przez Kamal » 05 Lut 2014 09:17
Niestety TAK. I mimo że to dziwne to jednak ich interesy są zgodne i wcale się nie wykluczają. O tym dalej. A teraz teoretycznie troskę z innej beczki, ale wszystko będzie się kręciło wokół olejów. Producenci samochodów wmawiają klientom, którzy maja automatyczną skrzynie biegów, że wymiana oleju nie jest potrzebna, bo olej starczy do kończ życia tej skrzyni. I mają......................................................................rację dokładnie to samo mogli by powiedzieć o silniku i też mieli by.......................................................................... rację.
Widzisz już obłudę tego sformułowania? Jak do tej pory nie wymyślono oleju na tyle stabilnego i nie ulegającego zużyciu żeby starczył na lata. A jednak producenci tak to przedstawiają. Natomiast olej się zużywa traci właściwości i skrzynia biegów zaczyna się niszczyć sypie opiłkami filtr się zapycha nie spełnia swoich wymagań, co prowadzi do bardzo szybkiej już degradacji i zniszczenia nie smarowanego urządzenia. Więc jak widzisz producent samochodu miał rację olej starczył do kończ życia tej skrzyni. A że skrzynia przy wymianach oleju mogłaby przejechać 2-3 tyle to już inna sprawa. Zależnie od warunków użytkowania pierwsze objawy mogą wystąpić przy przebiegu 150tyś a całkowite zniszczenie skrzyni nastąpi przy przebiegu 250-350tyś, więc z palcem w czterech literach okres gwarancyjny wytrzyma. I o to chodzi. Użytkownik tej skrzyni nie kupi u producenta skrzyń, ( bo wzór zastrzeżony) tylko u producenta samochodu. A ten kupi ją u producenta skrzyń, więc wszyscy zarabiają. Gdyby jednak koszt był zbyt duży to wrak na złomowisko i właściciel kupi sobie drugi samochód u producenta samochodów ze skrzynią biegów kupioną u producenta skrzyń ( i znowu wszyscy producenci zadowoleni). Dokładnie to samo można zrobić z silnikiem tylko ten może się już skończyć po 60-120tyś, więc lepiej wymienić, bo może to wyjść na gwarancji.
Ogólnie postęp w olejach, jaki dokonał się w ostatnich latach jest ogromny, ale czy aż tak jak to twierdzą producenci? Przyjrzyjmy się temu. Lata temu diesel o pojemności 2l miał 60-80KM dzisiaj ma 120-180KM, więc dwa razy więcej, obciążenie dla oleju znacznie się zwiększyło ( większa moc to więcej ciepła do odprowadzenie dodatkowo turbo przypalające olej na swoich łożyskach) Kolejna sprawa kiedyś do takiego silnika lano 10-12l oleju dziś wystarcza 5-6l, Więc saturacja tego oleju następuje o wiele szybciej. Zwiększono też maxymalne prędkości obrotowe silników i zmniejszono panewki, zwiększając tym samym obciążenie oleju. Zwiększono znacznie przebiegi pomiędzy wymianami nawet do 10 razy, zostawiając mały filtr oleju silnikowego. A cała współpraca w silniku opiera się na oleju i jego filtrze.
Użytkownicy też nie są bez winy, bo kupują dobry drogi olej i najtańszy chiński filtr, bo, po co przepłacać, jak nie widać różnicy. A silnik pracuje tak samo.. W oleju w czasie pracy silnika pojawiają się pewne niepożądane cząstki, które mają być wyłapane w filtrze jak filtr nie spełnia wymagań i nie filtruje to silnik się niszczy. To samo jak się zapacha, otwiera się w nim zawór Bypass ( w tanich Chińczykach jest cały czas otwarty)i olej już nie jest filtrowany. Bo lepiej, że silnik jest w ogóle smarowany niż wcale. Konsekwencje tego nie wyjdą za 5 czy 10 minut. Ujawnią się jak bomba z opóźnionym zapłonem po czasie.
Teraz przejdźmy do popularnego i jakże cenionego silnika Deutz 912/913 chłodzonego powietrzem. Otóż producent uzależnił interwały obsługowe w zależności od grupy, do której silnik został zakwalifikowany. Przebiegi między obsługowe mogły rosnąc jak i maleć w zależności od różnych czynników. Z tego, co pamiętam to tylko BOMAG umieszczał w swoich instrukcjach część obostrzeń z tych tabel. Pozostali producenci ograniczali się tylko do lapidarnych stwierdzeń, że w razie ciężkich warunków skrócić interwały wymiany oleju..
No to przedstawmy troskę te grupy otóż najwyższa grupa to generatory pracujące na statkach
Warunki pracy idealne, bo morze jest jak filtr nie ma zakurzenia ( oprócz specyficznych wypadków) silnik pracuje ze stałą prędkością obrotową 1500obr/min dla 50Hz i 1800 obr/min dla 60Hz i w takich warunkach przy stosowaniu większego filtra oleju i powiększonej misce olejowe czas pomiędzy wymianami to 1000h, czyli prawie 42 dni pracy non stop przy normalnej misce olejowej i większym filtrze oleju to 750h, czyli 31 dni na rejs wystarczy. Normalnie w dobrych warunkach ten silnik miał interwał 500h. Ponieważ większościowo był stosowany w maszynach budowlanych to tam producent silnika zalecał wymianę, co 250h i to producenci maszyn stosowali. Jeżeli warunki były cięższe należało skrócić wymianę o połowę, co producenci w instrukcjach dodawali i nic więcej. Natomiast Deutz pisał, że jeżeli silnik został zalany oleję o klasę niszą niż zalecana to należy skrócić wymianę o połowę.
No to analizujmy mamy, 250h ale pracujemy bardzo ciężko, czyli 125h, lejemy gorszy olej to mamy 62,5. Kolejne obostrzenie to, jeżeli stosowane paliwo miało zawartość siarki około lub większą niż 1% należało skrócić wymianę o połowę, czyli podsumowując te wszystkie najgorsze przypadki mamy 31h. A to nie koniec maszyny, a dokładniej walce, które pracują na masie asfaltowej ( wiadomo masa gorąca a silnik bardzo nisko, że względu na środek ciężkości) mają czas wymiany oleju skrócony o połowę. Czyli w skrajnym wypadku doszliśmy do 15h nieźle nie? Oczywiście nie wszystkie te przypadki mogą mieć miejsce, bo walec jak walcuje nie działa przy dużym zapyleniu czy też nie ma ciężkich warunków, więc najniższą wartością przyjętą przez Deutz-a to było 30h.. Więc jak widać, jeżeli producent maszyny przyjął ze jego maszyna będzie miał lekka pracę to zwiększ interwał. Użytkownik ucieszony, bo rzadziej będzie musiał kasę na serwis bulić. Poza tym to, co pisałem na gwarancji z powodu rzadszej wymiany oleju silnik się nie rozleci dalej właścicielu maszyny martw się sam.
Temat jeszcze pociągnę te tylko trochę klijętów obsłużę.
No wiesz co to ja tu zrywam ścięgna palców uderzając w klawiaturę a ty mi pochwała nie chcesz kliknąć? Tego to się po tobie nie spodziewałem Popraw to Następnym razem tego błędu nie zrobię
Klikaj tylko się nie tłumacz że ci lewy klawisz myszy wysiadł