wibako

JCB 3D brak jazdy

JCB 3D brak jazdy

Postprzez luc01as » 26 Maj 2014 22:25

Marka i model maszyny: jcb 3d
Rok produkcji: 1982

Witam!
Na początku witam wszystkich forumowiczów.!!

Zakupiłem na dniach kopaczkę JCB 3D z 1982 roku, na zmienniku, skrzynia manual.
Podczas zakupu koparka jechała przód, tył i wszystko było ok. Nagle zginęła jazda, zero huku stuku itp. sprzedający dolał oleju do zmiennika i wszystko poszło ok, ale przy wjeździe na lawetę znowu zginęła jazda ale pojawiło się jakieś puknięcie. Wydaje mi się że wlał zwykły olej hydrauliczny nie żaden do skrzyń auto.

Przywiozłem sprzęt do domu, spuściłem olej ze zmiennika wygląda na zwykły hydrauliczny, wyjąłem filtr itd. W korpusie filtra widać lekkie opiłki aluminium. Wykręciłem małe okienko od spodu skrzyni, poświeciłem latarką i znalazłem jakieś małe kawałki stali jakby zmielone zabezpieczenie, przy trybach widzę dużą podkładkę czy coś w tym stylu, która się wysunęła.

Jeśli chodzi o ciśnienie to zegar pokazuje 8-9 bar , jak włączę zmiennik w przód spada na 6 i zaraz ma znowu 8 przy wstecznym to samo.

Biegi wchodzą lekko i płynnie, i zaskakują , bo sprawdzałem koła na podniesionej maszynie.

Tak czy siak muszę to rozebrać, i tu mam parę pytań:

Czy silnik wychodzi ładnie z całymi sankami po odkręceniu skrzyni??
Jaki olej powinien być w zmienniku ATF II E, ATF III ??
Czy mogę coś jeszcze sprawdzić zanim zacznę wszystko demontować??
Czy jak już wyjmę wszystko z budy to na co zwrócić uwagę, żebym tego nie rozbierał 2 raz
Proszę doświadczonych w temacie o wszelkie rady i informacje o jakiś haczykach przy demontażu

Czy ktoś z forum ma, miał taką maszynę i chciałby pogadać i podzielić się doświadczeniami?

Z góry dziękuję za pomoc Łukasz

luc01as
Nowicjusz

  • Posty: 12
  • Rejestracja: 26 Maj 2014 22:07

Maszyna: JCB 3D 1982

Firma: Prywata


Reklama

simmet

JCB 3D brak jazdy

Postprzez Hipo » 27 Maj 2014 17:15

Jaki to model, jeszcze ten stary z mala kabinka czy juz ten co do 91r szedl.

Awatar użytkownika
Hipo
Fachoperator

  • Posty: 922
  • Rejestracja: 18 Kwi 2007 21:05
  • Miejscowość: Jarosław
  • Pochwały: 9

Maszyna: 3CX Contractor '08
4CX Sitemaster '07
8030 ZTS '06

Firma: ..,,__--(::) - -__,,..


Re: JCB 3D brak jazdy

Postprzez dawidk » 27 Maj 2014 18:19

Demontaż silnika w wersji ze zmiennikiem:

Przednia łyżka max do góry, podeprzeć konkretną rurą, waży od holery. I TERAZ UWAGA!! Tylną łyżkę rozłożyć do tyłu i oprzeć na ziemi, opuścić łapy tak aby dotykały podłoża. Dlaczego to jest konieczne napiszę później :-)

Zaczynamy demontaż :-)
Usuwamy, jeśli jeszcze jest, maske. Potrzebne do tego co najmniej dwie osoby, strasznie ciężka. Osłona pod silnikiem,jeśli jeszcze jest, to samo. Teraz Woda raus. Chłodnica oleju odkręcić i odchylić w przód, nie odłączając przewodów. Chłodnica wody raus. Wałek pompy hydraulicznej odkręcić od koła pasowego silnika i opuścić maksymalnie w dół. Teraz raus ramka co trzyma chłodnicę. Zalecam teraz zdemontować najlepiej wentylator. Od silnika odkręcić pompę wspomagania - zostawić przy ramie, wiszącą na przewodach. Ciulowy dostęp do jednej ze śrub. Następnie demontujemy skrzynkę akumulatora oraz jeśli jest - puszkę filtra powietrza razem z rurami. - 4 śruby w podstawie skrzynki i powinno sie udać wyjąć razem z tym filtrem.
Przewód zasilania paliwa odkręcamy przy pompce i podwiązujemy do góry jakimś drutem - tak aby paliwo nie wyciekało. Przewody elektryczne od alternatora, czujnika temperatury i ciśnienia, oraz rozrusznika, to wiadomo. Nie pamiętam teraz czy nie trzeba czasem zdemontować misy olejowej oraz drążka kierowniczego, ale możliwe że tak.

Odkręcamy dwie wielkie śruby trzymające silnik z przodu do tej poprzecznej ramy.

Podwieszamy silnik - używamy w tym celu czegokolwiek co udźwignie około 300 kilogramów odpowiednio wysoko - minikoparka 1,6 tony nie da rady bezpiecznie podnieść, to jest na granicy udźwigu. wózek widłowy rak z przedłużką na widle dał spokojnie radę :-)
Odkręcamy śruby łączące silnik ze skrzynią, jak zostaną ze dwie to sprawdzamy czy wózek nie opuścił i odkręcamy resztę.
Wiszący na zawiesiu silnik odsuwamy do przodu i wyciągamy do góry - i teraz jeśli nie rozłożyliśmy tylnego ramienia i oparliśmy podpór - maszyna się nam obala do tyłu - przednia łyzka oparta o rurę, pancerny tył jest dość ciężki...

Oczom naszym ukaże się silnik ze zmiennikiem - i pewnie uszkodzony napęd pompy skrzyni :-) Jak by potrzeba zdemontować skrzynię to będę pisał dalej :-)

PS. po lewej w kabinie masz dwa zegary ?? ten co nie działa, od temperatury oleju i ten co działa od ciśnienia?? Powinien pokazywać około 160 czegos tam :-) Sprawdź stan oleju w zmienniku i rewersie, zanim cokolwiek zrobisz. Olej skrzyni oraz olej zmiennika i rewersu to są różne oleje i wlewają się w różnych miejscach. jak masz stan i ciśnienie - jakikolwiek by nie był powinna pojechać. Jeśli masz olej i ciśnienie - sprawdzaj najpierw ten zawór kierunku, to jest ta część którą steruje wajcha po lewej stronie kierownicy :-)

dawidk
Fachoperator

  • Posty: 1200
  • Rejestracja: 14 Sie 2010 12:30
  • Miejscowość: Bukówiec Górny
  • Pochwały: 43

Maszyna: Kubota kx 36-2, JCB 2CX, Bobcat E14

Firma: "Zielony Zakątek"


Re: JCB 3D brak jazdy

Postprzez luc01as » 27 Maj 2014 23:09

Dzięki za maxymalnie wyczerpującą odpowiedź, trochę zacząłem rozbierać w zasadzie wycinać ciekawe patenty poprzednika (ów) ,ale na szczescie da się to jeszcze odpalić aby podeprzeć tylną łyżkę.

O dziwo zegarów jest więcej, ten co działa jest po prawej stronie kierownicy, nad dużym zegarem mam voltomierz, termometr, wskaźnik paliwa i inne dziadostwo które już nie działa.
tutaj fota https://plus.google.com/photos/111839780030404851402/albums/5640686379189595201/6018213441033876770?banner=pwa&pid=6018213441033876770&oid=111839780030404851402
Olej w zmienniku sprawdzać na odpalonym silniku czy zgaszonym?? olej w rewersie masz na myśli skrzynię ?? czy jest jeszcze jakiś inny bagnet, którego nie mogę znaleźć :D

Dostęp do zaworu kierunku mam, więc mogę go wykręcić, tylko co mam tam sprawdzić lub jak?

Z tymi olejami jest jakaś masakra, w skrzyni było troszkę mniej niż minimum, teraz jest już prawie zero,a wycieków nie ma

W zmienniku był max, potem min, wycieków brak, w silniku stan taki jaki był. Nie wiem gdzie to znika.
Wszystko sprawdzałem na zgaszonym motorze. W zmienniku był na pewno olej hydrauliczny nie ATF.

I tak muszę zdjąć motor i zobaczyć co to za stal w tym zmienniku i co to za luźny zgięty element.

luc01as
Nowicjusz

  • Posty: 12
  • Rejestracja: 26 Maj 2014 22:07

Maszyna: JCB 3D 1982

Firma: Prywata


JCB 3D brak jazdy

Postprzez Hipo » 28 Maj 2014 07:46

Masz jak wynikanz posta to starenkie 3D, nie da sie tam wyjac skrzyni i rewersu w dol? ja bynajmniej tak robilem w nastepnym modelu bo wyciaganie silnika to jakas masakra.

Dodatkowo skrzynia osobno, rewers osobno to znacznie mniejszy ciezar do podnoszenia.

Awatar użytkownika
Hipo
Fachoperator

  • Posty: 922
  • Rejestracja: 18 Kwi 2007 21:05
  • Miejscowość: Jarosław
  • Pochwały: 9

Maszyna: 3CX Contractor '08
4CX Sitemaster '07
8030 ZTS '06

Firma: ..,,__--(::) - -__,,..


JCB 3D brak jazdy

Postprzez luc01as » 28 Maj 2014 16:17

Nie da się wyjąć w dół na 100% trzeba odłączać segmenty po kolei, tym bardziej że są wałki , nie wiem jakby to się miało wysunąć w dół.

luc01as
Nowicjusz

  • Posty: 12
  • Rejestracja: 26 Maj 2014 22:07

Maszyna: JCB 3D 1982

Firma: Prywata


Re: JCB 3D brak jazdy

Postprzez dawidk » 28 Maj 2014 20:18

olej w skrzyni nie ważny jeśli chodzi o jazdę - oczywiście powinien jakiś być !!
Olej w zmienniku to ten sam co w rewersie - zmiennik odpowiada za przenoszenie momentu, a za jazdę przód tył dwa kosze sprzęgłowe, znajdują się w tej części pomiędzy silnikiem a właściwą skrzynią :-) i to tu jest prawdopodobnie problem :-) Prawdopodobnie, brak ciśnienia na sprzęgłach :-) Zdejmij jeszcze pokrywę skrzyni, < tą część z wajchą > i zobacz czy tam wszystko OK, ale to jest raczej nie do zajechania, w środku wygląda potężnie :-)

Zawór kierunku - rozebrać, przeczyścić...

Autor postu otrzymał pochwałę

dawidk
Fachoperator

  • Posty: 1200
  • Rejestracja: 14 Sie 2010 12:30
  • Miejscowość: Bukówiec Górny
  • Pochwały: 43

Maszyna: Kubota kx 36-2, JCB 2CX, Bobcat E14

Firma: "Zielony Zakątek"


JCB 3D brak jazdy

Postprzez luc01as » 28 Maj 2014 20:44

OK , już wszystko ogarniam, czeka mnie pracowita sobota :), jeszcze raz dzieki

Dobra silnik wyjąłem, rozebrałem trochę zmiennik i okazuje się że wyrwało zabezpieczenie z kosza sprzęgłowego, które trzyma tarczki i to był główny problem z jazdą, bo po prostu tarcze ślizgały się między sobą.

Element musi niestety być wymieniony na nowy, teraz pytanie czy ktoś wie gdzie dostanę taki nowy, lub ewentualnie czy ktoś zna kogoś kto handluje używanymi częściami do takich maszyn?????

luc01as
Nowicjusz

  • Posty: 12
  • Rejestracja: 26 Maj 2014 22:07

Maszyna: JCB 3D 1982

Firma: Prywata


Re: JCB 3D brak jazdy

Postprzez piotr jcb 3d » 11 Mar 2019 21:10

Witam. Posiadam jcb3d na zamienniku, skrzynia 4, silnik leyland. Jakie oleje mam zalać i którędy? Przy skrzyni są dwa bagnety pierwszy jest od skrzyni 2 od zamiennika? Przy silniku jest pompa dwu sekcyjna. Czy od wspomagania? I jak sprawdzić poziom oleju w hydraulice i co tam dolać?
Proszę o pomoc.

-- 11 Mar 2019 20:10 --

dawidk napisał(a):Demontaż silnika w wersji ze zmiennikiem:

Przednia łyżka max do góry, podeprzeć konkretną rurą, waży od holery. I TERAZ UWAGA!! Tylną łyżkę rozłożyć do tyłu i oprzeć na ziemi, opuścić łapy tak aby dotykały podłoża. Dlaczego to jest konieczne napiszę później :-)

Zaczynamy demontaż :-)
Usuwamy, jeśli jeszcze jest, maske. Potrzebne do tego co najmniej dwie osoby, strasznie ciężka. Osłona pod silnikiem,jeśli jeszcze jest, to samo. Teraz Woda raus. Chłodnica oleju odkręcić i odchylić w przód, nie odłączając przewodów. Chłodnica wody raus. Wałek pompy hydraulicznej odkręcić od koła pasowego silnika i opuścić maksymalnie w dół. Teraz raus ramka co trzyma chłodnicę. Zalecam teraz zdemontować najlepiej wentylator. Od silnika odkręcić pompę wspomagania - zostawić przy ramie, wiszącą na przewodach. Ciulowy dostęp do jednej ze śrub. Następnie demontujemy skrzynkę akumulatora oraz jeśli jest - puszkę filtra powietrza razem z rurami. - 4 śruby w podstawie skrzynki i powinno sie udać wyjąć razem z tym filtrem.
Przewód zasilania paliwa odkręcamy przy pompce i podwiązujemy do góry jakimś drutem - tak aby paliwo nie wyciekało. Przewody elektryczne od alternatora, czujnika temperatury i ciśnienia, oraz rozrusznika, to wiadomo. Nie pamiętam teraz czy nie trzeba czasem zdemontować misy olejowej oraz drążka kierowniczego, ale możliwe że tak.

Odkręcamy dwie wielkie śruby trzymające silnik z przodu do tej poprzecznej ramy.

Podwieszamy silnik - używamy w tym celu czegokolwiek co udźwignie około 300 kilogramów odpowiednio wysoko - minikoparka 1,6 tony nie da rady bezpiecznie podnieść, to jest na granicy udźwigu. wózek widłowy rak z przedłużką na widle dał spokojnie radę :-)
Odkręcamy śruby łączące silnik ze skrzynią, jak zostaną ze dwie to sprawdzamy czy wózek nie opuścił i odkręcamy resztę.
Wiszący na zawiesiu silnik odsuwamy do przodu i wyciągamy do góry - i teraz jeśli nie rozłożyliśmy tylnego ramienia i oparliśmy podpór - maszyna się nam obala do tyłu - przednia łyzka oparta o rurę, pancerny tył jest dość ciężki...

Oczom naszym ukaże się silnik ze zmiennikiem - i pewnie uszkodzony napęd pompy skrzyni :-) Jak by potrzeba zdemontować skrzynię to będę pisał dalej :-)

PS. po lewej w kabinie masz dwa zegary ?? ten co nie działa, od temperatury oleju i ten co działa od ciśnienia?? Powinien pokazywać około 160 czegos tam :-) Sprawdź stan oleju w zmienniku i rewersie, zanim cokolwiek zrobisz. Olej skrzyni oraz olej zmiennika i rewersu to są różne oleje i wlewają się w różnych miejscach. jak masz stan i ciśnienie - jakikolwiek by nie był powinna pojechać. Jeśli masz olej i ciśnienie - sprawdzaj najpierw ten zawór kierunku, to jest ta część którą steruje wajcha po lewej stronie kierownicy :-)

piotr jcb 3d
Nowicjusz

  • Posty: 3
  • Rejestracja: 10 Mar 2019 19:41

Maszyna: JCB 3D

Firma: .


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości

cron

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej