wibako

Mikrotuneling

HDD, kraking, pipebursting, przewierty, przeciski, renowacje

Mikrotuneling

Postprzez agil » 22 Maj 2008 17:54

Mikrotuneling jest szeroko stosowana na calym swiecie technologia bezwykopowa budowy rurociagow. Technologia ktora niesie wraz z soba nowe mozliwosci rozbudowy infrastruktury podziemnej nawet przy bardzo rozbudowanych istniejacych zabudowach sieciowych a gdzie normalne wykopu sa zawodne.
Do najwazniejszy zalet mikrotunelingu mozna zaliczyc:

* zredukowanie robot ziemnych do wymaganego minimum
* unikniecie objazdow korkow niszczenia nawierzchni spowodowanych nadmiernych ruchem samochodów
* niewielki okres realizacji prac
* optymalne zredukowane do minimum wykorzystanie warunkow terenowych placu budowy

Mikrotuneling stanowi jedna z technologii z grupy tzw. Trenchless Technology czyli bezwykopowych metod budowy rurociągow od 200 do 3000 mm. Maszyna do wykonywania mikrotunelingu to zespol urzadzen wspolpracujacych scisle ze soba , jest to maszyna wiertnicza. Komory starowa najczesciej przy mikrotunelingu wykonuje sie ze stalowych scianek szczelnych (potocznie larsenow) , zarówna komora startowa jak i odbiorcza ich wykonanie ma pewne scisle zasady tj komora startowa nie powinna byc mniejsza jak 10 x 6 m a komora odbiorcza jak 5x5 m. Po wykopaniu komory na dole w celu ustabilizowania terenu najczesciej uklada sie plyty drogowe instalacje sie zespol urzadzen pomp pluczkowych , stacji tloczenia , sterowania itp. Jedna z najwazniejszych rzeczy jest wyznaczenie osi przewiertu co stanowi o powodzeniu calego przedsiewziecia. Na samym koncu w komorze instaluje sie glowice wiertnicza na ramie przeciskowej. Nastepnie wlasciy juz etap budowy czyli wiercenie tunelu o zadanej srednicy tarcza wiertnicza napedzana jest silnikiem hydrauliczynym. Obracajac sie na czele głowicy roboczej powoduje wstępne rozdrobnienie gruntu. Tuz za tarcza znajduje sie stozkowa komora kruszenia w której urobiony grunt podlega rozdrobnieniu na czesci jakie moga zostac przeniesione poprzez hydrauliczny system płuczkowy. Z komory kruszenia przez szczeline rozdrobniony urobek trafia do komory płuczkowej skad po wymieszaniu z płuczka tłoczony jest poprzez system rurociagow do serparatora płuczki w celu jego oczyszczenia. Zaczynajac od komory startowej przesuw tarczy nastepuje poprzez specjlany kolnierz dociskowy a nastepnie poprzez instalowane w nim rury. W celu obnizenia sil tarcia pomiedzy scianka zewnętrzna rury a gorotworem stosuje sie smarowanie rury roztworem bentonitu. Dysze do wstrzykiwania bentonitu sa rozmieszczone na obwodzie rury co 90 mm. Po wyjsciu tarczy wiertniczej w scianie szybu koncowego zatrzymuje sie pracę głowicy wiertniczej a kontynuuje wpychanie rury do całkowitego wyjscia glowicy z tunelu.

Image


zdjecie: prg metro w-wa

Awatar użytkownika
agil
Fachoperator

  • Posty: 698
  • Rejestracja: 08 Maj 2006 19:51
  • Miejscowość: Pszczyna

Reklama

simmet

Postprzez Jan Fachowy » 01 Cze 2009 15:21

Heh, nie wiedziałem, ze forum kopaczka to miejsce na zamieszczanie artykułów...

Powiem tak - wszyskto fajnie, technologia na prawde ciekawa i chetnie zgłębię jej tajemnice, ale na forach wolałbym akich rzeczy nie czytać, bo nie od tego są fora.

Pozdrawiam Reklamujących
Jan

Jan Fachowy
Fizol

  • Posty: 47
  • Rejestracja: 14 Paź 2008 15:44
  • Miejscowość: Łódź

Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej