przez mechanior » 24 Lut 2010 23:50
silnik Perkins ser 1000 4cyl Turbo, (dopiero w M318 jest mocniejszy CAT 4.4L na pompowtryskach)
hydraulika Linde, Hydromatik, Rexroth z kontrolerem elektronicznym (ECM) regulującym wydatek pompy zależnie od obciążenia silnika (3 tryby pracy/obciążenia)
występuje opcja ramienia dzielonego 3 krotnie (boom - foreboom - stick) lub ramię monoblock (boom - stick) istnieje też odmiana łamana w osi pionowej (skręt lewo -prawo na boomie) czyli tzw offset, w pełni wyposażone ramię posiada instalację dodatkową wysokiego przepływu (młot/nożyce/chwytak), niskiego przepływu (obrót nożyc/chwytaka/skarpówki) i niskiego ciśnienia (szybkozłącze hydrauliczne łyżki)
podwozie ZF (1 główny silnik hydrauliczny 2 biegi hydr., skrzynia 2 biegi mechaniczne) wał między mostami, most ruchomy blokowany hydraulicznie, hamulce hydrauliczne na 4 koła mokre wielotarczowe w zwolnicach
na podwoziu zamocowany może być lemiesz spychający (przód/tył lub obydwa) podpory (przeciwnie do lemiesza czyli 2 lub przód i tył czyli 4 razem z jednym lemieszem)
najczęściej występuje odmiana z lemieszem z tyłu i 2 podporami z przodu...
występuje opcja na pojedynczych kołach balonowych zamiast bliźniaków (10x20`) ale nie polecam, jest mało stabilna i wcale nie lepsza w terenie...
w maszynach serii C zmodyfikowany przez CAT silnik Perkins 1004.4T
ogólnie maszyna solidna, udana konstrukcyjnie i w miarę niezawodna (nie odstaje od konkurencji), posiada kilka mankamentów w postaci zbyt słabego silnika i nieco "upierdliwej" instalacji elektrycznej, elektronika silnika/pompy sprawuje się poprawnie rzadko ulegając awarii, znacznie częściej jest "mordowana" przez nieumiejętny serwis i próby "drutowania" usterek których fachowe usunięcie kosztuje nawet w autoryzowanym serwisie "logiczne" pieniądze (czujnik obrotów koła zamachowego silnika ok 800 pln, jego prawidłowe działanie jest niezbędne elektronice, jeśli padnie to maszyna jest słaba i bywa diagnozowana śmierć silnika czyli remont główny, a Perkinsy dożywają 15-20 tyś mth bez większego problemu...)
przy zakupie należy sprawdzić działanie funkcji AEC (automatyczna regulacja obrotów silnika przy obciążeniu hydrauliką - podnosi obroty po wykonaniu funkcji), regulatora obrotów silnika (pokrętło w prawej konsoli), położenie przycisku MAN (praca bez elektroniki - MA BYĆ WYŁĄCZONY) to świadczy o sprawnej elektronice, warto sprawdzić historię maszyny w BM, ostatnio miałem przykład z maszyną 313 która po przewrotce leżała na plecach "na chodzie" (zatarty silnik został naprawiony ale pęknięty blok już nie...) a została sprzedana jako w 100% sprawna przez serwis CAT-Zeppelin w Niemczech
mechanior
Fachoperator
- Posty: 20877
- Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
- Miejscowość: Śląsk
- Pochwały: 868
Maszyna: Caterpillar, MB Crusher
Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher