wibako

Dziwne objawy - ginięcie napędu

Dziwne objawy - ginięcie napędu

Postprzez Traviz » 17 Lip 2008 16:04

Witam,
Mam koparkę JCB 3CX. Od kilku dni borykam się z niepokojącym objawem. Otóż podczas jazdy ni stąd ni zowąd ginie napęd - po prostu koparka zwalnia i staje przy czym słychać, że ma ciężko. Nie można nawet ruszyć na równym asfalcie i nie można również wyjąć biegu, na którym była jazda (zdarza się na różnych biegach). Koła nie są zablokowane, ponieważ podnieśliśmy koparkę łyżkami i koła dają się obrócić rękoma. Czasami pomaga naprzemienne zmienianie jazdy przód-tył, czasem potrząchnięcie przednią łyżką.

Niedawno wymieniana była pompa oleju i sprzęgło. Mechanik mówił jeszcze o jakiś uszczelnieniach na tłoczkach. Poziom olejów i płynów jest w porządku. Dwa razy (w odstępach kilku godzin) zdarzyło mi się, że olej ze skrzyni wykipiał - nie wiem co było przyczyną, ale nie przytrafiło mi się to już od ponad tygodnia.

Najgorsze jest to, że wszystko poza tym działa bez zarzutu i nigdy nie wiadomo kiedy ten sprzęt najdzie na taki napad.

Proszę o pomoc w tej nietypowej sprawie

Pozdrawiam,
Krzysiek
Traviz - Astra-G.pl
Fotografia Ślubna

Traviz
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 17 Cze 2008 08:48
  • Miejscowość: Płońsk

Reklama

simmet

Postprzez krzwys » 19 Lip 2008 21:40

Moze to cos z elektrozaworami lub brak pradu (zanik), uszczelka pod elektrozaworami lub cos blokuje kanaly olejowe , wiecej pomyslow nie mam.

krzwys
Operator

  • Posty: 315
  • Rejestracja: 07 Mar 2007 22:11
  • Miejscowość: biegun zimna

Maszyna: JCB 4CX , JCB FASTRAC ,JS 130


Postprzez Hammermaster » 20 Lip 2008 14:15

masz manuala czy Powershift ? Jeśli powershift, to może być przełącznik pod kierownicą, potem w dalszej kolejności : cewki lub elektrozawór na skrzyni.
<< W każdym mieście i wsi robi żółte JCB >>

Hammermaster
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 09 Lip 2008 09:11
  • Miejscowość: ŚLĄSK

Postprzez Traviz » 23 Lip 2008 10:40

Nie mam Powershifta, więc pewnie manual.

Wczoraj był podobny objaw, przy czym olej ze skrzyni kipiał podczas jazdy i po zdjęciu nogi z gazu koparka stanęła. Tylne koła były przyblokowane, gdyż próbowaliśmy odepchnąć się łyżką przednią to czuć było opór. Tylny most nie jest gorący, więc nic nie trze.

Odepchnęliśmy się ok. 2 metrów do tyłu i wszystko zaczęło powoli wracać do normalnego stanu. Operator stwierdził, że w porównaniu do obrotów silnika koła podczas pracy przednią łyżką na pierwszym biegu powinny się obracać w miejscu, jeżeli łyżkę zablokuje w ziemi do załadunku.

Zauważyliśmy, że po przekręceniu stacyjki palą się tylne światła, prawdopodobnie stopu (pomimo, że nie jest wciśnięty).
Traviz - Astra-G.pl
Fotografia Ślubna

Traviz
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 17 Cze 2008 08:48
  • Miejscowość: Płońsk

Postprzez Grześ » 23 Lip 2008 20:41

Na mur beton hamulce są zablokowane . Może są zapowietrzone i blokują albo jakiś pomysłowy Dobromir podkręcił na cięgnach . Popuść na odpowietrznikach i powinno pomóc

Grześ
Fachoperator

  • Posty: 599
  • Rejestracja: 09 Lip 2006 19:25
  • Miejscowość: Kraków
  • Pochwały: 9

Maszyna: Jcb3cx


Postprzez motodarek » 23 Lip 2008 21:09

Jeśli świecą się światła stopu i masz przełącznik od włączania napędu ustawiony na pozycji hamowanie na cztery koła to najprawdopodobniej jeździsz cały czas na napędzie 4X4. A to podczas jazdy po utwardzonych drogach powoduje grzanie się skrzyni biegów.
Sprawdź to,bo to może być przyczyną przegrzewania się skrzyni biegów.
Świecenie stopu może powodować zwarcie w instalacji elektrycznej lub uszkodzony czujnik stopu.

motodarek
Operator

  • Posty: 356
  • Rejestracja: 03 Cze 2007 17:54
  • Miejscowość: EP
  • Pochwały: 4

Maszyna: JCB 3CX

Firma: malutka


grzanie skrzyni

Postprzez wylu » 30 Lip 2008 23:35

Kolego,

stawiam na to, że masz włączony przedni napęd na stałe. W maszynach JCB napęd jest rozłączany w momencie podania napięcia na cewkę przedniego napędu. Cewkę możesz zlokalizować w dolnej czesci skrzyni, w okolicach wyjscia przedniego napędu.

Potrzebujesz pomocy zadzwoń
603188945

Awatar użytkownika
wylu
Fizol

  • Posty: 42
  • Rejestracja: 08 Sty 2008 22:48
  • Miejscowość: Opolskie

Maszyna: mobilny serwis i części


Postprzez jackdaniels69 » 21 Sie 2008 19:14

witam. Poprzednie wypowiedzi mijają się z prawdą (bez urazy oczywiście , ale nikt niema racji). Kolego , "kipienie oleju" to przyczyna dostania się do komory zmiennika momentu powietrza. Zmieniik momentu rozbija powietrze na mikro pęcheżyki i stąd to kipienie.
A teraz sprawa najważniejsza. Przyczyna tego ?

Jest kilka opcji ,:
np rozszczelnienie korpusu zmiennika monentu (to co nazwałeś sprzęgłem-w pewnym sęsie jest sprzęgłem)
lub też sprawa najprostrza - poziom oleju w skrzyni biegów poniżej minimum.
A dlaczego w skrzyni biegów, a no dlatego że pompa zębata pobiera olej ze skrzyni biegów i tłoczy do komory zmiennika momentu i utrzymuje tam małe ciśnienie oleju. Zaworem przelewowym olej wraca do skrzyni biegów smarując przekładnie i tak w koło macieju...

Sprawdź najpierw poziom oleju w skrzyni biegów.
Uzupełnienie innym olejem niż zaleca producent spowoduje np zważenie się oleju lub wiele innych ciekawych objawów których lepiej unikać ( np uszkodzenie uszczelnień zmiennika momentu - koszt naprawy duży i naprawa pracochłonna)

Mam nadzieję ,że pomogłem.

jackdaniels69
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 12 Gru 2007 21:42
  • Miejscowość: Lubelskie

Postprzez Traviz » 25 Sie 2008 13:05

jackdaniels69, Czy ewentualne rozszczelnienie się zmiennika będzie zauważalne w postaci wycieków itp ? Jakiś czas temu mieliśmy zmiennik wyjęty i wyglądał z zewnątrz dobrze (był suchy). Poziom oleju jest w normie (w tym temacie kombinowaliśmy różnie)
Traviz - Astra-G.pl
Fotografia Ślubna

Traviz
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 17 Cze 2008 08:48
  • Miejscowość: Płońsk

Postprzez jackdaniels69 » 25 Sie 2008 13:49

Powinno być widać wycieki. trzeba szukać przyczyny w pompie pompującej olej do zmiennika ze skrzyni biegów. Być może jest rozszczelnienie na ssaniu pompy. Dobrze by było sprawdzić ciśnienie jakie panuje w komorze zmiennika.Wtedy będzie wiadomo czy pompa nie jest uszkodzona lub jej zawór przelewowy. Jest to niskie ciśnienie może ze 30-50Barów.Dla każdej maszyny inne ale ciśnienie musi być.

jackdaniels69
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 12 Gru 2007 21:42
  • Miejscowość: Lubelskie

Postprzez TOM_T » 26 Sie 2008 07:47

A ja uważam że to nie zmiennik ale rozszczelnienie na ssaniu pompy. Gdyby to był uszkodzony zmiennik wyciek oleju byłby znacznie większy.Spieniony olej wskazuj ze olej jest pobierany wraz z "lewym powietrzem" . Tak czy inaczej skrzynie musisz wyjąć.

TOM_T
Fizol

  • Posty: 32
  • Rejestracja: 17 Mar 2008 22:52
  • Miejscowość: Jastrzębie Zdrój

Postprzez jackdaniels69 » 26 Sie 2008 08:17

TOM_T nic noweo nie wprowadziłeś do tematu bo już to napisałem...

jackdaniels69
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 12 Gru 2007 21:42
  • Miejscowość: Lubelskie

Postprzez TOM_T » 26 Sie 2008 08:24

Nie obrażaj się. Wyaziłem tylko swoją opinię a ze podobna do twojej to co z tego. Nie jestem tylko pewien co do ciśnienia o jakim piszesz. Wydaje mi się że powinno tam być ok 7 bar. ale nie mam DTR do tej maszyny więc mogę sie mylić

TOM_T
Fizol

  • Posty: 32
  • Rejestracja: 17 Mar 2008 22:52
  • Miejscowość: Jastrzębie Zdrój

Postprzez jackdaniels69 » 26 Sie 2008 08:28

Każda maszyna ma inne ciśnienie w zmienniku ,ale napewno niskie . Niskie w porównaniu do układu "kopiącego" gdzie jest np 320Barów. Możliwe , że mają też 7Barów.

jackdaniels69
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 12 Gru 2007 21:42
  • Miejscowość: Lubelskie

Postprzez Fredro » 01 Wrz 2008 13:58

Witam
Brak siły. przyczyna może być taka kiepskie tarczki w przekładni, lub zmiennik i uszczelnienie. Ja bym zaczął od wymiany oleju. Sprawdź stan oleju w skrzyni, jeżeli jest za mało to może być ta przyczyna, gorzej jak oleju przybywa to masz chłodnice dziurawą. Jeżeli pracowałeś na oleju wymieszanym z płynem chłodzącym to możesz wyjmować skrzynię. jeszcze jedna przyczyna w skrzyni masz tłoki które zaciskają tarczki, na tłokach i wałkach sa uszczelnienia teflonowe i gumowe one mogą być zużyte. Do przekładni możesz lac olej Shell Donax TC 10W, to jest taki sam olej co w beczkach JCB
Części do maszyn JCB

Fredro
Nowicjusz

  • Posty: 4
  • Rejestracja: 01 Wrz 2008 13:30
  • Miejscowość: Warszawa

Postprzez JCB2000 » 26 Wrz 2008 21:38

:!:
Ostatnio edytowany przez JCB2000 19 Paź 2008 16:18, edytowano w sumie 2 razy

JCB2000


Postprzez Traviz » 03 Paź 2008 15:40

Uporaliśmy się z problemem :)

Wymieniony został zmiennik oraz elektrozawór przedniego napędu, który - jak sprawdziliśmy - zacinał się raz na około 20 razy. Części zamówione zostały w firmie REMAR k. Rzeszowa. Skrzynia została zalana oryginalnym olejem JCB.

Od tygodnia pracujemy koparką dosyć intesywnie.
Jak dotąd nie wystąpiły podobne objawy jak z przed remontu :)

Dziękuję wszystkim za sugestie i pomoc.

Pozdrawiam
Traviz - Astra-G.pl
Fotografia Ślubna

Traviz
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 17 Cze 2008 08:48
  • Miejscowość: Płońsk

Re: Dziwne objawy - ginięcie napędu

Postprzez nivre » 19 Mar 2016 02:17

Witam.
Podpinam się do tematu - mam podobny przypadek jak w 1 poście. Podczas jazdy nagle czuć że koparka słabnie i nie chce jechać. Po zatrzymaniu nie chce już ruszyć ani do przodu ani do tyłu, nie można też czasami wyciągnąć lub wrzucić biegu. Po podniesieniu maszyny na tylnych podporach tylne lewe koło obraca się w przód i w tył na biegu i na luzie też można nim pokręcić bez problemu. Za to prawe jest zablokowane - na luzie nie można nim pokręcić, a podczas włączania napędu czy to do przodu czy do tyłu tylko drgnie i stoi w miejscu. Po kilku próbach wyboru jazdy przód/tył i zmiany biegu na inny koło w końcu puszcza lecz kręci się z prędkością kilkakrotnie mniejszą niż lewe - tak naprawdę to ledwo się toczy. Na luzie wtedy da się nim już pokręcić lecz bardzo ciężko - muszę stanąć nogą na bieżniku i powoli pod moim ciężarem się obróci, ale nie kręci się płynnie. Maszyna 3CX '95 skrzynia ręczna - oleje sprawdzone wszędzie - stany są, prądy do elektromagnesów jazdy dochodzą, wykręciłem elektromagnes od jazdy przód - wsadziłem w niego śrubokręt i po włączeniu trochę słabo trzyma więc można by pomyśleć o wymianie, ale dwa ostatnie dni jeździła normalnie i wszystko było ok - biegi wchodziły normalnie, sprzęgło rozłączało napęd, była jazda przód/tył. Dzisiaj rano po 2 godz. wożenia ziemi najpierw zaczęło brakować rewersu a później blokada koła. Po godzinie postoju znów wszystko ok. Zaczęło się trzy dni temu - trasa z garażu na robotę (ok. 10 km) jechała normalnie 7 km i straciła moc, blokada prawego koła i nie można było wyciągnąć/wsadzić biegu, a po 30 min. wszystko ok i ostatnie 3 km bez problemu. Dodam, że jak kręcę lewym kołem gdy prawe jest zablokowane to wał się kręci normalnie - więc skrzynia chyba ok? Koparkę zgasiłem z zablokowanym kołem - zobaczymy rano co zastanę.

nivre
Fizol

  • Posty: 23
  • Rejestracja: 21 Kwi 2013 11:05
  • Miejscowość: podkarpacie

Maszyna: JCB

Firma: X X X


Dziwne objawy - ginięcie napędu

Postprzez Tomasz-51 » 19 Mar 2016 11:03

A może hamulce blokują jak się rozgrzewa. Spróbuj odkręcić odpowietrznik lub przewod hamulcowy przy blokującym kole jak ci zablokuje jazdę.

Tomasz-51
Operator

  • Posty: 248
  • Rejestracja: 21 Sty 2010 12:02
  • Miejscowość: Podlaskie
  • Pochwały: 12

Maszyna: MF 60HX,Gallmac60WMW,
MB-Trac, Deutz DX110


Re: Dziwne objawy - ginięcie napędu

Postprzez nivre » 20 Mar 2016 00:41

Rano zastałem odblokowane koło, więc kolego Tomasz-51 możesz mieć rację. Tylko w sumie nie musi się rozgrzewać żeby blokować koło. Wygląda mi to na zepsutą pompę hamulcową - która po wciśnięciu hamulca daje ciśnienie ale po puszczeniu już nie zwalnia ciśnienia. Rano po odpaleniu koło się kręciło w powietrzu, lecz po zahamowaniu za chwilę stanęło. Układ nie był zapowietrzony a po odpowietrzaniu nic się nie poprawiło. Po zgaszeniu kołem znów nie można było pokręcić, ale po 2 godz. jak przyjechałem to już można było. Rozpiąłem pedały, odpaliłem maszynę i koło ledwo co, ale się kręciło - lewe w tym czasie zasuwa normalnie. Gdy opuszczę na glebę zdrowe :) lewe koło, to prawe (blokujące się) przyspiesza. W końcu poluzowałem prawy odpowietrznik i zaczęło się kręcić trochę szybciej. W poniedziałek będą testy - pod prawy pedał hamulca cegła i jazda po polach przy wożeniu ziemi. Zobaczymy czy się będzie dalej blokować. Aha - i zauważyłem że podczas energicznego naciśnięcia hamulca ze zbiorniczka płynu hamulcowego robi się fontanna. Płyn tryska na wysokość ~10-15 cm. Tylko sprawdzałem to na spiętych pedałach. I nasuwa mi się pytanie - czy pompy hamulcowe l/p są całkowicie niezależne od siebie, czy jakoś połączone? Czy na 100% jak będę hamował tylko lewym kołem to na prawe nie pójdzie żadne ciśnienie?

nivre
Fizol

  • Posty: 23
  • Rejestracja: 21 Kwi 2013 11:05
  • Miejscowość: podkarpacie

Maszyna: JCB

Firma: X X X


Następna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] oraz 5 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej