Kolego nie ten dział, temat powinien być otwarty w dziale:
viewforum.php?f=19Zapewne moderator będzie wyrozumiały i temat przeniesie
Jeśli chodzi o informacje na ten temat kupna oraz informacji technicznych o JCB to jest również masa.
Nie ma się co oszukiwać, najbardziej wiodącymi markami w dziale koparko ładowarek są producenci: CAT oraz JCB. Praktycznie nie spotkasz ani jednej większej budowy, na której nie będzie w/w maszyn.
Za tą cenę myślę, że możesz coś kupić co na pewno da ci zarobić, ale jak sam również wspomniałeś nie jest to nowa maszyny, a więc zarówno jak z autami kupując używkę musisz się liczyć z częstszymi wydatkami aniżeli nową maszyną.
Części ogólnodostępne zarówno CAT jak i JCB, mało tego w tańszych jak i droższych zamiennikach oraz oczywiście oryginalnych częściach. Jeśli chodzi o ceny to są według mnie nie wygórowane, choć niektóre części mogą się zdarzyć droższe aniżeli u konkurencji i odwrotnie. Sam możesz zobaczyć wpisując na wszelakich serwisach ogłoszeniowych tematy części. Jeśli chodzi o CAT'a oraz JCB będziesz miał dość sporo. Powiem tak, maszyna, która jest warta ok 300 000zł (jeśli chodzi o nową koparko ładowarkę) to w końcu jej poszczególne elementy muszą coś kosztować
Jeśli chodzi o przebiegi to jest ta sama bajka co w autach... Na chłopski rozum, jak maszyna mająca ponad 2 dekady może mieć 6000mtg? Więc w twoim przypadku, czyli 24 lata to ta maszyna średnio na rok przepracowała 250mtg, jest to wynik mówiąc krótko - śmieszny.
Maszyna taki przebieg (pracując na co dzień) uzyskuje w ok 2 miesiące (zależnie jeszcze od trybu pracy). Średni przebieg maszyny pracującej na co dzień w ciągu roku wynosi ok 1500mtg, a więc w przypadku Twojej wychodziłoby ok 36000mtg, co jest bardzo rzadko widziane w ogłoszeniach.
Producenci silników średnio przewidują wartość remontową w granicach 10 000 - 13 000mtg, czyli tak jakbyś autem zrobił 300 000 km
A jak to się ma w praktyce? W praktyce to różnie bywa... Silniki dbane z największą troską przeżywają trochę ponad to co wyznaczył producent, ok 20 000mtg; minimalna dbałość o sprzęt to jest to co wyznaczył producent, tj. 10 000-13 000mtg; natomiast nie oszczędzane oraz zaniedbywane i pracujące z maksymalną mocą mogą dotrwać przebiegu rzędu 6 000 - 8 000mtg i czeka ich remont.
Reasumując... jeśli kupisz egzemplarz w przyzwoitym stanie i zapewnisz mu minimum dbałości, czyli te regularne przeglądy okresowe to zapewne coś pokopiesz
Choć nie spodziewaj się po maszynie używanej, cech maszyny nowej
EDIT
Bacznie i w miarę cyklicznie przeglądając forum zbieram informacje na temat sprawdzenia poszczególnych elementów podczas zakupu maszyny, do której sam będę się przymierzał, ale do rzeczy, jeśli będziesz już zdecydowany co do zakupu maszyny, zapewne te informacje będą miały nie małe znaczenie
Przed zakupem koparko ładowarki sprawdź:
- luzy na tylnym ramieniu (koniku)
- na siłownikach obrotu
- na połączeniu ramienia z wysięgiem
- pęknięcia wysuwu poniżej mocowania siłownika łyżki
- pęknięcia przedniego ramienia w okolicy sworzni z blachą
- pęknięcia obsady sworznia głównego mocowania przedniego ramienia
- luzy na sworzniu mocowania mostu przedniego do ramy
- luz na przednim wale (wyboczenie na wieloklinie)
- luzy na drążkach kierowniczych
- na zmiany kierunku jazdy maszyna ma reagować dopuszczalnie z lekkim opóźnieniem (do 1 sekundy) bez przykrych dźwięków
- wycieki oleju z obudowy zmiennika (jasny olej to uszkodzony zmiennik, uszczelniacz zmiennika lub korki skrzyni, ciemny olej to wyciek z tylnego uszczelniacza wału silnika)
- sprawdzić poziom oleju w zbiorniku hamulca (ma być ciemnoczerwony, jeśli nie to znaczy że był dolewany czyli coś nie halo z hamulcami albo był wymieniany niedawno)
- wszystkie funkcje (dźwignie) maja chodzić lekko i płynnie
- łyżka przednia ma się podnieść do samej góry w 6-7 sek na pełnym gazie
- siłowniki mają trzymać pozycję
- samoczynne opadanie nie może przekroczyć 1-3 milimetrów na 10 minut (mierzone na tłoczysku siłownika)
- sprawdzić siłowniki na okoliczność rys, zadrapań i innych uszkodzeń
- silnik nie ma prawa dymić, lekkie podkapcanie i przerywana praca świadczy o zużyciu pompy wtryskowej, wtryskiwaczy bądź nawet turbiny
- sprawdzić wycieki płynu i oleju silnikowego zwłaszcza zza pompy wtryskowej i spod obudowy termostatu
Przy maszynie, która liczy dobre parę lat za jedną dekadą, trzeba mieć również świadomość, tego, że już czas najwyższy na regenerację (patrząc na przebieg). Za pompą wtryskową przemawia spadek mocy po dodatkowym obciążeniu hydrauliką, zbyt niska dawka paliwa jest wywołana zużyciem elementów tłoczących.
Dobrze podczas zakupu byłoby wykonać STALL TEST (wpisując tą frazę w wyszukiwarce forum znajdziesz masę wyników
)
* Powyższe wyjaśnienie zawierające miejsca, które należy sprawdzić może zawierać konkretne cytaty z forum, od konkretnych użytkowników, jak już wcześniej wspomniałem, zbierałem tą wiedzę dla siebie, ponieważ sam również będę się przymierzał do zakupu maszyny, więc jeśli ktoś z użytkowników zobaczy swoje słowa, po prostu niech potraktuje to z wyrozumiałością
A kolega
qaaq mam nadzieję, że również doceni mój elaborat klikając pochwałę
Autor postu otrzymał pochwałę