wibako

Brak mocy, dusi silnik, podejrzane turbo i siłownik gazu

Moderator: mechanior

Brak mocy, dusi silnik, podejrzane turbo i siłownik gazu

Postprzez robertsobol1983 » 24 Lut 2015 20:38

Marka i model maszyny: Cat M315
Rok produkcji: 1998

Witam. Panowie podpowiedzcie bo mnie zmartwiła sytuacja gdy pękł mi wężyk podciśnieniowy co wychodzi z gruszki przy turbo i ku mojemu zdziwieniu wywaliło stamtąd trochę oleju silnikowego. Według mnie tam nie ma prawa być oleju. Wężyk wymieniłem ale jeszcze sprawdziłem Turbo. Ściągnąłem wąż od dolotu od strony filtra i rura sucha tam oleju nie wywaliło. Wirnik prawie w ogóle nie ma luzu (bardzo minimalny). Potem Odkręciłem gumę co idzie z turbo do chyba najpierw jakiejś chłodnicy wodnej czy nagrzewnicy nie wiem jak to się nazywa a co mechanik to mówi co innego i stamtąd również wypłynęło trochę oleju, ale gdy uruchomiłem silnik to turbina chodzi aż miło i nie bryzgała w ogóle olejem do góry w wydech (sucha ręka). Potem co mnie zaniepokoiło. Ta sztanga co steruje za pomocą gruszki turbiną w ogóle się nie rusza, czy silnik chodzi na jałowym czy zaczyna być obciążany cały czas jest ustawiona na pełną moc sprężarka. Odpiąłem sztangę od dźwigni geometrii turbiny i dźwignia chodzi ok, podciśnienie z wężyka również jest tyle że bryzga stamtąd olejem i nawet jak wcisnąłem dźwignię w gruszce to z niej olej wypłynął, generalnie sztanga z gruszką wydaje się martwa. Wsadzałem również opaskę zaciskową na dno ślimaka turbiny by sprawdzić czy jest w niej olej i tam było sucho. Olej zdecydowanie bryzga z podciśnienia i również był w górnej części turbiny co dmucha do silnika ale podczas obciążenia nie bryzgało - może zbyt silnik mało rozgrzany bo stała trochę zanim mechanik przyjechał a dopiero gdybym mocno popracował to by bryzgało nie wiem. Do tego spaliny z komina zdecydowanie zaczęły być ciemniejsze jakby coś z dawką nie tak i w kominie słychać jakby coś wybuchało jakby dopalało na przykład zbyt dużo paliwa czy oleju w wydechu zaczął na wysokich obrotach po prostu sinik popierdywać jakby coś tam wybuchało w wydechu. No i dodam oczywiście że maszyna nie ma mocy łatwo się za dusza, wolno wchodzi na obroty. Mechanik wczoraj wypatrzył że przy pompie paliwa był poluzowany siłownik taki co steruje jakby dawką paliwa czy cuś i jak tam trochę pogrzebał to maszyna przez jakiś czas dobrze chodziła potem znowu to samo, dzis rano chodziła idelanie jakby nic nie dolegało a po jakiejś godzinie, dwóch znowu muła załapała i zaczeła się dusić, mulić i popierdywać z komina. Co to może być? miał ktoś taki przypadek?

robertsobol1983
Fizol

  • Posty: 44
  • Rejestracja: 06 Lip 2011 21:18
  • Miejscowość: Wrocław/Milicz

Maszyna: Koparka Cat 320BL

Firma: XYZ


Reklama

simmet

Brak mocy, dusi silnik, podejrzane turbo i siłownik gazu

Postprzez mechanior » 24 Lut 2015 23:55

1. Siłownik przy pompie to "ciśnieniowy korektor dawki wtryskowej". Zwiększa ilość paliwa wraz ze wzrostem ciśnienia doładowania. Jeśli nie działa silnik ma 15-20 koni mniej co jest odczuwalne.
2. Olej w turbinie może pochodzić z odmy, odepnij ją od gumowego przewodu doprowadzającego powietrze z filtra do turbiny, króciec zaślep, przewód odmy wydłuż i opuść w dół poniżej miski i osłony dolnej silnika...
Turbina może przepuszczać olej w ilości niezauważalnej w chwili pracy ale gromadzi się go z czasem tyle że wewnętrzne kanały są mokre.
3. Ta chłodnica/nagrzewnica to wodny intercooler czyli chłodnica powietrza doładowującego. Obniża temperaturę powietrza rozgrzanego w trakcie sprężania w turbinie (nawet 200 st C) do poziomu temperatury silnika (około 100 st C).
Olej wyrzucany przez turbinę czy odmę może doprowadzić do zapchania tej chłodnicy co powoduje spadek przepływu powietrza i przez to mocy.
4. Jeśli do problemów dochodzi po pewnym czasie pracy silnika to albo spada ciśnienie podawanego paliwa (zapchane przewody, uszkodzona pompka wstępna) albo zaciera się pompa wtryskowa. W pierwszym przypadku pomoże zastosowanie "kroplówki", aby potwierdzić drugą przyczynę po osłabnięciu maszyny polej pompę zimna wodą...

Autor postu otrzymał pochwałę
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Brak mocy, dusi silnik, podejrzane turbo i siłownik gazu

Postprzez robertsobol1983 » 25 Lut 2015 19:46

mechanior napisał(a):1. Siłownik przy pompie to "ciśnieniowy korektor dawki wtryskowej". Zwiększa ilość paliwa wraz ze wzrostem ciśnienia doładowania. Jeśli nie działa silnik ma 15-20 koni mniej co jest odczuwalne.


Tu tkwiła główna przyczyna braku/spadku/wahaniu mocy silnika. Był poluzowany ten siłownik i mechanik już drugi dzień próbuje nim tam regulować - coś go tak chyba wydłuża czy skraca z tego co zauważyłem i maszyna odzyskała prawie swoją naturalną moc i wchodzi na maksymalne obroty ale niestety nie ma jeszcze chyba wiedzy i doświadczenia w tym bo dziś na przykład jak mi wyregulował to jak ustawię na potencjometrze w kabinie na 1,4 obrotów to maszyna wchodzi już na max obroty a jak zejdzie do biegu jałowego to trochę chodzi na za wysokich jakby gdzieś około 1200-1400obr nie wiem tak na słuch czuję bo jak uruchamiam silnik to zamiast wejść trochę po rozruchu na większe i zaraz zejść do mniejszych obrotów to teraz dzieje się całkiem odwrotnie bo na ciepłym silniku najpierw po rozruchu chodzi ze 2sek na niskich obrotach jałowych i zaraz wchodzi na wyższe i już nic nie da się zrobić by spadły do jałowego - troszkę ma jakby za wysokie.
No właśnie ale skoro piszesz że zwiększa ilość paliwa wraz ze wzrostem ciśnienia doładowania to skoro sztanga turbiny ustawiona jest ciągle na max doładowanie to chyba również ma to negatywny wpływ na jej sterowanie tak?

mechanior napisał(a):Olej w turbinie może pochodzić z odmy


Już ktoś przede mną to zrobił i zaślepił króciec a wąż poprowadził do butelki

mechanior napisał(a):Turbina może przepuszczać olej w ilości niezauważalnej w chwili pracy ale gromadzi się go z czasem tyle że wewnętrzne kanały są mokre.


To wygląda na to że jest ok bo nie puszcza oleju podczas pracy do góry do kolektora ssącego bo odpinałem gumę i sprawdzałem czy nie rzuca olejem. Ale czy to normalne ze rzuca olejem przez wężyk podciśnieniowy?

robertsobol1983
Fizol

  • Posty: 44
  • Rejestracja: 06 Lip 2011 21:18
  • Miejscowość: Wrocław/Milicz

Maszyna: Koparka Cat 320BL

Firma: XYZ


Brak mocy, dusi silnik, podejrzane turbo i siłownik gazu

Postprzez mechanior » 25 Lut 2015 22:22

Czytaj co napisane:
Turbina może przepuszczać olej w ilości niezauważalnej w chwili pracy


Zapomniałem napisać o zaworze WASTEGATE czyli jak ty określiłeś "sztandze". Zawór otwiera się zgodnie z napięciem sprężyn po przekroczeniu założonego ciśnienia które zazwyczaj ma wartość około 1,2 bar. Zabezpiecza układ przed uszkodzeniem zbyt wysokim ciśnieniem głównie intercooler i regulator pompy.
W praktyce prawie nie dochodzi do sytuacji gdy zawór jest uruchamiany a jeśli tak to trzeba kolosalnego obciążenia dla silnika...
Aby sprawdzić działanie potrzebny jest kompresor z regulatorem ciśnienia, ustawiasz 1,5 bar i podpinasz do wężyka aneroidu (siłownika pneumatycznego), jeśli nie zadziała możesz zwiększyć do 2,0 bar ale nie przeginaj bo pęknie membrana.

Korektora ciśnienia nie reguluje się na "oko" na maszynie tylko na stole probierczym...

Autor postu otrzymał pochwałę
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Brak mocy, dusi silnik, podejrzane turbo i siłownik gazu

Postprzez robertsobol1983 » 26 Lut 2015 20:35

mechanior napisał(a):Zapomniałem napisać o zaworze WASTEGATE czyli jak ty określiłeś "sztandze". Zawór otwiera się zgodnie z napięciem sprężyn po przekroczeniu założonego ciśnienia które zazwyczaj ma wartość około 1,2 bar. Zabezpiecza układ przed uszkodzeniem zbyt wysokim ciśnieniem głównie intercooler i regulator pompy.W praktyce prawie nie dochodzi do sytuacji gdy zawór jest uruchamiany a jeśli tak to trzeba kolosalnego obciążenia dla silnika...Aby sprawdzić działanie potrzebny jest kompresor z regulatorem ciśnienia, ustawiasz 1,5 bar i podpinasz do wężyka aneroidu (siłownika pneumatycznego), jeśli nie zadziała możesz zwiększyć do 2,0 bar ale nie przeginaj bo pęknie membrana.


Czyli turbina jest u mnie w porządku i za te wyjaśnienia oczywiście plus

Co do problemu co opisywałem z tym siłownikiem przy pompie paliwa to już działa ok. Trochę poluzowałem cięgno by dźwignia oparła się na blokadzie biegu jałowego przy pompie zszedł na bieg jałowy i jest ok i również wchodzi na max obroty ale to dlatego bo okazało się że filtr powietrza który maiłem wymieniany (osobiście przeze mnie) 400mtg temu już był tak silnie zabrudzony że właśnie przez to maszyna nie chciała wchodzić na max obroty bo jak wymieniłem go od razu chodzi wszystko jak należy...

robertsobol1983
Fizol

  • Posty: 44
  • Rejestracja: 06 Lip 2011 21:18
  • Miejscowość: Wrocław/Milicz

Maszyna: Koparka Cat 320BL

Firma: XYZ


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

cron

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej