ketral
wibako
BSL TURBO
klinikamaszyn



Jak rozebrać zwolnicę KUBOTA U25

Forum minikoparek wszystkich producentów

Moderator: mechanior

Jak rozebrać zwolnicę KUBOTA U25

Postprzez rousbat » 25 Lis 2017 17:30

Panowie może podpowiecie jak wyciągnąć zewnętrzny dekiel w zwolnicy?
Najprawdopodobniej, jak w większości mini wytarł się wałek napędzający układ planetarny po stronie hydromotoru. Czekam na oferty nowej zwolnicy bo jeszcze nie wiem czy próbować to reanimować czy kupić kompletną nową. Dodam, że przeczytałem wszystkie posty na temat zwolnic i zdania są podzielone.
Na początku chciałbym to rozebrać lecz nie mogę wyciągnąć tego przedniego dekla. Są w nim trzy otwory na klucz imbusowy do wlewu i spustu oleju, po ich wykręceniu nie wydaje się aby którykolwiek z nich trzymał ten dekielek, znalazłem też jedną śrubkę od boku na mały imbus ale wykręcenie jej również nic nie dało. W innych modelach ten dekiel jest zabezpieczany poprzez pierścień rozprężny, a tu nic takiego nie ma. Nadmienię, że próbowałem wkręcić dwie śruby w miejsce korków i pociągnąć łomem ale dekiel siedzi jak zamurowany.
Drugie pytanie czy wałek napędzający wyjdzie przez zwolnicę bez demontażu hydromotoru?
Poniżej zdjęcie mojej zwolnicy:
Zwolnica.jpg

rousbat
Fizol


Reklama

Jak rozebrać zwolnicę KUBOTA U25

Postprzez Brandix » 25 Lis 2017 17:46

Jak wkręciłeś te śruby - przełożyłeś łom i ciągnąłeś do siebie? Czy tak jakby w kierunku odkręcania?
"Jeżeli coś może się popsuć w wielu miejscach, to uszkodzenie wystąpi tam, gdzie wyrządzi największe szkody."

Brandix
Fachoperator

  • Posty: 1152
  • Rejestracja: 20 Maj 2015 19:37
  • Miejscowość: Czyżowice
  • Pochwały: 136

Maszyna: 428C, 301.8C

Firma: Roboty ziemne


Re: Jak rozebrać zwolnicę KUBOTA U25

Postprzez Jamar » 25 Lis 2017 19:03

Dekiel powinien być zabity z boku czterema kołkami rozporowymi. Ewentualnie pełne dane maszyny.
Serwis Maszyn Budowlanych
tel. 788 685 633

Jamar
Operator

  • Posty: 466
  • Rejestracja: 01 Mar 2013 18:00
  • Miejscowość: Skarżysko Kamienna
  • Pochwały: 47

Jak rozebrać zwolnicę KUBOTA U25

Postprzez Arcio » 25 Lis 2017 22:50

rousbat napisał(a):znalazłem też jedną śrubkę od boku na mały imbus ale wykręcenie jej również nic nie dało

https://www.youtube.com/watch?v=bRIWzFKplh0

Autor postu otrzymał pochwałę

Awatar użytkownika
Arcio
Fachoperator

  • Posty: 948
  • Rejestracja: 10 Gru 2010 14:05
  • Miejscowość: Rybnik
  • Pochwały: 60

Maszyna: gąsienicowa, japońska :)

Firma: Kant i bubel.


Re: Jak rozebrać zwolnicę KUBOTA U25

Postprzez rousbat » 26 Lis 2017 19:47

Arcio napisał(a):
rousbat napisał(a):znalazłem też jedną śrubkę od boku na mały imbus ale wykręcenie jej również nic nie dało

https://www.youtube.com/watch?v=bRIWzFKplh0


Pochwała dla kolegi Arcio za błyskawiczną podpowiedź, filmik dotyczy dokładnie takiej samem zwolnicy i wyczerpuje temat jak ją rozebrać. Przyznam, że szukałem na Youtube ale po polsku bo nie wiedziałem jak jest zwolnica w j. angielskim.
A czy przy montażu ten drut trzeba w jakiś specjalny sposób wepchnąć z powrotem?

rousbat
Fizol


Jak rozebrać zwolnicę KUBOTA U25

Postprzez Arcio » 26 Lis 2017 21:08

rousbat napisał(a):Pochwała dla kolegi Arcio za błyskawiczną podpowiedź

Tak w sumie nieśmiało Ci podpowiedziałem bo za kilka dni powstałoby 7 stron podpowiedzi z łomami, palnikami i innymi wynalazkami.
rousbat napisał(a):szukałem na Youtube ale po polsku bo nie wiedziałem jak jest zwolnica w j. angielskim.

https://translate.google.pl/?hl=pl
rousbat napisał(a):czy przy montażu ten drut trzeba w jakiś specjalny sposób wepchnąć z powrotem?

musi tam wrócić metodą odwrotną do wyjmowania :mrgreen:

Awatar użytkownika
Arcio
Fachoperator

  • Posty: 948
  • Rejestracja: 10 Gru 2010 14:05
  • Miejscowość: Rybnik
  • Pochwały: 60

Maszyna: gąsienicowa, japońska :)

Firma: Kant i bubel.


Jak rozebrać zwolnicę KUBOTA U25

Postprzez zeppelin zm 15 » 26 Lis 2017 22:05

Tylko że to wkładanie podejrzewam że nie będzie takie przyjemne :mrgreen:

zeppelin zm 15
Fachoperator

Maszyna: Zeppelin Zm 15, Hanomag 44 C Hanomag 50 E Hanomag 66 D

Firma: Wspaniała


Jak rozebrać zwolnicę KUBOTA U25

Postprzez Arcio » 27 Lis 2017 07:36

zeppelin zm 15 napisał(a):wkładanie podejrzewam że nie będzie takie przyjemne

Jakoś nie widzę problemu ze wsunięciem tego drutu, pomyśl co się stanie jak przy wyciąganiu zerwie się ten drut i część pozostanie w środku w rowku .... :mrgreen:

Awatar użytkownika
Arcio
Fachoperator

  • Posty: 948
  • Rejestracja: 10 Gru 2010 14:05
  • Miejscowość: Rybnik
  • Pochwały: 60

Maszyna: gąsienicowa, japońska :)

Firma: Kant i bubel.


Re: Jak rozebrać zwolnicę KUBOTA U25

Postprzez rousbat » 11 Gru 2017 21:07

Tak dla potomnych opisuję jak przeszedłem naprawę zwolnicy w mojej Kubocie, co się w niej popsuło i ile mnie to kosztowało.
Rozebranie zwolnicy zajęło mi ponad dwa dni a złożenie jej z powrotem 2 godziny. Demontaż potrwał tyle z uwagi na, to że robiłem to pierwszy raz i jak utknąłem to musiałem szukać pomocy u szanownych kolegów.
Raz jeszcze dzięki za filmik, który pomógł mi się do niej dobrać bo inaczej nic bym nie zrobił. Powiem szczerze, że obrócenie pokrywy tak aby wywinąć drut ze środka wcale nie było takie łatwe, dopiero po wielu próbach - przód - tył coraz to łatwiej można było ją obracać. Przedtem musiałem dorobić dwie śruby z drobnym gwintem, które należy wkręcić w miejsca korków aby móc obrócić pokrywę.
Po zdemontowaniu zewnętrznej pokrywy zwolnicy wyjąłem trzy satelity i pod nimi ukazał się mały wałek zębaty, na którym od strony silnika hydraulicznego wytarły się zęby (po przestudiowaniu forum to najczęściej wymieniana usterka w zwolnicach od miniówek). Sęk w tym, że ten wałek współpracuje z czymś co jest po drugiej stronie zwolnicy (w hydrmotorze), idąc za głosem MECHANIORA - zawsze wymieniamy dwa elementy współpracujące ze sobą, nie obyło się bez wyjęcia całej zwolnicy z podwozia.
Po odkręceniu czterech węży i kilkunastu śrub całą zwolnicę na stół, następnie 6 śrub imbusowych i hydromotor otwarty. Demontaż całego silnika z tłoczkami i talerzami (uwaga na małe elementy, które mogą się rozsypać i pogubić) i jest druga część - wałek zębaty osadzony na łożysku, który wybijamy od strony satelit w stronę hydrmotoru - w nim też powycierały się zęby więc do wymiany.
Koszty, za nim otworzyłem zwolnicę zacząłem pytać po firmach o koszty
- cała kompletna zwolnica z hydrmotorem to ok 5600zł netto
- wałek z przekładni to 990zł netto
- wałek z silnika 900zł netto
Stanęło na tym, że jak rozbiorę całą zwolnicę i ocenię stan pozostałych kół zębatych to podejmę decyzję, czy wymieniać całość czy tylko wałki zębate. Okazało się, że cała zwolnica ma się całkiem nieźle bez większych oznak zużycia poza tymi dwoma wałkami, więc zacząłem szukać części i znalazłem firmę koło Wielunia, która dorabia wszelkiego typu koła zębate, tryby a do tego specjalizują się w dorabianiu części do zwolnic. Z racji tego, że mam do nich ok 50 km to pojechałem i gość miał te dwie części na półce:
- koszt za dwa wałki 950zł netto
Po powrocie okazało się że pasują idealnie - szybka akcja i składanie zwolnicy w kolejności odwrotnej do rozbierania, po dwóch godzinach zwolnica siedziała na miejscu, przy okazji wymieniłem przewód hydrauliczny od zmiany prędkości bo był już bardzo skorodowany przy nakrętce, nowy olej i wszystko śmiga bez zarzutu.
Ciekawe na jak długo wystarczy ta naprawa gdyż przeglądając forum jest wiele sprzecznych informacji, u jednych działa kilka lat a inni i tak kończyli na wymianie całej zwolnicy. Spasowanie nowych wałków było jak fabryczne, wytrzymałość zdaniem sprzedawcy nie odbiega od oryginału gdyż przechodziły wszystkie procesy utwardzania (nie znam się więc nie będę pisał o jakie chodzi) itp. Czas pokaże. Kazałem dorobić jeszcze jeden komplet bo sądzę, że jak poszła prawa to niedługo rozsypie się i lewa zwolnica, a ściągnąć z budowy koparkę o jednym napędzie nie jest takie proste.
Poniżej zdjęcie zużytych wałków:
Wałki ze zwolnicy.jpg

rousbat
Fizol


Jak rozebrać zwolnicę KUBOTA U25

Postprzez Arcio » 11 Gru 2017 21:23

rousbat napisał(a):Ciekawe na jak długo wystarczy ta naprawa gdyż przeglądając forum jest wiele sprzecznych informacji

Czy będzie to chodziło długo czy krótko zależy od kilku czynników:
-materiał na dorabiany element to koniecznie stal 40H lub 40HM
-hartowanie indukcyjne (powierzchniowe)
-wymiana dwóch współpracujących ze sobą elementów nawet jeżeli ten drugi wygląda na nienaruszony
dodatkowo frezer wykonujący ten wielowypust nie może go wykonać jako zbyt luźnego, ma być suwliwie, ale bez luzów promieniowych
Podsumowując to i tak bezboleśnie Ci poszło z tą naprawą, jakbyś trafił na zwolnicę z reduktorem cykloidalnym (starsze Komatsu) to już nie byłoby tak łatwo.

Awatar użytkownika
Arcio
Fachoperator

  • Posty: 948
  • Rejestracja: 10 Gru 2010 14:05
  • Miejscowość: Rybnik
  • Pochwały: 60

Maszyna: gąsienicowa, japońska :)

Firma: Kant i bubel.


Jak rozebrać zwolnicę KUBOTA U25

Postprzez rousbat » 11 Gru 2017 21:40

Tak jak wspomniałem spasowanie elementów niemal idealne, jeden wałek w drugi wchodził ciężko lecz można było to zrobić ręcznie z dużym oporem - o jakichkolwiek luzach nie było mowy. Wpasowanie wałka w łożysko też idealne. Mam nadzieję, że sprzedawca zna się na robocie bo jak wyżej wspomniałem robi wszelkiego typu koła zębate do wielu maszyn i zamówień mu nie brakuje.
Też się cieszę, że przywróciłem mobilność kopaczce w takich pieniądzach bo wisiała wizja niemal 7 tys mniej w portfelu.

rousbat
Fizol


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości

eRobocze

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej