Strona 1 z 2

BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 18 Gru 2015 21:40
przez fuhtomex
Marka i model maszyny: volvo bl 71
Rok produkcji: 2004
Numer seryjny: BL71D10940

jak w temacie ,z rana zapala bez problemu,troche sie zagrzeje i nie chce zapalic,polewanie glowiczki zimna woda nic nie daje.
drugi problem jest taki ze czesto nie moge jej zgasic na kluczyku,musze przekrecic kluczyk i przegazowac zeby zgasla.
Czy zna moze ktos odpowiedz lub poleci dobrego mechanika w poblizu Gliwic.z gory dziekuje za okazana pomoc :ok:

nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 18 Gru 2015 21:49
przez Brandix
Coś mi się wydaje, że wina będzie tkwiła w elektrozaworze gaszenia na pompie wtryskowej (zacinanie się pod wpływem temperatury).

BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 19 Gru 2015 00:03
przez mechanior
Jaki silnik, jaka pompa wtryskowa?

Re: BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 19 Gru 2015 10:34
przez fuhtomex
nie wiem jaka pompa wtryskowa? na silniku nie pisze kto jest producentem, wszedzie tylko napis volvo

BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 19 Gru 2015 17:31
przez mechanior
To może przynajmniej zdjęcia?

Re: BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 19 Gru 2015 20:38
przez fuhtomex
ok,jutro zrobie zdjecia

BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 19 Gru 2015 21:42
przez mechanior1
Prawdopodobnie cewka gaszenia tak jak pisze "Brandix". Na wysokości separatora paliwa masz taką puszkę do której masz podłączony przewód z dwoma kabelkami i to jest właśnie cewka gaszenia.Sprawdź czy jak się maszyna zagrzeje to czy po odpięciu tej wtyczki maszyna zgaśnie jeżeli nie to cewka do wymiany ewentualnie wykręć ją i rozbierz może tylko pordzewiała:)

BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 20 Gru 2015 11:56
przez fuhtomex
w porzadku jutro tak zrobie i dam znac czy pomoglo,ale co cewka gaszenia ma wspolnego z niezapalaniem na cieplym silnik?u? czy to jest jakos uzaleznione od siebie?

BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 20 Gru 2015 17:12
przez PiatyElement
fuhtomex napisał(a): co cewka gaszenia ma wspolnego z niezapalaniem na cieplym silnik?u? czy to jest jakos uzaleznione od siebie?

Związane jest to z różną rozszerzalnością cieplną metali. Cewka gaszenia tak naprawdę składa się z cewki i trzpienia który wysuwa się i chowa. Sama cewka, grzeje się sama z siebie ponieważ jest w pewnym sensie rezystorem oraz dodatkowo nagrzewa się od rozgrzanego silnika. Jeśli wewnętrzna obudowa cewki w którą jest wsunięty trzpień jest wykonana z innego metalu niż sam trzpień, to te metale rozszerzają się w różnym stopniu pod wpływem temperatury. Jeśli trzpień rozszerzy się więcej niż obudowa cewki to po prostu się zaklinuje i nie wróci na swoje miejsce po odłączeniu zasilania od cewki, aż do częściowego ostygnięcia obu elementów - koparka nie chce ci zgasnąć jak wyłączysz stacyjkę i gaśnie po pewnym czasie. I to samo w drugą stronę, jeśli jakoś trzpień odbije ( pomaga sprężyna w środku ) i zgasi maszynę, to może nie dać zapalić bo cewka nie będzie miała siły ściągnąć zbyt spasowanego od temperatury trzpienia. Oba elementy są dobrze, prawie idealnie spasowane + eksploatacja + brud + temperatura i tak się robi. Możesz spróbować rozebrać jeśli jest rozbieralna, przetrzeć drobnym papierem trzpień i wewnętrzną część cewki aby usunąć brud, rdzę itp .... wymyć wszystko ( np benzyną ekstrakcyjną ), wytrzeć i poskładać. Może pomoże.

Dlaczego nowa cewka tak się nie zacina? Bo powierzchnie obu elementów są gładkie i czyste. I jeszcze jedna ważna sprawa: nowa cewka, z nowym uzwojeniem ma swoją rezystancję np 20 Ohm i przy tej rezystancji nagrzeje się do np 40 stopni. Stara cewka może mieć częściowo uszkodzoną izolację na uzwojeniu i choć będzie działać ( wsuwać i wysuwać trzpień) i nie będzie powodować zwarcia to jej rezystancja może wynosić np 15 Ohm a to z kolei oznacza większy prąd, a to z kolei oznacza większą temperaturę podczas pracy np 70 stopni - czyli znowu zwiększa nam się rozszerzalność cieplna i różnica pomiędzy różnymi metalami. Zauważ że nowe cewki są zazwyczaj ciepłe, a stare, wyeksploatowane są gorące lub potrafią nieraz niemalże sparzyć po dotknięciu. Cewka gaszenia, a raczej jej trzpień jest chłodzony tylko oddając temperaturę do otoczenia a jego najbliższym otoczeniem jest obudowa gorącej cewki w którą jest wsunięty - więc marne te odprowadzanie ciepła. Do tego zazwyczaj cewki są wkręcone w blok gorącego silnika i znów to ciepło..., ewentualnie jak w koparkach Liebherr (i to lepsze rozwiązanie pod kątem temperatury) zamocowane są poza blokiem, a trzpień cewki połączony jest z resztą instalacji za pomocą cięgna. Innym przykładem są elektrozawory na hydraulice przez które przepływa jeszcze olej, który może odbierać to ciepło z trzpienia wiec chłodzenie samego trzpienia jest na pewno skuteczniejsze.

Miała być odpowiedź a wyszedł wykład. :mrgreen:

BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 20 Gru 2015 21:56
przez Brandix
PiatyElement - chyba lepiej nie da się opisać tego zjawiska :faja:

BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 21 Gru 2015 14:04
przez PiatyElement
To tak prostym językiem Brandix było, bo wypadało by powiedzieć że sam trzpień nagrzewa się przede wszystkim na wskutek powstawania sił wewnątrz cewki - ale trzeba by tłumaczyć co to : indukcyjność, prądy wirowe, pola elektromagnetyczne, siły elektromotoryczne itp, itd ....

Dla naświetlenia jak wielkie to potrafią być siły, proponuję poszukać materiałów w internecie o nagrzewnicach indukcyjnych, gdzie taka nagrzewnica potrafi w ciągu kilku do kilkunastu sekund nagrzać spory kawałek metalu, łożysko itp do czerwoności i mocniej, aż metal nabiera biało - żółtego koloru od temperatury. Powtarzam: kilka do kilkunastu sekund. Wszystko zależy od mocy, a nasza cewka to taka właśnie mini indukcyjna nagrzewnica w najprostszej postaci.

Jako doświadczenie proponuję podłączyć cewkę po akumulator i włożyć w nią kawałek metalu, np pręta. Nagrzeje się na wskutek ciepła wydzielonego z samej cewki działającej jak grzałka, ale również przede wszystkim z powodu sił fizycznych jakie na niego działają wewnątrz uzwojenia cewki. A teraz podłączyć cewkę pod akumulator i nic w nią nie wkładać. Zrobi się gorąca, zacznie parzyć i pójdzie z niej dym.... niestety po tym doświadczeniu, wartość cewki będzie liczona w kilogramach za miedź. Tak więc większość nawet ie zdaje sobie sprawy co się dzieje w takiej cewce, ile sił tam działa i zależności pomiędzy nimi, dla większości to po prostu kawałek nawiniętego drutu.

Proszę, oto wasza cewka, a raczej jej duży brat, o odpowiedniej mocy z trzpieniem w środku, i zapewniam że "trzpień" nie nagrzał się od temperatury z cewki, na jednym z filmików cewka ma nawet założoną izolacje której nic się nie dzieje...

https://www.youtube.com/watch?v=hUp8_21Kmng
https://www.youtube.com/watch?v=BLNEuuPRfzE
https://www.youtube.com/watch?v=XOJZ-Hj-pCU

proszę zwrócić uwagę na czas rozgrzania .....

Re: BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 21 Gru 2015 21:41
przez fuhtomex
faktycznie poczulem sie jak na wykladzie:) z gory dziekuje za informacje,rowniez dowiedzialem sie ze ta cewka potrafi glupiec jesli gdzies masa jest zasniedziala
maszyna do 30 grudnia jest na wynajmie,wczesniej jej niestety nie sprawdze,jak rano odpali to juz jej nie gasimy :D

BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 21 Gru 2015 21:55
przez fuhtomex
WP_005943.jpg
starczy z tej strony ?

BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 22 Gru 2015 08:40
przez mechanior1
Silnik to DEUTZ BF4M2012.Cewka u Ciebie jest za separatorem paliwa miedzy pierwsza a drugą pompą wtryskową paliwa.

Re: BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 22 Gru 2015 09:35
przez Kamal
Dokładnie to silnik TDC Deutz-a. Masz uskodzoną cewkę gaszenia. Akurat geneza uskodzeń tych cewek jest inna, ale na to samo wychodzi. Jest do wymiany. W maszynach gdzie często padały przerabiałem sterowanie cewki.

BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 22 Gru 2015 10:52
przez PiatyElement
Kamal napisał(a): Akurat geneza uskodzeń tych cewek jest inna, ale na to samo wychodzi


To napisz Kamal w wolnej chwili o tej genezie, 2 zdania. Jestem ciekaw, całe życie się uczymy w końcu.
Ja opisałem to ogólnikowo, nie wiążąc się z konkretną cewką, modelem, czy przypadkiem.

Pozdrawiam.

Re: BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 22 Gru 2015 11:11
przez Kamal
No dobra to jest jedno zdanie. :mrgreen:
A to już drugie :lol:
A to gratis.... :faja:
Cewkę zabija ciepło, rozpuszcza się zabezpieczenie drutu nawojowego a później sama izolacja drutu, jak i karaks, na którym masz nawinięte uzwojenie. Co prowadzi jak już pisałeś do zwarcia i zwiększonego poboru prądu, a to skutkuje wydzielaniem większej ilości ciepła i spirala zniszczenia się zamyka. Blokowanie trzpienia powoduje te właśnie rozpuszczone lepkie tworzywa sztuczne i szelak( czy co tam teraz zamiast tego używają). Jak ostygnie to tworzywa się utwardzają i przy małym rozlaniu trzpień pracuje dalej płynnie. I to cała filozofia. :banan:

Re: BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 22 Gru 2015 19:31
przez PiatyElement
Nie wiedziałem, że tu w grę, akurat w tej cewce wchodzi rozpuszczone lepkie tworzywo. Ale reszta moich wypocin się zgadza. Dziękuję za "gratis".

BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 23 Gru 2015 01:21
przez mechanior
Nie wiem jaka jest przyczyna ale potwierdzam że w tych silnikach pada cewka gaszenia i objawy oraz zachowanie cewki są dokładnie takie jak opisywane przez autora tematu i KAMALA. Po zagrzaniu cewki jej dźwignia porusza się jakby była zaklejona, ciężko i z dużym opóźnieniem. Problemy są zarówno z odpalaniem jak i gaszeniem. W 100% pomogła wymiana cewki, tylko że ważny jest też prawidłowy jej montaż bo można pogiąć listwę sterującą wtryskami.

Re: BL71 nie zapala na cieplym silniku

PostWysłany: 23 Gru 2015 11:47
przez Kamal
Wymiana prosta, ale trzeba umieć jak już wyżej zauważył kolegą @mechanior. Wystarczy przed złożeniem nowej pociągnąć w pozycję stop dźwignię ręcznego gaszenia.Jak zresztą w każdym Deutz-u z listwą. Te co mają już regulator elektryczny sterowany z ECU wkładasz normalnie po zgaszeniu silnika ( Zrobi to regulator cewka jest tam tylko dodatkowym zabezpieczeniem ) Można też testerem cofnąć w pozycję "zero"
Chociaż widziałem hardkorowców co podłączania zasilanie i podpalali silnik do włożenia bo panie tu się listwa może pogiąć. Tak no forach piszą :)
Dla tych co chcą przerabiam sterowanie tej cewki i wtedy jest prawie że wieczna. Miałem klienta co cewki mu padały 2-3 razy w roku. Teraz ma już 4 lata tą samą.
Coś widzę że wygląd forum na androidzie uległ zmianie.
Dodatkowo co nie pisałem wcześniej licząc że ktoś dopisze czy zauważy. Otóż rdzeń który nie został wciągnięty do końca zmienia rozkład pola magnetycznego powodując Zwiększone grzanie uzwojenia. A dalej następuje już to co o pisałem.