ketral
wibako
BSL TURBO
klinikamaszyn



Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Moderator: mechanior

Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez Lukaszx » 21 Mar 2017 20:13

Marka i model maszyny: cat m312
Rok produkcji: 2002

Witam. Po zakupie kopareczki umylem dokladnie silnik no i niestety moim oczom ukazal sie widok kapiącego płynu chłodniczego.. kapie z częstotliwością 1 kropla na dwie sekundy, wiec sporo i musze to ogarnać, robiłem w koparko-ladowarce uszczelnienie bo mi cieklo po obudowie rozrządu, czy w m312 jest podobna przypadłość? Kapie gdzies tak jakby pod pompą wodna, na pewno nie z obudowy termostatu (zarąbiście cieżko to stwierdzic bo dostep jest fatalny) Jak sie za to zabrac? demontowac chlodnice czy pompe wody? poratujcie prosze.. Do koparko-ladowarki kolega mechanior dał mi swietny opis jak krok po kroku to wykonac i sam dałem rade wiec musze i w kołówce temat ogarnac.

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 117
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 16:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Zeppelin ZM12, Cat m312, Jcb 3cx, schaeff HML31, Jcb 801

Firma: xxx


Reklama

Wyciek płnu chlodniczego cat m312

Postprzez dawidg2 » 21 Mar 2017 21:00

Pewnie na pompie wody puściło uszczelnienie i leci dziurką w niej.

dawidg2
Fachoperator

  • Posty: 4354
  • Rejestracja: 14 Kwi 2008 19:47
  • Miejscowość: Krzemieniewo
  • Pochwały: 85

Maszyna: JCB, Schaeff

Firma: Szukam


Wyciek płnu chlodniczego cat m312

Postprzez Lukaszx » 21 Mar 2017 21:13

Coś wiecej podpowiesz? jak sie do tego zabrac??

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 117
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 16:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Zeppelin ZM12, Cat m312, Jcb 3cx, schaeff HML31, Jcb 801

Firma: xxx


Wyciek płnu chlodniczego cat m312

Postprzez dawidg2 » 21 Mar 2017 21:32

Nie znam dokładnie silnika, w perkinsie tak miałem. Płyn trzeba spuścić, odkręcić węże, pompę od obudowy, założyć nową, poskręcać wszystko jak było, zalać płyn, odpowietrzyć i tyle. Jeśli pompa jest osobno na obudowie rozrządu a nie w osi wentylatora.

Autor postu otrzymał pochwałę

dawidg2
Fachoperator

  • Posty: 4354
  • Rejestracja: 14 Kwi 2008 19:47
  • Miejscowość: Krzemieniewo
  • Pochwały: 85

Maszyna: JCB, Schaeff

Firma: Szukam


Wyciek płnu chlodniczego cat m312

Postprzez mechanior » 21 Mar 2017 22:15

Dokładnie tak samo jak w koparko-ładowarce i tak jak pisze Dawid.
Solidnie sprawdź ale jak kapie z okolic pompy a nie zza pompy wtryskowej czy zza alternatora czyli na połączeniu aluminiowej obudowy rozrządu z blokiem to na pewno pompa wody. Ma dwa otwory kontrolne ale niżej jest ten do którego jest gorszy dostęp i trudniej go zobaczyć.
Aby dokopać się do pompy wody musisz zdjąć górny przewód wodny, osłony wentylatora (chyba obydwie siatki tzn górną i dolną) i oczywiście najpierw spuścić płyn, kranik jest pod chłodnicą - czerwony.

Autor postu otrzymał pochwałę
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17612
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 706

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Wyciek płnu chlodniczego cat m312

Postprzez Lukaszx » 21 Mar 2017 22:25

Hmm jak spuszcze płyn to nie oblookam skad kapie.. wyglada tak jak mowilem po obudowie skrapla sie,,
Jesli po rozrządzie to tak jak kiedys pisales? (no nie liczac walu )

Twój cytat:
demontujesz kolejno: osłonę wiatraka, wiatrak (bywa trudno), osłonę chłodnicy, przewody chłodnicy górny i dolny, alternator z napinaczem i uchwytem, pompę wody, zanim dobierzesz się do termostatu zdejmij podstawę wiatraka potem przewody czujników na termostacie, obudowę termostatu, dolną osłonę silnika, wał przedni, miskę olejową (trzeba sobie dobrze ustawić wał lub podnieść jedno koło w powietrze bo inaczej miska zaklinuje się o uchwyt krzyżaka mostu więc warto mieć możliwość obrotu wałem), chłodnicę wystarczy odkręcić od płaskowników mocujących do przedniej atrapy i mocno przechylić do przodu, po zablokowaniu jej w takiej pozycji swobodnie operujemy między nią a silnikiem
rozpinamy 2 przewody ogrzewania pamiętając ich położenie
potem koło pasowe wału (12kątna trzynastka!), pokrywę rozrządu, koło pompy (albo 1 centralna nakrętka na klucz 22 albo 4 śrubki na klucz 10, wtedy nie ma klina), koło pośrednie (3 śruby klucz 13, warto zaznaczyć położenie podkładki mocującej bo otwory śrub są niesymetryczne), koło wałka (śruba na klucz 15mm), potem odkręcamy 8 śrub pod kołami i zdejmujemy obudowę
teraz widać źródło problemu czyli uszczelkę a raczej jej zdrewniałe resztki
wszystkie obudowy dokładnie czyścimy z resztek uszczelek, czasem zajmuje to kilka godzin
w bloku jest jeden "strategiczny" gwintowany otwór nie używany w tej konfiguracji silnika, ale znajduje się on na krawędzi uszczelniającej obudowy, to on zazwyczaj jest winowajcą wycieku, warto go zaślepić miękką śrubą którą potem odcinamy równo z blokiem i szlifujemy "na gładko" tak by nie uszkodzić/porysować powierzchni bloku
równie często woda jest wyciskana przez newralgiczną górną krawędź obudowy, warto sprawdzić czy aluminium obudowy nie skorodowało powodując powstanie otworów lub wżerów na płaszczyznach uszczelniających
mogą się też pojawić pęknięcia w okolicach mocowania podstawy wentylatora, spowodowane zbyt mocnym dociąganiem jej śrub lub innymi nieprawidłowościami (zerwanie jednej śruby, uszkodzenie wentylatora, łożyska podstawy itp)

pompy paliwa nie demontuję z silnika, nie ruszam też jej przewodów paliwowych, po zdjęciu jej koła i odkręceniu 3 nakrętek mocowania kołnierza pompa pozostaje na miejscu a obudowa do której jest zamontowana schodzi bez żadnego problemu
to oszczędza wiele czasu...

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 117
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 16:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Zeppelin ZM12, Cat m312, Jcb 3cx, schaeff HML31, Jcb 801

Firma: xxx


Wyciek płnu chlodniczego cat m312

Postprzez mechanior » 23 Mar 2017 11:32

Jeśli będziesz musiał rozebrać rozrząd to proponuję po spuszczeniu wody odkręcić przewody płynu, obudowę chłodnicy, obydwie chłodnice od podłogi i przesunąć je na bok w kierunku ramienia.
Hydrauliki nie spuszczam i przewody zostawiam przykręcone, na tyle się ugną żeby chłodnice obrócić na bok wtedy dostęp do wszystkiego jest fantastyczny, czeka mnie to w czwartek na M315...

Ale ja stawiam na pompę, pooglądaj dokładnie!

-- 23 Mar 2017, o 11:32 --

Reportaż z wymiany uszczelnień w M315 na moim fanpage FB klinikamaszyn.pl
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17612
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 706

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez Lukaszx » 23 Mar 2017 20:15

Dzieki piekne. Jednak mieliscie racje.. Pompe wymieniłem i zapominam o wycieku:) podziekował za pomoc

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 117
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 16:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Zeppelin ZM12, Cat m312, Jcb 3cx, schaeff HML31, Jcb 801

Firma: xxx


Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez mechanior » 23 Mar 2017 23:50

Gdzie kupiłeś i za ile?
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17612
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 706

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez Lukaszx » 24 Mar 2017 23:09

Serwis Kop. Zamiennik dałem 360 brutto

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 117
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 16:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Zeppelin ZM12, Cat m312, Jcb 3cx, schaeff HML31, Jcb 801

Firma: xxx


Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez Krzysiek366 » 25 Mar 2017 11:41

Dobra cena :)

Krzysiek366
Pomocnik operatora

  • Posty: 54
  • Rejestracja: 14 Lip 2016 20:46

Maszyna: Jcb 3cx, Cat M315, Liebherr 311

Firma: Grim-Bud


Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez Lukaszx » 25 Maj 2018 19:35

Witam. Niestety problem powrócił, tylko teraz z olejem silnikowym z pompy wody. Chce to zrobic teraz juz jak nalezy bo jeszcze cieknie mi delikatnie (ale coraz bardziej) spod obudowy rozrządu. Jak pisaliście muszę odkrecić przewody wodne, osłone wiatraka i odchylic chłodnice... hmm no i potrzebuje kupic nową pompe wody, odnośnie uszczelki pod obudowe rozrządu, znacie moze jej numer? ewentualnie jakie uszczelki potrzebuje? mam tez mały problem z grzaniem sie maszyny (chyba zabita chłodnica to przy okazji bym wyczyścił) Głównie do kolegi Mechaniora - macie na stanie uszczelki i jakąs godna pompe wody (zeby wytrzymała dłużej niż rok jak ta co kupiłem) Na co jeszcze zwrócic uwage przy wymianie tego uszczelnienia rozrzadu?

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 117
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 16:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Zeppelin ZM12, Cat m312, Jcb 3cx, schaeff HML31, Jcb 801

Firma: xxx


Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez mechanior » 26 Maj 2018 00:23

Wyciek płynu chłodzącego 428C miedzy blokiem, a pokrywą rozrządu.

Różnica w Mkach jest taka że po odkręceniu przewodów chłodnicy wody i samej chłodnicy od ramy odsuwamy ją na bok na tyle na ile pozwalają przewody chłodzenia hydrauliki... no i pod pompą wtryskową jest pompa pilota którą też trzeba odkręcić od obudowy rozrządu (dwa imbusy albo 4 w starszych, zależnie od wersji pompy)

mechanior napisał(a):proste jak obieranie ziemniaków
obowiązuje jedna zasada: ZERO SILIKONU !! popularne szczeliwo potrafi rozpuścić niektóre uszczelki...
nic nie trzeba blokować ani ustawiać
rozbierasz wszystko wraz z miską olejową
wymieniasz zestaw uszczelnień:
uszczelka blok-rozrząd
uszczelka pokrywy rozrządu
uszczelka pompy wody
uszczelka bloku termostatu
uszczelka pokrywy termostatu
uszczelka misy olejowej
uszczelniacz koła pasowego wału

demontujesz kolejno: osłonę wiatraka, wiatrak (bywa trudno), osłonę chłodnicy, przewody chłodnicy górny i dolny, alternator z napinaczem i uchwytem, pompę wody, zanim dobierzesz się do termostatu zdejmij podstawę wiatraka potem przewody czujników na termostacie, obudowę termostatu, dolną osłonę silnika, wał przedni, miskę olejową (trzeba sobie dobrze ustawić wał lub podnieść jedno koło w powietrze bo inaczej miska zaklinuje się o uchwyt krzyżaka mostu więc warto mieć możliwość obrotu wałem), chłodnicę wystarczy odkręcić od płaskowników mocujących do przedniej atrapy i mocno przechylić do przodu, po zablokowaniu jej w takiej pozycji swobodnie operujemy między nią a silnikiem
rozpinamy 2 przewody ogrzewania pamiętając ich położenie
potem koło pasowe wału (12kątna trzynastka!), pokrywę rozrządu, koło pompy (albo 1 centralna nakrętka na klucz 22 albo 4 śrubki na klucz 10, wtedy nie ma klina), koło pośrednie (3 śruby klucz 13, warto zaznaczyć położenie podkładki mocującej bo otwory śrub są niesymetryczne), koło wałka (śruba na klucz 15mm), potem odkręcamy 8 śrub pod kołami i zdejmujemy obudowę
teraz widać źródło problemu czyli uszczelkę a raczej jej zdrewniałe resztki
wszystkie obudowy dokładnie czyścimy z resztek uszczelek, czasem zajmuje to kilka godzin
w bloku jest jeden "strategiczny" gwintowany otwór nie używany w tej konfiguracji silnika, ale znajduje się on na krawędzi uszczelniającej obudowy, to on zazwyczaj jest winowajcą wycieku, warto go zaślepić miękką śrubą którą potem odcinamy równo z blokiem i szlifujemy "na gładko" tak by nie uszkodzić/porysować powierzchni bloku
równie często woda jest wyciskana przez newralgiczną górną krawędź obudowy, warto sprawdzić czy aluminium obudowy nie skorodowało powodując powstanie otworów lub wżerów na płaszczyznach uszczelniających
mogą się też pojawić pęknięcia w okolicach mocowania podstawy wentylatora, spowodowane zbyt mocnym dociąganiem jej śrub lub innymi nieprawidłowościami (zerwanie jednej śruby, uszkodzenie wentylatora, łożyska podstawy itp)

pompy paliwa nie demontuję z silnika, nie ruszam też jej przewodów paliwowych, po zdjęciu jej koła i odkręceniu 3 nakrętek mocowania kołnierza pompa pozostaje na miejscu a obudowa do której jest zamontowana schodzi bez żadnego problemu
to oszczędza wiele czasu...

montaż w odwrotnym kierunku
przy rozbieraniu nie trzeba ustawiać i blokować rozrządu bo koła posiadają cechy i po ustawieniu wszystkich wałków w odpowiedni sposób, zgraniu cech na kołach skręcamy wszystko porządnie - MUSI ZADZIAŁAĆ
obowiązkowo wymieniamy olej i filtr oleju silnika
warto przy okazji zdjąć pokrywę klawiatury i ustawić zawory oraz wymienić uszczelkę pokrywy (jednorazówka)

EDIT: zapomniałem powiedzieć że trzeba spuścić płyn chłodniczy (także z bloku) i olej
zacząłbym jednak od rozebrania i uszczelnienia termostatu, to jedyne miejsce gdzie można użyć silikonu oczywiście bez przesady jeśli chodzi o ilość, często to plastikowa lub żeliwna (w starszych silnikach) podstawa termostatu jest źródłem przecieku
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17612
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 706

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez Lukaszx » 31 Maj 2018 20:44

Dzieki, tylko małe sprostowanie - musze odkrecac miske i pompe pilota? cieknie mi olej z obudowy rozrzadu, nie płyn

-- 31 Maj 2018, o 20:44 --

Mechanior podpowiesz czy zamienniki pomp wody do m312 sa czegoś warte? Jak ludziom zakladasz to dają rade? czy lepiej kupic ori i zapomniec o temacie? Chodzi mi o zamiennik z twojego sklepu?

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 117
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 16:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Zeppelin ZM12, Cat m312, Jcb 3cx, schaeff HML31, Jcb 801

Firma: xxx


Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez mechanior » 31 Maj 2018 22:48

Zakładam zamienniki, działają po parę lat, sporadycznie są reklamacje (w zeszłym roku jedna na kilkadziesiąt sprzedanych pomp) ale zawsze uznawane.
Oryginały CATa i Perkinsa mają na opakowaniach napisy MADE IN INDIA.

Miskę zazwyczaj zdejmuję ale da się to zrobić bez jej zdejmowania, pompę odkręcam tylko od rozrządu.
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17612
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 706

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez Lukaszx » 31 Maj 2018 22:59

To spoko, wezme zamiennik,
Podpowiesz mi jeszcze o uszczelkach?
Potrzebuje:
- rozrzad uszczelka do bloku
- pokrywa rozrzadu
- miske olejowa.

Jeszcze coś potrzebuje? bede miał tylko sobote zeby to zrobic, a nie moge sobie pozwolic zeby maszyna stała kilka dni..

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 117
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 16:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Zeppelin ZM12, Cat m312, Jcb 3cx, schaeff HML31, Jcb 801

Firma: xxx


Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez mechanior » 31 Maj 2018 23:09

Napisane masz co ci potrzebne... :wall:
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17612
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 706

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Re: Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez Lukaszx » 06 Cze 2018 20:19

Image

Image

Image

Image

Mechanior jak byś mógł pomuc.
Generalnie zamówiłem u was w firmie pompe i uszczelki.
pierwsze zdjecie to to które wysłałem mms Twojemu koledze i twierdził ze wie na bank jaka pompa ( niestety sie pomylił), drugie i trzecie to pompa moja i ta co mi przyszła, niestety jest inna..
Odnośnie ostatniej fotki to czy wszczelki pasuja do mnie? czy tez musze je wymienic?

Lukaszx
Młodszy operator

  • Posty: 117
  • Rejestracja: 24 Maj 2009 16:16
  • Miejscowość: rzeszów

Maszyna: Zeppelin ZM12, Cat m312, Jcb 3cx, schaeff HML31, Jcb 801

Firma: xxx


Wyciek płynu chlodniczego cat m312

Postprzez mechanior » 06 Cze 2018 22:19

Pierwsza i ostatnia uszczelka pasują na pewno, środkowa nie wiem, muszę sprawdzić, jeśli została dobrana zgodnie z pompą wody to nie pasuje.
Uszczelka misy (pierwsza) jest uniwersalna tzn pasuje do mis blaszanych, aluminiowych i odlewanych z żeliwa (wszystkie silniki od 92 do 2003 a nawet 2011 roku), jeśli jakieś fragmenty wystają poza miskę to się obcina, warto zastosować dodatkowo pastę uszczelniającą (Dirko, Renzosil, Krypton - sprawdzone w serwisie) klejąc uszczelkę do misy.
Co do pompy wydaje mi się że ten przypadek sprawdzaliśmy po numerach maszyny i silnika i właśnie taka wyszła - te pompy występowały w pierwszych maszynach z lat 96-97. Może błąd dokumentacji a może nasz...
Niestety ja już tylko konsultuję problematyczne sprawy, przy takiej ilości zleceń serwisowych nie jestem w stanie kontrolować każdej transakcji w firmie :?
Drugi rodzaj pompy mamy na półce, przynajmniej dzisiaj widziałem bo byłem na magazynie.

Natychmiast wyślemy ci prawidłowe elementy.
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17612
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 706

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

eRobocze

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej