wibako

wolne/agresywne ruchy silowników

Forum minikoparek wszystkich producentów

Moderator: mechanior

wolne/agresywne ruchy silowników

Postprzez Grzenusia » 16 Wrz 2017 23:01

Witam wszystkich i proszę, o pomoc. Problem w JCB 803 plus, to ruchy wszystkich trzech siłowników ramienia głównego, ramienia łyżki i łyżki. Każdy z nich zachowuje się tak samo. Ruch w jednym kierunku jest szybki i szarpiacy a w drugim wolny i słaby.
Ruchy szarpiące:
Ramie główne - góra
ramie łyżki - od siebie
łyżka - zamykanie.
Zauważyłem zależność pomiedzy ruchami. Wszystkie funkcje szarpiace można delikatnie "wygładzić" funkcjami wolnymi i na odwrót. Zamykając np. łyżkę (idzie bardzo wolno) drugim joysticiem delikatnym rychem do przodu i łyżka zamyka się normalnie. Znalazłem na forum podobne wątki i sprawdziłem "tajemniczo" znikający śrut z zaworka rozdzielacza ciśnienia sterowania - było ok. By można było jakoś pracować obniżyłem lekko ciśnienie sterowania (podawane na joystici), szarpanie delikatnie się uspokoiło ale to nie jest rozwiazanie. Proszę o jakieś sugestie.

Grzenusia
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 16 Wrz 2017 21:01

Maszyna: JCB 803 plus 1998r

Firma: Grześ


Reklama

simmet

wolne/agresywne ruchy silowników

Postprzez ezsimo » 17 Wrz 2017 21:41

Sprawdziłeś hydroakumulator ?
Czy usterka, o której piszesz pojawiła się nagle ?

ezsimo
Operator

  • Posty: 272
  • Rejestracja: 11 Wrz 2016 12:02
  • Miejscowość: Mazowieckie
  • Pochwały: 43

Maszyna: Cat 301.5, JCB 3C, JCB 3CX

Firma: AST


Re: wolne/agresywne ruchy silowników

Postprzez Grzenusia » 18 Wrz 2017 00:00

Akumulator ciśnienia jest nastepny na mojej liście do sprawdzenia i tak naprawde wiecej pomysłów już nie mam. Maszynę kupiłem niedawno z tą usterką. Przepracowałem nią już trochę i nie zauważyłem by objawy się pogłębiały. Wydaje mi się jednak, że problem z ruchami siłowników nasilał się z czasem. Wnioskuję tak obserwując pracę siłownika ramienia łyżki. Ruchy agresywne/szarpiące zaczynają dopiero występować. A ruch wolny (ramie do siebie) przyspiesza bez pomocy drugiej funkcji (z drugiego yojstica) kiedy siłownikowi zostało 25% drogi do całkowitego wysuwu.

Grzenusia
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 16 Wrz 2017 21:01

Maszyna: JCB 803 plus 1998r

Firma: Grześ


wolne/agresywne ruchy silowników

Postprzez ezsimo » 18 Wrz 2017 00:11

W pierwszej kolejności do sprawdzenia zawór redukcyjny oraz hydroakumulator. Masz objawy typowe dla uszkodzonego akumulatora hydraulicznego albo problemów z układem sterującym.

ezsimo
Operator

  • Posty: 272
  • Rejestracja: 11 Wrz 2016 12:02
  • Miejscowość: Mazowieckie
  • Pochwały: 43

Maszyna: Cat 301.5, JCB 3C, JCB 3CX

Firma: AST


wolne/agresywne ruchy silowników

Postprzez Grzenusia » 23 Wrz 2017 18:44

Akumulator wymieniony na nowy. w starym membrana rozsypała się na strzępy.
z problemów jakie były został niestety najbardziej uciążliwy szarpiący ruch ramienia głównego w górę i wolny ruch łyżki
na zamykaniu, który trzeba wspomagać lekkim ruchem drugiego joystika.
Ten agresywny ruch ramienia głównego to tak jakby siłownik nie miał ruchu wolnego tylko od razu
po wysterowaniu z joya dostawał maksymalne ciśnienie.
Zauważyłem dodatkowo że dużo lepiej jest (prawie idealnie), kiedy olej jest jeszcze zimny. Wtedy łyżka i ramie pracują
poprawnie.
masakra jakaś

Grzenusia
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 16 Wrz 2017 21:01

Maszyna: JCB 803 plus 1998r

Firma: Grześ


wolne/agresywne ruchy silowników

Postprzez mechanior » 23 Wrz 2017 21:25

Jaki przebieg ma ta maszyna?
Mierzyłeś ciśnienia? Głównie na pilocie.
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20865
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


wolne/agresywne ruchy silowników

Postprzez Grzenusia » 22 Paź 2017 15:56

Nie mam wiedzy co do przebiegu. To 98 rok, licznik motogodzin umarł wiec bardzo trudno to określić. Ciśnień jeszcze nie mierzyłem ale widzę, że bez tego się nie obejdzie. Spróbuję namierzyć dzis jakiś zestaw pomiarowy.

-- 29 Wrz 2017 19:55 --

Ok, pomierzyłem ciśnienia wykorzystując punkty pomiarowe jakie znalazłem i jakie są w manual'u.
Zawory MRV są ustawione prawidłowo ich pomiar pokrywa się z zadanymi ciśnieniami z instrukcji.
Ciśnienie sterowania podawane na joystiki 25 bar.
Ciśnienia na blokach rozdzielaczy 172 i 185 bar dla poszczególnych siłowników. podręcznikowo.
Nie zmierzyłem ciśnień na zaworach ARV ale wydaje mi się, że nie mają one wpływu na problem.
Ciśnienie w pkt. PV, podawane na joystitki utrzymuje się na poziomie 10 bar ale przy lekkim ruchu joystikiem
rośnie szybko do 25 barów i się utrzymuje. Nie widać na manometrze by były jakieś wachnięcia tego ciśnienia w momencie
szarpnięcia siłownika ramienia głównego w górę. Inaczej reaguje manometr podpięty w pkt PT, ciśnienie na bloku rozdzielaczy oddaje szarpnięcia i można zauważyć skoki ciśnienia.
Rozebrałem na części pierwsze rozdzielacz ciśnienia sterowania, w poszukiwaniu jakichś widocznych i ewidentnych usterek ale nic ewidentnego nie znalazłem.
zaworki zwrotne od trzech sekcji pompy ciśnienia są ok. tajemniczo znikające "śruty" są na miejscu, zaworki są kompletne i poprawnie wkręcone. W samym bloku nic nie zalega, nic nie blokuje kanałów, wszystko przemyte, przedmuchane sprężonym powietrzem, siteczka na wejściach do rozdzielacza z trzech sekcji pomp są czyste. Jedyne do czego można by się na siłę doczepić to zawór MRV, którym ustawia się ciśnienie sterowania. Jeden z oringów jest minimalnie przytarty na odcinku 2 mm. ale z drugiej strony poprawnie reguluje i utrzymuje ciśnienie :?:
W moich analizach koncentruje się głównie na sterowaniu bo po pierwsze tak radzicie. a po drugie problemem są ruchy siłowników sterowanych hydraulicznie z joystików. hydromotory napędu jak i siłownik lemiesza działają gładko bez szarpania.
powiedzcie co jeszcze w układzie sterowania mogę sprawdzić, zmierzyć i ewentualnie jak to pomierzyć?

-- 15 Paź 2017 18:54 --

Pomocy panowie, bo nic do przodu nie idzie. Zaprosiłem w końcu specjalistę, który pomierzył ciśnienia, wymienił jeden oring uszczelniający na zaworze MRV - ustawienie ciśnienia sterowania, o którym pisałem wcześniej skasował niemałą kasę i pojechał. Gość skupił się głownie na zanikającej funkcji zamykania łyżki a jego diagnoza to "trzeba wymienić zawór serva ale nie daję głowy". Tak to sam mogę robić wymieniając po kolei podzespoły aż w końcu trafię na wadliwy.
Kombinuję dalej sam. Według mnie występują u mnie dwa niezależne zjawiska.
Pierwsze to zanikające funkcje dla pasywnych ruchów siłowników: zamykanie łyżki, opuszczanie boom'u, opuszczanie/przyciąganie dipper'a. Tu na 99% problem tkwi w zaworze servo ale zajmę się tym w okresie zimowym, ponieważ to akurat tak bardzo nie przeszkadza.
Dożo gorzej jest z ruchem w górę ramienia BOOM, boję się, że w końcu coś lub kogoś uszkodzę, tak szarpie.
Ten konkretny ruch siłownika jest zasilany z dwóch sekcji rozdzielacza. Ciśnienie mierzone w pkt PT na zaworze servo przy max wysuwie tego siłownika daje 185 bar podręcznikowo.
Sprawdziłem obie sekcje. Sprężyny są całe, suwaki pracują lekko w obu kierunkach, nie widać rys czy odbarwień na ich powierzchni.
Zauważyłem jeszcze, że ruch bomu w górę jest dużo szybszy niż dipper'a w górę/od siebie i otwierania łyżki.
Czy tak powinno być?

-- 17 Paź 2017 18:37 --

Na wyjściu sekcji wspomagającej boom'u (ramie w górę), jest zawór zwrotny, po mim trójnik łączący obie sekcje i wyjście na siłownik. Czy ten zawór to zwykły prosty zawór zwrotny czy może ma ustawione jakieś konkretne ciśnienie przy którym otwiera przepływ w określonym kierunku?
Oznaczenia z zaworu: JCB 25 / 964000 VUH

-- 22 Paź 2017 11:42 --

kontynuuję swój monotog.
Zastanawia mnie kwestia związaną z ciśnieniem sterowania, które w mojej maszynie wynosi 25 bar.
Mianowicie jaka jest zasada budowania tego ciśnienia?
Do zaworu SERVO dochodzą trzy sygnały z każdej sekcji pompy zębatej, które prze zaworki priorytetowe już jako jeden sygnał podawane jest na regulowany ręcznie zawór, który redukuje ciśnienie do 25 bar.
Teraz mój dylemat. Ciśnienie w układzie hydraulicznym przy krótkim bezruchu maszyny spada u mnie do około 10 bar. takie taż ciśnienie jest w tym czasie na wejściu zaworu SERVO i logicznie na wyjściu z tego zaworu czyli podawane dalej na dżoje. Skąd teraz mam mieć 25 bar na wyjściu jeżeli wejście ma tylko 10 bar.
Ciśnienie w układzie głównym zaczyna wzrastać przy odchylaniu dżoja prawego w prawo i do tyłu. Wtedy ciśnienie na wyjściu zaworu SERVO rośnie szybko do 25 bar. Ruch tego samego dżoja w lewo i w przód nie powoduje żadnej reakcji. Ciśnienie w ukłądzie głównym stoi na poziomie 10 bar i na wyjściu SERVO też jest 10 bar.
Czy w głównym układzie hydrauliki nie powinienem mieć stale ciśnienia większego lub przynajmniej równego ciśnieniu, ustawianemu na zaworze SERVO?
Dlaczego ruchy dżoja w jednym kierunku wzbudzają układ a w drugim nie? (zamieniałem węże sterujące z prawego dżoja, łyżka zamieniona z BOOM'em i teraz reakcja na ruch jest odwrotna czyli dżoj - OK).

-- 22 Paź 2017 14:56 --

Kolejne wnioski po kolejnych próbach na maszynie.
Drogą obejściową zwiększyłem ciśnienie na wejściu zaworu SERVA do 28 bar, co spowodowało, że na wyjściu ma stale 25 bar.
Czyli teraz dżoje mają stale 25 bar.
Ten zabieg spowodował, że zanikające ruchy zamykania łyżki i BOOM'u w dół działają teraz bez wspomagania innymi funkcjami.
Nie wpłynęło to niestety na mocne szarpnięcia BOOM'u w górę :wall: Szarpie jak wcześniej.
Jestem coraz bliżej wyjęcia rozdzielacza głównego.

Grzenusia
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 16 Wrz 2017 21:01

Maszyna: JCB 803 plus 1998r

Firma: Grześ


wolne/agresywne ruchy silowników

Postprzez mechanior » 23 Paź 2017 22:12

Odetnij jeden suwak od podnoszenia, być może jest tak że drugi ma się dołączać tylko pod obciążeniem, ergo musi istnieć system który nad tym czuwa, jeśli jest uszkodzony i obydwie szpule ruszają na raz zamiast po kolei ruch jest zbyt szybki bo zasilają go obydwie pompy na raz...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20865
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


wolne/agresywne ruchy silowników

Postprzez Grzenusia » 04 Lis 2017 18:57

Nie ma tu jakiegoś sterowania logicznego tych dwóch sekcji.
JCB rozwiązało to ztosując przesunięcie "rowków" na suwakach, które otwierają/zamykają przepływ oleju.
Podając ciśnienie na obie sekcje najpierw otwiera się jedna potem przy wyższym ciśnieniu sterowania otwiera się druga sekcja.
Zaślepiałem już sekcję wspomagającą ale to spowodowało tylko osłabienie ruchu. szarpnięcia nadal występowały.
Zacząłem wczoraj analizować pomiary ciśnienia sterowania. i tu małe zdziwienie.
Na wejściach każdej funkcji ciśnienie sterowania przy neutralnym ustawieniu dżoi ma około 10 bar. a przy wychyleniu dżoja w kierunku poszczególnych funkcji wzrasta do max 16 bar, gdzie na wejściu na dzoje trzyma 25 bar. skąd takie różnice?
Wydawało mi się że ciśnienie 25 bar, które podaje zawór SERVO na dzoje jest w takiej samej wartości przekazywane na wybraną funkcje i wysterowuje odpowiednią sekcje rozdzielacza. Ze schematu instalacji hydraulicznej nie wynikają takie spadki.
Skąd 10 bar na wejścia sekcji i dlaczego tylko 16 bar przy max wysterowaniu?
Jest jeszcze jedno. Dość szybko spada ciśnienie z akumulatora ciśnienia, po wyłączeniu silnika, włączam zapłon, opuszczony lewy dzoj wystarczy 6 sek by z 25-ciu bar spadciśnienie spadło do zera, nie dotykając dżoi. To oznacza, że gdzieś na instalacji niskiego ciśnienia ma przeciek.
Zacząłem po kolei eliminować potencjalne miejsca nieszczelności.
Zaślepiłem wyjście z SERVA na dzoje - ciśnienie 25 bar, wyłączam silnik zostawiam tylko na zapłonie przy opuszczonym lewym dżoju ciśnienie się utrzymuje. (spadło 1 bar w czasie 15 min.) Wniosek - kostka SERVO - szczelna .
Zaślepione wejście tylko na lewy dzoj i ta sama procedura - ciśnienie spada od 25 do zera. potem zaślepione wejście na prawy dżoj i też spada.

-- 01 Lis 2017 12:35 --

Czy ktoś mierzył kiedyś, lub ma widzę jakie ciśnienie sterowania powinno być za dżojami na wejściach na poszczególne sekcje rozdzielacza?
U mnie jest tak:
- ciśnienie sterowania podawane na dżoje - 25 bar
- ciśnienia sterowania na wejściach na wszystkie, sterowane hydraulicznie sekcje, jest 10 bar - dżoje w pozycji neutralnej
- przy wychyleniu dżója w kierunku, którejkolwiek funkcji ciśnienie na wejściu sekcji po jednej stronie wzrasta do max 16 bar a po drugiej stronie sekcji spada prawie do zera.

Chciałem sprawdzić, który element dzieli mi tak ciśnienie sterowania i:
- zaślepiłem/odciąłem sterowanie prawego dżoja (dla uproszczenia analizy)
- zaślepiłem wszystkie cztery wyjścia z dżoja lewego, by wyeliminować rozdzielacz
- wpinałem manometr po kolei do każdego z czterech wyjść i wszystkie zachowywały się identycznie jak opisałem wyżej czyli 10 bar
w spoczynku i 16 bar przy max wysterowaniu.
Wnioskuję z tego, że to dżoje.
Tylko czy tak ma być, czy to anomalia?

-- 04 Lis 2017 17:57 --

:banan: :banan: :banan: :banan: :banan:

Grzenusia
Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 16 Wrz 2017 21:01

Maszyna: JCB 803 plus 1998r

Firma: Grześ


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej