Strona 1 z 2

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 23 Mar 2013 14:57
przez frankomax
Witam.
Mam problem z słabą jazdą w VOLVO bl71. Bieg 1 i 2 słabo się porusz 3 i 4 praktycznie bez mocy. Zbadane zostało ciśnienie na skrzyni 2 bary. Serwisant stwierdził ze "padła " pompa transmisyjna skrzyni. Skrzynia manualna CARRARO.
Mam pytanie:
1. Czy zgadzacie sie z ekspertyzą?
2. Czy sprzęgło hydrokinetyczne ma (czy nie ma) wpływu na ciśnieni?

Proszę o wskazówki

słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 23 Mar 2013 17:06
przez mechanior
jeśli ciśnienie jest niskie to jeszcze może być wina zaworów regulacyjnych, zatkanego/uszkodzonego smoka ssącego, filtra lub niskiego stanu oleju
zmiennik momentu nie ma większego wpływu na ciśnienie na sprzęgłach jazdy, wszystko zależy od systemu ale generalnie nie ma...

przy 2 barach NIEMOŻLIWE by w ogóle maszyna ruszyła, w tych skrzyniach sprężyny na tłokach sprzęgłowych nie pozwalają zasprzęglić poniżej 5-8 bar...

słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 23 Mar 2013 17:15
przez mechanior1
Witam!

Maksymalne ciśnienie tej pompy to 16 bar a maksymalne ciśnienie punktu pomiarowego od jazdy do przodu powinno się wahać od 11-13 bar (oczywiście mierzone pod obciążeniem) na neutralu ok 0,3bara.Jeżeli oba filtry były wymieniane to prawdopodobnie mechanik ma racje i padła pompa.

Proponuje też sprawdzić zawór na skrzyni na którym są dwie cewki (FWD/RWD) może coś się zablokowało.Wykręcając filtr ten zewnętrzny można wyregulować ciśnienie skrzyni (jeżeli pompa jest ok).

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 23 Mar 2013 19:22
przez mechanior
mechanior1 napisał(a):oczywiście mierzone pod obciążeniem

czyli w jakich warunkach, podczas jazdy? mnie uczyli że na maksymalnych obrotach silnika...

mechanior1 napisał(a):Wykręcając filtr ten zewnętrzny można wyregulować ciśnienie skrzyni

filtr reguluje ciśnienie?

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 23 Mar 2013 19:58
przez frankomax
Witam ponownie.

Dzięki za zabranie głosu :D
Filtry były wymienione przed pomiarem. Pomiar był mierzony bez obciążenia tylko obrotami regulował.

1. Kolego "PAN MECHANIOR" gdzie jest i jak wydląda ten zawór regulacyjny?

2.Kolego mechanior1 możesz rozszeżyć tą kwestie wykręcenia filtra aby wyregulować ciśnienie?

3.Gdzie mogę zregenerować pompę tej skrzyni dobrze i za rozsądną cene???????

Dzięki pozdrawiam

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 23 Mar 2013 20:21
przez mechanior
niestety nie powiem gdzie ten zawór bo nie znam dokładnie tej skrzyni
to automat czy manual?
pompy raczej nie zregenerujesz bo to zębata pompa więc jej regeneracja wymaga wymiany obudowy a to już po prostu nowa pompa, no chyba ze ktoś się podejmie co nie znaczy że będzie to zrobione dobrze...

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 24 Mar 2013 09:30
przez mechanior1
Zawór regulacyjny ciśnienie na kosz sprzęgłowy jest w króćcu na który nakręcasz filtr a zawór regulujący ciśnienie pompy jest na obwodzie tej pompy (bez zdemontowania skrzyni nie zobaczysz).
Nie kojarzę punktu pomiarowego przez który zmierzysz samą pompę (nie wiem gdzie to mierzyliście, może jakieś zdjęcie).
Mi chodziło o pomiar napełnienia kosza sprzęgłowego od załączania kierunku jazdy (bo nie kojarzę króćca od pomiaru samej pompy). Aby tu zmierzyć ciśnienie trzeba załączyć jazdę i 1500 obr/min wtedy powinno być ok 11-13bar. Na neutralu do max. 0,3 bara.

Często zapycha się też filtr siatkowy na dole skrzyni a wtedy pompa nie może zassać oleju. Proponuje sprawdzić.

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 24 Mar 2013 16:27
przez frankomax
Witam
Filtr siatkowy czysty.

Musze sprawdzić te zawory (serwisant o nich w ogóle nie wspomniał) bom skrzynie mam wyciągniętą ponieważ ten serwisant powiedział że pompa padła i na pewno są tarczki spalone. (tarczki są jak nowe).

Jak mam już skrzynie wyciągniętą to może muszę dać do sprawdzenia pompe (nie wiem czy ktoś mi ja sprawdzi).

Punkty pomiarowe sa dwa. Jeden do przodu a drugi do tyłu jazdy (na obu dwie atmosfery) a od samej pompy to nie ma i ona jest tam wbudowana w skrzynie to nie wiem czy jest możliwość zbadania ciśnienia bo zadnego zegara tam się nie podepnie jak przy standardowych pompach (a po drugie ta pompa jest napedzana olejem jak hydromotor)

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 24 Mar 2013 18:19
przez mechanior
pompa napędzana ciśnieniem oleju? jakiego?
coś chyba kręcisz
zrób no jakieś zdjęcia

wydaje mi się że powinieneś mieć pompę napędzaną wałkiem skrzyni albo zmiennikiem

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 24 Mar 2013 19:54
przez frankomax
:D
Jutro zrobię zdjęcia.
Może coś do końca nie wiem ale na 95% pompa która jest przykręcona do skrzyni i łączy sie z zmiennikiem nie jest napędzana wałkiem (rzuciłem na to okiem i nie widziałem żadnej części ruchomej która by przekazywała napęd na któreś koło zębate) a czy zmiennikiem jutro to wszystko sprawdzę i odpisz

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 25 Mar 2013 09:07
przez mechanior1
Pompa na skrzyni jest napędzana z pierwszego wałka (ten o największej średnicy).
Jeżeli okaże się, że pompa jest dobra to prawdopodobnie zawór od wyboru kierunku jazdy (z dwiema cewkami) się zablokował albo cewki poszły. Czy bezpiecznik nr 8 cały??

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 25 Mar 2013 10:27
przez mechanior
czyli nic nowego jeśli chodzi o konstrukcję skrzyni
pompa jest napędzana przez silnik za pośrednictwem obudowy zmiennika

przepalenie 2 cewek na raz jest bardzo mało prawdopodobne, jeśli maszyna w ogóle jakoś reaguje na zmianę kierunku jazdy to znaczy że zawór zmienia przepływ oleju
może być zatkany port P elektrozaworu co powoduje znaczny spadek ciśnienia a nawet jego zanik

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 25 Mar 2013 23:14
przez frankomax
Witam
Bezpiecznik nr 8 ok.

Pompa napędzana jest przez zmiennik ,wałkiem nie ale taka "tulejką" (o średnicy ok 4cm) z dwoma na końcu "zębami" najgrubszy wałek z wielofrezem jest na stałe (widoczny na zdjęciu).
Rozkręciłem te zawory na skrzyni i nie zauważyłem jakiś nieprawidłowości (zabrudzeń, pęknięć itp)

Mam zdjecia nie wiem jak je wstawić na forum - jest to możliwe???:cry:

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 26 Mar 2013 00:55
przez mechanior
zdjęcia załaduj na jakiś ogólny serwer typu IMAGESHACK, FOTOSIK itp
adres z serwera skopiuj do posta
zaznacz ten adres i wciśnij klawisz IMG w edycji posta

albo wyślij je do mnie na mój adres z kopaczki
opublikuję je dla ciebie

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 26 Mar 2013 13:48
przez frankomax
Witam.,
"PAN MECHANIOR" podaj normalnie na forum mejla to prześle Tobie te zdjęcia i jeszcze skan rozbitej na części skrzyni i zaznaczonej części która jest potrzebna. Ta część to tulejki uszczelniająco prowadzące w pompie - pokazałem dziś pompę w firmie co zajmują się naprawami hydraulicznymi i wskazali na te tulejki. Tylko tulejki nie są dostępne jako części ani w Carraro ani w Volvo

"MECHANIOR1" wspominałeś o... "zawór regulacyjny ciśnienie na kosz sprzęgłowy jest w króćcu na który nakręcasz filtr"... muszę go sprawdzić bo zapomniałem o nim.

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 26 Mar 2013 23:17
przez mechanior
frankomax napisał(a):"PAN MECHANIOR" podaj normalnie na forum mejla

ehhh... będę musiał powiększyć czcionkę podpisu do rozmiarów połowy strony tylko wtedy znów zaczniecie krzyczeć, że się wpierdzielam z reklamą ale nic to: INFO@HERMA.PL
mój numer telefonu, majl i WSZYSTKIE INNE dane są na mojej stronie której adres masz w podpisie,
jeśli nie ma tych części w katalogu to ich nie stworzę na podstawie skanów ani zdjęć muszę mieć wszystkie współpracujące ze sobą elementu
jak chcesz coś z tym zrobić to musisz pompę i wałek czy zmiennik wysłać do mnie
jednak z własnego doświadczenia powiem że te pierścienie to tylko tulejki prowadzące (łożyska ślizgowe)
pompa uszczelnia się między zębatkami a obudową, jeśli tu jest OK i nie widać dużych uszkodzeń to przyczyn utraty ciśnienia należy szukać gdzie indziej
i co to za serwis hydrauliczny co nie potrafi dorobić kilku tulejek...

tak w ogóle to może byś podał dane z tabliczki znamionowej skrzyni bo tak se tu gdybamy i zgadujemy a ja znam kilka skrzyń CARRARO i mam do nich częściową dokumentację, poza tym były kilkukrotnie omawiane na forum, więc dobrze by było wiedzieć o jakim konkretnie modelu gadamy bo to że jest w BLce to nic mi nie mówi, czy podobne są np w KOMATSU? czy CASE?

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 27 Mar 2013 22:59
przez frankomax
Witam.
Puściłem trochę danych na mejla.

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 28 Mar 2013 00:18
przez mechanior
odbiorę jutro bo to firmowy

BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 28 Mar 2013 19:49
przez mechanior
teraz już wiem co to za skrzynia i jak jest skonstruowana

Image

zaznaczony na czerwono pierścień zegera pomiędzy tłoczkami regulatora ciśnienia ulega często uszkodzeniu, wypada całkowicie lub jego fragment blokuje tłoczek w pozycji otwartej na przelew
objawy są różne zależnie od tego w jakiej pozycji ulega zablokowaniu tłoczek lub od zakresu jego ruchów:
ciśnienie spada znacznie, znika całkowicie albo dopiero przy wzroście obrotów silnika (wydajność pompy skrzyni)

drugi pierścień, zaznaczony na zielono raczej nie ulega uszkodzeniu ale warto sprawdzić
tłoczki dostępne po odkręceniu korka z przodu zaworu, zawór trzeba zdemontować ze skrzyni (6 śrub na klucz 13)

kolega twierdził że nie ma możliwości pomiaru głównego ciśnienia pompy? otóż jest, na zaworze znajdują się 4 porty pomiarowe: przepłukiwanie zmiennika (chłodzenie), sprzęgło przód, sprzęgło tył i zasilanie zaworu z pompy skrzyni... (czerwone kółko)

Image

Re: BL71 słabe ciśnienie na skrzyni biegów

PostWysłany: 30 Mar 2013 00:36
przez mechanior1
Ten czerwony punkt na zdjęciu, który zaznaczył Mechanior to punkt pomiaru ciśnienia kosza sprzęgłowego FWD/REV (0,3 bara na wolnych obr. i od 11-13 bar przy obr min 1500). Dwa na przeciw (po prawej) niego pokażą takie samo ciśnienie, tylko załączając kierunki jazdy dodatkowo sprawdzimy ciśnienie na same, odpowiednio do załączenia kierunku jazdy, kosze sprzęgłowe.
Chodziło mi o to ze nie odczytasz ciśnienia bezpośrednio z pompy. Tutaj mierzysz tak naprawdę ciśnienie po pokonaniu kilku kanałów, kompensatora przepływu i właśnie tego zaworu, który moduluje ciśnienie w celu płynnego załączania sprzęgieł i tak naprawdę awaria każdego z tych elementów może powodować zanik ciśnienia a nie sama pompa. Główne ciśnienie przychodzi od strony zaślepki tuż przed zielonym kółkiem zaznaczonym na rysunku (niestety brak części rysunku).