wibako

Smarowanie uzębienia koła pierścienia obrotnicy

Forum minikoparek wszystkich producentów

Moderator: mechanior

Smarowanie uzębienia koła pierścienia obrotnicy

Postprzez konrad2512 » 16 Gru 2018 22:58

Witam, pozwolę sobie założyć ten temat. Dla dużej liczby osób pewnie banalny...
Niedawno nabyłem jcb8018 cts z przebiegiem 600 godzin. W instukcji jest wyraźnie napisane iż należy co 1000 mth smarować „ mniejsze koło przekładni zębatej i uzębienie koła pierścienia obrotnicy”. Że łożysko obrotu smarujemy to oczywiście wiem i sumiennie smaruje ale uzębienia koła pierścienia obrotnicy jak dotąd nie słyszałem. W jaki sposób takie smarowanie przeprowadzić?

konrad2512
Fizol

Maszyna: jcb

Firma: prywatna


Reklama

simmet

Re: Smarowanie uzębienia koła pierścienia obrotnicy

Postprzez Pavlo1 » 16 Gru 2018 23:29

SMarujesz łożysko obrotu, a łożysko (wieniec obrotu) w środku ma uzębienie, które współpracuje z wałkiem silnika(reduktora) obrotu. Gdzie pracują dwa metale tam jest tarcie w związku z czym trzeba zdjąć pokrywę od dołu koparki i nałożyć smar na zęby wieńca. Ja smaruję to częściej bo to droga rzecz w naprawie a pracuje w ciężkich warunkach.

Autor postu otrzymał pochwałę

Pavlo1
Operator

Maszyna: jcb 803, 3cx

Firma: fhu izd


Re: Smarowanie uzębienia koła pierścienia obrotnicy

Postprzez konrad2512 » 16 Gru 2018 23:33

Co ile to smarować? Normalna praca kopanie

konrad2512
Fizol

Maszyna: jcb

Firma: prywatna


Re: Smarowanie uzębienia koła pierścienia obrotnicy

Postprzez Pavlo1 » 16 Gru 2018 23:42

Masz co 1000 a ja przy każdym zaglądaniu od dołu to robię, raz wyjdzie 300, raz 700. Na jednej robocie będziesz kopał pod kabel i potem jechał z boku zagarniał do siebie i obrót nie pracuje, na innych będziesz się krecił dookoła bez liku i obrót zrobi więcej cykli. Tu decyduje wolny czas i wyczucie kiedy maszyna dostaje więcej takie czy takiej pracy. WIęcej jeździsz częściej zmieniasz olej w zwolnicach, pracujesz w pyle częściej zmieniasz filtr powietrza... Z tym jest tak samo

Pavlo1
Operator

Maszyna: jcb 803, 3cx

Firma: fhu izd


Smarowanie uzębienia koła pierścienia obrotnicy

Postprzez mechanior » 17 Gru 2018 00:56

Każda normalna minikoparka ma DWA punkty od wieńca, jeden smaruje łożysko drugi przekładnię. Nie spotkałem maszyny która wymagała by otwarcia od spodu w celu nasmarowania. Radziłbym zaopatrzyć się w DTR...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Smarowanie uzębienia koła pierścienia obrotnicy

Postprzez konrad2512 » 17 Gru 2018 09:12

Posiadam dtr. Jest tylko opisany sposób smarowania łożyska obrotu ( 4 naciśnięcia tawotnicy, obrót 180 stopni i znowu 4 naciśnięcia ) nic o wieńcu nie ma opisanego

konrad2512
Fizol

Maszyna: jcb

Firma: prywatna


Smarowanie uzębienia koła pierścienia obrotnicy

Postprzez mechanior » 17 Gru 2018 12:02

Jeśli nie ma dodatkowego przewodu to przekładnia może być smarowana tym co przeciskasz przez łożysko bo smar raczej nie wychodzi na zewnątrz wieńca o ile uszczelka łożyska jest cała, widzisz żeby go gdzieś wyciskało między podwoziem a kabiną?
Oczywiście nie zaszkodzi zajrzeć od spodu i przekonać się że wszystko jest OK...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20878
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Smarowanie uzębienia koła pierścienia obrotnicy

Postprzez Arcio » 17 Gru 2018 13:36

mechanior napisał(a):Każda normalna minikoparka ma DWA punkty od wieńca, jeden smaruje łożysko drugi przekładnię.

Dobrze to nazwałeś, bo każda normalna koparka ma 2 kalamitki, ale są też nienormalne koparki np małe JCB, nie dość, że nie ma kalamitki do smarowania części zębatej wieńca to jeszcze kalamitka do smarowania części łożyskowej jest w zewnętrznej szalce łożyska i aby przesmarować trzeba kuknąć pod maszynę i ją odszukać w całym tym syfie, który tam się znajduje.
Każda maszyna ma wyprowadzone 2 punkty do smarowania łożyska od frontu w rejonie konika, a te mądrzejsze mają nawet 3 kalamitki, ta trzecia jest do smarowania dupki siłownika BS-u np Takeuchi, Kobelco.

Awatar użytkownika
Arcio
Fachoperator

  • Posty: 1065
  • Rejestracja: 10 Gru 2010 15:05
  • Miejscowość: Rybnik
  • Pochwały: 71

Maszyna: gąsienicowa, japońska :)

Firma: Kant i bubel.


Re: Smarowanie uzębienia koła pierścienia obrotnicy

Postprzez Pavlo1 » 18 Gru 2018 00:45

JCB 803 97r nie mam drugiego punktu. Ale jak zerknę od dołu to przynajmniej mam pewność że wszystko jest ok.
Spotkałem się kiedyś z opisem w dtrce do gąsienicowej około 24 tony że co tysiąc motogodzin na wieniec chyba kilogram smaru..
Z tego co kojarzę to gdzieś w temacie o wymianie wieńca chyba mechanior wspomniał żeby dać odrazu więcej smaru ręcznie na zębatkę.
Ze smarowaniem zębatki z zewnątrz nie miałem doczynienia więc nie wiem jak należałoby wtedy smarować co ćwiartkę obrotu czy rozprowadza na kilka miejsc jednocześnie? A szczególnie przy starych maszynach trzeba po zakupie sprawdzić czy smar trafia w odpowiednie miejsce.

Pavlo1
Operator

Maszyna: jcb 803, 3cx

Firma: fhu izd


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 5 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej