Strona 1 z 1

Ostrówek K-162 wyregulowanie sprzęgła po wymianie

PostWysłany: 19 Sty 2017 23:54
przez digidy
Witam.
Koledzy napiszcie mi jaki macie sposób na poprawne wyregulowanie sprzęgła przy ostrówku? Robiliśmy już wiele remontów, ale ostatnio niestety pojawił się problem. Sprzęgło nie działa. Źle ustawiliśmy 1 i 2gi stopień na stole i potem już lipa. Teraz silniczek i wszystko pozostałe porobione, ale bardzo słabo wysprzęgla, praktycznie w ogóle. Wszystkie tarcze nowe, dobrze założone, po prostu cuda na kiju. Z pewnością jeden stopień za mocno wchodzi w pracę a drugi za słabo. Ustawiliśmy wszystkie łapki na równo i od tarczy sprzęgłowej 2giego stopnia (tej bliższej skrzyni biegów) odstawały 37mm i jest lipa:-(. Jaki macie na to sposób, trik regulacyjny....? Gdybyśmy wiedzieli, że będzie problem taki to byśmy podłożyli koło zamachowe pod uchwyt wiertarki i na sucho odmierzali suwmiarką ile odchodzi każda tarcza od docisku, ale teraz już za późno... Nie za bardzo chce mi się znowu silnik wyciągać...

Ostrówek K-162 wyregulowanie sprzęgła po wymianie

PostWysłany: 25 Sty 2017 16:57
przez Grześ
W ostrówku nie ma dwustopniowego sprzęgła. Tarcze są na jednym wałku i działają wraz, więc ustawienie łapek obydwu tarcz powinno być takie same.

Re: Ostrówek K-162 wyregulowanie sprzęgła po wymianie

PostWysłany: 27 Sty 2017 02:03
przez digidy
Grześ napisał(a):W ostrówku nie ma dwustopniowego sprzęgła. Tarcze są na jednym wałku i działają wraz, więc ustawienie łapek obydwu tarcz powinno być takie same.

Wiem kolego, źle się wysłowiłem. Łapki były idealnie ustawione równo, luz na ok 2mm i sprzęgło w ogóle nie działało, nie było wysprzęglenia w ogóle... Biegi nie chciały wchodzić zupełnie, zero jakiejkolwiek reakcji na wciśnięcie sprzęgła... Musieliśmy wyjąć ponownie silnik, jeszcze nie mieliśmy takiej sytuacji... No i nic nie było widać nieprawidłowego, tarcze założone poprawnie, dociski lekko splanowane, wszystko grało. Jedynie na jednej tarczy pojawiło się coś dziwnego, zaczęła się ścierać tylko od środka, ale tylko jedna strona, druga ścierała się równo... Odkryliśmy wadę tarczy, kupiliśmy nową a tamtą daliśmy do reklamacji. Tarcza była z jednej strony idealnie równa a z drugiej krzywa! Było to widać po przyłożeniu poziomicy... Tarcze oryginalne URSUS CHEŁMNO a więc chyba dobre. Teraz sprzęgło chodzi perfekcyjnie, ale "łapie" przy końcu dopiero i to mnie dziwi, nie wiem czemu tak jest:-). Dociski były wzięte troszeczkę, kilka dziesiątych milimetra bo miały plamki, wcześniej nie były planowane więc nie wiem stąd tak późny "branie sprzęgła" - przy końcu pedała.
Mam pytanie jeszcze: czy zawsze punktujecie obydwie części koła zamachowego oraz obydwa dociski żeby je złożyć idealnie tak samo? Nie wiem czemu, ale jakiś mechanik napunktował to żeby tak samo złożyć, przecież to symetryczne jest i można składać inaczej/odwrócić, prawda?

Ostrówek K-162 wyregulowanie sprzęgła po wymianie

PostWysłany: 27 Sty 2017 09:07
przez Grześ
Ta tarcza (krzywa),była dobra na początku tylko odwrotnie ją wsadziliście. Wielofrez z jednej strony bardziej wystaje i to powodowało nie wysprzęglanie i pokrzywienie tarczy.

Re: Ostrówek K-162 wyregulowanie sprzęgła po wymianie

PostWysłany: 27 Sty 2017 15:37
przez digidy
Grześ napisał(a):Ta tarcza (krzywa),była dobra na początku tylko odwrotnie ją wsadziliście . Wielofrez z jednej strony bardziej wystaje i to powodowało nie wysprzęganie i pokrzywienie tarczy .


Tarcza na okładzinach miała jedną stronę idealnie równą a drugą krzywą. Nową włożyliśmy w ten sam sposób i teraz działa extra. Obydwie tarcze wkładamy dłuższą napką w stronę silnika, ale mierzyliśmy odstępy i wydaje mi się, że nawet odwrotnie można założyć tarczę bliżej silnika. I drugą - bliżej skrzyni raczej też - łapki nie będą się opierały o wielofrez. A jak powinno kłaść się prawidłowo te tarcze kolego? Przy c360 wymagane jest chyba włożenie 1wszej tarczy-bliższej silnika - dłuższą napką w stronę silnika.

Ostrówek K-162 wyregulowanie sprzęgła po wymianie

PostWysłany: 28 Sty 2017 10:27
przez Grześ
Ostrówka miałem 20 lat temu, więc nie pamiętam dokładnie, ale na takie sprawy trzeba zwracać uwagę. Co do brania sprzęgła na dole to zmniejsz luz na łapkach, albo zostaw tak, bo może poprzedni użytkownicy pokombinowali przy długości cięgieł.Wydłużało się dźwignie sterującą łożyskiem wyciskowym i pedał chodził lżej. Kosztem właśnie niskiego sprzęgła.

Re: Ostrówek K-162 wyregulowanie sprzęgła po wymianie

PostWysłany: 30 Sty 2017 02:04
przez digidy
Grześ napisał(a):Ostrówka miałem 20 lat temu, więc nie pamiętam dokładnie, ale na takie sprawy trzeba zwracać uwagę. Co do brania sprzęgła na dole to zmniejsz luz na łapkach, albo zostaw tak, bo może poprzedni użytkownicy pokombinowali przy długości cięgieł. Wydłużało się dźwignie sterującą łożyskiem wyciskowym i pedał chodził lżej. Kosztem właśnie niskiego sprzęgła.

Tak zrobiłem. Cięgna przy ostrówkach mamy zamienione na regulowane śrubami rzymskimi łańuchy więc mamy płynną regulację. Ustawiliśmy początkowo luz łapek do łożyska standardowo a więc ok 2-3mm a teraz już zwiększyliśmy. Dziękuję za pomoc kolego, myślałem, że jesteś mechanikiem i ten sprzęt naprawiasz na bieżąco. Swoją drogą ciekaw jestem czy włożenie którejkolwiek tarczy odwrotnie w przypadku ostrówka powoduje niewysprzęglanie, z tego co mierzyłem na szybko to nie ma żadnego znaczenia. Zapewne zależy od producenta tarcz bo URSIS Chełmno mają najdłuższe wielofrezy, tarcze które wyjęliśmy miały w sumie 16mm krótsze napki (wielofrezy). Jeśli ktoś wie to proszę żeby się wypowiedział, na pewno przyda się na później:-)

Ostrówek K-162 wyregulowanie sprzęgła po wymianie

PostWysłany: 11 Lut 2017 21:49
przez iras_der
Witam Ostrowek to juz wiekowa i prosta maszyna,niemniej z calym szacunkiem do tych ustrojstw :D . ale do rzeczy... Sprzeglo jest jednostopniowe dwutarczowe a wiec obie tarcze napedu jazdy. zakladamy obie tarcze dluzsza strona piaski do kola zamachowego nie inaczej!!! w innym przypadku piasty beda sie stykaly i sprzeglo nie bedzie rozlaczac a wiec silnik wek... do poprawki. Natomiast krotsza strone piastki ztaczamy do rownosci obydwie tarcze (tak bylo fabrycznie, mialem nowy OSTROWEKi tak bylo) mozna tez poprosic orginalne tarcze OSTROWEK i toczyc nie trzeba. dla zmniejszenia oporu przy wciskaniu sprzegla wytworca przedluzal dwignie i wyjmowal co trzecia sprezyne miedzy tarczami dociskowymi. wydawac sie dziwne ale z pozytywnym skutkiem a sprzeglo nie wykazywalo poslizgu. Sprzeglo mozna montowac w dwojaki sposob. Pierwsza metoda to zamontowac sprzeglo tarcze tak jak wyzej na kolo zmach i zjechac silnik do skrzyni biegow i tu uwaga przy wkladaniu silnika mozna pogiac tarcze sprzeglowe i lipa :cry: trzeba bardzo ostroznie przy pomocy wciagarki... a drugi sposob to: wkladamy zlozone sprzeglo na walek sprzeglowy dzwigienkami do lozyska wyciskowego nastepnie tarcza dluzszym wystepem piastki do kola zamach i dalej wjazd silnikiem do sk biegow. i tu uwaga przy proby laczenia silnika ze skrzynia zsynchronizowac zabieraki tarcz dociskowych z wycieciami w kole zamachowym (proste) nastepnie przez okienko przykrecamy tarcze dociskowa do kola zamachowego i na koniec regulacja a wiec wszystkie dzwigienki rowno 6 cm w odleglosci od plaszczyzny piastki tarczy sprzeglowej a potem skracajac lub odwrotnie ciglo ustawiamy lozysko wyciskowe (oporowe) w odleglosci 3mm Moze na tyle gdyby byl problem to sluze pomoca i w razie pilne sprawy moge pod moj telef....pozdrawiam