wibako

skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

Postprzez mttc » 04 Lut 2015 21:19

Witam panowie. Posiadam koparko-ładowarkę FiatAllis FB7B z 1988r., skrzynia jak w temacie Clark-Hurt 18000 powershift transmission 3 speed inline (tak przynajmniej wyczytałem z instrukcji, którą do niej znalazłem-niestety po angielsku). Mam kilka nurtujących pytań-może niektóre wydadzą się śmieszne, ale zapytać zawsze warto-może ktoś coś pomoże. Ale po kolei. Maszyna ma swoje lata, ale robi porządną robotę, więc trzeba o nią trochę zadbać. Jestem w tej chwili na etapie remontu silnika, ale moje pytania dotyczą bardziej skrzyni biegów i samej jazdy. A więc: pierwszy problem jest taki, że maszyna bardzo zwalnia podczas jazdy pod wzniesienia-na 3 biegu czasem nie daje rady i trzeba redukować do 2. Czytałem tematy o stalltestach, sprawdzaniu ciśnień itd., ale w zasadzie jestem teraz w takim punkcie, że silnik mam wyjęty, skrzynię też i tu moje pytanie, czy da się jakoś sprawdzić elementy takie jak zmiennik momentu i pompa jazdy (sterowania skrzynią) na wymontowanej skrzyni-czy jedyna słuszna droga to zamontowanie wszystkiego i pomiar ciśnień? Dodam, że tarczki na sprzęgłach sprawdziłem-nie są zużyte ani przypalone. O ile dobrze zrozumiałem z innych postów to pompa powinna podawać w granicach 18 bar na sterowanie sprzęgłami i około 4 na zmiennik-może to ktoś potwierdzić? (a tak w ogóle przy jakich obrotach silnika wykonuje się te pomiary?) Najbardziej martwi mnie ten brak mocy na kołach podczas jazdy pod górkę na 3 biegu-silnik się wkręca na obroty normalnie. Na zimnym oleju jest tragedia-nawet nie próbuję na 3-jak się rozgrzeje jest lepiej, ale i tak mnie piesi wyprzedzają. Inna sprawa, że podczas przełączania biegów zawsze szarpie-nie powinno to pracować płynniej?-przecież po to są te sprzęgiełka w skrzyni i zmiennik momentu-prawda? Nie wiem czy jedno z drugim ma związek, ale wydaje mi się, że powinno to pracować lepiej i nie wiem gdzie szukać przyczyny. Podczas pracy przednią łyżką idzie całkiem nieźle, trzeba dodać gazu żeby coś popchnąć, ale jak ma miękko pod oponą to i kołami zakręci w miejscu, a podczas jazdy pod górkę zwalnia.
Jak już wcześniej wspomniałem wszystko mam wyjęte, część skrzyni mam rozebranej i tu moje kolejne pytanie-w jaki sposób ( i czy w ogóle)dostaje się olej ze skrzyni biegów do zmiennika momentu? Czy jest on połączony z pompą czy zmiennik jest naczyniem zamkniętym i trzeba w nim olej uzupełniać oddzielnie? (a jeśli tak to ile go wlać-nie ma na nim żadnych znaków ani korków). Wiem, że moje pytania mogą się wydać dla niektórych dziecinnie proste, dla innych śmieszne, ale siedzę nad tym już kilka dni i robi mi się coraz większy mętlik w głowie. Z instrukcji po angielsku wyczytałem (dzięki translatorowi google), że olej z pompy idzie na zmiennik momentu przez filtr i zawór regulacji ciśnienia, potem do chłodnicy i wraca do skrzyni, ale na rozebranym zmienniku momentu nie mogę znaleźć otworów przez które by się on tam dostawał, więc albo zmiennik jest napełniony i zamknięty, albo coś poknociłem przy tłumaczeniu. Może ktoś ma instrukcję do takiej albo podobnej skrzyni po polsku, ewentualnie pracował z taką i może coś podpowiedzieć. Za wszystkie uwagi i sugestie będę wdzięczny. Zdezorientowany (albo jak kto woli- niedouczony) operator :wink:

mttc
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 21:38

Maszyna: Fiatallis FB7B


Reklama

simmet

skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

Postprzez mechanior » 05 Lut 2015 23:22

3 bieg jako najwyższy jest jak 5tka w samochodzie - tylko do jazdy po prostym.
Zmiennik jest przepłukiwany przez wałek którym napędza skrzynię.
Nie da się w warunkach polowych sprawdzić zmiennika a pompę tylko stwierdzając rysy i ubytki.
Podstawą jakiejkolwiek oceny jest zachowanie w pracy. Niestety to co dla jednej maszyny jest normą w innej już jest mocnym niedomaganiem. Starsze zazwyczaj są wolniejsze i słabsze choćby z racji mocy silnika, teraz każda koparko-ładowarka ma co najmniej 100 kM.
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

Postprzez mttc » 06 Lut 2015 10:10

Dziękuję, za szybką odpowiedź. Wiem, że im starszy sprzęt tym ma więcej niedomagań, ale ta koparko-ładowarka jak na swoje lata naprawdę się dobrze spisuje-najważniejsze że ma mocną pompę od hydrauliki i da się tym sprzętem naprawdę fajnie podziałać. Co prawda silnik ma tylko ( albo aż) 80 KM, ale daje radę. Martwiła mnie ta skrzynia, ale powoli dojdę i w tym temacie co jej jest. Na razie muszę poskładać silnik-tuleje cylindrów poszły do wymiany, nowe tłoki, pierścienie i wtryskiwacze- wał na szczęście jeszcze nie wymaga interwencji.Do tej pory wtryski lały, ciężko było z odpaleniem na zimnym, a po rozgrzaniu wyrzucał olej przez odmę, ale jak już chodził to siłę do pracy miał. Podczas jazdy też silnik chodził bez duszenia, a jazda ( zwłaszcza na 3-ce) nie szła. Na równym było nieźle, ale pod górkę już zaczynały się schody. Teraz trzeba wszystko złożyć do kupy i ustawić, ale to już z górki. Jak złożę silnik to zostanie pomierzyć te ciśnienia i zobaczymy co wyjdzie.
Jak już wcześniej napisałem-zastanawia mnie też to szarpanie przy zmianie biegów. Skrzynia ma zmiennik momentu, każdy bieg na oddzielnym sprzęgle, a całość sterowana elektrycznie na cewkach i zaworach (jazda przód-tył i każdy bieg sterowany ręcznie oddzielną cewką-poza 3 bo ta chodzi bezpośrednio). Czy w innych maszynach podczas zmiany biegów też czuć takie szarpnięcia? Wiadomo-im mniej gazu tym mniej się to odczuwa, ale jednak. Czy można tu się dopatrywać nieprawidłowej pracy zmiennika momentu czy po prostu 'ten typ tak ma' i nie zawracać sobie tym głowy?
I jeszcze jedno pytanie typowo techniczne-skoro zmiennik momentu jest przepłukiwany olejem przez wałek ze skrzyni to podczas jego montażu (mam rozebrany zmiennik) uzupełniać go olejem czy złożyć na sucho a on sam zassie olej ze skrzyni? Nie mam doświadczenia z takimi układami-silniki to inna bajka-mam opanowane, ale skrzynię z koparki wyjmowałem pierwszy raz i nie chcę czegoś sknocić.

mttc
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 21:38

Maszyna: Fiatallis FB7B


skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

Postprzez mechanior » 10 Lut 2015 23:39

Wstępnie warto zmiennik zalać olejem, ale bez przesady bo i tak ci się wyleje przy montażu.
Szarpanie w pewnym zakresie jest normalne, być może masz zbyt wysokie obroty jałowe (800-900 rpm) i zmiennik przenosi moment zbyt wcześnie, w niektórych maszynach jest to bardziej odczuwalne.
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR pols

Postprzez IOWSERVICE » 11 Lut 2015 09:17

Witam serdecznie,

opisywana praca skrzyni nie jest standardowa dla tego modelu.
Występujące szarpanie podczas zmiany biegów spowodowane jest zakłóceniami przy przepływie oleju do koszy sprzęgłowych. Zazwyczaj spowodowane to jest zużyciem elementów sterujących przepływem oraz zużyciem pierścieni i uszczelnień tłokowych koszy i wałów.
Proszę o dokładne podanie modelu skrzyni np. 11.6HR18302-10 itp. Będę mógł dokładnie sprawdzić charakterystykę tej przekładni.

Pozdrawiamy
Zespół IOW SERVICE
Oryginalne części zamienne dostępne 24H - DANA SPICER, CLARK-HURTH, CARRARO, KESSLER oraz remonty i mobilny serwis

Awatar użytkownika
IOWSERVICE
Pomocnik operatora

  • Posty: 66
  • Rejestracja: 05 Gru 2006 09:40
  • Miejscowość: Kochlice, ul. Lubinska 1C 59-222 Milkowice, POLSKA
  • Pochwały: 2

Maszyna: Od A do Z


skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

Postprzez mechanior » 11 Lut 2015 13:21

IOWSERVICE napisał(a):Zazwyczaj spowodowane to jest zużyciem elementów sterujących przepływem oraz zużyciem pierścieni i uszczelnień tłokowych koszy i wałów.


Wg mojej skromnej wiedzy szarpanie jest spowodowane zbyt szybkim wzrostem ciśnienia dlatego stosuje się w niektórych aplikacjach zawory modulujące (mechaniczne bądź sterowane elektronicznie) albo choćby kryzy.
Zużycie uszczelnień na tłokach koszy czy dystrybutorów (złącz obrotowego na wałkach) powoduje za niskie ciśnienie a przez to powolne i niepełne zasprzęglanie...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

Postprzez mttc » 18 Lut 2015 18:31

Witam ponownie. Dziękuję użytkownikowi 'mechanior' za podpowiedzi. Skrzynię już złożyłem-tarczki sprzęgieł wyglądają dobrze, co do uszczelnień na tłoczyskach sprzęgieł to ciężko coś tak 'na oko' powiedzieć, ale wydaje mi się że też są ok-jak wszystko złożę i odpalę silnik to będzie można pomierzyć ciśnienia i wtedy się okaże czy pracują prawidłowo. Co do moich wątpliwości odnośnie zmiennika momentu to już się sporo wyjaśniło- otóż po złożeniu skrzyni okazało się, że jak nawet obracając ręcznie zmiennik to pompa pompuje olej takim kanałem w obudowie i przez łożysko olej napełnia zmiennik, tak że tu temat uważam za rozstrzygnięty.
Co do szarpania przy zmianie biegów to raczej na razie nic nie wskóram-trzeba najpierw wszystko złożyć i pomierzyć ciśnienia na poszczególnych sprzęgłach to może to da jakieś odpowiedzi. Postaram się sprawdzić czy ta skrzynia ma jakieś numery (tabliczki znamionowej nie ma, ale są jakieś numery odlane razem z obudową-może one coś podpowiedzą-ukłon w stronę użytkownika iow serwice :wink: ). Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale wydaje mi się że gdzieś czytałem o jakichś zaworach sterujących czy ograniczających przepływ (albo ciśnienie), które regulują wolniejsze napełnianie tych sprzęgieł. Są one zdaje się montowane na płycie sterującej na której są cewki do załączania sprzęgieł. Tak mi się bynajmniej kojarzy. U mnie na skrzyni takowych nie ma, są tylko 'zaślepki' w tych miejscach wkręcone takie jak na pompie na zaworze regulacji ciśnienia -czy to może byś przyczyną tego szarpania? Jeśli się mylę to poprawcie mnie proszę, żeby nie mieszać niepotrzebnie innym użytkownikom. No i na koniec mam jeszcze jedno pytanie- do czego służy ten zawór regulacji ciśnienia na pompie ( co on reguluje/zmienia, jak on działa?) i czy jest możliwość jego regulacji? Dziękuję z góry za wszystkie podpowiedzi, jeśli mi się uda to postaram się zrobić kilka zdjęć (chociażby zaworu regulacyjnego na pompie i tej płyty z cewkami) to może one troszkę rozjaśnią o co mi chodzi.

mttc
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 21:38

Maszyna: Fiatallis FB7B


skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

Postprzez mechanior » 18 Lut 2015 20:09

Masz pdf z katalogiem części:
http://manuals.gogenielift.com/Parts%20 ... 237283.pdf
A tutaj kompletny service manual czyli instrukcję montażowo-naprawczą:
http://service.clarkmhc.com/Parts_Manua ... rshift.pdf

Zajęło mi to około 60 sekund...

Szukaj MODULATION VALVE
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

Postprzez mttc » 20 Lut 2015 22:10

Dzięki wielkie. Ten serwice manual już wcześniej znalazłem-bazowałem na nim przy rozmontowywaniu skrzyni, a katalog części na pewno się przyda. :wink: Dzięki za namiary na ten MODULATION VALVE-wygląda na to że muszę własnie w tym kierunku szukać. U mnie na skrzyni nie ma żadnych takich 'zaworków' ani od tego 'modulation valve' ani od 'hydraulic control valve assy', więc muszę to dokładnie rozkminić i może uda się coś z tym szarpaniem zrobić. Jeszcze raz dzięki za pomoc-jest nieoceniona. Postaram się wrzucić kilka fotek z postępów prac-może kiedyś się komuś przydadzą. Prace idą wolno, bo cały czas coś nowego wychodzi, a części większość trzeba zamawiać i czekać, ale jakoś powoli idę naprzód.

mttc
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 21:38

Maszyna: Fiatallis FB7B


skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

Postprzez mechanior » 21 Lut 2015 01:00

Musisz mieć jakiś zawór który zmienia kierunek jazdy.
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

Postprzez mttc » 22 Lut 2015 21:08

Na skrzyni są cztery zawory sterowane cewkami, dwa odpowiadają za jazdę przód-tył, a dwa są od zmiany biegów: jak cewki nie mają napięcia (zawory zamknięte) to jest 3 bieg, jak jedna dostaje napięcie i otwiera zawór to jest 2 bieg, a jak obie mają napięcie to załącza się 1 bieg. Mi chodzi bardziej o to że nie widać tam zaworów regulacji ciśnienia. Są tylko od góry trzy korki w tym całym panelu w którym siedzą cewki. Mam nadzieję, że uda mi się zrobić zdjęcia to będę mógł to jaśniej wytłumaczyć.

mttc
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 21:38

Maszyna: Fiatallis FB7B


skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

Postprzez mttc » 22 Lut 2015 22:57

Zrobiłem zdjęcia-mam nadzieję, że uda się je otworzyć:
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Na zdjęciu z dwiema strzałkami są cewki odpowiedzialne za jazdę przód-tył, na kolejnych gdzie są 3 strzałki są te 'korki' gdzie wg mnie powinno być coś na wzór zaworu regulacji ciśnienia tak jak na pompie (no chyba że się mylę). Tak to przynajmniej wygląda na serwisówce z częściami. Może to mieć wpływ na to szarpanie przy zmianie biegów?
Co do wcześniejszego tematu z identyfikacją skrzyni to wszystko co udało się odczytać wygląda tak:
na dole skrzyni z przodu obok filtra siatkowego na obudowie jest: CLARK EQUIPMENT 242884 02 i coś jakby UGZ lub UOZ, na boku skrzyni od strony gdzie wychodzą przewody do chłodnicy:
4
EHW
235 761 R
13 MAI 87
Wszystko jest odlane razem z obudową-nie ma żadnej tabliczki znamionowej. Mam nadzieję, że to pomoże zidentyfikować tą skrzynię i podpowie coś na temat jej prawidłowej pracy.

mttc
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 21:38

Maszyna: Fiatallis FB7B


skrzynia CLARK 18000 powershift 3-biegi-ma ktoś DTR polski

Postprzez mechanior » 23 Lut 2015 00:19

Na trzecim zdjęciu jest rysunek zaworu MODULATOR VALVE który jest odpowiedzialny za płynne włączanie sprzęgieł.
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej