ketral
BSL TURBO
sunward
apteka

Do czego przyciski w 428C?

Maszyny Caterpillar - żółte inaczej.

Moderator: mechanior

Do czego przyciski w 428C?

Postprzez street03 » 11 Gru 2012 20:22

Witam
Jako że na forum jest mnóstwo użytkowników którzy pracowali już w niejednej koparce. Prosiłbym żeby ktoś powiedział mi do czego służą te przyciski w koparko-ładowarce CAT 428C. Kurs praktyczny skończył się (!) po 2 spotkaniach, a że instruktor tylko raz wytłumaczył mi gdzie wszystko jest, jak sie co sprawdza, to po prostu nie zdążyłem wszystkiego zapamiętać. Przeglądałem znalezione na internecie DTR-ki ale nie umie znaleźć do tej konkretnej maszyny. Dla większości z Was będzie to 5 min, a mi bardzo to pomoże.
Z góry dziękuje za Waszą fatyge

Image

street03
Nowicjusz

  • Posty: 2
  • Rejestracja: 11 Gru 2012 15:48

Reklama

Do czego przyciski w koparko-ładowarce CAT 428C ?

Postprzez owczarekniemiec » 11 Gru 2012 20:41

1. włączanie napędu na 4 koła (zawsze należy go wyłączać po za terenem nigdy na nim szybciej nie jeździć ) pierwsza pozycja to napęd włączy się tylko podczas hamowania (wtedy hamują cztery koła) druga pozycja napęd cały czas włączony
2. odłączenie jazdy
3. nie wiem <LOL> nie mam takiego
4. ride control włączasz sobie podczas jazdy i wtedy tak nie trzęsie koparką na dziurach(przednia łyżka tak jak by pływa na siłownikach) nie MYLIĆ z pływająca łyżką
5. odłączenie hydrauliki tylnego ramienia
6. odblokowanie tylnych sanek ( po wciśnięciu możesz przesunąć sanki w prawo w lewo na środek)

Autor postu otrzymał pochwałę
Usługi koparko-ładowarką Cat 428C, Przyłącza kanalizacyjne i wodociągowe, wykonanie drenażu opaskowego hydroizolacje fundamentów montaż przydomowych oczyszczalni ścieków. Wszelkiego rodzaju roboty ziemne. Jastrzębie Zdrój tel. 796-565-717

Awatar użytkownika
owczarekniemiec
Fachoperator

  • Posty: 634
  • Rejestracja: 10 Lis 2010 20:21
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 7

Maszyna: Cat 428C 2000r.


Do czego przyciski w koparko-ładowarce CAT 428C ?

Postprzez manius » 11 Gru 2012 21:43

owczarekniemiec napisał(a):3. nie wiem <LOL> nie mam takiego

za to ja mam :D
klawisz jesli jest wlaczony,a na manetce od biegów ustawisz czwarty bieg, to podczas jazdy automatycznie zmieni ci sie na piaty. jesli wylaczony to sie nie wlaczy.
ja wlączam to zawsze na postoju i ustawiam na czworke, nigdy podczas jazdy.
"A teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu."
Król Julian

manius
Fachoperator

  • Posty: 1021
  • Rejestracja: 16 Maj 2010 11:18
  • Miejscowość: brzesko
  • Pochwały: 17

Maszyna: cat 442d ;)


Re: Do czego przyciski w koparko-ładowarce CAT 428C ?

Postprzez street03 » 11 Gru 2012 23:57

Wielki dzięki :)
A tak przy okazji przycisków 2, 5 i 6:

1) Czyli przycisk 2 wciskamy tylko wtedy jak jesteśmy rozłożeni i chcemy kopać?

2) Jeżeli chce wcisnąć 5 i odłączyć hydraulike tylnego ramienia, to musze najpierw założyć blokady na ramieniu (dźwignia i sworzeń)?

3) Co to są 'tylne sanki', to jakiś element na ramieniu?

street03
Nowicjusz

  • Posty: 2
  • Rejestracja: 11 Gru 2012 15:48

Re: Do czego przyciski w koparko-ładowarce CAT 428C ?

Postprzez crew1987 » 12 Gru 2012 12:32

street03 napisał(a):1) Czyli przycisk 2 wciskamy tylko wtedy jak jesteśmy rozłożeni i chcemy kopać?


nie wlaczasz go, normalnie kopiesz

street03 napisał(a):3) Co to są 'tylne sanki', to jakiś element na ramieniu?


to sa sanki na ktorych jest robiony przesuw, lewo prawo.
skladasz ramie np w prawo max i wbijasz lyzke w glebe, naciskasz ten przycisk od odblokowania, i sie podciagasz, jak masz juz dobra pozycje, to wylaczasz przycisk i skladasz ramie. Tak samo to dziala w druga strone. Mowiono zeby tych slizgow nie smarowac ponoc?

Autor postu otrzymał pochwałę
Załączniki
1341521203_334578720_5-Caterpillar-428c-428-c-cat-stan-bardzo-dobry-po-tulejowaniu-cena-do-negocjacji-Wielkopolskie.jpg

Awatar użytkownika
crew1987
Operator

  • Posty: 469
  • Rejestracja: 29 Maj 2009 18:03
  • Miejscowość: Dolnyśląsk
  • Pochwały: 8

Maszyna: cat 428c 2CR 00r

Firma: privat


Do czego przyciski w 428C?

Postprzez przemol » 12 Gru 2012 16:32

crew1987 napisał(a):Mowiono zeby tych slizgow nie smarowac ponoc?

gorny smaruj. dolny szybko sie ubrudzi od dojezdzania do skarp


manius napisał(a):klawisz jesli jest wlaczony,a na manetce od biegów ustawisz czwarty bieg, to podczas jazdy automatycznie zmieni ci sie na piaty. jesli wylaczony to sie nie wlaczy.

inaczej. wciskajac przycisk (oswieca sie lampka) odlaczasz piaty bieg. wylaczajac przycisk (lampka gasnie) piaty bieg jest wlaczony. wyraznie widac ze koleczko "5" jest przekreslone czyli zalaczajac guzik odlaczamy automatyczny 5 bieg


manius napisał(a):nigdy podczas jazdy

dlaczego?
Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobic. I wtedy przychodzi ten, który nie wie, że się nie da i on to właśnie robi. Albert Einstein
Usługi brukarskie śląsk. 507458481 mpbruk@mpbruk.pl

Awatar użytkownika
przemol
Operator

  • Posty: 270
  • Rejestracja: 13 Mar 2009 17:18
  • Miejscowość: Radzionków
  • Pochwały: 5

Maszyna: cat 428c


Do czego przyciski w 428C?

Postprzez manius » 12 Gru 2012 17:00

street03 napisał(a):1) Czyli przycisk 2 wciskamy tylko wtedy jak jesteśmy rozłożeni i chcemy kopać?

ja tego przycisku wogole nie uzywam.
przemol napisał(a):wciskajac przycisk (oswieca sie lampka) odlaczasz piaty bieg. wylaczajac przycisk (lampka gasnie) piaty bieg jest wlaczony.

u mnie wlaczajac klawisz wlacza sie 5 bieg i swieci sie lampka,
przemol napisał(a):wyraznie widac ze koleczko "5" jest przekreslone czyli zalaczajac guzik odlaczamy automatyczny 5 bieg

jest przekreslone ale po przeciwnej stronie lampki.
przemol napisał(a):manius napisał(a):nigdy podczas jazdydlaczego?

bo mi to nie potrzebne, a niechce dodatkowo mieszac w skrzyni,zeby czegos nie uszkodzic.
"A teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu."
Król Julian

manius
Fachoperator

  • Posty: 1021
  • Rejestracja: 16 Maj 2010 11:18
  • Miejscowość: brzesko
  • Pochwały: 17

Maszyna: cat 442d ;)


Do czego przyciski w 428C?

Postprzez mechanior » 13 Gru 2012 23:16

pięciobiegowa skrzynia w C?!?!? skąd masz tą maszynę?
manius - ty masz D, u ciebie jest inaczej
włączasz AUTOMAT z 5 biegiem lub MANUAL ale zmiana biegów tylko do 4
w trybie manualnym nie da się wrzucić 5, zresztą nie ma czym, robi to wyłącznie komputer
na wstecznym tylko do 3 w obydwu trybach
wyłącznik w D jest inny

nie ma przeciwwskazań do przełączania trybów pracy skrzyni w trakcie jazdy, tak czy inaczej to ECM zmienia biegi a czy robi to sam czy na polecenie z manetki to bez znaczenia

Ślizgów się nie smaruje, żadnych
ani prowadnic przesuwu
smarowanie powoduje przyklejanie piasku i brudu, finalnie szybsze zużycie lub zacinanie
w przypadku przesuwu nawet poślizg blokady, znamy sytuacje gdy ramię takiej maszyny przesunęło się w trakcie jazdy i operator zahaczył nim o jakąś przeszkodę (słup, róg budynku, a nawet nadjeżdżający z przeciwka pojazd)
CAT nie przewiduje żadnego smarowania ale polecam rozwiązanie z JCB czyli WAXOYL (Hammerite)
który jest niczym innym jak półsuchą konserwacją woskową (produkt antykorozyjny do lakierowanych konstrukcji stalowych i pojazdów)
wysycha, nie przykleja się do niej piasek i brud, pod naciskiem zachowuje się jak wosk
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 16884
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 668

Maszyna: Caterpillar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT


Do czego przyciski w 428C?

Postprzez Bartek_cat » 14 Gru 2012 14:30

Ja u siebie też mam 5 biegową skrzynię. Cat seria C 1999r. Tzw. Power Shift jeśli się nie mylę?

Bartek_cat
Młodszy operator

  • Posty: 180
  • Rejestracja: 24 Lut 2012 20:01
  • Miejscowość: Mińsk Mazowiecki
  • Pochwały: 4

Maszyna: 428D 2004r BXC00793 428D 2005r BXC01501
428D 2005r BXC01635

Firma: .


Do czego przyciski w 428C?

Postprzez manius » 14 Gru 2012 19:02

crew1987 napisał(a):aciskasz ten przycisk od odblokowania, i sie podciagasz,

zdecydowanie bardziej doradzam odpychanie, bedziesz mial wiekszy efekt, tylko pchaj równo, bo bedzie cie zacinac.
mechanior napisał(a):wyłącznik w D jest inny

sorry mój bład.
"A teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu."
Król Julian

manius
Fachoperator

  • Posty: 1021
  • Rejestracja: 16 Maj 2010 11:18
  • Miejscowość: brzesko
  • Pochwały: 17

Maszyna: cat 442d ;)


Do czego przyciski w 428C?

Postprzez mechanior » 14 Gru 2012 21:01

przy przestawianiu ramienia na przesuwie odpychanie się rzeczywiście działa lepiej
pozostaje dodać że należy to robić przy maksymalnie skręconym ramieniu, czyli równolegle do ramy przesuwu

wyłącznik nr 2 to blokada skrzyni biegów, wyłącza całkowicie jazdę
w założeniu ma służyć właśnie do jej wyłączania na czas kopania tyłem abyś przypadkiem sobie jej nie uruchomił np wsiadając do maszyny albo trącając dźwignię jazdy łokciem, nawet stojąc na podporach obracające się koła mogą narobić problemów, zagarnąć jakiegoś roztargnionego robotnika itp...
w praktyce nikt tego nie używa...

Autor postu otrzymał pochwałę
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 16884
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 668

Maszyna: Caterpillar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT


Do czego przyciski w 428C?

Postprzez przemol » 15 Gru 2012 16:37

mechanior napisał(a):pięciobiegowa skrzynia w C?!?!?

u nas jest taki 428c premier

mechanior napisał(a):Ślizgów się nie smaruje, żadnych
ani prowadnic przesuwu
smarowanie powoduje przyklejanie piasku i brudu, finalnie szybsze zużycie lub zacinanie
w przypadku przesuwu nawet poślizg blokady, znamy sytuacje gdy ramię takiej maszyny przesunęło się w trakcie jazdy i operator zahaczył nim o jakąś przeszkodę (słup, róg budynku, a nawet nadjeżdżający z przeciwka pojazd)

ja smaruje gorna prowadnice i nie mam z tym problemow. o wiele latwiej sie ramie przesuwa. nie wyobrazam sobie pracy bez smaru w tym miejscu. teleskop tez smaruje i nie widze oznak zuzycia bakielitu (tego uzywamy)

ten operator to jakas scieme walil bo dwie kop-lad u nas jezdza od ponad roku na dwoch sprawnych silownikach (tak firma remontuje maszyny) i nawet przy kopaniu bokiem prawie nic sie nie przesuwa. na bank mial wcisniety przycisk odblokowania. czasem sie to zdarza przypadkiem
Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobic. I wtedy przychodzi ten, który nie wie, że się nie da i on to właśnie robi. Albert Einstein
Usługi brukarskie śląsk. 507458481 mpbruk@mpbruk.pl

Awatar użytkownika
przemol
Operator

  • Posty: 270
  • Rejestracja: 13 Mar 2009 17:18
  • Miejscowość: Radzionków
  • Pochwały: 5

Maszyna: cat 428c


Do czego przyciski w 428C?

Postprzez mechanior » 16 Gru 2012 00:09

"na bank" to gołębie srają... :)
wiem co napisałem, wiem co widziałem, naprawiam te maszyny od dawna, nic tak nie wkur... mechanika jak zaje..ny smarem wysuw i przesuw, jak ci przyjdzie to rozbierać, wygarnąć łopaty piachu i gałązek zmiksowanych z gałązkami i żwirem, naprawiać powyginane i wytarte rurki hydrauliczne albo kolanka...
nawet nie widać potencjalnych wycieków oleju...
generalnie CAT nie poleca smarowania

wkładki wysuwu o ile są wykonane z odpowiedniego tworzywa NIE WYMAGAJĄ smaru (doskonale sprawdza się HDPE z regranulatem), natomiast piach i żwir przyklejone do niego potrafią narobić bajzlu, porysować-powyrywać wkładki, zaklinować plejty przesuwu, uszkodzić uszczelnienia itp...
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 16884
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 668

Maszyna: Caterpillar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT


Re: Do czego przyciski w 428C?

Postprzez Marcindrze » 17 Gru 2013 07:02

Panowie kolega mechanior ma 100% racje, nie smaruje się ślizgów teleskopu smarem litowym. Cat ma w swojej ofercie też smar suchy coś w rodzaju waxoil, ostatnio kupowałem pojemnik 400ml 94 zł netto. Taki smar używam efektem jest czyściutki teleskop i tak jak mechanior pisze nie przywiera kurz, żadne śmieci. Odnośnie smarowania sanek było już na forum smarowanie towotem niszczy uszczelnienia cylindrów. Mam na to swój patent i podzielę się nim - bierzecie zwykła świeczkę woskową smarujecie samą górna szynę od góry w miejscu gdzie opieraja sie sanki z szyna. Efektem jest lagodne ślizganie się sanek a o brudzie można zapomniec bo kurz też nie przywiera. Robie tak od kilkunastu lat i maszyna na wózku czyściutka. Widziałem też gości co smaruja na przedniej łyżce pręt od mocowania wideł w efekcie wszystko jest tak uwalone że ciężko przesunąć widły. Naprawde patent ze świeczką sprawdza się znakomicie.

Awatar użytkownika
Marcindrze
Fachoperator

  • Posty: 873
  • Rejestracja: 23 Sie 2009 19:18
  • Miejscowość: centralna Polska
  • Pochwały: 14

Maszyna: CAT 428E/2 CAT 432F PREMIER, CAT 301.7d

Firma: MARKOP


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości

eRobocze

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej