wibako

Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Moderator: mechanior

Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez Wadolek » 07 Sty 2015 14:34

Na wstępie chciałbym sie przywitać z szanownym gronem forumowiczów.
Mam problem ze swoja ładowarką JCB 436 HT z 2000 roku. Mianowicie jest feler w operowaniu ruchami, jak jazdą.
Skrzynia, jeżeli chodzi o dłuższą jazdę przełącza biegi w automacie w dziwny sposób. Zaczyna od dwójki, na trzeci bieg przełącza naprawdę późno, bo aż ponad 2, 2 tys. obrotów. To samo dzieje sie z trojki na czwórkę. Jednak schodząc z obrotów biegi wskakują na niższe dużo szybciej. Tak jakby cały zakres przełączania był za wysoko. Czy idzie to regulować w jakiś sposób, czy jest to kwestia awarii, bądź zużycia wewnątrz skrzyni?

Co do ruchów łyżką jest sprawa gorsza, bo działa na takiej zasadzie:
Łyżka pusta:
- podnoszenie, opuszczanie płynne od zera do fula bez żadnych zastrzeżeń
- otwieranie płynne bez żadnych zastrzeżeń
- zamykanie na pełnym wychyleniu dzojstika - bez zastrzeżeń
- zamykanie precyzyjne ( wolne ) powoduje wzrost ciśnienia na pompie na full, czyli 189 atm. i duszenie silnika
- podnoszenie zostaje przerwane do zera jeżeli zamykam łyżkę. Gdy łyżka zamknie sie, podnoszenie jest aktywowane ponownie.
- podnoszenie z otwieraniem, ( czyli nasyp na samochód, lub hałdę) funkcje przeskakują powodując szarpanie raz podnoszeniem raz otwieraniem.

Łyżka pełna:
- podnoszenie mocno spowolnione. Jeżeli zostanie w międzyczasie uruchomiona na chwile funkcja zamykania maszyna ożywa i łyżka startuje w górę jak z procy. Tu mogę dodać że aż za szybko podnosi wtedy. Silnik musi być również na podniesionych obrotach, bo zgaśnie na jałowych. Przy próbie spowolnienia tego rajdu w gore trochę popuszczę dżojstik, to ponownie łyżka zwalnia do tempa pełzającego ślimaka. Podczas wysypu, gdy otwieram i podnoszę jednocześnie a łyżka zrobi sie lżejsza również łyżka w różnym momencie startuje w gore jak szalona. Jest nieprzyjemne w pracy a może być również niebezpieczne.
- opuszczanie działa ok, samo otwieranie również a zamykanie powolne również dusi maszynę jak przy pustej łyżce.
Teraz historia napraw:

Sprzedający wysłał swoich mechaników, którzy powymieniali kilka uszczelnień, ze dwa cieknące przewody od pomp no i ustawili ciśnienia. Maszyna nie zmieniła charakterystyki, za to pogorszyła sie możliwość skręcania. Ciężko było kierownica ruszyć, ale jak juz sie nią ruszyło to kręciło sie lekko, aż do zatrzymania. Trzeba było tak jakby "przełamać" żeby zaczęła funkcjonować.
Podejrzewali orbitrol, ale przyjechali znowu, zmienili ciśnienia i kierownica wróciła do dobrego działania. Problem z ruchami pozostał
Drugi mechanik:
Porobił kilka wycieków, luzy na głównym zawiasie, zregenerował pompy tłoczkowe, wymienił akumulatory ciśnienia, podejrzewał rozdzielacz, ale ze względu na koszty nie wymienialiśmy.
Trzeci mechanik: jechał jechał i nie dojechał
Czwarty mechanik - JCB oficjalny, główny, oryginalny serwis JCB - miałem juz dość prywaciarzy
Okazało sie ze mechanikiem jest "Trzeci mechanik" z którym sie umawiałem ale przestał odbierać tel.
Laweta i maszyna pojechała na ostateczną i końcową naprawę.
Po umyciu, prześwietleniu i pełnej diagnozie problemu okazało sie ze:

- Pompy do wymiany, bo " żyją własnym życiem" - słowa mechanika
- Mowie ze wg mechanika drugiego są po wykwalifikowanej regulacji, są papiery na to. Były sprawdzane na stole. Ciśnienia, wydatek podobno jak należy....
- Po stwierdzeniu ze pompy faktycznie ok – skazany został na wymianę zawór priorytetu do wymiany, bo żyje własnym życiem. Na co mowie ze mechanicy pierwsi od sprzedawcy czyścili, papierkiem szlifowali zawór. Stwierdzili ze dobry. Mechanik drugi ominął nawet uf zawór i stwierdził że nie może być on przyczyną problemów.
- JCB wreszcie stwierdziło ze zawór również ok a głównym winowajcą problemów jest niesprawny silnik, który na jednym w cylindrów ma 21 bar. Reszta ma 25, 28, 26. Ogólnie bardzo słabo . Nie zgodziłem się na pełen remont silnika. Zrobione zostały końcówki wtryskiwaczy – nowe, regeneracja z uszczelnieniem pompy wtryskowej, uszczelka pokrywy, regulacja zaworów.
Otrzymałem telefon, że maszyna jest już zrobiona. Zapewniono mnie, że koszty nie będą duże bo zakończyło się jedynie na etapie regulacji. Myślę - świetnie. Nowe oleje, nowe filtry, przewodów dużo nowych, uszczelnień, wtryskiwacze, zrobiona kalibracja skrzyni. Wszystko podobno hula.
Prosiłem mechanika żeby dobrze zaobserwował czy oby przy powolnym zamykaniu łyżki maszyna sie nie dusi.
- Nie, nie wszystko na prawdę super.
Laweta. I na bazę
Wsiadam na maszynę u siebie i...
Nic. Totalnie nic nie lepiej. 15 tyś rachunek a nie widzę żadnej różnicy w pracy.
Na gwarancji ponaprawczej przyjechał serwis i rozbebeszył mi rozdzielacz. Wymieniono uszczelnienia, przeszlifowano tłoczki (które były dosyć porysowane ). Odpalamy - żadnej różnicy.
- Wymieniono zawór priorytetu - Żadnej różnicy.
- Zawór zabrał serwis ale teraz chcą wymieniać rozdzielacz. Twierdza ze to na 200% teraz będzie to....
Proszę o pomoc czy pchać sie w to dalej... ?


EDIT MODA :

Czy ktoś ma jakieś pomysły co to może być.. ?
Ciśnienia na obydwu pompach ustawione są na 39 atm które na wysokich obrotach dochodzą maksymalnie do 190 atm
Ostatnio edytowany przez Wadolek, 09 Sty 2015 11:12, edytowano w sumie 1 raz

Wadolek
Nowicjusz

  • Posty: 9
  • Rejestracja: 07 Sty 2015 14:15

Maszyna: JCB 436 HT

Firma: Własna


Reklama

simmet

Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez MARIO/MECALAC » 08 Sty 2015 00:47

Nie Piszemy Posta pod postem jeśli nie upłynęły 24h !!!

Zapraszam do zapoznania się z regulaminem dział II. POSTY oraz dział VI. ADMINISTRACJA FORUM pkt 3

Szanuję twój post ponieważ jest treściwy i konkretnie opisuje wszystko co zrobione nic nie trzeba dopytywać lub się domyślać. Na początku posta trzymałeś fason lecz końcówka całkowicie do poprawki gramatycznej. Poczekaj na specjalistów jak wejdą na forum to Ci odpiszą, trochę cierpliwości kolego.

Masz 24 h na poprawę posta
Proszę nie wydzwaniać w sprawie naprawy Mecalaca. Nie jestem mechanikiem


Jeśli pomogłem nie pisz Dziękuje kliknij POCHWAŁA!!
Rezerwiści To Specjaliści Pędzą Bimber Nawet Z Liści

Awatar użytkownika
MARIO/MECALAC
Fachoperator

  • Posty: 3306
  • Rejestracja: 29 Paź 2009 19:39
  • Miejscowość: CZĘSTOCHOWA
  • Pochwały: 132

Maszyna: MECALAC 12 MXT

Firma: OL-KOP


Re: Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez KK72 » 08 Sty 2015 01:17

Witam.
Moim zdaniem przyczyna leży w rozdzielaczu, mam na myśli interakcje; rozdzielacz -pompa, a dokładniej sekcja łyżki-pompa.
Potrzebna dokładna diagnostyka układu hydraulicznego, zanim podejmie się decyzje o wymianie czy regeneracji jakiejkolwiek części.

pozdro.
Hydraulika siłowa, mechanika maszyn

tel.691540055

Awatar użytkownika
KK72
Młodszy operator

  • Posty: 158
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 13:29
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Pochwały: 12

Re: Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez koseś » 08 Sty 2015 08:16

"Wymieniono uszczelnienia, przeszlifowano tloczki (ktore byly dosyc porysowane )." Ciekawi serwisanci ci u klienta szlifują suwaki rozdzielacza :crazy: Z pewnością rozdzielacz ma nieszczelność między sekcjami i lekki ruch inną sekcją uszczelnia układ ,to typowa usterka w rozdzielaczach monoblokowych i w warsztatowych warunkach nieusuwalna .

koseś
Pomocnik operatora

Maszyna: JCB530/70 JCB fastrac 155

Firma: gospodarstwo


Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez mechanior » 08 Sty 2015 10:58

Dwie pompy? Co napędzają? Jaki typ pomp?
Zregenerowano pompy? W jaki sposób i na jakiej podstawie, jaki zakres robót wykonano i jakie uszkodzenia stwierdzono po weryfikacji?

Jeśli sterowanie skrzynią biegów jest elektroniczne to trzeba wykonać diagnostykę układu.
Nieprawidłowe przełączanie biegów może być spowodowane rozregulowaniem, uszkodzeniem czujników prędkości czy uszkodzeniem modułu.
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez Wadolek » 08 Sty 2015 21:05

Przepraszam za nowy post, już widzę ze wyedytowany.

KK72 napisał(a):Moim zdaniem przyczyna leży w rozdzielaczu, mam na myśli interakcje; rozdzielacz -pompa, a dokładniej sekcja łyżki-pompa.
Potrzebna dokładna diagnostyka układu hydraulicznego, zanim podejmie się decyzje o wymianie czy regeneracji jakiejkolwiek części.


Moim zdaniem "laika" myślę również, że najpierw trzeba dobrze zdiagnozować hydraulikę zanim podejmuje się takie decyzje ( zgadywania ). Dlatego też maszyna była dość długi czas w serwisie i zapewniano mnie że zrobią to jak się należy, po kolei. Że po wymianach olejów, filtrów, sprawdzeniu drożności przewodów ciśnieniowych, układu LS dojdą co jest nie tak.
Wiele zapewnień czas boleśnie zweryfikował. Jeżeli mechanicy zostaną wysłani do mnie z sekcją rozdzielacza a wyjdzie, że również jest to nie to, to myślę, że więcej nie będą próbować i zostanę z tym problemem sam a sporo już mnie to kosztowało.


koseś napisał(a): Z pewnością rozdzielacz ma nieszczelność między sekcjami i lekki ruch inną sekcją uszczelnia układ ,to typowa usterka w rozdzielaczach monoblokowych i w warsztatowych warunkach nieusuwalna .


Rozdzielacz nie jest monoblockiem, jest podzielony na trzy sekcje/płaty. Podnoszenie, zamykanie i AUX.
Płat podnoszenia wyglądała ładnie, w sensie prawie nowy. Suwaki zamykania były porysowane delikatnie, nie miały wżerów czy większych zarysowań. Suwaki wszystkich sekcji zostały polerowane papierem wodnym 2500. Przy montażu wyglądały na dobrze spasowane. Suwak od zamykania wyszedł dosyć ciężko, od podnoszenia i AUX lżej.

mechanior napisał(a):Dwie pompy? Co napędzają? Jaki typ pomp?
Zregenerowano pompy? W jaki sposób i na jakiej podstawie, jaki zakres robót wykonano i jakie uszkodzenia stwierdzono po weryfikacji?

Jeśli sterowanie skrzynią biegów jest elektroniczne to trzeba wykonać diagnostykę układu.
Nieprawidłowe przełączanie biegów może być spowodowane rozregulowaniem, uszkodzeniem czujników prędkości czy uszkodzeniem modułu.



Z tego co się orientuję to są pompy wielotłoczkowe o zmiennej wydajności. Jedna jest traktowana jako główna pompa a druga jako pomocnicza - stąd podejrzenie o zawór priorytetu, gdzie oba strumienie się "spotykają".
Regenerację przeprowadzała jakaś zaufana firma drugiego mechanika, która jest podobno mega dobra. Drugi mechanik miał ją u siebie "na stole" i stwierdził, że mają ciśnienia, wydajności bardzo OK, więc przyjmuje, że są dobre, jednak nie wiem czy dobrze reagują na zmianę zapotrzebowania na wydajność. Czy te suwaczki, kołyski dobrze się zachowują.. Ostatecznie.. Czy mają dobrze ustawione wydatki...

Co do skrzyni to się dowiedziałem, że ta naprawa skrzyni jest zupełnie nie opłacalna bo " na pewno jest zużyta i to nie jest błąd elektroniczny a mechaniczny " Zrobiono tylko jakąś kalibrację, która nic nie zmieniła i zmieniono niedawno wymieniany olej przekładniowy w skrzyni.... :/

Na tym etapie zastanawia mnie fakt czy :
- Można sprawdzić ciśnienia linii LS z rozdzielacza do pompy, która steruje wychyleniem kołyski pompy a ta dalej zmienia jej wydajność?
- Czy jest oprócz rozdzielacza i pomp jeszcze jakieś miejsce regulacji ciśnienia lub przepływu?
- Czy można sprawdzić reakcję pomp na zmianę zapotrzebowania na olej, bo jak na razie widziałem na zegarach jedynie ciśnienia na wyjściach podczas zamykania/podnoszenia i wygląda mi na to, że te ciśnienia nie podnoszą się płynnie, tylko skokowo i stąd te problemy ?
- Dlaczego po regulacjach przycinała się kierownica tak jak zamykanie łyżki teraz ?

Czy jest w Polsce specjalista / firma od porządnej regeneracji rozdzielaczy, pomp tłoczkowych, czy tego się nie naprawia? To musi być nowe?

Pzdr
Ostatnio edytowany przez Wadolek, 09 Sty 2015 09:56, edytowano w sumie 1 raz

Wadolek
Nowicjusz

  • Posty: 9
  • Rejestracja: 07 Sty 2015 14:15

Maszyna: JCB 436 HT

Firma: Własna


Re: Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez KK72 » 09 Sty 2015 09:34

Do "porozumiewania się" między pompą a rozdzielaczem służy sygnał LS, jego wartość musi być proporcją do ciśnienia zasilającego rozdzielacz, i te wartości są możliwe do pomiaru (nie zawsze są punkty pomiarowe)
Myślę że cała przyczyna jest po stronie sekcji łyżki, nie znam dokładnie tego układu hydraulicznego w tej maszynie, ale proponuje (proszę sprawdzić przez hydraulika czy to możliwe);
-zamienić miejscami zasilanie łyżki (czy będzie dusić przy otwieraniu?)
-wykorzystać wyjście AUX do sterowania łyżką
Tak jak napisałem wyżej nie mam schematu hydraulicznego tej maszyny, także to jest tylko moja sugestia.
pozd.
Hydraulika siłowa, mechanika maszyn

tel.691540055

Awatar użytkownika
KK72
Młodszy operator

  • Posty: 158
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 13:29
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Pochwały: 12

Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez Wadolek » 09 Sty 2015 22:51

KK72 napisał(a):-zamienić miejscami zasilanie łyżki (czy będzie dusić przy otwieraniu?)
-wykorzystać wyjście AUX do sterowania łyżką


Mechanicy próbowali, ale udało się to jedynie przy linii LS z zamykania zamienić na podnoszenie.
Skutkowało to tym, że zamieniły się ruchy na dżojstiku - podnoszenie z zamykaniem. Ciśnienie dławiło silnik przy zamykaniu łyżki, ale dżojstikiem sterowało się jak na podnoszeniu.
Mechanicy stwierdzili, że inaczej nie da się juz podłączyć, bo płaty rozdzielacza różnią się wyjściami.

Nasuwa mi się kolejne pytanie.
Jeżeli zmiana ustawień ciśnienia na pompach powodowała w przeszłości dławienie się również przy powolnym podnoszeniu jak i rozpoczynaniu skrętu kierownicą - to czy nie dyskwalifikuje to rozdzielacza a nie upewnia nas, że to wina pompy? Ewentualnie linii LS do pompy?

Byćmoże drugi mechanik zamiast ciśnień, regulował wydajność pompy lub reakcji kołyski na ciśnienie i jest teraz rozregulowana....
Przypominam sobie, że po jego regulacjach wszystko chodziło bardzo wolno bez wzgędu na to czy jedna, czy dwie funkcje były uruchamiane na raz. Nie dało się nawet przy zamykaniu "trzepnąć" łyżką..

Wadolek
Nowicjusz

  • Posty: 9
  • Rejestracja: 07 Sty 2015 14:15

Maszyna: JCB 436 HT

Firma: Własna


Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez mechanior » 10 Sty 2015 01:49

Wadolek napisał(a):Mechanicy próbowali, ale udało się to jedynie przy linii LS z zamykania zamienić na podnoszenie.
Skutkowało to tym, że zamieniły się ruchy na dżojstiku - podnoszenie z zamykaniem. Ciśnienie dławiło silnik przy zamykaniu łyżki, ale dżojstikiem sterowało się jak na podnoszeniu.


To nie zamiana na linii LS tylko na SERVO, mieszasz pojęcia... LS steruje wydajnością pompy, joystick jest zasilany ciśnieniem SERVO zwanym też PILOTem i za jego pomocą przesuwa szpulę w rozdzielaczu, dopiero to generuje impuls LS, problem może tkwić w ZBYT DUŻYM sygnale LS w stosunku do przepływu przez rozdzielacz lub do zapotrzebowania siłownika. Pompy dostają sygnał do działania a olej nie wypływa z rozdzielacza w stopniu proporcjonalnym do sygnału, dlatego funkcja jest wolna mimo obciążenia silnika.

Do prawidłowej diagnostyki trzeba ZAMIENIĆ WYJŚCIA z rozdzielacza a nawet całe funkcje.

Sprawdź czy szpule rozdzielacza przesuwają się do końca i czy nie ma w nich jakichś zaburzeń przepływu, czy nie wymieniałeś ostatnio jakichś elementów układu np przewodów hydraulicznych, czy nie regenerowałeś siłowników...

Brakuje mi tu jednej ważnej informacji - kiedy pojawiły się objawy.


Jeśli problem dotyczy JEDNEJ funkcji to nie można winić za to CAŁEGO układu czy elementów pracujących dla całego układu jak np pompy czy jej zaworu.
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez serwisant » 10 Sty 2015 19:51

witam. Ciekawy temat
Pochwała za obszerny i logiczny opis usterki .
Jeżeli chodzi o skrzynię. Z opisu jaki czytam nie znajduje tutaj usterki. Wg mnie wszystko działa ok. Oczywiście bazuję na opisie jaki czytam. Jeżeli zmiana biegów następuje i nie w tych zmianach zakłóceń (raz załącza raz nie) to raczej jest ok
Żeby zadziałał tryb auto maszyna musi być na pełnym gazie- bynajmniej jeśli chodzi o załączenie najwyższych biegów.
Tego się nie reguluje . Sterownik dokonuje zmian przełożeń wg swojej zaprogramowanej charakterystyki. zbiera informacje m innymi na temat aktualnej prędkości jazdy i prędkości obrotowej silnika. Zmienić tej charakterystyki jej nie można .
Jeżeli zauważysz brak mocy na kołach w czasie załadunku wówczas można podejrzewać problemy w skrzyni zużycie itd.

Jeżeli chodzi o układ hydrauliczny .
W całym opisie nie znalazłem ani słowa na temat ciśnienia w linii sygnałowe LS Czy ktoś je mierzył?
Wygląda na to że linia sygnałowa ma przeciek
Najlepiej wkręcić manometr i obserwować ciśnieni LS na każdej funkcji .
Nie ma punktu testowego LS trzeba się wkręcić "trójnikiem" w LS

Wadolek napisał(a):Ciśnienia na obydwu pompach ustawione są na 39 atm które na wysokich obrotach dochodzą maksymalnie do 190 atm


A być może tutaj jest problem ?
Pompy nie pracują na takich samych ciśnieniach!!!

Relief Valve Operating Pressures bar
System control pressure (main pump relief valve) 245 - 255
Standby pressure (main pump relief valve) 27 27.5
System pressure (secondary pump return valve) 155 - 165
Standby pressure (secondary pump) 25 25.5

Pozdrawiam.
Pomoc JCB
MINI-LOADALL-KOP-ŁADOWARKA..Fastrac..JCB
elektronika hydraulika
Podanie nr ser. maszyny znacznie ułatwia...
pełna dokumentacja.


Pozdrawiam

serwisant
Operator

  • Posty: 371
  • Rejestracja: 05 Sty 2008 16:02
  • Miejscowość: PL
  • Pochwały: 5

Maszyna: JCB


Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez mechanior » 11 Sty 2015 02:41

Przeciek w LS to spadek ciśnienia sterowania wychyłem płyt czyli SPADEK WYDAJNOŚCI, funkcje zwalniają ale nie powoduje to przeciążania pomp i silnika....
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez serwisant » 11 Sty 2015 08:43

Wadolek napisał(a): podnoszenie zostaje przerwane do zera jeżeli zamykam łyżkę. Gdy łyżka zamknie sie, podnoszenie jest aktywowane ponownie
Wadolek napisał(a): podnoszenie mocno spowolnione. Jeżeli zostanie w międzyczasie uruchomiona na chwile funkcja zamykania maszyna ożywa i łyżka startuje w górę jak z procy


Wg mnie to typowe objawy przecieku LS
Pomoc JCB
MINI-LOADALL-KOP-ŁADOWARKA..Fastrac..JCB
elektronika hydraulika
Podanie nr ser. maszyny znacznie ułatwia...
pełna dokumentacja.


Pozdrawiam

serwisant
Operator

  • Posty: 371
  • Rejestracja: 05 Sty 2008 16:02
  • Miejscowość: PL
  • Pochwały: 5

Maszyna: JCB


Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez mechanior » 11 Sty 2015 16:38

Ta część opisu rzeczywiście pasuje ale dlaczego spadek ciśnienia LS powoduje PRZECIĄŻANIE silnika?

Pompy dostają sygnał do działania a olej nie wypływa z rozdzielacza w stopniu proporcjonalnym do sygnału, dlatego funkcja jest wolna mimo obciążenia silnika.

Co sądzisz o tym?

A nie jest to objaw zbyt niskiego ciśnienia pilocie czyli SERVO?
Suwaki/szpule nie przesuwają się do końca bo pilot nie ma wystarczającej siły by pokonać napięcie sprężyny powrotnej?
Pasuje również brak symultaniczności (realizacji kilku na raz) funkcji bo wydajność układu servo nie jest w stanie zaspokoić zapotrzebowania na olej...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez serwisant » 11 Sty 2015 21:32

mechanior napisał(a): dlaczego spadek ciśnienia LS powoduje PRZECIĄŻANIE silnika?


Ponieważ ciśnienie w linii sygnałowej jest zbyt niskie żeby regulator pompy zareagował i przesterował pompę ( w tym przypadku pompy bo są dwie) na niższy wydatek?
W każdej sekcji rozdzielacza zamontowane są zaworki (schutle walve ) do sterowania linia sygnałową. Po dwa w sekcji.
NIe wiem czy były one sprawdzane.
Gdyby ciśnienie w linii servo było niskie , wszystkie funkcje działałyby wolniej.
Oczywiście nie można wykluczyć że w tym konkretnym przypadku jest kilka przyczyn , które powodują różne objawy.

Być może to że pompy sś wyregulowane na jednakowe ciśnienie też wpływa na zaburzenie ich wzajemnej współpracy.
Pomoc JCB
MINI-LOADALL-KOP-ŁADOWARKA..Fastrac..JCB
elektronika hydraulika
Podanie nr ser. maszyny znacznie ułatwia...
pełna dokumentacja.


Pozdrawiam

serwisant
Operator

  • Posty: 371
  • Rejestracja: 05 Sty 2008 16:02
  • Miejscowość: PL
  • Pochwały: 5

Maszyna: JCB


Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez Wadolek » 11 Sty 2015 23:19

mechanior napisał(a):Brakuje mi tu jednej ważnej informacji - kiedy pojawiły się objawy.


Dzięki za wytłumaczenie jak to działa, teraz trochę mi to rozjaśniło sprawę

Właśnie takie odnoszę wrażenie.. Ci moi mechanicy ( czyli ori serwis JCB ) nie potrafią ustawić prawidłowych ciśnień. Obie pompy są ustawione na prawie 40 bar, dochodzą podczas przeciążenia na prawie 200 i to wszystko co było sprawdzane. Linii LS nie sprawdzali, bo.... "Nie ma przyłącza do zegara " :)
Czyli lepiej zgadywać, zamiast dobrze pomierzyć i coś wykluczyć, albo potwierdzić :/ Od tego powinni zacząć cokolwiek robić.


Objawy były od początku od kiedy ją kupiłem, ale to jest moja pierwsza maszyna i myślałem, że po prostu tak ma być i muszę się do niej przyzwyczaić. Sytuacja się zmieniła jak przez czas remontu ładowałem 3CXem w którym płynnie wszystko ładnie działało.

Poprosiłem wtedy pierwszych mechaników, żeby cos zrobili z dżojstikiem bo są takie a takie problemy. No i się zaczęło.
To działało wszystko wolno, bez przycięć, to wszystkie funkcje dławiły silnik przy precyzyjnych ruchach, to kierownica się cięła, to znowu teraz mam takie coś jak opisuje..
Jednak wszystko to się zmieniało po zmianach ustawień ciśnień na pompach

W trakcie zmieniłem kilka przewodów - cieknących i lekko uszkodzonych bo wyczytałem, że mogą być problemy z przepływem przez urwaną gumę wewnątrz przewodów, ale nic to nie zmieniło. Regenerowałem też główny siłownik, bo był lekko porysowany.
serwisant napisał(a):W każdej sekcji rozdzielacza zamontowane są zaworki (schutle walve ) do sterowania linia sygnałową. Po dwa w sekcji.
NIe wiem czy były one sprawdzane.


To takie cienkie zaworki z dwoma kompletami uszczelniaczy i "ruchomą główką"? Bo jeżeli tak to wyciągali je, wymienili oringi, plastiki białe zostały i spowrotem wkręcili

Obie pompy są ze zmiennym wydatkiem? Są sterowane wspólną linią LS, czy każda ma swoją linię? Czy sterowanie pompami jest płynne?

Podczas podnoszenia, gdy uruchomię drugą funkcję i maszyna ożyje - jak to nazywam to aż czuć to uderzenie ciśnienia

Gdzieś na forum też wyczytałem, że są jakieś zaworki pressure/flow valve i Torque valve.. Może to być też powodem u mnie?

serwisant napisał(a):Ponieważ ciśnienie w linii sygnałowej jest zbyt niskie żeby regulator pompy zareagował i przesterował pompę ( w tym przypadku pompy bo są dwie) na niższy wydatek?


A to ona nie wraca sama na niższy wydatek za pomocą, nie wiem jakiejś sprężyny? Jest tak, że idzie na przeciążenie jedynie przy delikatnym ruchu na zamykanie. Na spoczynku lub pewniejszym ruchu pompy działają sobie jak na luzie, silnik ma lekko. Przy powrocie joystickem z pełnego zamykania na zero, tez jest chwila że się zdławi gdy "przechodzi" przez ten wrażliwy moment

Ten ewentualny wyciek z linii LS może być wewnętrzny? Bo na zewnątrz jest sucho. Nie mam z niej już wycieków, chociaż te przewody z dżojstika do rozdzielacza są troche poomykane na zewnątrz

Dodam jeszcze, że łyżka jest duża i ciężka. Jeżeli dobrze nabiorę to podnosi zadek, ale to chyba nie jest powód bo przecież z pustą łyżką dławi. . . .

Może zapytam wprost.. Czy któryś z forumowiczów nie miałby ochoty na wycieczkę w podlaskie i ulżenia w cierpieniach mych?

Wadolek
Nowicjusz

  • Posty: 9
  • Rejestracja: 07 Sty 2015 14:15

Maszyna: JCB 436 HT

Firma: Własna


Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez mechanior » 12 Sty 2015 00:36

serwisant napisał(a):Ponieważ ciśnienie w linii sygnałowej jest zbyt niskie żeby regulator pompy zareagował i przesterował pompę ( w tym przypadku pompy bo są dwie) na niższy wydatek?

Bez sensu, wydatek jest zależny wprost proporcjonalnie od ciśnienia LS, im niższe tym siła oddziałująca na tłoczek regulujący położenie płyty/kołyski mniejsze, tym samym mniejsza wydajność pompy.
Ciśnienie nie może być za niskie na ujemną reakcję regulatora (obniżenie wydajności), bo niskie ciśnienie właśnie powoduje spadek wydajności, najwyżej regulator może być zepsuty, albo płyta/tłoczek zatarte ale to też ma drugie dno w postaci mało regularnych objawów...
Jest co prawda system NEGATIVE FLOW czyli sterowania spadkiem ciśnienia ale to rozwiązanie niszowe stosowane w większym stopniu tylko przez CATa...

Wadolek napisał(a):Ten ewentualny wyciek z linii LS może być wewnętrzny? Bo na zewnątrz jest sucho.

Wyłącznie wewnętrzny, przy takiej wydajności pomp by strata na sterowaniu była odczuwalna musiało by wylatywać ze 60L na minute a to byś chyba zauważył nie? Wydajność pompy pilota to zazwyczaj około 20-30 l/min, to też widać w postaci kałuży pod maszyną...

Wadolek napisał(a):Podczas podnoszenia, gdy uruchomię drugą funkcję i maszyna ożyje - jak to nazywam to aż czuć to uderzenie ciśnienia

A o tym wcześniej nie pisałeś a wskazuje to wyraźnie na przeciek w układzie LS tak jak pisze kolega SERWISANT.
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez grzegorz200 » 12 Sty 2015 09:26

przecieki wewnętrzne sa trudne do zlokalizowania.czasem jest mikropęknięcie, czasem uszkodzony oring miedzy sekcjami.trzeba by było zamienić sekcje rozdzielacza miedzy sobą.roboty sporo, ale wyszedłby jako taki obraz.i obowiązkowo dorobić trójnik do pomiaru ciśnienia pilota. chociaż podejrzewam, że na rozdzielaczu jest gdzieś miejsce do pomiaru.kolego Wadolek..skąd dokładnie jesteś??
części , serwis maszyn Bobcat.Sambron , MF ..666 601 687

grzegorz200
Fachoperator

  • Posty: 1048
  • Rejestracja: 03 Kwi 2011 19:57
  • Miejscowość: podlaskie
  • Pochwały: 64

Maszyna: Bobcaty......:)


Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez Wadolek » 12 Sty 2015 09:44

Dokładnie to Łomża, podlaskie

Jeżeli jest tu wyciek LS, to na pewno rozdzielacz? Nie może to wystąpić po stronie pomp?
grzegorz200 napisał(a):chociaż podejrzewam, że na rozdzielaczu jest gdzieś miejsce do pomiaru

Jest trochę za rozdzielaczem przy akumulatorze hydr.ale to właśnie chyba ciśnienie pilota
Gdy pytałem, żeby to ciśnienie LS sprawdzić to mówili, że nie ma tam punktu..
mechanior napisał(a):Wyłącznie wewnętrzny, przy takiej wydajności pomp by strata na sterowaniu była odczuwalna musiało by wylatywać ze 60L na minute

To czy małe mikropęlnięcie spowoduje te problemy?
Tam musi gdzieś ostro uciekać, albo co ciągle podejrzewam najbardziej - ustawienia różnych zaworków i brak synchronizacji pomp u mnie może być powodem
mechanior napisał(a):A o tym wcześniej nie pisałeś a wskazuje to wyraźnie na przeciek w układzie LS tak jak pisze kolega SERWISANT.

Jeżeli to odczuwalne uderzenie ciśnienia jest takie ważne to dopowiem więcej.
Jest śruba regulacyjna na rozdzielaczu w sekcji zamykania. Jest ona na klucz imbusowy, skontrowana nakrętką 17mm. Jeżeli serwisanci ją dokręcili to zamykanie bardziej dławiło a podczas podnoszenia gdy uruchomiłem zamykanie występowało uderzenie i maszyna ożywała, natomiast jeżeli ta śruba była popuszczana to przy zamykaniu dławienie było mniejsze, odczuwalne uderzenie ciśnienie nie ożywiało maszyny a podnoszenie w ogóle zatrzymywało się ( czyli dwie funkcje na full powodowało w ogóle zatrzymanie ) a łyżka po zamknięciu samoczynnie, powoli się otwierała.
Ostatnio edytowany przez Wadolek, 12 Sty 2015 10:18, edytowano w sumie 1 raz

Wadolek
Nowicjusz

  • Posty: 9
  • Rejestracja: 07 Sty 2015 14:15

Maszyna: JCB 436 HT

Firma: Własna


Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez grzegorz200 » 12 Sty 2015 10:06

a właśnie..akumulator był sprawdzany?ale to "uderzenie"to raczej przebicie ciśnień..nie ma rady.trzeba dokładnych pomiarów dokonać.nie ma co gdybać.
części , serwis maszyn Bobcat.Sambron , MF ..666 601 687

grzegorz200
Fachoperator

  • Posty: 1048
  • Rejestracja: 03 Kwi 2011 19:57
  • Miejscowość: podlaskie
  • Pochwały: 64

Maszyna: Bobcaty......:)


Wolne podnoszenie, duszenie silnika przy zamykaniu

Postprzez Wadolek » 12 Sty 2015 10:25

grzegorz200 napisał(a):akumulator był sprawdzany


Drugi mechanik wymienił, bo był rozerwany w środku. Resztę akumulatorów "dobił" ciśnieniem.. chyba azotem

Wadolek
Nowicjusz

  • Posty: 9
  • Rejestracja: 07 Sty 2015 14:15

Maszyna: JCB 436 HT

Firma: Własna


Następna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 10 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej