mocy niż wynikający ze zmniejszonej ilości paliwa...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez slav83 » 31 Mar 2012 23:14

jak kupywałem maszyne to diesel kosztował niecałe 3,50 , teraz ile kosztuje to chyba wiesz. Zmiana maszyn nie wchodzi wgrę zbyt duże ryzyko.

slav83
Pomocnik operatora

  • Posty: 83
  • Rejestracja: 02 Wrz 2007 14:20
  • Miejscowość: byd

Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez mechanior » 01 Kwi 2012 00:03

oszczędzać można zawsze, nawet jak ropa była tania, skoro zdecydowałeś że ważna jest moc maszyny to wykorzystaj ją zamiast ściemniać pracując na godziny...

ja też mogłem kupić samochód z 90KM silnikiem i kasować za godziny dojazdu ale wolę poruszać się po mieście szybko i dynamicznie licząc od kilometra... mój wybór za cenę 10-12L/100km

inwestycja w ograniczenie mocy silnika będzie niewspółmierna do zysków i bez gwarancji powodzenia bo cała maszyna jest skonstruowana do pracy w takiej konfiguracji w jakiej została sprzedana
skutki jej zaburzenia mogą być odwrotne do zamierzeń...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez GACUŚ » 01 Kwi 2012 13:04

mechanior napisał(a):to jeszcze powiedz ile co kosztuje i jaki jest czas zwrotu pieniędzy wydanych na takie instalacje...

z tego co wiem najtańsza instalacja LPG do diesla to wydatek rzędu 10.000 a oszczędność to teoretycznie 20% a w rzeczywistości do 10%, trzeba wygospodarować miejsce na butlę a system sterujący działa z elektronicznie sterowanymi pompami wtryskowymi...

No niestety LPG troszeczkę kosztuje. Do mojej babci instalację wyceniono na ok 4-5 tysięcy zł, najtaniej udało mi się znaleźć za 2500zł bez butli. Ile kosztuje taka instalacja do nowszych maszyn nafaszerowanych elektroniką nie wiem.
Jeżeli chodzi o instalację HHO to tutaj koszt jest już tańszy bo do mojej babci koszt takiej instalacji montowanej w zakładzie to ok 1500-1800zł. W porównaniu do LPG przy HHO zwrot jest szybszy gdyż paliwem jest woda której 1 litr zużywamy na ok 500-1000km. Jeżeli byśmy taką instalację wykonali sami to potrzebowalibyśmy ok 500-800zł.
Dwa miesiące temu zbudowałem swój pierwszy generator HHO który zamontowałem w VW T4, spalanie spadło o prawie 3 litry. Kuzyn HHO ma zamontowane w Mercedesie 1617 gdzie spalanie z 30 litrów spadło na 21litrów. oszczędność 9 litrów. Więc łatwo policzyć że zwrot wydatków poniesionych na taką instalację nastąpi dość szybko.
Pozdrawiam
Wiesiek

Awatar użytkownika
GACUŚ
Fizol

  • Posty: 41
  • Rejestracja: 09 Wrz 2007 23:20
  • Miejscowość: Bydgoszcz
  • Pochwały: 2

Maszyna: JCB 3CX 1988r


Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez mechanior » 01 Kwi 2012 14:05

paliwem nie jest WODA! działanie generatora HHO jest oparte na elektrolizie a paliwem jest jej produkt czyli WODÓR a właściwie jego mieszanka z tlenem, podanie takiej mieszanki do kolektora powoduje polepszenie warunków spalania klasycznego paliwa i to jest jedyna korzyść, im starszy technologicznie silnik lub gorsze w nim spalanie na skutek podłego stanu ogólnego - tym lepszy efekt po zastosowaniu wodoru
jednak zastosowanie zbyt dużej ilości wodoru powoduje odwrotny skutek w wyniku zbyt łatwego samozapłonu
duży generator zbyt mocno obciąża silnik przez pobór energii z alternatora...
prąd do elektrolizy jest produkowany przez alternator a ten napędzany przez silnik zasilany przecież paliwem więc ten wodór nie jest GRATIS, paliwo wyprodukowane przez generator zasila generator... toż to perpetuum mobile! :mrgreen:

temat walcowany dawno temu na wielu forum motoryzacyjnych: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2194192.html
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez Jarewa » 01 Kwi 2012 19:12

Jest jeszcze inna metoda w fazie testów co u nie których, gdzie paliwem jest woda, a polega to na nagrzaniu wody zmienianie stanu wody na parę wodną i para wodna jest zasysana do silnika, tylko ta para jest czynnikiem do lepszego spalania ON stąd u nie których są oszczędności z rzędu 40% le to ma też swoje wady " Woda i silnik" wiadomo czym się to kończy.

Jarewa
Fachoperator

  • Posty: 2807
  • Rejestracja: 09 Sie 2006 22:04
  • Miejscowość: DOLNOSLASKIE
  • Pochwały: 56

Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez mechanior » 01 Kwi 2012 20:09

te próby trwają tyle lat ile lat ma silnik spalinowy, doładowanie parą jest znane bardzo dawno, sami pewnie zauważyliście że czasem latem po burzy gdy jedziecie po nagrzanym, parującym asfalcie, samochód nagle dostaje kopa... w praktyce dobranie ilości pary do aktualnej wilgotności powietrza i temperatury oraz parametrów spalania jest tak trudne że prace trwają i trwają....

btw woda w silniku jest zawsze, podstawowym produktem spalania benzyny jest CO2 oraz H2O
widać to zwłaszcza w zimę w samochodach osobowych które wypluwają zaraz po odpaleniu wodę z wydechu
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez Jarewa » 01 Kwi 2012 20:56

mechanior napisał(a):podstawowym produktem spalania benzyny jest CO2 oraz H2O



Nie podstawowym produktem spalania PB jest CO i HC gdzie dopiero katalizator zmienia to na CO2 i H2O.

A pro po tego co mówiłem to woda plus silnik chodzi mi o korozje, przy tym układzie co mówię jest to minus bo stosując to trzeba pamiętać by silnik nie gasić przy zasilaniu parą przy gaszeniu trzeba długo popracować na samym ON, dlatego to się sprawdza tylko przy długich trasach i czasie pracy silnika.

Jarewa
Fachoperator

  • Posty: 2807
  • Rejestracja: 09 Sie 2006 22:04
  • Miejscowość: DOLNOSLASKIE
  • Pochwały: 56

Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez mechanior » 01 Kwi 2012 22:41

nie ma ZASILANIA PARĄ, to tylko dodatek ułatwiający spalanie
para wodna nie skrapla się w cylindrach więc nie ma zagrożenia korozją - temperatura powierzchni cylindra przekracza punkt rosy, zwyczajna temperatura pracy silnika czyli 82 st C, znana np z parametrów termostatu to właśnie wynik zastosowania zasad fizyki płynów

z całym szacunkiem dla twojej wiedzy Jarewa to chemia czy fizyka chyba nie jest jej mocną stroną
kiedyś nie było katalizatorów a samochody jeździły nie zatruwając nas nagminnie przez prawie 70 lat
podtrzymuję swoją wersję, produkty które wymieniłeś stanowią nikły procent prawidłowej reakcji spalania węglowodorów, katalizator dopala te resztki ale głownie chodzi o bardzo szkodliwe tlenki azotu i niedopalone węglowodory
woda w spalinach jest zawsze
zanim padną jakieś ostrzejsze stwierdzenia proponuję przestudiować internet albo podręcznik do chemii z gimnazjum

Głównymi składnikami benzyn są ciekłe węglowodory alifatyczne czyli np.:
pentan C5H12
heksan C6H14
heptan C7H16
oktan C8H18
nonan C9H20
w wyniku ich spalania powstaje przede wszystkim H2O i w warunkach dobrego dostępu tlenu głównie CO2 , jeśli tlenu jest za mało, mieszanka źle wymieszana - zbyt uboga w tlen - to produktami są CO a nawet sam węgiel czyli sadza więc zachodzi zjawisko "kopcenia" niewielka zawartość węglowodorów zjonizowanych i nie (CH) tlenków azotu (NOx) a nawet związków siarki i innych substancji szkodliwych jest spowodowana składem powietrza (70% azotu) nieprawidłowościami w procesie spalania i wysoką temperaturą reakcji...

sory ale są pewne podstawy które trzeba znać by dyskutować o chemii i fizyce spalania które jest zajebiście skomplikowaną i szeroka dziedziną
stąd właśnie później biorą się takie śmieszne teorie jak SPALANIE WODY i generatory HHO zasilane z alternatora jako źródła PALIWA dla silnika napędzającego ten alternator

naprawdę nie chcę się mądrzyć i być nieskromny ale chemia była moim konikiem w latach podstawówki i liceum, naprawdę wiem na ten temat dosyć dużo...

dlatego tego typu posty po prostu doprowadzają mnie do palpitacji serca, wiem że nie wynikają ze złośliwości a jedynie z braku pewnej wiedzy, bo przecież nie można wiedzieć wszystkiego
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez Jarewa » 01 Kwi 2012 23:07

To weź mi teraz wyjaśnij dlaczego silnik bez kata nie wydziela z tłumika wody?

Jarewa
Fachoperator

  • Posty: 2807
  • Rejestracja: 09 Sie 2006 22:04
  • Miejscowość: DOLNOSLASKIE
  • Pochwały: 56

Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez cichy10 » 01 Kwi 2012 23:22

Kolego slav83 to ile ci ta maszyna spala tak z ciekawosci że szukasz oszczednosci?? moje zdanie jest takie że fabryki sie niepoprawia, ja rok temu kupowałem maszyne i szukałem 4cx ale nie wyszło a jak 3 to mocniejsza i skończyło sie na contraktorze i nie żałuje pewnie jakbym znów kupował to za 4 bym sie rozglądał na początku, a jak chciałem sie coś przed kupnem o spalaniu dowiedzieć to zdania były strasznie podzielone, a do tego słyszałem że silniki jcb więcej palą. Ja akurat pisze sobie tak do swojej wiedzy przy każdym tankowaniu ile zalałem i ile motogodzin zrobiłem i wydaje mi sie że nie jest źle bo wychodzi przy mieszanych robotach około 6 litrów a nawet poniżej w większosci na motogodzine i to wcale nie oszczedzam maszyny bo jak przodem robie to obrotomierz powyżej 2000 nonstop chodzi raz tylko z tego co pamiętam do 7 litrów doszło, a najmniej to miałem 4,7 sam sie zdziwiłem ale to był wyjątek bo na osiedlu schody stawiałem przez pare dni i w ogóle na gaz nie naciskałem żeby krzywdy komuś nie zrobić, znajomy co ma też contraktora ale na perkinsie twierdzi że 7 spali, może dużo też zależy od operatora bo mam kolege co ma cata i twierdzi z 10 litrów nie umie zejść silnik perkins ale też niewidziałem go jeszcze jak jezdzi. napisz ile Ci 4 cx pali? wiem że jest wieksza ale wydaje mi sie że wielkich róznic nie powinno być.

cichy10
Pomocnik operatora

  • Posty: 61
  • Rejestracja: 22 Lut 2010 00:32
  • Miejscowość: Żory

Maszyna: 3CX Contractor 2009


Re: Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez mechanior » 01 Kwi 2012 23:40

Jarewa napisał(a):To weź mi teraz wyjaśnij dlaczego silnik bez kata nie wydziela z tłumika wody?

ależ "wydziela" tylko tego nie widzimy bo taki wydech bez katalizatora szybko się nagrzewa a sam katalizator labiryntowy to doskonała chłodnica, dopóki się nie rozgrzeje do działania (dopalania tlenków) świetnie chłodzi spaliny wytrącając z nich wodę...
ale tylko do momentu rozgrzania, potem już nic nie widać...
zresztą doskonały i świeży przykład daje nam przyroda:
zobacz co się dzieje za samochodem czy maszyną jeśli odpalisz je przy temperaturze -20 st... niezależnie czy ma katalizator czy nie
te białe kłęby to nie dym tylko woda (skraplająca się para wodna), gdyby były dymem było by je widać nawet wtedy gdy jest ciepło...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Tunning inaczej - zmniejszenie spalania?

Postprzez GACUŚ » 02 Kwi 2012 15:02

mechanior napisał(a):paliwem nie jest WODA! działanie generatora HHO jest oparte na elektrolizie a paliwem jest jej produkt czyli WODÓR a właściwie jego mieszanka z tlenem,...
.... toż to perpetuum mobile! :mrgreen:

Dokładnie jest tak jak napisałeś a dokładniej dwie cząsteczki wodoru i jedna cząsteczka tlenu. Stwierdzenie że woda jest paliwem rzeczywiście powinienem ująć w cudzysłów gdyż jest to przenośnia a bierze się to stąd że do zbiornika lejemy wodę i nie zastanawiamy się co dalej z nią się dzieje oraz że hasła reklamowe generatorów przeważnie brzmią:
WODA PALIWEM!!!
JEŻDŻĘ AUTEM NA WODĘ!!!
itp itd.
Pozdrawiam
Wiesiek

Awatar użytkownika
GACUŚ
Fizol

  • Posty: 41
  • Rejestracja: 09 Wrz 2007 23:20
  • Miejscowość: Bydgoszcz
  • Pochwały: 2

Maszyna: JCB 3CX 1988r


Następna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 13 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej