wibako

Dławi silnik w Zeppelinie

Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez ziarek » 30 Lip 2013 15:59

Marka i model maszyny: ZM15
Rok produkcji: 1992

Witam,
Pojawił się u mnie następujący problem - po kilku godzinach pracy silnik w Zeppelinie zaczyna "dusić", nie wkręca się na obroty, nie można podnieść łyżki lub jezdzić. Koparka robi się bardzo słaba, a każdy ruch hydrauliki dławi silnik tak, że prawie gaśnie. Dodatkowo zauważyłem, że całe ramie opada (na monobloku, na głównym wysięgniku i na łamaniu ramienia). Był dziś mechanik, który jest szpecem od Zeppelinów. Stwierdził, że jest to wina tłoków ponieważ przez to, że puszczają olej i nie są szczelne olej się bardzo nagrzewa i przez to koparka tak się zachowuje po kilku godzinach pracy - czyli dławi silnik. Trochę to dziwne ponieważ był okres, że koparka pracowała 3 dni bez zarzutu, a był dzień gdzie po 3 godzinach silnik zaczął słabnąć tak, że nie moża było dalej pracować. Dodam, że cieknie z kolumny obrotu. Chciałbym o sugestie dotyczące tej usterki, czy może być faktycznie tak jak twierdzi mechanik, że to wina siłowników, które nagrzewają olej i hydraulika dusi silnik. Temperatura oleju jest na poziomie 55 stopni i nie przekracza tej wartości podczas pracy.
Pozdrawiam i z góry dziękuje,
ziarek

ziarek
Młodszy operator

  • Posty: 191
  • Rejestracja: 03 Maj 2008 20:19
  • Miejscowość: Kraków

Maszyna: CAT M322C MH, Komatsu PC290-8, JCB 8018

Firma: Kopaczka


Reklama

simmet

Re: Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez KK72 » 30 Lip 2013 20:59

Witam
Jeśli silnik spalinowy jest ok, to wina występuje po stronie sterowania pompą hydrauliczną.
Temperatura jaką podajesz to norma.
Zapotrzebowanie na moc silnika to iloczyn ciśnienia i wydajności pompy hydraulicznej.
Jeżeli ciśnienie wykazuje dużą wartość np. podczas kopania czy podnoszenia ramienia to aby pompa nie zadusiła silnika regulator w pompie hydraulicznej zmniejsza wydatek pompy poprzez wychylenie płyty co powoduje zmniejszenie zapotrzebowania mocy przy wysokim ciśnieniu.
To że siłowniki puszczają nie oznacza że winę ponoszą uszczelniacze, zostaje jeszcze rozdzielacz!
Proponuje wykonania testu pompy hydraulicznej na obciążenie, przy założeniu że silnik jest ok.

pozdro.
Hydraulika siłowa, mechanika maszyn

tel.691540055

Awatar użytkownika
KK72
Młodszy operator

  • Posty: 157
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 13:29
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Pochwały: 12

Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez ziarek » 30 Lip 2013 21:13

Witam,
Przeglądnąłem całe forum Zeppelina i znalazłem trzy powody przez które silnik może słabnąć - zapchany filtr który znajduje się w korku hydrauliki, zanieczyszczony układ paliwowy - filtr itp oraz to co napisałeś czyli problem z pompą sterującą (taką też wstępną diagnozę postawił mechanik). Silnik (układ paliwowy) i filtr hydr. posprawdzam w najbliższym czasie. Ciśnienie na pompie sterującej sprawdzaliśmy dziś - ok 35 bar. Aby sprawdzić siłowniki mech. kazał mi podnieść maszynę na ramieniu koparki, maszyna opadła - na tej podstawie stwierdził on, że uszczelnienia są do wymiany, rozdzielacz jest ok. (?)
Czy jest jakiś sposób abym mógł w 100% wykluczyć awarię 1. pompy sterującej (słabnący silnik), 2. rozdzielacza (opadające siłowniki)?
pozdr.
ziarek

ziarek
Młodszy operator

  • Posty: 191
  • Rejestracja: 03 Maj 2008 20:19
  • Miejscowość: Kraków

Maszyna: CAT M322C MH, Komatsu PC290-8, JCB 8018

Firma: Kopaczka


Re: Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez KK72 » 30 Lip 2013 22:48

Kolego możesz sprawdzić rozdzielacz w następujący sposób;
1. Ustaw ramię ze stickiem pod kątem prostym i oprzyj na łyżce na gruncie.
2. Odkręć przewody od siłowników podnoszenia ramienia i zaślep przewody oraz zasilanie siłowników (możesz dorobić sobie zaślepki z blaszki aluminiowej tak aby pasowały pomiędzy flansze a otwory w siłownikach, i przykręć przewody)
3. Uruchom koparkę i podnieś stick (krótsze ramię), tak aby łyżka była nad gruntem
4. Zgaś silnik i obserwuj czy duże ramie opada.
Hydraulika siłowa, mechanika maszyn

tel.691540055

Awatar użytkownika
KK72
Młodszy operator

  • Posty: 157
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 13:29
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Pochwały: 12

Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez ziarek » 30 Lip 2013 23:04

OK. Tak zrobię, dzieki za sugestie. A pomysł na pompe sterującą ?
ziarek

ziarek
Młodszy operator

  • Posty: 191
  • Rejestracja: 03 Maj 2008 20:19
  • Miejscowość: Kraków

Maszyna: CAT M322C MH, Komatsu PC290-8, JCB 8018

Firma: Kopaczka


Re: Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez KK72 » 30 Lip 2013 23:14

To już jest trochę bardziej skomplikowane,potrzebny jest przepływomierz,oraz zegar z możliwością podłączenia się w linię sterowania aktuatorem pompy hydraulicznej.
Ale musimy wykluczyć silnik i rozdzielacz.
Ciśnienie sterowania - 35bar jest ok.
Jeśli możesz wyślij mi dane z tabliczki pompy hydraulicznej.
Hydraulika siłowa, mechanika maszyn

tel.691540055

Awatar użytkownika
KK72
Młodszy operator

  • Posty: 157
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 13:29
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Pochwały: 12

Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez mechanior » 07 Sie 2013 01:30

mam identyczny problem
po długiej rozmowie z klientem wydało się że kłopoty pojawiły się po wymianie wstępnej pompki paliwa na pompie wtryskowej, silnik DEUTZ 6tka, powietrzniak
być może to świadczy o usterce układu paliwowego

ciśnienie LS 30 bar
zastanawia mnie dlaczego rośnie przy kilku pierwszych ruchach od 0 do 30 a potem jest stałe
P3 to ciśnienie ładowania hamulca, co kilkadziesiąt sekund skacze do 50 bar i opada
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez KK72 » 07 Sie 2013 15:59

Witam.
Ciśnienie na punkcie PST)LS około 33bar to sygnał sterowania pompą, pojawia się tylko podczas ruchu dżojami.
Ciśnienie na punkcie P3 to ciśnienie układu kierowniczego i sterującego obrotnicą na szufli, max to
dla układu kierowniczego 140bar, dla obrotnicy 160bar, a stanby to 25bar- to pomiar praktyczny, nie wiem jaki jest w specyfikacji.
Ciśnienie na punkcie SP to ciśnienie ładowania aku. hydraulicznych. Podczas ładowania ciśnienie rośnie do 140-150 bar następnie po rozłączeniu ładowania ciśnienie wynosi około 120bar, a po spadku poniżej100-110bar następuje ponowne ładowanie.
Jeśli są inne wartości lub zbyt częste ładowanie to trzeba sprawdzić > akumulatory, blok hamulcowy, pompa itp.

pozdrawiam.
Hydraulika siłowa, mechanika maszyn

tel.691540055

Awatar użytkownika
KK72
Młodszy operator

  • Posty: 157
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 13:29
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Pochwały: 12

Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez mechanior » 07 Sie 2013 17:29

KK72 napisał(a):Ciśnienie na punkcie PST)LS około 33bar to sygnał sterowania pompą, pojawia się tylko podczas ruchu dżojami.

mam stale 30-32 po pierwszym ruchu joyem
nie spada w ogóle nawet po zgaszeniu maszyny
dopiero spuszczenie ciśnienia przewodem manometru skutkuje
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez KK72 » 07 Sie 2013 18:00

Dlatego pompa wchodzi w zwiększoną wydajność i dusi silnik.
W układzie pilota jest zamontowany aku. dlatego po zgaszeniu maszyny ciśnienie utrzymuje właśnie on. tyle że tylko w lini zasilania dżojów niedalej,ale skąd utrzymuje się ciągle ciśnienie :crazy: muszę trochę podumać.
Czy wszystkie funkcje działają ok?, czy jakaś samodzielnie się uaktywnia.
Gdyby dżoje to aktywowały by jakąś funkcję.

Trochę podumam i odpiszę jak będę miał wolną chwilkę

pozdrawiam
Hydraulika siłowa, mechanika maszyn

tel.691540055

Awatar użytkownika
KK72
Młodszy operator

  • Posty: 157
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 13:29
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Pochwały: 12

Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez mechanior » 07 Sie 2013 19:09

wszystkie funkcje działają, maszyna generalnie jest słabsza niż do tej pory, również jazda
czasem na zimno wszystko działa OK, niestety nie miałem okazji wtedy zbadać ciśnienia LS

masz jakieś rysunki rozdzielaczy? podejrzewam jakiś zawór LSa albo wybierak funkcji...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez ziarek » 07 Sie 2013 19:28

Tutaj był poruszany podobny temat, może coś Wam pomoże :

viewtopic.php?f=32&t=19959
viewtopic.php?t=1238

Ja narazie wymieniłem filtr o którym pisał peckiel :

"Sprawdź czy linka od gazu idzie bezpośrednio do silnika czy przechodzi przez kostkę. Miałem takie same objawy w ZM12 i okazało się, że koparka ma założone zabezpieczenie na lince od gazy, które zapobiega wytwarzaniu się dużego ciśnienia w zbiorniku oleju hydraulicznego. Linka przechodzi prze kostkę, jak się wytworzy zbyt duże ciśnienie to w tej kostce linkę zluzuje i koparka schodzi na wolne obroty. Przyczyną wzrostu ciśnienia był zapchany filterek w korku wlewu oleju hydraulicznego.."

Czy ten korek był przyczyną sprawdzę dopiero jak koparka pojedzie do pracy, ponieważ objawy z dławieniem silnika pokazywały się zazwyczaj po kilku godzinach lub kilku dniach pracy.. Ciśnienie na pompie sterującej mam 35 bar.
ziarek

ziarek
Młodszy operator

  • Posty: 191
  • Rejestracja: 03 Maj 2008 20:19
  • Miejscowość: Kraków

Maszyna: CAT M322C MH, Komatsu PC290-8, JCB 8018

Firma: Kopaczka


Re: Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez KK72 » 07 Sie 2013 22:17

Gdzieś miałem schemat spróbuje poszukać.
Myślę że problem może być w sterowniku pompy.
Sygnał z dwóch bloków przez zamki buforowe łączy się w jeden i wchodzi do pompy, a tam przesuwa szpulę sterującą i przez dławik wraca na przeciek na pompę.
Jeśli dławik jest zapchany i jeden z buforów uszkodzony to jest to realne.
Proponuje rozłączyć przewód sterowniczy i na końcu zamontować trójnik z zegarem i dławik około $1-2mm, a na pompie zakręcić zaślepkę.
Odpalić i ruszyć dżojem, obserwować ciśnienie które po chwili powinno spadać przez dławik do zbiorniczka.Podobnie można sprawdzić sterownik pompy podając ciśnienie z pompki ręcznej obserwować czy będzie narastać czy opadać. (to tylko propozycja).

pozdro.
Hydraulika siłowa, mechanika maszyn

tel.691540055

Awatar użytkownika
KK72
Młodszy operator

  • Posty: 157
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 13:29
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Pochwały: 12

Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez mechanior » 07 Sie 2013 22:42

może od razu wypruć sterownik? bo z twojego opisu by wynikało że zatkany jest jego zrzut...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez KK72 » 07 Sie 2013 23:27

Dla pewności proponowałbym wykonanie testu.
Jeśli dobrze pamiętam to dławik był w śrubie rurki sterownika(lub w redukcji wkręcanej w korpus pompy), jeśli to pompa o której myślę (Hydromatik)
Hydraulika siłowa, mechanika maszyn

tel.691540055

Awatar użytkownika
KK72
Młodszy operator

  • Posty: 157
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 13:29
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Pochwały: 12

Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez ziarek » 07 Sie 2013 23:32

Jeżeli problem będzie tkwił w pompie sterowania, jaką kupić i gdzie? Oryginał? Zamiennik?
Macie jakieś sprawdzone źródła?
ziarek

ziarek
Młodszy operator

  • Posty: 191
  • Rejestracja: 03 Maj 2008 20:19
  • Miejscowość: Kraków

Maszyna: CAT M322C MH, Komatsu PC290-8, JCB 8018

Firma: Kopaczka


Re: Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez KK72 » 07 Sie 2013 23:42

Nowa pompa to spory wydatek, a używka nie wiadomo w jakim stanie ,itp.
W tych pompach często padały sterowniki (regulator).
Dlatego proponuje zacząć od zdiagnozowania usterki i próby ewentualnie wymiany lub regeneracji części.
Są firmy które się tym zajmują, ale decyzja należy oczywiście do właściciela maszyny.
Hydraulika siłowa, mechanika maszyn

tel.691540055

Awatar użytkownika
KK72
Młodszy operator

  • Posty: 157
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 13:29
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Pochwały: 12

Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez ziarek » 07 Sie 2013 23:59

Nowa pompa to ok 3.500 - 4.000 zł -przynajmniej tak powiedział mi mechanik, który wymienił mi uszczelnienia w kolumnie obrotu (skończył dziś). Czytałem na tym forum, że są jakieś zamienniki za ok 1.500 zł, a regeneracja nie ma żadnego sensu.
Z tego co widzę, diagnoza nie jest taka prosta i nie każdy mechanik będzie chciał się w to bawić.. Lepiej powiedzieć - "masz do wymiany pompę sterującą" .. i tak to przeważnie jest, więc ogólnie pogodziłem się z faktem, że muszę wymienić pompę sterującą - prośba tylko do Was na jaką pompę ? Warto kupować zamiennik ? Dodam, że facet, który robił mi kolumnę obrotu naprawdę zna się na rzeczy, jest bardzo szanowany w zakresie napraw Zeppelinów. Dostałem do niego namiary z trzech niezależnych źródeł (Bytom, Kraków, Słomniki)
ziarek

ziarek
Młodszy operator

  • Posty: 191
  • Rejestracja: 03 Maj 2008 20:19
  • Miejscowość: Kraków

Maszyna: CAT M322C MH, Komatsu PC290-8, JCB 8018

Firma: Kopaczka


Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez mechanior » 08 Sie 2013 08:44

to daj mi na niego namiar bo szukam takiego gościa od dawna
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Dławi silnik w Zeppelinie

Postprzez KK72 » 08 Sie 2013 19:53

Dlaczego chcecie wymieniać pompę sterującą, jeśli cały czas piszemy o pompie głównej.
Jeśli ciśnienie sterowania jest OK to po co ją wymieniać, chyba że macie problem z układem kierowniczym.
Przede wszystkim czy jest postawiona dokładna diagnoza :?:
Diagnoza pompy sterującej naprawdę nie jest trudna, to jest zwykła pompa zębata dwusekcyjna.
Diagnoza głównej pompy to już jest wyższa szkoła.
Pewne usterki można przypuszczać ale bez dokładnej diagnozy nie należy podejmować niejasnych decyzji.

pozdrawiam i życzę powodzenia
Hydraulika siłowa, mechanika maszyn

tel.691540055

Awatar użytkownika
KK72
Młodszy operator

  • Posty: 157
  • Rejestracja: 09 Lut 2012 13:29
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Pochwały: 12

Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 11 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej