Ostatnio czesałem temat przyczep i jeśli chcemy się poruszać w ramach przepisów to:
- samochody z DMC do 3,5t mają homologację na maksymalnie 3-tonowy hak (a przynajmniej żaden dealer nie zaproponował mi przy samochodzie do 3,5t więcej) co nie ma i tak znaczenia - wyjaśniam poniżej
- DMC przyczepy z hamulcem najazdowym nie może przekraczać masy holownika w stosunku 1,33
- biorąc pod uwagę że praktycznie wszystkie przyczepy z tego segmentu mają hamulec najazdowy
łatwo policzyć że za samochodem DMC 3,5t nie można ciągnąć przyczepy o DMC większym niż
2631kg...- przyczepę o DMC 3t można ciągnąć ale powinna mieć hamulec inny niż najazdowy (np. elektryczny) ale u nas
one prawie nie występują a i samochody nie mają pod to przygotowania
Sam w grudniu kupiłem platformę która ma możliwość rejestracji na 3t DMC z czego przyczepa waży 600kg i ładowności ma 2400kg.
Mój Sprinter ma na haku 2800kg ale i tak musiałem przyczepę zarejestrować na 2600kg DMC żeby zgadzał się stosunek mas 1,33
bo oczywiście przyczepa ma hamulec najazdowy.
W praktyce jest tak, że Policja czy ITD się do przepisu o stosunku masy 1,33 zazwyczaj nie czepia i jeśli już to sprawdza ile auto ma na haku i jakie DMC ma przyczepa ale czytałem bardzo wiele wątków na różnych forach i ludzie piszą że co bardziej upierdliwi funkcjonariusze jednak stosunek masy sprawdzają i doczepić się mogą bo im ustawa pozwala. Mimo wszystko zaniżyłem DMC swojej przyczepy i w papierach mam 2600kg i 2000kg ładowności a to dlatego że używam jej jako lawety, ciągam samochody klientów i boję się że w razie wypadku ubezpieczalnie mogłaby wypiąć się z odszkodowaniem.
Cała szopka z hamulcem najazdowym i 1,33 wynika z poniższych przepisów (Dział 3, rozdział 4 - Hamulce § 14, pkt. 7)
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/api/i ... /text.html