wibako

Który bieg do czego

Moderator: mechanior

Który bieg do czego

Postprzez mjr.Kupricz » 25 Sty 2015 16:05

Marka i model maszyny: Bobcat AL440
Rok produkcji: 2007

Witam

Panowie proszę o wyrozumiałość, jestem nowicjuszem, jeśli chodzi o obsługę maszyn. Zaledwie 3 dzień użytkuje Bobka. Układ napędu to pompa i silnik hydrauliczny. Stąd moje pytanie odnośnie obsługi. Mianowicie chodzi mi o biegi. W maszynie są 2: terenowy i szosowy (żółw/zając).

Czy przy nabieraniu urobku, bądź korytowaniu należy używać biegu - żółwia? Chodzi mi konkretnie o to czy na biegu - zając maszyna krótko mówiąc dostaje ostro w du.ę? Czy takie traktowanie ukróci żywot maszynie? Czy po prostu układ hydrostatyczny jest w stanie skompensować takie obciążenie?

Proszę o Wasze sugestie.

mjr.Kupricz
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 28 Gru 2014 16:51

Maszyna: brak

Firma: brak


Reklama

simmet

Który bieg do czego

Postprzez mechanior » 26 Sty 2015 01:23

Logika... po co w maszynie dwa biegi?
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Który bieg do czego

Postprzez mjr.Kupricz » 27 Sty 2015 21:54

W sumie to też brałem to pod uwagę. Szosowy - przejazdy; terenowy - korytowanie itp. Logicznie tak to wychodzi. A jak to się ma technicznie? Nie znam się dokładnie na budowie poszczególnych elementów pompy/silnika hydraulicznego, ale w jaki sposób większe obciążenie oddziałuje na zużycie pompy bądź silnika hydraulicznego? Z tego co widać wizualnie to same węże, w środku pewno wirnik jakieś zębatki. Natomiast połączenie silnika spalinowego z pompą, znajdującą się zaraz za nim jest poprzez wałek z wieloklinem, czy jest też na drodze jakaś tarcza sprzęgłowa/sprzęgło hydrokinetyczne? I w sumie przy wyższych obciążeniach ta tarcza emanuje poślizg, hmm na chłopski rozum... koła jezdne ustępują przeszkodzie, buksują w miejscu, bądź stają, sinik nie jest w stanie dać siły do powiedzmy przepchania znacznej części gruntu, pompa hydrauliczna połączona poprzez tarczę sprzęgłową/sprzęgło hydrokinetyczne, która dostaje siłę od silnika spalinowego uzyskuje poślizg przez obciążenie dużej hałdy urobku? Czy na dobrym toku rozumienia jestem?

Proszę raz jeszcze o wyrozumiałość odnośnie moich wpisów, ale jestem naprawdę początkującym w tej branży i chętnie przyswoję sobie wiedzę na temat budowy i zasady działania, a to forum myślę, że jest doskonałym źródłem do tego celu :)

Jako że kolega jest specjalista od maszyn, mam jeszcze jeden aspekt odnośnie biegów. Z tego co słyszałem zmiana pomiędzy biegami szybki - wolny/wolny szybki powinna odbywać się kiedy maszyna stoi, bądź się toczy, jest to prawda czy tylko mit?

mjr.Kupricz
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 28 Gru 2014 16:51

Maszyna: brak

Firma: brak


Który bieg do czego

Postprzez mechanior » 28 Sty 2015 00:01

Niski bieg - większa siła więc mniejsze obciążenie napędu, większa jego zdolność do pokonywania oporów i wytrzymałość na obciążenie.
Wysoki bieg - wyższa prędkość, większe obciążenie, mniejsza moc i zdolność do pokonywania oporów.

Mieszasz dwa rodzaje napędu.
W ładowarkach teleskopowych występuje układ hydrostatyczny (jak w twojej): silnik napędza pompę a ta za pośrednictwem przewodów przekazuje olej do hydromotoru który napędza mosty.
Niektóre mają też klasyczny układ mechaniczny z wielobiegową nawrotną skrzynią (tyle samo biegów do przodu i do tyłu lub prawie tyle samo) ale ze zmiennikiem momentu jako sprzęgło ułatwiające ruszenie i płynne przeniesienie momentu.

Autor postu otrzymał pochwałę
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Który bieg do czego

Postprzez mjr.Kupricz » 28 Sty 2015 01:46

Jeżeli maszyna nabierając powiedzmy beton (hałda 5m3), na szybkim biegu dobrze sobie radzi, to czy jest konieczność redukcji na bieg wolny przed nabraniem urobku?

Druga sprawa... nabieranie "rekinem" chyba aż tak nie obciąża układu? Bądź skrawanie paru cm tłucznia/piasku, rzędu 5cm?

I jeszcze...

mjr.Kupricz napisał(a): Z tego co słyszałem zmiana pomiędzy biegami szybki - wolny/wolny szybki powinna odbywać się kiedy maszyna stoi, bądź się toczy, jest to prawda czy tylko mit?


???

mjr.Kupricz
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 28 Gru 2014 16:51

Maszyna: brak

Firma: brak


Który bieg do czego

Postprzez mechanior » 28 Sty 2015 01:59

Hydrostat nie wymaga całkowitego zatrzymania bo nie występuje w nim mechaniczne przełączanie prędkości.

Skoro producent przewiduje prace na biegu 1 to bym się tego trzymał, dwójka jest jedynie do szybkiego przemieszczania.
Nie masz trybu automatycznego wyboru prędkości?

Autor postu otrzymał pochwałę
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Który bieg do czego

Postprzez grzegorz200 » 28 Sty 2015 12:30

kolego..odnosze wrazenie , że chcesz aby ktoś przyklasnął teojemu uporowi pracy ładowarka na drugim biegu.producent wyraźnie w instrukcji zaznacza, że drugi bieg jest tylko do przemieszczania się.a i jeśli chodzi o AL , to tylko po prostej.))jeśli uważasz , że maszyna na 2 biegu daje radę..to twój wybór.natomiast jesli chodzi o przełanczanie b iegów, to możesz to robic w trakcie jazdy .w twojej hydrostat jest tak zbudowany, że jesli jedziesz na drugim biegu, i maszyna zostanie obciążona ponad miarę, to powinien sie pierwszy bieg włączyc nie jako z automatu. pod warunkiem, że nikt nie ingerował w nastawy..

Autor postu otrzymał pochwałę
części , serwis maszyn Bobcat.Sambron , MF ..666 601 687

grzegorz200
Fachoperator

  • Posty: 1048
  • Rejestracja: 03 Kwi 2011 19:57
  • Miejscowość: podlaskie
  • Pochwały: 64

Maszyna: Bobcaty......:)


Który bieg do czego

Postprzez Piotr mc 85 » 28 Sty 2015 21:38

mjr.Kupricz napisał(a):czy jest też na drodze jakaś tarcza sprzęgłowa/sprzęgło hydrokinetyczne?

Nie ma, jest tarcza z tworzywa przykręcana do koła zamachowego a w środku jej wieloklin który łączy pompę.
Mniej więcej tak to wygląda:
Image
mjr.Kupricz napisał(a):I w sumie przy wyższych obciążeniach ta tarcza emanuje poślizg, hmm na chłopski rozum...

W razie dużego obciążenia, kiedy koła nie buksują a maszyna nie ma już więcej mocy ten tzw. poślizg to przelewanie oleju przez szczeliny hydromotoru czy pompy (między zębatkami a obudową) pod najwyższym ciśnieniem.
I nie kombinuj z tą dwójką, to bieg do jazdy bez obciążenia i to z większymi prędkościami, pracując na szybkim biegu degradujesz pompę, silnik hydrauliczny i ten element z obrazka.

Autor postu otrzymał pochwałę
Pozdrawiam Piotr

Piotr mc 85
Fachoperator

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 16 Cze 2008 22:26
  • Miejscowość: Jaźwina
  • Pochwały: 34

Maszyna: VOLVO L150E, XCMG ZL50GCE, Hanomag55D,W K611, CAT 301.5

Firma: Kopalnia


Re: Który bieg do czego

Postprzez mjr.Kupricz » 28 Sty 2015 23:26

mechanior napisał(a):Nie masz trybu automatycznego wyboru prędkości?


Z tego co zauważyłem, to nie.

grzegorz200 napisał(a):w twojej hydrostat jest tak zbudowany, że jesli jedziesz na drugim biegu, i maszyna zostanie obciążona ponad miarę, to powinien sie pierwszy bieg włączyc nie jako z automatu. pod warunkiem, że nikt nie ingerował w nastawy..


Ciekawa funkcja z tym automatem. W sumie to jeśli ten układ działa prawidłowo to maszyna w dużym obciążeniu tak jak wspomniałeś zredukuje się na wolny i teoretycznie będzie to w normie obciążenia maszyny. Ale znając życie praktyka jest często na odwrót. Tym bardziej, że ta maszynka mimo swojego nie za długiego żywotu ma trochę mankamentów, ale jak szef karze jechać to nie mam co się mu sprzeciwiać... Więc z tym automatem może być tak, że jest w teorii jak producent wypuszczał ją z taśmy to było i działało a teraz jest jak jest :?

Powiem szczerze, że po waszych wypowiedziach nabrałem przekonania co do prawidłowej obsługi maszyny. Dziękuję, że mieliście na uwadze moje amatorstwo, bo dopiero rozpoczynam zabawę w tej dziedzinie, a dobre sugestie zawsze warto sobie przyswoić. Raz jeszcze dziękuję wszystkim za poświęcony czas na wpisy i myślę, że z następnym problemem będę mógł liczyć na Waszą pomoc :wink:

Pozdrawiam

mjr.Kupricz
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 28 Gru 2014 16:51

Maszyna: brak

Firma: brak


Który bieg do czego

Postprzez Piotr mc 85 » 29 Sty 2015 10:09

Nie ma za co, po to jest forum aby pytać i wymieniać wiadomości.
To zdjęcie dałem przykładowe, tarcze się oczywiście różnią wielkościami i proporcjami mocowań w zależności od wielkości napędu danej maszyny.
Pozdrawiam Piotr

Piotr mc 85
Fachoperator

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 16 Cze 2008 22:26
  • Miejscowość: Jaźwina
  • Pochwały: 34

Maszyna: VOLVO L150E, XCMG ZL50GCE, Hanomag55D,W K611, CAT 301.5

Firma: Kopalnia


Który bieg do czego

Postprzez AREKPL11 » 15 Lut 2015 22:31

Kto pyta nie błądzi ( nie niszczy maszyny ! ) chwała ci za to , ale odnoszę wrażenie że kursu ani papierów Operatora to raczej jeszcze nie masz ?.

AREKPL11
Operator

  • Posty: 313
  • Rejestracja: 12 Sty 2010 18:45
  • Miejscowość: KATOWICE,PSARY
  • Pochwały: 4

Maszyna: CAT,CASE,VOLVO,HITACHI

Firma: KOPIE I ZASYPUJE Z TEGO SIĘ UTRZYMUJE


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 11 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej