Strona 1 z 1

Problemy 3cx

PostWysłany: 10 Maj 2018 21:19
przez Sadek28
Marka i model maszyny: 3cx-4
Rok produkcji: 1985

Mam jcb 3cx- z 1985 r .
Nr 3cx 294490/s 4/98NT/504/84593
1Jaki olej leje sie do skrzyni i jak go tam wlac i sprawdzic?
Na skrzyni jest napis CKA 86209 HALE T48
2 jaki olej do zmiennika i tez jak go wlac i sprawdzic ?

3 po dluzszej pracy gotuje mi sie woda , jaka moze byc przyczyna

4 swieci mi sie kontrolka po 2 h pracy od niskiego poziomu cisnienia w skrzyni

5 czy bagnet miedzy skrzynia a silnikiem jest od poziomu oleju w zmienniku czy w skrzyni

Problemy 3cx

PostWysłany: 10 Maj 2018 21:33
przez gruszon18
W komorze silnika masz dwa bagnety, jeden od poziomu oleju silnikowego a drugi od poziomu oleju w zmienniku. Olej w zmienniku uzupełnia się przez bagnet. A sprawdzenie odbywa się tak, na zimnej maszynie, odpalasz, ma popracować silnik ok 4,5 minut, gasisz, czekasz minute czy dwie i sprawdzasz poziom. Co do gotowania, masz faktycznie na wodzie czy na płynie? Jak na wodze to układ chłodzenia nie lubi h2o. Lepiej płynem zalać. Po za tym, może termostat nie działać jak należy..

Re: Problemy 3cx

PostWysłany: 11 Maj 2018 06:17
przez Sadek28
Mialem na plynie ale wezyk pekl i teraz zalalem woda puki co.dzis wyjme termostat i zobacze.
A jaki olej wlewa sie do zmiennika ? Ten sam do skrzyni hydrokinetyczny?

Problemy 3cx

PostWysłany: 11 Maj 2018 06:18
przez gruszon18
U mnie 4cx jeździ na ATF czerwonym i jest ok.

Re: Problemy 3cx

PostWysłany: 11 Maj 2018 07:29
przez Sadek28
A do skrzyni jest ten sam olej czy inny ? I jak sie go wymienia ?

Problemy 3cx

PostWysłany: 12 Maj 2018 11:11
przez ezsimo
Panowie, zwróćcie uwagę jakiej maszyny dotyczy pytanie. To 3CX przejściowy (numery seryjne od 200000 gdzieś do 337000) z 1985 roku, na silniku Leyland 4/98NT. Ta maszyna nie ma wiele wspólnego z nowszymi 3CX'ami.

Odpowiadając na pytania:

1. Jaki olej leje się do skrzyni i jak go tam wlać i sprawdzić ?

To zależy jaką masz skrzynię i zmiennik. Odpowiedz proszę na pytania:
- ile biegów ma skrzynia ?
- czy masz tylko jedną dźwignię od biegów czy także mniejszą dźwignię reduktora ?
- czy hamulce masz suche czysto mechaniczne czy inne rozwiązanie ?
- czy zmiennik ma filtr z prawej strony w zewnętrznej obudowie ?

2. Jaki olej do zmiennika i też jak go wlać i sprawdzić ?

Odpowiedz na powyższe pytania.

3. Po dłuższej pracy gotuje mi się woda , jaka może być przyczyna

Powodów może być bardzo wiele. Zacznij od sprawdzenia poziomu płynu i czy termostat działa prawidłowo. Kolejne możliwe przyczyny to zużyta pompa wody, uszkodzony korek w chłodnicy, brak naczynia wyrównawczego (wtedy płyn ucieka jak jest nagrzany), zakamieniona lub zapchana chłodnica aż po zużyte wtryski i pompę wtryskową lub przestawiony moment wtrysku co może powodować znaczne grzanie się silnika.

Przy okazji - najwięcej tych maszyn idzie na złom właśnie z powodu wody zamiast płynu i zamrożenia silnika. Oszczędzanie 50 PLN na płyn kończy się koniecznością wymiany bloku silnika, który jest praktycznie nie do zdobycia.

4. Świeci mi się kontrolka po 2h pracy od niskiego poziomu ciśnienia w skrzyni

Prawdopodobnie ciśnienie spada po nagrzaniu oleju. W pierwszej kolejności zalecana wymiana oleju aby mieć pewność że olej jest właściwego typu (oraz oczywiście filtra), jeśli to nie pomoże to dalsza diagnostyka w kierunku uszczelnień i właściwego ciśnienia dawanego przez pompę. Uszczelniania rozwala się przez przegrzanie oleju, tak więc jeśli temperatura wzrośnie nadmiernie to nie pracuj dalej bo wtedy będzie trzeba wymieniać uszczelnienia.

5. Czy bagnet miedzy skrzynia a silnikiem jest od poziomu oleju w zmienniku czy w skrzyni

Odpowiedz na pytania w pkt. 1 - tam może być jeden z kilku zestawów zmiennik + skrzynia. W miarę możliwości wstaw zdjęcie.

Re: Problemy 3cx

PostWysłany: 13 Maj 2018 11:45
przez Sadek28
20180510_210824.jpg
20180510_185736.jpg

1.

1.skrzynia ma 4 biegi
2.od biegów jest 1 dzwignia + wajcha koło kierownicy od zmiany przód /luz /tył
2 hamulce sa poprzez pompke hamulcowa , każde koło osobno + osobne zbiorniczki na płyn

2.
termostat został wyjety wczoraj ale nadal sie grzeje ,chlodnica jest przepłukana i czysta bez kamienia poniewaz była zalana płynem , teraz zalałem wodą , zbiorniczek wyrównawczy jest , więc zostaje tylko pompa do wymiany

Problemy 3cx

PostWysłany: 13 Maj 2018 19:51
przez ezsimo
Masz wariant 3CX który jest bardziej podobny do JCB 3C MkIII build /5 niż późniejszych wersji 3CX. Szczególnie uważaj na silnik - Leyland 4/98NT (nie ma nic wspólnego z "polskimi leylandami", żadne części nie będą pasowały) - jeśli jest w rozsądnym stanie i go nie zmrozisz ani nie zrobisz innych głupich błędów to będzie Ci długo i wdzięcznie służył.

Oleje do tej maszyny:

Olej silnikowy: 9.1 litrów - zalecany zależnie od warunków pogodowych - w naszych może być np. Lotos Turdus SHPD 15W40. Filtr po lewej stronie silnika w obudowie. Powinien pasować Filtron OM 590 (wkład).

Olej zmiennika: 11 litrów - zalecany Mobil Delvac 1310. Olej ten jest praktycznie nieosiągalny. Ja stosowałem Fuchs TO-4 10W, ale słyszałem że z powodzeniem można używać ATF Dexron II i też jest OK.
Poziom oleju zmiennika sprawdzasz w czasie pracy na biegu jałowym mairką (bagnetem) widoczną na pierwszym zdjęciu. Uzupełniasz przez obudowę miarki do odpowiedniego poziomu. Zlewasz przez wykręcenie korka w misce olejowej obudowy rewersu (duża śruba na drugim zdjęciu). Przy okazji koniecznie zdejmij miskę i wyczyść smoka oraz wymień filtr oleju (powinien być w zewnętrznej obudowie, do której dochodzą przewody elastyczne między chłodnicą a obudową rewersu).

Olej skrzyni biegów: 2.55 litrów - JCB Super X Universal 20W20 lub Mobil Delvac 1320. Tutaj można zastosować w zasadzie dowolny zamiennik, ważne żeby miał taką samą lub wyższą klasę jakościową i odpowiednią lepkość.
Zlewasz przez dużą śrubę-korek na dole (drugie zdjęcie) i uzupełniasz do poziomu górnej śruby-korka.

Olej mostu: (wersja z hamulcami pracującymi w oleju, zakładam że nie masz suchych hamulców w tym modelu) 29.5 litrów - JCB Special Gear Oil. Jako zamiennik można użyć np. Fuchs TO-4 10W, ważne żeby było API GL-4. Jeśli masz mokre hamulce i zalany zły olej to mogą one nie pracować skutecznie.
Na środku na obudowie mostu powinny być dwa korki - jeden do zlewania oleju, drugi do nalewania i kontroli poziomu.


Co do problemu z chłodzeniem to sprawdź jeszcze napięcie paska pompy / wentylatora przy silniku. Sprawdź też czy wentylator jest OK a nie np. wyłamane wszystkie łopatki. Jak tutaj OK i termostat też OK to do sprawdzenia stan pompy, może się zużyła.

Re: Problemy 3cx

PostWysłany: 13 Maj 2018 21:57
przez Sadek28
dzieki ezsimo za wszystkie odpowiedż, wszystkie sa bardzo przydatne i wyjasnily mi wszystkie watpliwosci
temat do zamkniecia

Re: Problemy 3cx

PostWysłany: 15 Maj 2018 22:29
przez Leon_no3
Cześć. Silnik w tym roczniku moze być również perkins 4p czesci do silnika popularne latwo dostepne w sklepach rolniczych. Olej do zmiennika mi wchodzi kolo 2.5 litra moze 3 l nie pamietam. Giltra nie ma zadnego oprócz sitka w misce olejowej ktore latwo sie czysci.

Problemy 3cx

PostWysłany: 15 Maj 2018 22:42
przez ezsimo
Kolega Sadek28 napisał że ma Leyland 4/98NT. W późniejszych rocznikach były już Perkinsy oraz dodatkowe modyfikacje, bo Perkinsy mają np. pompę wtryskową z drugiej strony niż Leyland. Dostępność części do Perkinsa w porównaniu do Leylanda to bajka po prostu.

3CX-y na Perkinasach to już prawdziwe 3CX (chyba że wersja 2WD bo takie też były z Perkinsami), na Leylandach to model przejściowy z 3C MKIII do 3CX. Późniejsze 3CX to te od numeru seryjnego 337001 wzwyż.

Problemy 3cx

PostWysłany: 10 Mar 2019 09:04
przez ciepły
Witam.Podepne się do tematu a mianowicie mam 3cx 2WD z 88r silnik perkins AK skrzynia 4biegi jest tylko jedna wajcha do zmiany i przełącznik przy kierownicy,zlałem z niej olej i był czerwony pewnie Atf ale zaleje chyba 10W,problem jednak mam z filtrem który jest po lewej stronie skrzyni na starym nie ma zadnych oznaczeń i mam problem z dobraniem,może ma ktoś taki sprzęt i mi pomoże.
Czy tam też jak wyżej jest zmiennik i wlewa się dwa oleje?

Re: Problemy 3cx

PostWysłany: 17 Mar 2019 20:45
przez paaawcio
Kup oryginalny olej JCB EP 10W, zalewałem taką maszynę zamiennikiem i był zbyt gęsty.
Maszyna tego nie polubiła i spadało ciśnienie.

Odnośnie filtra jak jesteś dalej zainteresowany daj znać mogę sprawdzić jutro.