wibako

Luz między wałkiem atakującym a kołem talerzowym oś Spicer

Moderator: mechanior

Luz między wałkiem atakującym a kołem talerzowym oś Spicer

Postprzez marekbuli » 09 Lut 2015 20:30

Marka i model maszyny: Manitou mlt 731 t seria be-2
Rok produkcji: 2004
Numer seryjny: 199978

Witam. Mam pytanie odnośnie luzu pomiędzy zębami wałka atakującego a kołem talerzowym (osie Spicer).
Kiedy kupiłem ładowarkę (grudzień 2011r) był uszkodzony tylny most. Dokładnie wysiadło łożysko na wałku atakującym, a ci co to naprawiali nie rozumieli jak reguluje się odległości. Doprowadziło to w krótkim czasie do uszkodzenia zębów na kole talerzowym. Po zakupie ładowarki wymieniliśmy komplet. Dostałem od znajomego instrukcje montażu, w której zawarto poszczególne zasady montażu i regulacji szczeliny (wzór obliczania grubości podkładek). Jednakże nie mieliśmy potrzebnych narzędzi specjalnych pokazanych na rysunkach. Z pomocą przyszedł sąsiad, który posiada firmę transportową (obecnie 53 ciężarówki) oraz prowadzi warsztat naprawy ciężarówek. Z jego pomocą udało się w miarę dokładnie ustawić wałek i koło.
Ostatnio zauważyłem luz w trakcie pokręcania wałkiem napędowym. Obwodowo ten ruch wynosi ok. 2,5 mm (zmierzony pomiędzy talerzem ochronnym uszczelniacza a obudową) , tzn że jest luz pomiędzy wałkiem a kołem
I tu moje pytanie czy ten luz jest w granicach normy, czy tez trzeba go jak najszybciej usunąć.
Koło i wałek są dosyć drogie, więc nie chciałbym kupować następnego kompletu, no jak to najlepiej zrobić bez wymaganych przyrządów
pozdrawiam

marekbuli
Pomocnik operatora

  • Posty: 97
  • Rejestracja: 13 Sty 2012 20:21

Maszyna: manitou 731t


Reklama

simmet

Luz między wałkiem atakującym a kołem talerzowym oś Spicer

Postprzez mechanior » 10 Lut 2015 02:25

marekbuli napisał(a):Dostałem od znajomego instrukcje montażu, w której zawarto poszczególne zasady montażu i regulacji szczeliny

W instrukcji jest podany dopuszczalny i minimalny luz kątowy jak i siła z jaką ma się dać obrócić wałek.
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Luz między wałkiem atakującym a kołem talerzowym oś Spicer

Postprzez marekbuli » 10 Lut 2015 07:23

to tych danych to nie dostałem wraz z tą kartką

marekbuli
Pomocnik operatora

  • Posty: 97
  • Rejestracja: 13 Sty 2012 20:21

Maszyna: manitou 731t


Luz między wałkiem atakującym a kołem talerzowym oś Spicer

Postprzez mechanior » 10 Lut 2015 23:33

To co to za instrukcja?
Tak naprawdę nie są potrzebne żadne specjalne przyrządy natomiast niestety przydaje się doświadczenie, logika i zdrowy rozsądek.
Luz musi być, jego wartość jest zawarta w danych montażowych, o wiele ważniejsza jest współpraca między atakiem a talerzem, zęby muszą równo dolegać by nie powodować napięć.

Mam na placu gdzie wynajmujemy lokal 2 duże firmy przewozowe i nikt nawet nie słyszał o dopasowywaniu przekładni "na lakier" czy "na gazetę", bo jak wydasz na części do mostu 12 tysięcy to dorzucisz jeszcze 2 by ci go z gwarancją poskładał fachowiec.

Co to za most, jego dane z tabliczki?
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Luz między wałkiem atakującym a kołem talerzowym oś Spic

Postprzez marekbuli » 11 Lut 2015 08:54

I ja nic nie pisałem o dopasowywaniu kompletu na lakier lub inne rzeczy. Wszystko zapisuje co robię przy maszynach. Wczoraj odkopałem notes od ładowarki i sprowadziłem mechaniora od mostów . Miał instrukcje montażu osi spicer, dostęp do danych osi itp (nie podzielił sie instrukcją) Wg. danych z koła i wałka oraz obliczeń ustawienie wałka jest jak najbardziej poprawne. Błąd był w ustawieniu całego mechanizmu różnicowego. Przesuniecie go o 0,4 mm w kierunku do koła naprawiło sprawę.
Z resztą jak ten człowiek przyjechał to mieliśmy już zdjęte oś .Sprawdził zapiski , i luz pomiędzy kołem i wałkiem (za pomocą urządzeń) i powiedział że gdybyśmy nie wymontowali osi to on by nic nie robił.
Dodatkowo sprawdziłem luz wałka w ładowarce sąsiada (miał nawet większy) W moich JD( mam 3 sztuki) luz jest nawet większy, Mtz to nie dotyczy bo tam luzy to są kosmiczne
Możliwe , że moje obawy były nad wyrost no ale już się wyjaśniło
pozdrawiam

marekbuli
Pomocnik operatora

  • Posty: 97
  • Rejestracja: 13 Sty 2012 20:21

Maszyna: manitou 731t


Luz między wałkiem atakującym a kołem talerzowym oś Spicer

Postprzez mechanior » 11 Lut 2015 15:13

Jak napisałem powyżej każdy mechanizm może mieć inne luzy i ustawienia montażowe dlatego trzeba mieć dokumentację do konkretnego wyrobu, to co dla jednego jest normą to dla drugiego już awaria.

Wiem że nie pisałeś nic o dopasowaniu ataku i talerza "na lakier", podałem przykład fachowego sposobu na zestrojenie położenia zębów obydwu elementów i na to że mimo posiadania wielu maszyn czy samochodów niekoniecznie trzeba mieć warsztat czy znać się na naprawach...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej