Witam panowie. Posiadam koparko-ładowarkę FiatAllis FB7B z 1988r., skrzynia jak w temacie Clark-Hurt 18000 powershift transmission 3 speed inline (tak przynajmniej wyczytałem z instrukcji, którą do niej znalazłem-niestety po angielsku). Mam kilka nurtujących pytań-może niektóre wydadzą się śmieszne, ale zapytać zawsze warto-może ktoś coś pomoże. Ale po kolei. Maszyna ma swoje lata, ale robi porządną robotę, więc trzeba o nią trochę zadbać. Jestem w tej chwili na etapie remontu silnika, ale moje pytania dotyczą bardziej skrzyni biegów i samej jazdy. A więc: pierwszy problem jest taki, że maszyna bardzo zwalnia podczas jazdy pod wzniesienia-na 3 biegu czasem nie daje rady i trzeba redukować do 2. Czytałem tematy o stalltestach, sprawdzaniu ciśnień itd., ale w zasadzie jestem teraz w takim punkcie, że silnik mam wyjęty, skrzynię też i tu moje pytanie, czy da się jakoś sprawdzić elementy takie jak zmiennik momentu i pompa jazdy (sterowania skrzynią) na wymontowanej skrzyni-czy jedyna słuszna droga to zamontowanie wszystkiego i pomiar ciśnień? Dodam, że tarczki na sprzęgłach sprawdziłem-nie są zużyte ani przypalone. O ile dobrze zrozumiałem z innych postów to pompa powinna podawać w granicach 18 bar na sterowanie sprzęgłami i około 4 na zmiennik-może to ktoś potwierdzić? (a tak w ogóle przy jakich obrotach silnika wykonuje się te pomiary?) Najbardziej martwi mnie ten brak mocy na kołach podczas jazdy pod górkę na 3 biegu-silnik się wkręca na obroty normalnie. Na zimnym oleju jest tragedia-nawet nie próbuję na 3-jak się rozgrzeje jest lepiej, ale i tak mnie piesi wyprzedzają. Inna sprawa, że podczas przełączania biegów zawsze szarpie-nie powinno to pracować płynniej?-przecież po to są te sprzęgiełka w skrzyni i zmiennik momentu-prawda? Nie wiem czy jedno z drugim ma związek, ale wydaje mi się, że powinno to pracować lepiej i nie wiem gdzie szukać przyczyny. Podczas pracy przednią łyżką idzie całkiem nieźle, trzeba dodać gazu żeby coś popchnąć, ale jak ma miękko pod oponą to i kołami zakręci w miejscu, a podczas jazdy pod górkę zwalnia.
Jak już wcześniej wspomniałem wszystko mam wyjęte, część skrzyni mam rozebranej i tu moje kolejne pytanie-w jaki sposób ( i czy w ogóle)dostaje się olej ze skrzyni biegów do zmiennika momentu? Czy jest on połączony z pompą czy zmiennik jest naczyniem zamkniętym i trzeba w nim olej uzupełniać oddzielnie? (a jeśli tak to ile go wlać-nie ma na nim żadnych znaków ani korków). Wiem, że moje pytania mogą się wydać dla niektórych dziecinnie proste, dla innych śmieszne, ale siedzę nad tym już kilka dni i robi mi się coraz większy mętlik w głowie. Z instrukcji po angielsku wyczytałem (dzięki translatorowi google), że olej z pompy idzie na zmiennik momentu przez filtr i zawór regulacji ciśnienia, potem do chłodnicy i wraca do skrzyni, ale na rozebranym zmienniku momentu nie mogę znaleźć otworów przez które by się on tam dostawał, więc albo zmiennik jest napełniony i zamknięty, albo coś poknociłem przy tłumaczeniu. Może ktoś ma instrukcję do takiej albo podobnej skrzyni po polsku, ewentualnie pracował z taką i może coś podpowiedzieć. Za wszystkie uwagi i sugestie będę wdzięczny. Zdezorientowany (albo jak kto woli- niedouczony) operator