wibako

312SLX '94 Jaki olej w tylnym moście?

Moderator: mechanior

312SLX '94 Jaki olej w tylnym moście?

Postprzez marek_b » 02 Sty 2017 19:03

Witam!
Od pewnego czasu użytkuję Kramera 312Slx z 1994r i postanowiłem wymienić w nim oleje i filtry. Nie znając tej ładowarki zalałem oba mosty tym samym olejem. Znajomy zwrócił mi uwagę, że w niektórych ciągnikach w tylne mosty zalewane były olejem hydraulicznym. Czy ktoś mógłby mi pomóc i podpowiedzieć, jaki olej i w jakiej ilości powinien być zastosowany do tej maszyny w tylnym moście (mi udało się wlać około 6L) i jak postąpić dalej, jeżeli do układu hydraulicznego dałem dużo gęstszy olej? Dodam, że ze strachu, że narobiłem dużo strat jeszcze nie pracowałem ładowarką, ale do sprawdzenia czy nie zapowietrzył się układ paliwowy po wymianie filtra oraz do wymiany oleju w zwolnicach silnik był odpalany i trochę pracował na wolnych obrotach. Za pomoc z góry serdecznie dziękuję, Marek.

marek_b
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 02 Sty 2017 17:19

Maszyna: Kramer 312Slx 1994r.

Firma: ATLAS-PLANTA


Reklama

simmet

Jaki olej w tylnym moście?

Postprzez marek_b » 03 Sty 2017 09:56

Widzę, że Panowie fachowcy nie mają już sił na takie poczynania laików. Wczoraj dla sprawdzenia, czy tylny most w Kramerze 312Slx ma przelot do przekładni odkręciłem przewód gumowy, który umiejscowiony jest na samym dole przekładni. Okazało się, że w przekładni hydraulicznej mam olej, który wlewałem do tylnego mostu. W tej sytuacji jest pewne, że do tylnego mostu tej maszyny należy wlewać olej hydrauliczny. Wykręciłem filtr siatkowy umiejscowiony w przekładni oraz korki oleju w tylnym moście i zostawiłem do teraz, bo w tych temperaturach olej jest dosyć gęsty. Teraz to jest pytanie do doświadczonych mechaników znających takiego typu sprzęt. Czy w zaistniałej sytuacji: 1/ uruchamiając na chwilę silnik przy rozszczelnionym tak układzie pozbędę się z niego reszty zalegającego w przewodach oleju, czy tego nie robić? 2/ Czy po wlaniu właściwego oleju i krótkim uruchomieniu maszyny ponownie wymienić olej w tym układzie, czy nie ma takiej potrzeby? Nadmieniam, że będzie to jakaś mieszanina oleju „ATF II D” z „SPIRAX S2 ALS 90”. Nie wiem ile oleju hydraulicznego tam powinno się zmieścić, ale to, co udało się spuścić pokrywa się z ilością wlaną, tj. około 6L. 3/ Czy jeszcze powinienem o czymś wiedzieć? Oczekując na pomoc pozdrawiam serdecznie wszystkich zaglądających w mój temat, Marek.

marek_b
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 02 Sty 2017 17:19

Maszyna: Kramer 312Slx 1994r.

Firma: ATLAS-PLANTA


Re: Jaki olej w tylnym moście?

Postprzez dawidg2 » 03 Sty 2017 11:20

Jakbys trochę poczytal tematów o olejach to byś doszedł że nieraz odsyłamy na strony producentow olejów oni tam mają takie fajne katalogi z ilosciami wszystkich płynów do danej maszyny. Shell ma lubematch jak koniecznie chcesz Shella wlać.

Autor postu otrzymał pochwałę

dawidg2
Fachoperator

  • Posty: 6204
  • Rejestracja: 14 Kwi 2008 20:47
  • Miejscowość: Krzemieniewo
  • Pochwały: 134

Maszyna: JCB, Schaeff

Firma: Szukam


Jaki olej w tylnym moście?

Postprzez rudesmen » 03 Sty 2017 11:56

Odnośnie technicznej strony całej tej operacji nie jestem w stanie się wypowiedzieć. Natomiast sprawdziłem wszystkie wyszukiwarki środków smarnych z tematu viewtopic.php?f=24&t=14471
Tylko część wyszukiwarek ma Kramera, z tym że w żadnej nie ma 312SLx są tylko 312SL. Żadna nie podaje pojemności układów.

W każdym razie:
FUCHS
Mechanizm różnicowy, przód

Wymiana 1200 godzin
TITAN CYTRAC HSY 75W-90
TITAN CYTRAC MB SYNTH 75W-90
TITAN SUPERGEAR MC 80W-90
Przekładnie główne, przód i tył
Wymiana 1200 godzin
TITAN CYTRAC HSY 75W-90
TITAN CYTRAC MB SYNTH 75W-90
TITAN SUPERGEAR MC 80W-90
Skrzynia biegów/Mechanizm różnicowy osi tylnej
Wymiana 600 godzin
TITAN ATF 5005
TITAN ATF 4000
TITAN ATF 3000

W innych wyszukiwarkach wyniki dla 312SL są takie same czyli 75W90/80W90 i do skrzyni ATF

Autor postu otrzymał pochwałę

Awatar użytkownika
rudesmen
Fachoperator

  • Posty: 2158
  • Rejestracja: 08 Paź 2005 17:05
  • Miejscowość: Gorzów Wlkp.
  • Pochwały: 49

Jaki olej w tylnym moście?

Postprzez marek_b » 03 Sty 2017 13:34

Dziękuję bardzo za wskazówki i chęć pomocy. Na jedno pytanie znalazłem już odpowiedź z forum Kopaczki z 2011r:
Silnik ok.8 litrów
Blok przekładni / skrzynia biegów i mechanizm różnicowy / ok.9,5 l. ATF-Dexron B
Most napędowy /przód-zwolnica/ ok.2x1l. olej przekładniowy SAE 90
/przód-mechanizm różnicowy olej przekładniowy SAE 90/ ok.6l olej j/w./
Hydraulika / układ kierowniczy,przekładnia hydrokinetyczna,hamulec postojowy/ ok.70 l.
Z tego wynika, że oleje ma m dobre i w układzie obejmującym tylny most ze skrzynią biegów pozostaje około 30% oleju, którego nie da się spuścić? Wnioskuję, że po ponownym zalaniu tego „układu” olejem hydraulicznym i jego kolejna wymiana spowoduje, że w obiegu pozostanie jeszcze około 10% oleju przekładniowego? Nie wiadomo czy takie zanieczyszczenie jest dopuszczalne?

marek_b
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 02 Sty 2017 17:19

Maszyna: Kramer 312Slx 1994r.

Firma: ATLAS-PLANTA


Re: Jaki olej w tylnym moście?

Postprzez marek_b » 03 Sty 2017 18:56

Ciekawych mojej przygody z Kramerem informuję, że powyższe czynności wykonałem. Ponadto na początku sprawdziłem zawartość filtra w układzie hydraulicznym i okazało się, że tam też jest olej przekładniowy, więc zmuszony zostałem do kolejnej wymiany na nowy. Wygląda na to, że główny układ hydrauliczny i ten z tylnym mostem obsługiwane są jednym filtrem? Jeżeli jest to zespół naczyń połączonych, to narobiłem niezłego bałaganu. Jutro jak uda mi się kupić olej hydrauliczny (trochę mi zabrakło), to zrobię próbną jazdę.

marek_b
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 02 Sty 2017 17:19

Maszyna: Kramer 312Slx 1994r.

Firma: ATLAS-PLANTA


Re: Jaki olej w tylnym moście?

Postprzez Coval » 09 Sty 2017 17:01

Witam,

Kramer 312 slx to nowsza wersja 312 sl, w czarnej kabinie. Tu konstrukcja jest trochę inna, niż w klasycznej ładowarce.
Napewno masz przekładnie powershift w elektrycznej manetce z lewej strony pod kierownicą, która obsługuje kierunek jazdy przód i tył oraz przełożenie 1 i 2.

Tylny most jest połączony ze skrzynią biegów powershift. Olej do skrzyni wlewasz przez obudowę tylnego mostu, odkręcając czerwony korek za lewym tylnym kołem, po skręceniu kołami w lewo, wlewasz olej do końca, aż wyleje się otworem wlewowym.
Olej ATF dextron IID .

Sprzęgło hydrokinetyczne(element jazdy), jest zasilane olejem z hydrauliki. Aby maszyna poprawnie pracowała, należy do hydrauliki zalać olej ATF dextron IID (70 litrów) ze względu na sprzęgło hydrokinetyczne, tak zaleca producent... :wall:
Zalanie innego oleju może spowodować pogorszone właściwości jezdne tej ładowarki, lub doprowadzić do uszkodzenia samego sprzęgła.

Tylny most jest zintegrowany ze skrzynią biegów. Ten podzespół pracuje na własnym oleju, pompie olejowej oraz filtrze oleju, który jest pod ładowarką.

Układ hydrauliki to co innego, filtr oleju jest za kabiną, po prawej stronie. W tym układzie pracuje wspomaganie kierownicy, hamulce, sprzęgło hydrokinetyczne oraz główna hydraulika - 70 litrów oleju.


Olej w tylnym moście spuścisz okręcając korek pod mechanizmem różnicowym. Z przekładni z przodu odkręcisz przewód ssawny i część oleju powinno spłynąć. Odkręć przy okazji sitko z magnesem i sprawdź zawartość opiłków. Jazda na oleju przekładniowym w skrzyni PowerShift obniża sprawność ładowarki ze względu na sklejanie się tarczek w mokrym sprzęgle oraz ich uszkodzenie. Przegrzanie przekładek powoduje ich wyginanie oraz blokowanie się kilku sprzęgieł jednocześnie. Przepłukaj układ 2-3 razy olejem ATF. Po każdym zalaniu uruchom ładowarkę na kilkanaście minut, załączaj jazdę przód / tył, 1 i 2 przełożenie. Powinno pomóc.

Pozdrawiam.

Autor postu otrzymał pochwałę
Diagnoza i naprawa elektroniki, hydrauliki siłowej oraz silników diesla. Info na PW

Zamiast "Dzięki ", kliknij Pochwała!

Coval
Fachoperator

Maszyna: Żółta

Firma: .


Jaki olej w tylnym moście?

Postprzez marek_b » 11 Sty 2017 14:18

Witam! Z uwagi na niskie temperatury dalsze prace przy Kramerze zostały zaniechane. Jutro mamy ponoć mieć ocieplenie, więc mobilizuję się na jutrzejszy dzień. Bardzo dziękuję za ostatnie informacje. Fachoperator Coval wyjaśniając mi szczegóły z budowy tej maszyny bardzo mi pomógł, a przede wszystkim uspokoił i dał nadzieję na dalszą eksploatację ładowarki bez kosztownych napraw, za co udzieliłem Mu pochwałę. Dotychczas olej wymieniałem dwukrotnie po kilkuminutowym uruchomieniu silnika, ale na zaciągniętym hamulcu ręcznym, bez załączania biegów. Jutro zgodnie ze wskazówką Covala pojeżdżę maszyną przez kilkanaście minut zmieniając biegi. Wymienię jeszcze raz filtr i olej hydrauliczny z tego obwodu i myślę, że będzie już ok. Filtr siatkowy w skrzyni PowerShift oczyszczałem też dwukrotnie, więc teraz już nie ma takiej potrzeby. Z matematycznych obliczeń po dwóch wymianach oleju hydraulicznego zanieczyszczenie olejem przekładniowym było 6-7% (około 600ml w 9,5l), więc po trzeciej wymianie zostaną tylko śladowe ilości oleju przekładniowego. Pozdrawiam, Marek.

marek_b
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 02 Sty 2017 17:19

Maszyna: Kramer 312Slx 1994r.

Firma: ATLAS-PLANTA


312SLX '94 Jaki olej w tylnym moście?

Postprzez marek_b » 16 Sty 2017 09:42

Witam ponownie! Po wykonaniu zamierzonych czynności Kramer ruszył do pracy. Po kilku godzinach lekkiej pracy przy paletach mam wrażenie, że maszyna pracuje trochę lepiej. Wcześniej (przed wymianą olejów i filtrów) przy ruszaniu bardzo szarpała, teraz rusza płynnie. Za pomoc jeszcze raz wszystkim bardzo dziękuję i temat uważam za skończony, Marek.

marek_b
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 02 Sty 2017 17:19

Maszyna: Kramer 312Slx 1994r.

Firma: ATLAS-PLANTA


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 5 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej