Miejsce do zadawania pytań typu: "3CX czy 428?"
09 Sty 2018 19:05
Witam! Jeżeli temat był już poruszany na forum to przepraszam ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie. A mianowicie chcę kupić używaną koparko-ładowarkę. Najlepiej na umowę kupna bo nie posiadam działalności gospodarczej, ale faktura VAT też wchodzi w grę. I mam takie pytanie czy muszę gdzieś taką maszynę zarejestrować bo z tego co wiem jest to pojazd wolno bieżny więc w wydziale komunikacji chyba nie??? Jeżeli pojadę po drodze publicznej i zatrzyma mnie policja to co mam okazać jako dowód własności umowę albo fakturę mam wozić ze sobą??? Uprawnienia oczywiście posiadam ,a i wiem że OC trzeba wykupić. Bardzo proszę o jakieś informacje w tym temacie.
09 Sty 2018 19:28
Dowód zakupu i OC.
09 Sty 2018 19:36
Czyli umowę lub fakturę trzeba wozić ze sobą? Dzięki
09 Sty 2018 19:47
Maszyny budowlanej - wolnobieżnej się nie rejestruje.
W maszynie zawsze mam przy sobie tylko odcinek potwierdzający zapłacenie OC , gdyż jest na nim napisane imię i nazwisko właściciela oraz numer VIN maszyny. Żadnej umowy czy faktury nigdy nie woziłem ze sobą.
09 Sty 2018 19:49
Zakładając że traktujemy koparko-ładowarkę jako pojazd wolnobieżny (konstrukcyjnie do 25 km/h) to musisz posiadać:
- uprawnienia do kierowania pojazdem wolnobieżnym (np. prawo jazdy kat. B),
- ubezpieczenie OC,
- dobrze mieć jakiś dokument własności (kopia faktury, umowy zakupu itp), choć żaden przepis nie wskazuje tego wprost,
- z tyłu powinieneś mieć trójkąt wolnobieżny,
- sprawne oświetlenie,
- tabliczkę o wymiarach nie mniejszych niż 25×15 cm, umieszczoną na prawym boku pojazdu, podającą imię i nazwisko (nazwę) właściciela pojazdu oraz jego adres; jeżeli jeden właściciel posiada kilka pojazdów, na tabliczce należy dodatkowo umieścić numer kolejny pojazdu.
09 Sty 2018 20:49
ezsimo napisał(a):- dobrze mieć jakiś dokument własności (kopia faktury, umowy zakupu itp), choć żaden przepis nie wskazuje tego wprost,
ezsimo napisał(a):- tabliczkę o wymiarach nie mniejszych niż 25×15 cm, umieszczoną na prawym boku pojazdu, podającą imię i nazwisko (nazwę) właściciela pojazdu oraz jego adres; jeżeli jeden właściciel posiada kilka pojazdów, na tabliczce należy dodatkowo umieścić numer kolejny pojazdu.
Nigdy się z tym nie spotkałem na budowie ani za pośrednictwem policji
09 Sty 2018 20:51
Pytam bo na jednym ogłoszeniu przeczytałem że ,,gotowa do rejestracji". A tą tabliczkę to samemu się wykonuje?
09 Sty 2018 20:56
Żeby była gotowa do rejestracji to musiałaby mieć homologację, a to raczej mało prawdopodobne.
Co do tabliczki to wynika ona z par. 52 ust. 6 rozporządzenia "w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia". Ja też nigdy jej nie widziałem na żadnym pojeździe wolnobieżnym : ).
10 Sty 2018 15:23
wiesiek2075 napisał(a): A tą tabliczkę to samemu się wykonuje?
Tak.
ezsimo napisał(a):Żeby była gotowa do rejestracji to musiałaby mieć homologację, a to raczej mało prawdopodobne.
Bzdura, oczywiście że ją ma, np. szyby, oświetlenie wszystko ma nabitą homologację jak we wszystkich pojazdach poruszających się po drogach. Poza tym kop-ład., ładowarki, koparki znanych marek (chodzi o nie chińskie) mają miejsca na tablicę rejestracyjną, tylne podświetlane, a maszyny na rynek UK nawet światło przeciwmgielne tylne.
Jeśli dana maszyna nie posiadała by homologacji drogowej to w deklaracji zgodności byłoby to napisane i obowiązywał bezwzględny zakaz poruszania się nią w ruchu drogowym.
To że u nas nie jest wymagana rejestracja maszyn to inna bajka, co nie oznacza że nie można tego zrobić, lub nie jest to wymagane w innych krajach.
Jako ciekawostka u arabów nawet koparki gąsienicowe, spycharki, układarki rur, itd. mają tablice rejestracyjne (z przodu i z tyłu), a samochody ciężarowe ładowność na drodze taką jak techniczna, także co kraj to obyczaj.
10 Sty 2018 16:58
Co do rejestracji to nie masz racji. Już był wątek z podaniem szczegółowych przepisów. Do rejestracji potrzebujesz świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu. Pojazdy wolnobieżne są zwolnione z tego obowiązku na podstawie art. 70d ust. 2 PoD. W teorii przepis ten obejmuje także inne maszyny budowlane niż wolnobieżne, ale konia z rzędem komuś, komu uda się zarejestrować taką maszynę bez dokumentów wymaganych w świetle art. 72 PoD.
11 Sty 2018 15:06
Jeśli w innych krajach można czy trzeba rejestrować maszynę (nie wiem, nie wnikam) tzn. że maszyna musi posiadać homologację drogową. Będę miał chwilę to sprawdzę.
11 Sty 2018 23:18
Żeby jeździć po drodze publicznej trzeba mieć najważniejsze światła i coś jeszcze. A skoro producent dopuszcza dany sprzęt na drogi publiczne to musi mieć homologację
12 Sty 2018 09:09
MARIO/MECALAC napisał(a):Żeby jeździć po drodze publicznej trzeba mieć najważniejsze światła
I to homologowane. Pierwsze serie maszyn np. z Chin miały jakieś oświetlenie bez oznaczeń tak jak moja XCMG z 2006r., w 2007 było już inne oświetlenie drogowe z homologacją.
MARIO/MECALAC napisał(a): A skoro producent dopuszcza dany sprzęt na drogi publiczne to musi mieć homologację
Tak jak pisałem, np. moje VOLVO ma miejsce na tablice rejestracyjne przód i tył podświetlone, Hanomag z z '87 tylko z tyłu z podświetleniem. Czyli maszyny przewidziane do jazdy po drogach publicznych.
https://www.youtube.com/watch?v=FYnxhRi59wo Przykładowo maszyna na Niemieckich blachach
https://www.youtube.com/watch?v=svR7G3-Wg4E kolejne
to finlandia.
Dobra z mojej strony koniec tłumaczenia, więcej nie śmiecę.
12 Sty 2018 11:15
To tak nie działa : )
Rejestracja pojazdu to w świetle prawa decyzja administracyjna, ze wszelkimi tego konsekwencjami. Urzędnik wydając decyzję (rejestrując pojazd) musi opierać się wprost na obowiązujących przepisach prawa materialnego (Prawo o Ruchu Drogowym i pochodne akty prawne, w szczególności rozporządzenie "w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia") oraz prawa procesowego (Kodeks Postępowania Administracyjnego).
To, że pojazd posiada lub nie miejsce na tablicę, dla urzędnika i w świetle prawa nie ma żadnego znaczenia. Poza tym produkowane maszyny często są eksportowane do różnych krajów, często także trafiają w ramach importu prywatnego, a wiadomo że producenci starają się ujednolicać i unifikować wszystko co się da w ramach oszczędności kosztów produkcji.
W pełni zgadzam się natomiast z kwestią homologacji oświetlenia - nawet pojazd poruszający się po drodze bez konieczności rejestracji (np. wolnobieżny) musi być wyposażony w oświetlenie posiadające odpowiednie znaki homologacji.
12 Sty 2018 11:56
ezsimo napisał(a):To, że pojazd posiada lub nie miejsce na tablicę, dla urzędnika i w świetle prawa nie ma żadnego znaczenia.
Tak, zgadza się, chodziło o to że fakt ten wskazuje na logikę że pojazd musi posiadać homologację drogową.
ezsimo napisał(a):Rejestracja pojazdu to w świetle prawa decyzja administracyjna, ze wszelkimi tego konsekwencjami. Urzędnik wydając decyzję (rejestrując pojazd) musi opierać się wprost na obowiązujących przepisach prawa materialnego (Prawo o Ruchu Drogowym i pochodne akty prawne, w szczególności rozporządzenie "w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia") oraz prawa procesowego (Kodeks Postępowania Administracyjnego).
Jeśli tak to ok, na tą chwilę nie mam fachowej wiedzy w temacie więc nie kwestionuję.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.