wibako

CAT M 312(C) vs 313 (C/D)

Moderator: mechanior

CAT M 312(C) vs 313 (C/D)

Postprzez digidy » 10 Lis 2013 16:15

Witam wszystkich:-). Przymierzamy się powoli do kupna lekkiej Mki CATa, szczególnie interesuje nas 313. Proszę zaznajomionych w temacie o wypowiedzenie się nt. maszyn w temacie (szczególny uśmiech ku koledze mechaniorowi;-)). Szczególnie interesuje mnie porównanie silników (model Perskinsa, zasilanie - rodzaj systemu wtrysku, pewnie przy nowszych już pompowtryskiwacze oraz Common Rail, lata produkcji wersji ewolucyjnej C oraz D). Oraz typowe rzeczy użytkowe - wady oraz zalety, na co zwrócić szczególną uwagę przy kupnie oprócz "standardowej listy"). Pracujemy tylko na starszych maszynach, nie orientuję sie na tych panelach "Maestro", na co tam zwrócić uwagę, czytałem kiedyś wypowiedzi kolegi mechaniora o liczniku godzin na poszczególne elementy koparki, ale nawet nie potrafiłbym tego odczytać zapewne;-). Poza tym po części porównywałem już podstawowe rzeczy na stronie podanej przez mechaniora (Riczi Speks):
http://www.ritchiespecs.com/comparison? ... d_3=104919
313D już ma taki potężny silnik 102kW??? Nie podoba mi się to:-(

digidy
Operator

  • Posty: 212
  • Rejestracja: 14 Paź 2009 15:41
  • Miejscowość: łódzkie

Reklama

simmet

CAT M 312(C) vs 313 (C/D)

Postprzez mechanior » 12 Lis 2013 11:08

nie ma maszyny M312C, starą 312tkę zastąpiła M313C oraz D
w maszynach C siedzi motor Perkinsa 1104 z wtryskiem DIT, elektroniczna pompa Bosch VP3
w stosunku do starszych maszyn przebudowano całkiem elektronikę i blok sterowania (niskiego ciśnienia)
maszyna posiada rozbudowany system autodiagnostyki i kontroli funkcji, 2 komputery (główny oraz silnika) i monitor pracy będący autonomiczną jednostką sterowania funkcjami
silnik jest sterowany całkowicie elektronicznie, zrezygnowano z podwójnej pompy niskiego ciśnienia
teraz jest jedna która jednocześnie zasila układ hamulcowy, kierowniczy, sterowanie (pilot) oraz instalacje średniego ciśnienia czyli skarpówki/obrotnicy
zbiornik paliwa jest plastikowy, chłodnica płynu została wywalona nad ten zbiornik z tyłu, przy przeciwwadze, wentylator napędzany hydraulicznie zasilany dodatkową pompą zamontowaną na końcu zespołu pomp hydraulicznych, przed silnikiem jest chłodnica powietrza (intercooler) i hydrauliki
z racji wykonania zbiornika paliwa z tworzywa istnieje zagrożenie zalęgnięcia się glonów (to nie żart)
silnik został wyposażony w elektryczną pompę paliwa Stanadyne zintegrowaną z filtrem, dosyć awaryjną i wrażliwą na zapowietrzanie i zanieczyszczenia, o dziwo występuje tylko JEDEN filtr paliwa
w maszynach D jest ten sam silnik ale z Common Rail
poza innym systemem wtrysku i pewnymi zmianami kosmetycznymi większych różnic brak...

ciekawostką jest to że maszyna zapisuje przebieg w mth w trzech układach: komputerze głównym, w komputerze silnika oraz w monitorze, to pozwala z dużym prawdopodobieństwem określić prawdziwy przebieg
oprócz tego jest jeszcze normalny zegar kwarcowy w kabinie, widoczny przez drzwi maszyny i ten zazwyczaj jest "zmodyfikowany" przez nieuczciwego handlarza, na szczęście zazwyczaj są na tyle mało zorientowani o systemach maszyny że nie wiedzą o zapisie w pamięci komputerów co pozwala na szybką weryfikację przebiegu...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: CAT M 312(C) vs 313 (C/D)

Postprzez digidy » 18 Lis 2013 10:42

Dziękuję za odpowiedź:-). Post zrozumiałem w ten sposób, że już od maszyny 313C istnieją te 3 niezależne liczniki godzin pracy. Czy to się samemu przełączą jakos w kokpicie czy potrzeba przyjechać w komputerem? Jak te godziny są oznaczone jeśli to użytkownik może przełączyć, jakieś intuicyjne nazwy? (język angielski to rozumiem, że sam przełączę w kokpicie bo wolę ang. niż niemiecki do sprawdzania takich rzeczy;-/). Jak przy maszynach 313 wygląda sprawa z tym trybem AUTOMATIC, rozumiem, że skoro już taka zaawansowana elektronika to wyelimonowano problem aktuatora hydrualicznego w stosunku do maszyny 312, ale zapewne problemy też się zdarzają lecz teraz już przyjeżdza fachowiec i kalibruje jakiś element albo go wymienia... I ten silnik Common Rail, bardziej go polecasz od starych poczciwych pompowtryskiwaczy (czy ona ma aż 102kW?)? Pewnie o przebiegu nie można tak dużo powiedzieć jeszcze i trwałości bo maszyna dość świeża i nie taka bardzo powszechna jeszcze? Czy z tą mocą napisałem prawdę czy jakiś błąd się wdał w riczi speks w linku, który podałem?! I jeszcze jedno pytanie odnośnie tego linku właśnie: powiedz mi proszę czy dobrze odczytuję poszczególne konfiguracje długości ramion boom/foreboom/stick: co to za skrót VA Bomm/stick? Czyli w maszynach 313D występują 4 konfiguracje ramienia: stick 2m | stick 2,6m | ramię typu monoblock gdzie stick 2m | ramię łamane na boki gdzie stick 2m? Czy wiesz jak to jest mierzone - od sworznia początku sticka do sworznia łyżki? Pytam z ciekawości bo zależy nam na min takim zasięgu jaki mamy przy obecnej koparce:-). Czy dobrze widzę, że maszyna 313C/D ma już inny zasięg na tym samym sticku? Dla sticka 2,6m 312 ma "Max Reach Along Ground" 8590 mm a 313C/D aż 9030 mm i taka różnica to raczej nie jest przez szybkozłącze (nawet przy założeniu, że 313 ma takie w standardzie w co wątpię);-).

digidy
Operator

  • Posty: 212
  • Rejestracja: 14 Paź 2009 15:41
  • Miejscowość: łódzkie

CAT M 312(C) vs 313 (C/D)

Postprzez mechanior » 18 Lis 2013 12:26

co do liczników motogodzin: możliwość podejrzenia z monitora (bez podpinania kompa diagnostycznego) jest zależna od rodzaju oprogramowania zainstalowanego w monitorze
są to wskazania pracy poszczególnych komponentów: monitora (MONITOR), komputera silnika (ENGINE ECM) oraz komputera głównego (MACHINE ECM), mogą się różnić o kilka/kilkanaście motogodzin
oprócz tego są jeszcze liczniki przebiegów międzyprzeglądowych dla poszczególnych układów maszyny które można ręcznie wyzerować ale handlarze czasem też o tym zapominają
jest jeden szkopuł, czasem spotykam się z sytuacja gdy komputer silnika ma 16000mth a reszta powiedzmy po 9000, nie znam przyczyny takiej sytuacji, jest to albo błąd ECMu albo ślady "grzebania" w pamięci kompa
odwrotna sytuacja (niższy przebieg silnika niż reszty) świadczy o wymianie ECMu lub całego silnika i też miałem takie przypadki

co do zasięgów i mocy silników nie mam co się za bardzo produkować z tej prostej przyczyny że maszyn D nie mam w ogóle pod opieką a C tylko kilka, jedno wiem na pewno, wszystkie mają silnik Perkinsa, starsze 1004 DIT na pompie rotacyjnej (M312), a nowsze 1104 na pompie Boscha też rotacyjnej, obydwa te systemy mają zwykłe WTRYSKIWACZE mechaniczne, dopiero te z CR maja wtryski elektroniczne (czyli maszyna D)
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: CAT M 312(C) vs 313 (C/D)

Postprzez digidy » 19 Lis 2013 01:17

Dzięki, w każdy post wystarczy dobrze się wczytać i wiem coraz więcej;-). Czyli od razu od pompy rozdzielaczowej (rotacyjnej) przeszli do CR w ogóle nie uwzględniając pompowtryskiwaczy po drodze jak to miało miejsce przy innych silnikach np ciężarowe czy osobowe. Szczerzę mówiąc bardzo mi to pasuje, bo na maszynę D nie będzie nas stać jednak, kupa kasy, a wolimy standardowe pompy niz "pompo" czy "common". W trakcie na pewno jeszcze będę prosił o pomoc jak już zobaczymy jakąś wartą uwagi maszynę;-). A mam jeszcz takie pytanie trochę tutaj "off topic": czy dopuszczalna jest zmiana opon przy koparce na nowe tylko na jednej osi? Druga oś będzie miała opony "słabe", bieżnik o wiele niższy, zapewne koło będzie niższe o kilka centymetrów. To niedopuszczalne z racji niemożliwości rozłączenia napędów, prawda(ciągną cały czas obydwa mosty)? Mosty będą się niszczyć ponieważ jeden z nich będzie musiał obsłużyć inną ilość obrotu kół i albo kupować 8 opon nowych albo na razie żadnej, dobrze mówię?

digidy
Operator

  • Posty: 212
  • Rejestracja: 14 Paź 2009 15:41
  • Miejscowość: łódzkie

CAT M 312(C) vs 313 (C/D)

Postprzez mechanior » 19 Lis 2013 01:31

jeśli ganiasz po asfalcie to zmień opony po przekątnej w ten sposób układ różnicowy mostów będzie kompensował różnice
ale jeśli w terenie to lepiej jest mieć nowy komplet na jednej osi albo po jednej na każdy bliźniak ale wtedy szybciej się zużyją te nowe
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 11 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej