wibako

Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Moderator: mechanior

Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez djwladek5 » 11 Lis 2017 13:17

Marka i model maszyny: ł 34
Rok produkcji: 1985
Numer seryjny: fbr 10402

Witam maszyna na wolnych obrotach działa w miarę nie mogę przekraczać pewnych obrotów silnika. Przy większych obrotach i wjechaniu w hałdę odcina jej napęd i trzeba zwolnić na wolne obroty żeby napęd wrócił. Po długim postoju po pierwszym odpaleniu przez pół godziny jest okey. Potem zaczyna się powyższy objaw. Kiedyś zauważyłem że z odpowietrzników na skrzyni przy cięższej pracy wylatywał olej ale wszystko było okey. Wlałem olej przez zmiennik ale nic nie pomogło. Proszę o rade. ładowarka pracuje z 4 -5 razy w roku. Hałdowanie węgla na kotłowni. W zeszłym roku wymienione filtry na lewym zbiorniku od hydrauliki i w filtrze od jazdy. Ciśnienia na zmienniku sprawdzał mechanik jakieś pół roku temu i było ok.

djwladek5
Nowicjusz

  • Posty: 18
  • Rejestracja: 11 Lis 2017 12:40

Maszyna: Ł 34

Firma: kopmasz ł 34


Reklama

simmet

Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez Brandix » 11 Lis 2017 14:17

Jak Ci wybijało olej, to być może olej z którejś pompy hydraulicznej się przedostawał do układu jazdy przez zmiennik momentu - przeciek do obudowy. Zaniki napędu dzieją się na wszystkich biegach/kierunkach?
"Jeżeli coś może się popsuć w wielu miejscach, to uszkodzenie wystąpi tam, gdzie wyrządzi największe szkody."

Brandix
Fachoperator

  • Posty: 1326
  • Rejestracja: 20 Maj 2015 20:37
  • Miejscowość: Czyżowice
  • Pochwały: 153

Maszyna: CAT: 428C, 301.8C
Mecalac 12 MXT

Firma: Roboty ziemne


Re: Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez djwladek5 » 11 Lis 2017 15:24

Do tyłu nie wiem bo jak cofam to już nie ma takiego obciążenia lecz do przodu tylko z reguły jedynka bo plac jest mały. Na 3 czasem do przodu lub tyłu ale łapała jak na 1 ale jak wjechałem w hałdę na 3 to było też odcięcie.

djwladek5
Nowicjusz

  • Posty: 18
  • Rejestracja: 11 Lis 2017 12:40

Maszyna: Ł 34

Firma: kopmasz ł 34


Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez Brandix » 11 Lis 2017 16:25

W sumie za 3 i 1 odpowiadają dokładnie te same sprzęgła, więc objawy te same... Na 2 biegu powinna być różnica (jeśli by było sprzęgło 1/3 biegu winne), ale jeśli coś będzie z sprzęgłem do jazdy w przód, to nawet na 2 biegu będą występowały objawy. Miałem kiedyś przypadek, że też odcinało jazdę przy wbijaniu się do hałdy. Pomocny okazał się potężny betonowy fundament - gdy oparło się łyżką i próbowało jechać do przodu - wybijało, ale jak podjechało się tyłem, oparło się delikatnie i potem do próby cofało się, to od razu było widać, że coś jest ze sprzęgłem jazdy w przód (do przodu wybijało, do tyłu ciągła jak głupia/mieliła kołami itp.)

Mierzył ciśnienia na zmienniku tylko? A sprzęgła/pistolet (zawór rozdzielający olej m.in. na sprzęgła/zmiennik)?
"Jeżeli coś może się popsuć w wielu miejscach, to uszkodzenie wystąpi tam, gdzie wyrządzi największe szkody."

Brandix
Fachoperator

  • Posty: 1326
  • Rejestracja: 20 Maj 2015 20:37
  • Miejscowość: Czyżowice
  • Pochwały: 153

Maszyna: CAT: 428C, 301.8C
Mecalac 12 MXT

Firma: Roboty ziemne


Re: Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez djwladek5 » 11 Lis 2017 16:36

Do tyłu sprawdził bym jak by się rozgrzała bo w sumie teraz na zimnym to bez sensu sprawdzać . Mowa była tylko o zmienniku ale przelewu nie sprawdzał na zmienniku tego co jest pod zmiennikiem. I właśnie kiedyś nie było mowy o odcinaniu napędu pchała węgiel jak trzeba i jeszcze wyżej. Ale zaraz odpale i sprawdzę. Bym sam to posprawdzał ale od niedawna ja nabyłem i nie mogę jakiegokolwiek schematu poszczególnych elementów znaleźć a DTR-ka nie ma rysunków jeszcze ten olej w skrzyni sprawdzę czy jest stan no i dowiedziałem się że to może być z winy wody w oleju i że odwadniacz do oleju musi mieć denaturat w sobie.

djwladek5
Nowicjusz

  • Posty: 18
  • Rejestracja: 11 Lis 2017 12:40

Maszyna: Ł 34

Firma: kopmasz ł 34


Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez Brandix » 11 Lis 2017 17:24

Odwadniacz od oleju? Z tego, co mi się wydaje, jest tylko odmrażacz układu pneumatycznego (pomiędzy regulatorem ciśnienia a zaworem rozdzielającym powietrze na 2 obwody) - tam można denaturat wlać, ale tu raczej chodzi o przeciwdziałanie zamarzaniu wody w pneumatyce.
"Jeżeli coś może się popsuć w wielu miejscach, to uszkodzenie wystąpi tam, gdzie wyrządzi największe szkody."

Brandix
Fachoperator

  • Posty: 1326
  • Rejestracja: 20 Maj 2015 20:37
  • Miejscowość: Czyżowice
  • Pochwały: 153

Maszyna: CAT: 428C, 301.8C
Mecalac 12 MXT

Firma: Roboty ziemne


Re: Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez djwladek5 » 11 Lis 2017 18:18

No właśnie w sprawie tego odmrażacza jest w nim woda. I właśnie dzwoniłem do faceta( dostałem numer od kolegi właśnie niedawno) i to jakiś spec od Ł 34 który tylko nimi się zajmuje i rozmawiałem z nim i mówił że to też coś tam robi. Nie wiem mówię to co się od niego dowiedziałem.A więc tak wróciłem od ładowarki. Olej w skrzyni jest. Po otwarciu korka sprawdzaniu stanu okazało się że jest pełno wylało się z 10 litrów i jeszcze by leciało. Wąż idący do pompy jazdy z dna skrzyni jest luźny musiałem dokręcić opaskę może łapał lewe powietrze. Ale trzeba go wymienić jakos staro wygląda. Otworzyłem korek od wlewu oleju od zmiennika i zauważyłem jak by zrobiło się w nim podcisnienie. Ładowarka stoi od jakiegoś miesiąca uprzedzam. No i moje pytanie zacząłem grzebać przy zmianie napędu jak wygląda przelaczanie? Wajcha do przodu i napęd na 4 czy odwrotnie? Kurcze w jednej pozycji w ogóle nie chciała jechać jak do przodu właśnie zrobiłem.

-- 11 Lis 2017 17:18 --

No i ładowarka na zimnym nawet przyzwoicie działa.

djwladek5
Nowicjusz

  • Posty: 18
  • Rejestracja: 11 Lis 2017 12:40

Maszyna: Ł 34

Firma: kopmasz ł 34


Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez Brandix » 11 Lis 2017 19:13

Wspólnym elementem układu pneumatycznego i jazdy jest zawór na skrzyni biegów, który odcina dopływ oleju na sprzęgła kiedy wciśniesz pedał hamulca - żeby sprzęgła nie cierpiały jak np. podnosisz łyżkę w miejscu. Czasami się zdarza, że z opóźnieniem załącza się jazda lub zahamujesz i nie chce ruszyć z miejsca - wtedy trzeba się temu zaworowi przyjrzeć (może się przycinać).
Jak w skrzyni było za dużo oleju, to być może rzeczywiście któraś pompa hydrauliczna przepuszcza olej do układu jazdy. Pamiętaj, że za dużo oleju też nie jest dobre.
Z tym przełączaniem napędu - jak ta wajcha po twojej lewej stronie będzie do tyłu, to napęd na 4 jest włączony. Łatwo można skojarzyć sobie z tym, że dołączany jest tylny most.
"Jeżeli coś może się popsuć w wielu miejscach, to uszkodzenie wystąpi tam, gdzie wyrządzi największe szkody."

Brandix
Fachoperator

  • Posty: 1326
  • Rejestracja: 20 Maj 2015 20:37
  • Miejscowość: Czyżowice
  • Pochwały: 153

Maszyna: CAT: 428C, 301.8C
Mecalac 12 MXT

Firma: Roboty ziemne


Re: Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez djwladek5 » 11 Lis 2017 19:24

No właśnie nie mogłem nic na temat tego wysprzeglika nic znaleźć. Mogę go odkręcić bez problemu i rozkręcić i zobaczyć co z nim? A olej jeszcze by się lał ale nie wiem jaki jest stan zbiornika pod akumulatorami gdyż korek zardzewiał i nie idzie go wykręcić. W hydraulice stan oleju jest bez zmian.

-- 11 Lis 2017 18:24 --

A jak miałem naped na jedną oś to mogło coś się takiego dziać?

djwladek5
Nowicjusz

  • Posty: 18
  • Rejestracja: 11 Lis 2017 12:40

Maszyna: Ł 34

Firma: kopmasz ł 34


Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez Brandix » 11 Lis 2017 19:37

Wątpię, że coś z tym wysprzęglikiem coś jest, bo jakby się zaciął, to cały czas by był problem i jazda by była odcięta (na zimnym i na ciepłym) - tam jest tylko suwak z tłokiem i sprężyna (odbija gdy nie ma ciśnienia powietrza na siłowniku). Pominąć go też ciężko, bo olej w skrzyni najpierw jest kierowany na ten wysprzęglik a dopiero potem dalej na cylinder, z którego kierowany jest na odpowiednie sprzęgła.
Co do tego napędu - jednorazowy przypadek czy cały czas tak jest? Bo przód powinien ciągnąć cały czas (jest na stałe).
"Jeżeli coś może się popsuć w wielu miejscach, to uszkodzenie wystąpi tam, gdzie wyrządzi największe szkody."

Brandix
Fachoperator

  • Posty: 1326
  • Rejestracja: 20 Maj 2015 20:37
  • Miejscowość: Czyżowice
  • Pochwały: 153

Maszyna: CAT: 428C, 301.8C
Mecalac 12 MXT

Firma: Roboty ziemne


Re: Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez djwladek5 » 11 Lis 2017 20:25

No że dwa razy dziś próbowałem włączyć napęd ale możliwe że ta wajcha nie mogłem utrafić duże luzy ale trafiłem za którymś podejściem. ten wysprzeglik rozkręce na wszelki wypadek. Dziś z maszyną daje już sobie spokój. A ten olej który przy większym obciążeniu ucieka z odpowietrznikow z tej pokrywy gdzie jest wysprzeglik to jest coś podejrzanego? No i pytanie jak ustawić ten zawór który reguluje ciśnienie na jazdę to jakie powinien mieć ciśnienie bo czytałem że to też się powinno sprawdzić. Nie wiem tylko gdzie on jest...

-- 11 Lis 2017 19:25 --

A właśnie olej ma dziwny kolor ni to zielony ni to żółty no i dość rzadki.

djwladek5
Nowicjusz

  • Posty: 18
  • Rejestracja: 11 Lis 2017 12:40

Maszyna: Ł 34

Firma: kopmasz ł 34


Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez Brandix » 11 Lis 2017 20:52

Ten zawór (pistolet) jest przy filtrze oleju (patrząc z góry maszyny, w kierunku jazdy, po lewej stronie). Z tym wysprzęglikiem - na tej płycie jest tylko siłowniczek pneumatyczny, dalej jest połączony dźwigienką z rozdzielaczem, ukrytym pod pokrywą płyty.
Dziwi mnie ten wyciek z odpowietrzników - tak jakby za dużo oleju... Albo rzeczywiście ten pistolet wariuje...
Kolor - może wynikać ze zmieszania się olejów...

Edit - masz DTR do tej maszyny? Jak nie, to daj maila (możesz wysłać na PW), wyślę... Ew. chociaż opis z DTR gdzie i co mierzyć... Budowę tego wysprzęglika też mam.
"Jeżeli coś może się popsuć w wielu miejscach, to uszkodzenie wystąpi tam, gdzie wyrządzi największe szkody."

Brandix
Fachoperator

  • Posty: 1326
  • Rejestracja: 20 Maj 2015 20:37
  • Miejscowość: Czyżowice
  • Pochwały: 153

Maszyna: CAT: 428C, 301.8C
Mecalac 12 MXT

Firma: Roboty ziemne


Re: Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez djwladek5 » 11 Lis 2017 20:57

Mogło tak być bo cholera wie co kto tam lał. Ale w hydraulice od podnoszenia i skrętu jest 110 lub więcej bar a w jeździe 14 lub koło tego. Wiec ten olej z hydrauliki by już dawno uciekł a jest stan w zbiorniku. A może wyciągnąć te płytkę i zobaczyć co z nią nie tak? Dtr-ke mam ale bez żadnych obrazków ale muszę sobie ja wydrukować bo ciężko telefon i usmarowane ręce :-) ale dziękuję :-) spuszcze jeszcze ten olej ze skrzyni aż przestanie się wylewać z tego korka bo już sam nie wiem ile jeszcze go tam jest. A co do pomiaru ciśnienia to już wiem chyba gdzie to bo z filtra idzie zaraz obok taka rurka na taką kostke tuż obok. Między rama i filtrem. A mam pytanie filtr oleju wymienić czy oo prostu wystarczy wyczyscic.? Nie mówię tu o jego obracaniu przed każdą praca tak jak było napisane w Dtr-ce.

-- 11 Lis 2017 19:57 --

W Dtr-ce nie ma jego budowy więc bym prosił o informacje jakieś na priv. Będę wdzięczny. :-)

djwladek5
Nowicjusz

  • Posty: 18
  • Rejestracja: 11 Lis 2017 12:40

Maszyna: Ł 34

Firma: kopmasz ł 34


Re: Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez Brandix » 12 Lis 2017 12:12

Budowa elementów, które cię interesują
Ł34.png


Jeszcze jedna sprawa - jak się zachowuje temperatura w układzie jazdy - normalnie, czy szybko wzrasta nawet przy małym obciążeniu?
"Jeżeli coś może się popsuć w wielu miejscach, to uszkodzenie wystąpi tam, gdzie wyrządzi największe szkody."

Brandix
Fachoperator

  • Posty: 1326
  • Rejestracja: 20 Maj 2015 20:37
  • Miejscowość: Czyżowice
  • Pochwały: 153

Maszyna: CAT: 428C, 301.8C
Mecalac 12 MXT

Firma: Roboty ziemne


Re: Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez djwladek5 » 12 Lis 2017 13:01

Dziękuję za schematy z opisami. :-) W poniedziałek zdemontuje te przykrywkę z całą reszta. A co do temperatury to wzrasta dość szybko ale obciążenie ma duże.

-- 12 Lis 2017 12:01 --

Tylko cały czas zastanawiam się skąd się to mogło wziąć bo przy poprzedniej pracy maszyny nic się nie działo po tym stała z 4 miesiące a ostatnio czyli dwa tygodnie temu odrazu dostała takich dolegliwości.

djwladek5
Nowicjusz

  • Posty: 18
  • Rejestracja: 11 Lis 2017 12:40

Maszyna: Ł 34

Firma: kopmasz ł 34


Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez Brandix » 12 Lis 2017 14:43

Jak bardzo szybko (szybciej niż normalnie) wzrasta temperatura, to wina może tkwić w sprzęgłach skrzyni (przecieki) bo wtedy zawór pistoletowy coraz mniej oleju kieruje na zmiennik a stara się "nadganiać" ubytki na sprzęgłach. Skutkuje to wzrostem temperatury i spadkiem siły (coraz mniej oleju kierowane jest na zmiennik).
Tam jest filtr szczelinowy (magnetyczny) możesz go wypłukać. W nowszych może już być filtr normalny (wymienna cała puszka).
"Jeżeli coś może się popsuć w wielu miejscach, to uszkodzenie wystąpi tam, gdzie wyrządzi największe szkody."

Brandix
Fachoperator

  • Posty: 1326
  • Rejestracja: 20 Maj 2015 20:37
  • Miejscowość: Czyżowice
  • Pochwały: 153

Maszyna: CAT: 428C, 301.8C
Mecalac 12 MXT

Firma: Roboty ziemne


Re: Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez djwladek5 » 12 Lis 2017 17:25

Temperatura rośnie dość szybko ale tak jak mówiłem maszyna ma ciężko bo dość dużo urobku musi szybko przepchnąć żeby nadążyć z przyjazdem kolejnych tirów. Kiedyś na odpalonym otworzyłem korek od zmiennika i nawet olej tam nie pryskał. Czyli filtr jazdy do wyczyszczenia. Jutro zajmę się tym wszystkim i zdam relacje i postaram się zrobić jakieś zdjęcia. No i spuszcze wodę z odmrażacza i wleje tam denaturat. Ale cały czas zastanawiam się żeby samemu zbadać ciśnienia na zmienniku tylko manometr do tylu bar muszę zakupić. Dtr-ke postudiuję wieczorem na spokojnie.

-- 12 Lis 2017 16:25 --

Ps na zimnym ma siłę jak cholera

djwladek5
Nowicjusz

  • Posty: 18
  • Rejestracja: 11 Lis 2017 12:40

Maszyna: Ł 34

Firma: kopmasz ł 34


Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez Brandix » 12 Lis 2017 18:55

Na zimnym może mieć, ale wraz ze wzrostem temperatury nasilają się przecieki wewnętrzne (np. na sprzęgłach)...
"Jeżeli coś może się popsuć w wielu miejscach, to uszkodzenie wystąpi tam, gdzie wyrządzi największe szkody."

Brandix
Fachoperator

  • Posty: 1326
  • Rejestracja: 20 Maj 2015 20:37
  • Miejscowość: Czyżowice
  • Pochwały: 153

Maszyna: CAT: 428C, 301.8C
Mecalac 12 MXT

Firma: Roboty ziemne


Re: Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez Sebastian Dukarski » 13 Lis 2017 09:28

Może sprawdzić przecieki zmiennika . Sprawdza się to tak :odkręcić przewód od zmiennika ten na dole na klucz chyba 50 albo 55 .Jak leżysz pod maszyną znajduje się on po prawej stronie . Przeciek zmiennika nie może przekroczyć on 7- 8 litrów na minute przy nie chcę skłamać 1500 200 obrotów(musiałbym sprawdzić ale jutro w pracy w schemacie hydraulicznym). Jak będziesz miał więcej zmiennik do wyjęcia.Przeciek ten wraca do skrzyni.A czasami olej się nie pieni że wychodzi odpowietrznikami. Jak się pieni to są dwa miejsca : przez przewód ssący , lub przez wałek pompy jazdy która znajduje się na samym dole.Następna jest taka możliwość przez uszczelnienie może jak ktoś wymieniał pompę nie wkręcił zaślepki na korpus pompy.Ciśnienie mierzy se na zaworze pistoletowym jeden korek to skrzynia drugi to zmiennik , korki te są po przekątnej i sa chyba na 17 lub 19 klucz.jest możliwość pomiaru na krańcówce od podnoszenia układy te są połączone jak się przyjrzysz. :D

-- 13 Lis 2017 09:28 --

Dokładny przeciek zmiennika dopuszczalny 7l na minutę,przy 1500 obrotów.Cisnienie 2,5bar przy 1500 obrotów 6.5 na pełnym gazie.Wazna siatka na dole skrzyni biegów .

Sebastian Dukarski
Operator


Re: Odcięcie jazdy przy obciążeniu

Postprzez djwladek5 » 13 Lis 2017 15:24

Siatka w skrzyni? Czyli trzeba bylo by miskę olejowa zwalić? Żeby się do niego dostać?

djwladek5
Nowicjusz

  • Posty: 18
  • Rejestracja: 11 Lis 2017 12:40

Maszyna: Ł 34

Firma: kopmasz ł 34


Następna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej