wibako

cat 212 hamulce kół

Moderator: mechanior

cat 212 hamulce kół

Postprzez marunioo » 19 Lip 2009 19:57

Witam
Najprawdopodobniej skonczyly mi sie hamulce w kolach i zaczyna je blokowac gdyz silowniczki zamocno sie otwieraja.
Czy moze ktorys z kolegow doradzic gdzie moge kupic prawdopodobnie tarczki hamulcowe i jak sie zabrac do naprawy tego.
pozdrawiam
Marek

marunioo
Nowicjusz

  • Posty: 8
  • Rejestracja: 19 Lip 2009 19:53
  • Miejscowość: kołobrzeg

Maszyna: CAT 212BFT JCB 4CX


Reklama

simmet

Postprzez grubas1058 » 19 Lip 2009 21:11

Uważam kolego że zużycie tarczek nie ma tu nic wspólnego. Czy wszystkie koła ci blokuje? Jak masz zamiar to rozebrać na początku musisz zdjąć koła następnie obudowę piasty (ten garnek) jest on przytwierdzony za pomocą tylko jednej śruby na imbus do kołnierza w którym są szpilki. Po zdjęciu tej pokrywy oprócz pierwszej przekładni planetarnej, która prawdopodobnie wyjdzie razem z obudową będziesz miał hamulec. Aby dobrać sie do tarczek będziesz musiał wyjąć takie duże zabezpieczenie segera (wewnętrzne) po jego wyjęciu z dalszym wyjęciem tarczek nie powinno być problemu. Przy okazji sprawdź główne łożyska na piaście. Wszystko rozbieraj bardzo ostrożnie bo cena części jest powalająca dla przykładu powiem że pod tym kołem (słoneczkiem) na które nachodzą tarczki hamulcowe (cierne) znajduje sie symering typu DUO podwójny średnicą ok. 60mm i grubości ok. 10mm który kosztuje w serwisie 450 zł netto. Podejrzewam że cena tarczek też jest niezła. Mam do Ciebie kolego jeszcze pytanie bo mam w swoim mały problem z hamulcem na obrocie, czy w swoim sprzęcie masz hamulec samoczynny czy hamujesz pedałem w podłodze (czy w ogóle masz pedał hamulcza obrotu w podłodze). Pozdrawiam
Ostatnio edytowany przez grubas1058, 31 Gru 2009 02:01, edytowano w sumie 1 raz

grubas1058
Młodszy operator

  • Posty: 188
  • Rejestracja: 25 Sty 2009 11:23
  • Miejscowość: polska
  • Pochwały: 1

Postprzez mechanior » 20 Lip 2009 01:10

blokowanie hamulców JEDNEGO koła może być efektem jakiegoś uszkodzenia w obrębie tarcz, jeśli blokują się koła CAŁEJ OSI problem tkwi w moście, jeśli WSZYSTKIE koła to należy szukać awarii w sterowaniu hamulcami (zawór pod podłogą)
obudowa zwolnicy jest zamocowana na 2 imbusach (bodajże 10mm), koła zębate zwolnicy są zamocowane do tej obudowy i schodzą razem z nią, w niektórych maszynach występowały hydrauliczne hamulce bębnowe na osi stałej, uszczelniacz o którym mówisz nosi nazwę KASETOWY (CASETTE TYPE) i składa się z dwu klasycznych simmeringów obracających się względem siebie dzięki czemu nie wycierają metalowych powierzchni gniazda czy wałka, uszczelniacz DUO (DUOCONE) występuje w napędach podwozi gąsienicowych składa się z dwu wypolerowanych pierścieni metalowych obracających się względem siebie
W praktyce prawie każda próba demontażu uszczelniacza piasty czy półosi kończy się jego zniszczeniem więc warto się w nie zaopatrzyć przed demontażem

części do układów napędowych kołówek CATa i nie tylko, można kupić 20-30% taniej korzystając z dostawców wyrobów ZAHNRADFABRIK PASSAU (ZF)
przed zakupami radziłbym demontaż i ocenę uszkodzeń a także pomiar przekładek hamulcowych bo występują w 3 rozmiarach, 2,0 / 2,5 / 3,0 mm oraz w 2 odmianach składu pakietu (wg ilości tarcz i przekładek), identyfikację ułatwi podanie kompletu danych z tabliczki znajdującej się na moście, ciekawostka: uszczelniacz piasty w 212BFT jest identyczny jak w maszynie 428B w przednim moście...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20868
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Postprzez marunioo » 20 Lip 2009 19:53

Witam
Bardzo dziekuje za odpowiedz.
Pisze jeszcze raz bo poprzednia odpowiedz sie nie wyswietlila :)
Najprawdopodobniej moja usterka zwiazana jest z tym ze silowniczek ktory powoduje hamowania za mocno sie wysuwa i cos blokuje jego powrot z tąd hamowanie kola.
Po podniesieniu koparki wszystkie kola sie kreca oprócz tylnego lewego ktore jest blokowane. Boje sie ze moze uszkodzic sie mechanizm różnicowy który juz raz naprawialismy (troche kosztowalo). Wczesniej mielismy podobny problem z kolami z drugiej strony, ale serwisant przez telefon powiedzial zeby zaslepic przewód moneta i zadzialalo co prawda brak hamulcow ale mozna jezdzic. Ostatnio zauważyłem ze zaczyna sie pojawiac olej wiec chyba pierscienie juz nie trzymaja i czeka je wymiana.
Co do pedalu hamulca to owszem w mojej koparce jest ale dziala tak samo jak przycisk na konsoli, czyli po wcisnieciu blokuje wieżę. Raczej nie uzywam go do hamowania w czasie obrotu ponieważ wieża gwałtownie zatrzymala by sie a nie wyhamowała. Przeważnie kontruje w druga strone. Czesto dostaje sie do niego ziemia i powoduje ze niedziala, pare razy rozebralem i wyczyscilem i bylo ok.
Bardzo dziekuje za pomoc i służę swoja
Pozdrawiam
Marek
Ostatnio edytowany przez marunioo, 31 Gru 2009 02:03, edytowano w sumie 1 raz

marunioo
Nowicjusz

  • Posty: 8
  • Rejestracja: 19 Lip 2009 19:53
  • Miejscowość: kołobrzeg

Maszyna: CAT 212BFT JCB 4CX


Postprzez grubas1058 » 21 Lip 2009 21:37

Ten uszczelniacz o którym pisałem to nie jest kasetowy. Kasetowy to jest chyba ten, który zapobiega wydostawaniu sie oleju z piasty na zewnątrz (na samym końcu piasty). Ten o którym ja pisałem jest sporo mniejszy wygląda on jak dwa sklejone razem, ma on za zadanie nie przepuszczać oleju z dwóch stron z piasty do mostu (mechanizm różnicowy) i odwrotnie jest to uszczelniacz firmy ZF. Jak fachowo sie on nazywa to nie wiem.
Problem u mnie z obrotem jest taki że po puszczeniu (powolnym zwolnieniu) dźwigni wieża dalej się kręci, jakos bardzo słabo hamuje (bynajmniej tak mi sie wydaje) a sprawa jest jeszcze o tyle dziwna że w podłodze nie ma pedału, nawet dziury czy czegokolwiek co nawet po demontażu można by poznać że coś takiego tam było. Przeczesałem internet i jest faktem że właśnie niektóre mają w podłodze mały pedał do hamulca. Dodam że hamulec na kokpicie działa. Moja koparka jest z 94r. Jak dobrze rozumiem to do zatrzymania wieży kontrujesz wajchą w drugą strone podczas normalnej pracy? Prosze o rade bo problem mocno mnie denerwuje i wielkie dzięki za ewentualne rady. Pozdrawiam
Ostatnio edytowany przez grubas1058, 31 Gru 2009 02:05, edytowano w sumie 1 raz

grubas1058
Młodszy operator

  • Posty: 188
  • Rejestracja: 25 Sty 2009 11:23
  • Miejscowość: polska
  • Pochwały: 1

Postprzez marunioo » 23 Lip 2009 20:10

Witam
Dzisiaj sprawdzilem naszego Cata.
Powiem szczerze ze wjechałem nim na kupe z piachem stanalem pod gorke i sprawdzilem obrot z lewej, a potem z prawej strony i wieża co prawda powoli ale sama obracala sie w kierunku ku dolowi. Nie bylo mozliwosci aby samoczynnie zahamowała po wcisnieciu hamulca blokowalo ja. W poziomie tez mi sie wydaje ze sama nie wyhamowuje ale powoli zatrzymuje sie ale przeważnie delikatnie kontruje w druga strone.
Wydaje mi sie ze moze te urządzenie z zaworami ktore jest przy mechanizmie obrotu jest zwiazane z hamowaniem obrotu ale trudno mi powiedziec.
Kolega ma katalog jak mi sie uda to lukne do schematu moze bedzie tam jakis hamulec narysowany.
Pozdrawiam
Ostatnio edytowany przez marunioo, 31 Gru 2009 02:06, edytowano w sumie 1 raz

marunioo
Nowicjusz

  • Posty: 8
  • Rejestracja: 19 Lip 2009 19:53
  • Miejscowość: kołobrzeg

Maszyna: CAT 212BFT JCB 4CX


Postprzez mechanior » 25 Lip 2009 15:20

hamowanie obrotu w 212 to tylko mechaniczny tarczowy mokry hydrauliczny hamulec zawarty w silniku napędu obrotu, sterowany włącznikiem elektrycznym w podłodze pod kierownicą (pedałem), samoczynne hamowanie o którym pisze kolega marunioo to efekt oporu hydraulicznego w silniku obrotu i nie powoduje całkowitego zatrzymania (wieżyczka może się obracać pod wpływem grawitacji), kilkakrotnie spotkałem się (a jedną nawet sam instalowałem) z przeróbką sterowania by hamulec automatycznie się blokował po ustawieniu josticka obrotu w pozycję "0" (i takie rozwiązanie może mieć kolega krzysiek1058) w niektórych późniejszych modelach koparek kołowych, hamulec obrotu aktywuje się automatycznie po 2-5 sekundach od zaprzestania obracania wieżyczką, wtedy nie ma pedału w podłodze - uszkodzenie czujnika ciśnienia w linii zasilania silnika obrotu lub urządzenia opóźniającego (w skrzynce z przekaźnikami i bezpiecznikami) może dawać objaw w postaci braku hamowania (blokowania) obrotu
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20868
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Postprzez grubas1058 » 26 Lip 2009 15:01

Kolego marunioo czy ten pedał w podłodze od hamulca masz elektryczny czy hydrauliczny? Czy hamowanie nim jest w miare delikatne i kontrolowane (takie jak w samochodzie osobowym)? Czy takie całkiem sztywne i zatrzymuje raptownie? Ja mam tak jak kolega mechanior pisze mokry tarczowy układ już tam zaglądałem tarczki OK. Teoretycznie wszystko gra tylko nie hamuje. Blokada na konsoli (pulpicie działa OK, nawet na próbe dałem podkładki pod sprężyny dociskające. Do tego hamulca dochodzą dwa przewody, robocze, od hamulca na konsoli, a drugi od hamulca samoczynnego i ten był co prawda zapchany kawałkiem starego oringu ale po odetkaniu nie widać różnicy.
Kolego mechanior dokonując przeróbki przeniosłeś sterowanie elektryczne (pedałem) czy te z konsoli do joysticka? Już wcześniej nad tym myślałem że jak nie mam samoczynnego to ten z konsoli przeniósł bym albo w podłogę albo w joysticka tylko mam obawy czy takie hamowanie nie będzie zbyt ostre - gwałtowne z tego względu że jest one elektryczne. Bo w joysticku mogło by to być chyba na dwa sposoby pierwszy dużo prostszy ale raczej niezbyt dobry mały przycisk na samym joysticku który samemu trzeba przyciskać lub drugi sporo trudniejszy ale chyba lepszy o jakim pisze kolega mechanior .
Kolego mechanior co o tym sadzisz ?
Ostatnio edytowany przez grubas1058, 31 Gru 2009 02:09, edytowano w sumie 1 raz

grubas1058
Młodszy operator

  • Posty: 188
  • Rejestracja: 25 Sty 2009 11:23
  • Miejscowość: polska
  • Pochwały: 1

Postprzez mechanior » 26 Lip 2009 20:49

pedał w podłodze zawsze jest włącznikiem elektrycznym (w 212BFT) rozwiązania które opisałeś (przycisk w joysticku) są stosowane w nowszych maszynach CAT (po 2002 r)
w celu ograniczenia "szarpnięć" blokady, sterowanie hamulcem za pomocą spadku ciśnienia w układzie obrotu jest zaopatrzone w elektroniczny opóźniacz, jego działanie sprawdza się za pomocą manometru podpiętego do przewodu hamulca na silniku obrotu (wystarczy go poluzować i sprawdzić czy zaczyna ciec po ok 2-5 sek od zatrzymania wieżyczki)
jeśli uszkodzeniu uległ czujnik lub obwód-wiązka, hamulec nie zadziała!

dokonując przeróbki wpina się w instalację elektryczną czujnik ciśnienia (włącznik ciśnieniowy) w miejsce wyłącznika w podłodze przenosząc cały obwód na silnik jazdy, lub pompę obrotu, od strony hydraulicznej do przeróbki potrzebny jest jeszcze zawór "różnicowy" lub dwa (lewy orót i osobno prawy) zamiast jednego czujniki ciśnienia, te zapięte na obwodzie sterowania powinny mieć ciśnienie włączenia rzędu 15 bar a maksymalne ciśnienie pracy rzędu 50, niestety w wypadku nie zastosowania układu opóźniającego należy liczyć się z szarpnięciami podczas pracy wieżyczki, użycie opóźniacza w zakresie 2-3 sek. pozwala wykorzystać łagodne hamowanie hydrauliczne silnika obrotu w celu łagodzenia szarpnięć

blokada pedałem i przyciskiem na konsoli jest w tym samym obwodzie elektrycznym...

acha...
układ elektryczny przycisku i pedału włącza cewkę w tym bloku co jest za kabiną ... większość tych cewek ma możliwość sterowania ręcznie np za pomocą śrubokręta (od góry jest taki metalowy przycisk-guzik) albo palcem naciskając gumową gruszkę
jeśli padła cewka lub wtyczka czy przewody hamulec nie zadziała...
próbuj...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20868
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Postprzez marunioo » 28 Lip 2009 19:59

Witam
Moj hamulec wieżyczki jest elektryczny, po wcisnieciu gwaltownie hamuje i niema żadnego spowolnienia, dlatego kontruje joystickiem w druga strone. Raczej nie jest to dla mnie uciążliwe. Hamulca w pedale używam podczas kopanie kiedy nie chce aby wieża obracala sie samowolnie.
pozdrawiam
Ostatnio edytowany przez marunioo, 31 Gru 2009 02:10, edytowano w sumie 1 raz

marunioo
Nowicjusz

  • Posty: 8
  • Rejestracja: 19 Lip 2009 19:53
  • Miejscowość: kołobrzeg

Maszyna: CAT 212BFT JCB 4CX


Postprzez mechanior » 28 Lip 2009 23:11

i u ciebie marunioo jest wszystko tak jak powinno być, łącznie z opisem zastosowania, hamulec w podłodze służy do blokady podczas pracy w przechyle lub do awaryjnego zatrzymania wieżyczki...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20868
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Postprzez grubas1058 » 14 Wrz 2009 18:51

Wielkie dzięki koledzy za pomoc i wyjaśnienie .

grubas1058
Młodszy operator

  • Posty: 188
  • Rejestracja: 25 Sty 2009 11:23
  • Miejscowość: polska
  • Pochwały: 1

Postprzez jacobs73 » 05 Paź 2009 10:39

a wracając do tarcz hamulcowych, jak potrzebujesz kupić to zapraszam, spisz tylko 10-cyfrowy numer z tabliczki na moście - wtedy dostaniesz oryginały ZF.
www.jg-serwis.pl - wszystko do maszyn budowanych

jacobs73
Młodszy operator

  • Posty: 112
  • Rejestracja: 09 Lut 2009 16:32
  • Miejscowość: Szczecin
  • Pochwały: 1

Postprzez marunioo » 28 Lut 2010 20:14

Witam
Kolego wyslalem ci na priv ten 10 cyfrowy numer mostu
Pozdrawiam

marunioo
Nowicjusz

  • Posty: 8
  • Rejestracja: 19 Lip 2009 19:53
  • Miejscowość: kołobrzeg

Maszyna: CAT 212BFT JCB 4CX


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej