przez rousbat » 26 Maj 2019 09:49
Kolego gregorym1 skoro koparka obraca się dookoła to znaczy, że na pewno jest łożysko - to co widzisz pomiędzy podwoziem a kabiną od zewnątrz to jest właśnie łożysko, na którym koparka się obraca.
Kolumna obrotu to złącze hydrauliczne (jak mechanior napisał) zamontowane na samym środku obrotu aby olej mógł przepływać pomiędzy tym co stoi, a tym co się obraca bez ukręcenia węży.
Wracając do łożyska to w jego skład wchodzi jeszcze wieniec zębaty współpracujący z silnikiem obrotu. Jeśli otworzysz podłogę to skontrolujesz stan zębów na wieńcu i zębatce napędzającej (jeśli są wytarte, wykruszone to one mogą zgrzytać) i one powodują luz na obrocie prawo/lewo jak wyciągniesz ramie na max nad ziemią.
Łożysko jak ma dość to pojawiają się luzy góra/dół na wyciągniętym ramieniu nad ziemią, do tego dochodzą trzaski i zgrzyty przy obrocie z urobkiem w łyżce (w gorszych stanach na pusto) ale może też być efekt, że operator zapomniał o smarowaniu tej części.
Można pokusić się o wykręcenie silnika obrotu i sprawdzeniu czy nadwozie obraca się ręcznie bez problemu.
rousbat
Pomocnik operatora