Strona 1 z 18

Pytania na egzaminie.

PostWysłany: 24 Wrz 2007 21:56
przez goral
W związku z tym że zbliża się u mnie egzamin na op. koparko-ładowarki, chciałbym zapytać jak on wyglądał u Was. Jakbyście mogli chociaż przykładowe pytania podać, będę bardzo wdzięczny.
Co w przypadku jeśli ktoś nie zda? Będę musiał ponownie uczęszczać na kurs i za niego płacic?

PostWysłany: 28 Wrz 2007 19:12
przez jacol-j6
Właśnie jestem dzień po egzaminie na koparkoładowarki.Zaliczyłem lecz nie było lekko.Kurs robiłem w Poznaniu,dużo pytań padało z działu hydrauliki,elektro-techniki oraz obsługi technicznej maszyny.Oczkiem w głowie egzaminatorów był zmiennik momentu.W naszym ośrodku szkoleniowym jest możliwość poprawki 200 zł egzamin po miesiącu z kolejną grupą.

PostWysłany: 28 Wrz 2007 19:54
przez umberto
Ja właśnie robię kurs,gdzieś pod wawą,sam dokładnie nie wiem gdzie :D Mam ponoć tylko swoją mordę pokazać przed egzaminem i osprzętem pomachać.Chory kraj,czemu nie mozna jako ekster?Bo raczej wątpię abym z tego kursu wyniósł cos wartosciowego.

PostWysłany: 28 Wrz 2007 21:28
przez inkoguto1977
umberto napisał(a):Mam ponoć tylko swoją mordę pokazać przed egzaminem


To nie zapomnij wpasc do fryzjera i kosmetyczki.

umberto napisał(a):wątpię abym z tego kursu wyniósł cos wartosciowego.


Rozejrzyj sie chlopaku to moze wpadnie Ci cos w reke, przeciez w koncu jestes Polakiem. A po prawdzie, to czasami warto posluchac madrzejszych.

dobra rada!

PostWysłany: 29 Wrz 2007 18:25
przez umberto
inkoguto1977, tak w sumie to mało kapuję co chcesz przez to powiedzieć.Może przedstawię swoją pozycję co by bardziej rozjaśnić.
Otóż mam jak widać 34 lata,ze sprzętem budowlanym zetknąłem się tuż po ukończeniu szkoły zawodowej,był to na start ostrówek zakupiony przez ojca na zasadzie masz i sie z tym ogarnij,jak i zresztą dalsze maszyny.Następnie wraz z rozwojem firmy miałem okazję walczyć na "kaczce",ł34,dt75,stalińcu,forshicie czy jak tam sie pisze,ładowarce volvo czort wie co to za typ,mf 50hx jak i klasyczna linówka na żwirowni.Nie wspomnę o różnych specjalistycznych zabudowach na podwoziach ciężarówek od hds-ów po betonomieszarki czy windy.Pominę obcowanie z wózkami widłowymi wysokiego składowania(do 14m w górę),przesiewacz do kruszyw rodem z Łęczycy znam na pamięć bom sam po niego jeździł i go uruchamiał.Podciągarka na węźle betoniarskim to też dla mnie nie problem.
I co?Dziwisz się że tak podchodzę do sprawy?Po prostu szkoda mi cennego czasu a te wszystkie kursy,dobre ale dla laików.Nie to bym się unosił,akurat w temacie kop/ład ci super wykładowcy nie mają nic ciekawego do powiedzenia.Wiem bo pewnego czasu troszkę na owy kurs jeździłem i im troszkę krwi napsułem.Szkoda że sytuacja rodzinna nie pozwoliła skończyć.Ale satysfakcja jest,na poligonie wyorałem konkret doła budząc strach "wodza" z haslem "weź to człowieku zasyp bo sie kto wpier...
Cały kurs,zasady,nauka.O kant dupy potłóc.

PostWysłany: 29 Wrz 2007 21:36
przez inkoguto1977
Nie czuj sie urazony moim postem,to byl tylko zart. Zwracam honor. Chlopaki pytaja co i jak na egzaminie a w poprzedniej wypowiedzi wyskoczyles troszke jak jakis FigoFago,bez urazy. jacol-j6 moim skromnym zdaniem byl bardziej pomocny.
Ja kurs konczylem ok 10 lat temu i nie bardzo sie orietuje jak to teraz wyglada.

Pozdrowienia dla calego forum.

PostWysłany: 29 Wrz 2007 21:46
przez goral
jacol-j6 napisał(a):Właśnie jestem dzień po egzaminie na koparkoładowarki.Zaliczyłem lecz nie było lekko.Kurs robiłem w Poznaniu,dużo pytań padało z działu hydrauliki,elektro-techniki oraz obsługi technicznej maszyny.Oczkiem w głowie egzaminatorów był zmiennik momentu.W naszym ośrodku szkoleniowym jest możliwość poprawki 200 zł egzamin po miesiącu z kolejną grupą.

Jeśli chodzi o zmiennik momentu, wystarczyło ogólnie powiedziec co to jest i wymienić zalety i wady? Czy szczegółowo się dopytywali o wszystko? Ilość materiału do nauczenia mnie przytłacza :cry: a egzamin mam za 2 tygodnie. Myśle żeby z każdego działu nauczyć się podstawowych rzeczy żeby wiedzieć chociaż o co mnie pytają :mrgreen:

[ Dodano: Nie Wrz 30, 2007 6:10 pm ]
Panowie, czy moglibyście podać jakieś przykładowe pytania z hydrauliki? Jest to z pewnością najtrudniejszy dział do ogarnięcia.

PostWysłany: 04 Lis 2007 21:19
przez slav83
dla tych którzy sa nadal przed egzaminem mam troche pytań jakie niby wystepuja na egzaminie teoretycznym.
Dla zainteresowanych:
43 przykładowe pytania
(Instrukcja pobierania: Na dole strony kliknij FREE , odczekujemy odpowiedni czas , przepisujemy pokazyny KOD z obrazka i klikamy download)
Dla majacych trudnosci z pobraniem wyslij maila pod slav83@wp.pl a pliczek odeśle ;-)

Re: Pytania na egzaminie.

PostWysłany: 05 Lis 2007 21:10
przez serwus
Witam!
Ja powiem tak egzamin to tylko wiele strachu.U nas w Łodzi nie zdaja tylko ci którzy naprawde się postaraja.Ostatnio jak robiłem kop.2 to gość nie zdał przez swojego szefuncia bo ten zadzwonił do radmia i zrobił im awanture że operator siedział na maszynie 15 minut i nic nie umienia robić.Facet miał przed egzaminem zagietą karteczke w ksiązeczce co oznaczało ze jest do uwalenia.Jeżeli ktos ma choć troche pojecia o maszynie to musi zdać. Majważniejsze to zeby coś mówić,ale związanego z tematem.NA koplad pytali o zmiennik momentu , obsługi,elektrotechnice chyba nic i napewno coś z hydrauliki.Powodzenia kopacze

PostWysłany: 18 Lis 2007 22:25
przez boniek
serwus :D robiles kurs na wereckiej ?

PostWysłany: 26 Lis 2007 06:47
przez marcin62
Własnie wczoraj zdawałem egzamin. Większych bufonów w życiu nie widziałem ,w dodatku złośliiwi jak diabli. Na egzaminie poległ co czwarty zdający ! Skończyły się czasy łatwego egzaminu . Wszystko byłoby do wytrzymania , gdyby niie głupie pytania egzaminatora i jego głupie miny w czasie odpowiedzi , każdego wyprowadziłyby one z równowagi. A miała być ponoć tylko luźna rozmowa , gadki - sratki.

[ Dodano: Pon Lis 26, 2007 6:32 am ]
Jeszcze kilka słów tytułem uzupełnienia. Do pana wypisujacego zaświadczenia - pana chamskie i głupie docinki były nie na miejscu . Musisz człowieku zrozummieć , że żyjesz na koszt tych ludzi którzy zdawali i ty jesteś dla nich a nie oni dla ciebie , komuna się skończyła , chyba że tego nie zauważyłeś . Zamiast uspokajać atmosferę w czasie egzaminu , ty ją jeszcze podgrzewałeś . Chciałem panu powiiedzieć kilka słów na do widzenia , ale żesz się pan za szybko zmył.
Wielkie wyrazy podziękowania dla wykładowców , szczególnie dla pana który był kiedyś nauczycielem w technikum samochodowy oraz dla p. emerytowanego pułkownika. Super ludzie , wielka wiedza , jednym słowem szacuneczek. Chciałbym kiedyś zdawać egzamiin u jednego z WAS , too byłaby pewno wielka przyjemność , w końcu jestescie ludzmi na poziomie .

PostWysłany: 26 Lis 2007 11:35
przez KRUSZYNA
kolego a możesz podać jakieś przykładowe pytania jakie padały u ciebie! bo mnie czeka egzamin wiec chce sie przygotować

PostWysłany: 26 Sty 2008 14:44
przez bundi
Właśnie wróciłem z egzaminu moje pytania: zmiennik momentu, DTR, OT,hydraulika, napięcie krokowe, odległości od lini energetycznych i przewodów w ziemi, transport maszyny i jazda po drodze publicznej. Pytania, które występowały jeszcze to wymienić rodzaje napędów, co to jest mechnizm różnicowy, rodzaje zaworów. Generalnie trzy osoby na 30 zdających uwalili ale oni nie chodzili na zajęcia i mieli znikome ilości wiedzy żeby nie powiedzieć, że nic nie wiedzieli.

PostWysłany: 26 Sty 2008 15:13
przez kraqers
bundi napisał(a):Właśnie wróciłem z egzaminu moje pytania: zmiennik momentu, DTR, OT,hydraulika, napięcie krokowe, odległości od lini energetycznych i przewodów w ziemi, transport maszyny i jazda po drodze publicznej. Pytania, które występowały jeszcze to wymienić rodzaje napędów, co to jest mechnizm różnicowy, rodzaje zaworów. Generalnie trzy osoby na 30 zdających uwalili ale oni nie chodzili na zajęcia i mieli znikome ilości wiedzy żeby nie powiedzieć, że nic nie wiedzieli.

Pytania które napisałeś to wszystkie jakie są na egzaminie czy tylko te najczęściej zadawane

PostWysłany: 26 Sty 2008 21:56
przez Darek1970
bundi napisał(a):Generalnie trzy osoby na 30 zdających uwalili


Tak naprawde uwalili 2 osoby na 55 zdających. :faja:
A na poprzednim egzaminie 10 osób na 100.

Pytania przy uprawnieniach na koparkę:
1. Co to jest koparka?
2. Jak naciągamy gąsienice?
3. Co to jest klin odłamu i kat naturalny stoku?
4. Jak wygląda mechanizm napędu koparki mechanicznej a jak hydraulicznej?
5. Rodzaje pomp wtryskowych?
6. Na czym polega idea silnika wysokoprężnego?

Generalnie rzecz biorąc - notatki z zajęc wystarczą, zeby zdać warto zajrzeć też do: M. Jodłowski - Operator maszyn do robót ziemnych.
Jak trafiasz na pytanie, na które nie wiesz jak odpowiedzieć to krążyć wokół tematu, ale jak nie jestes pewny to nie mów głupot bo Cie pogrążą.

Aha, wydaje mi się, że lepiej wejść na poczatku niz pod koniec.

Życze powodzenia przyszłym zdającym :D

No i najwazniejsze - egzamin zdajesz, żeby dostac papier - kopania musisz nauczyc sie sam.

PostWysłany: 28 Sty 2008 00:39
przez Tomek_
Ja zdawalem w łodzi a tam przyjezdza smietanka egzaminatorow i ich obchodza tylko konkrety owijanie wokol tematu odpada. w zeszłym roku na 80 zdajacych 30 odpada

PostWysłany: 12 Lut 2008 22:08
przez palladek
oslugi trzeba wykuc,akumulator,alternator,zmiennik,przegrzewanie silnika,pytaja o wszystko ,ale po lebkach

PostWysłany: 25 Lut 2008 21:07
przez cespenar
bundi napisał(a):Właśnie wróciłem z egzaminu moje pytania: zmiennik momentu, DTR, OT,hydraulika, napięcie krokowe,

Witam za tydzień mam egzamin i niestety nie bylem na wszystkich zajęciach w związku z czym mam pytanie czy ktos mógłby mi powiedziec co to jest to napięcie krokowe i OT? no i moze o zmienniku momentu ;p
Dzięki!

Witam za tydzień mam egzamin i niestety nie bylem na wszystk

PostWysłany: 27 Lut 2008 17:59
przez nitwin
Witam.
Mam tu przykładowe pytania które pojawiały się na egzaminie.. Mam nadzieję że komuś się przydadzą:)
POZDROWIONKA DLA WSZYSTKICH KOPACZY:):):):)
Bezpieczne odległości ustawienia maszyny od sieci energetycznej:
Napięcie znamionowe ślini (kV) Dopuszczalna odległość pozioma w metrach
Do 1KV 3
Od 1 do 15KV 5
Od15 do 30KV 10
Od 30 do110KV 15
Powyżej 110KV 30

Przygotowanie maszyny do wyjazdu na droge:
- sprawdzic hamulce, ukł. Kierowniczy,wycieki , światła, zabrudzenie pojazdu, hamulce łączymy, psi chód blokujemy

1. Ile mamy kategorii gruntów?
16
2. W jakich kategoriach może pracować koparko ładowarka?
Ładowarką częścią w klasie 1 , a koperkową w 4- a nawet 5 kategorii
3. Budowa akumulatora?
Obudowa tworzywa sztucznego, wypełniony wodnym roztworem kwasu siarkowego, ołowiane elektrony
4. W jaki sposób można łączyć akumulatory?
Szeregowo – dodaja się napiecia, równolegle – dodaje się pojemności
5. Z czego się składa układ smarowania silnika czterosuwowego?
Miska olejowa ,pompa zebata, chłodnica olejowa, filtr wstępnego oczyszczania, magistrala obrotowa ??filtr dokładnego oczyszczania
6. Odległość bezpieczna od wykopu?
Głębokość wykopu + (0,6 m -1,5 m)
Odległość obliczamy w krokach
7. Jakie są pompy hydrauliczne ?
o stałej wydajności , za pomocą kół zębatych – 250 atmosfer
o zmiennej wydajności , wielotłoczkowa osiowa , ok. 500 atmosfer
8. Czym mierzymy stopien naładowania akumulatora?
Aerometr ,
9. jaki ciezar właściwy elektrolitu
1,26- 1,28 , jeżeli jest mniejszy to należy naładować prostownikiem , max prąd ładowania 10% pojemność akumulatora
10. o ile % zwiększy się powierzchnia ziemi po wykopie ?
30%
11. elementy układu paliwowego w silniku?
Zbiornik paliwa, pompa paliwa ( daje od 1 do 3 atmosfer) ,filtr paliwa, pompa wtryskowa, wtryskiwacze
12. do czego służy zamek hydrauliczny?
W przypadku pęknięcia przewodu hydraulicznego zabezpiecza wypływ niekontrolowany oleju z siłownika – by siłownik nie opadł
13. do czego słuzy turbosprezarka?
Do zwiekszania mocy silników – w maszynach gdzie wielkość silnika nie może być wieksza
14. jakie oleje ma koparko ładowarka?
Olej silnikowy, hydrauliczny, przekładniowy
15. Jakie ciśnienia występują w kop- ład ?
olej silnikowy – do 6 atmosfer, hydrauliczny do 220atmosfer,zmiennik momentu 3-4 atmosfer, skrzynia biegów przełączna pod obciążeniem od 16- 18 atmosfer
16. w jaki sposób należy eksploatować turbosprężarkę by jej nie zatrzeć ?
nie zwiększać obrotów na wolnym silniku – ok. 3 minut, gdy bardzo długo stroi maszyna należy krecić rozrusznikiem – bez odpalania ( np. bez kompresji) , po intensywnej pracy schłodzić turbine – wolnymi obrotami
17. CO się składa na obsługe techniczna OT ?
obsługa techniczna codzienna -> oględziny zewnętrzne, ogumienie, zabezpieczenie zbiorników, stan płynów, raport pracy poprzednika, olej w silniku, olejw hydraulice, olej w skrzyni , ilość elektrolitu w AKUMULATORZE, jeżeli jest odstojnik – zobaczyc czy nie nazbierała się woda i inne zanieczyszczenia, smarowanie kalamidek zgodnie z instrukcja
obsługa techniczna okresowa -> tu sprawdzamy całe podzespoły, instalacje elektryczna, rozruchowa, paliwowa, stan przewodów hydraulicznych , stany oleju , wymiany oleju, sprawdzamy instalacje wydechowa , dokręcamy kluczami wszystkie elementy które mogły się odkręcić,
magazynowa – zabezpiecza się wszystkie elementy które mogą się zniszczyc podczas postoju , m.in. podnosimy na kołki nasza maszyne , pod rame podstawiamy podkłady kolejowe , by nie było styku opony z podłożem , odłaczamy akumulator i chowamy w ciepłym pomieszczeniu, zabepezpieczamy wszelkie styki i urządzenia elektryczne by nie zamokły, zabezpieczamy wszelkie otwory by nie dostała się woda- rura wydechowa, wlot do TURBO sprężarki,smarujemy tłoczyska,
transportowa – tak jak magazynowa + bardzo mocno zamocować do podłoża !!! 28minuta
18. Źródła prądu?
Akumulator- źródło prądu stałego, magazynuje energie elektryczna potrzebna m.in. do rozruchu urzadzenia
Alternator , pradnica pradu zmiennego , jest wyposażony układ prostownikowy który prad zmienny zamienia w prad stały, dzieki temu można ładować alternatorem akumulator .
19. Czym rózni się pradnica pradu stałego od zmiennego ?
w pradnicach pr. Stałego prad tworzy się w wirniku, wirującym miedzy elektromagnesami a w pradnicy pradu zmiennego elementem wirującym sa cefki a prad tworzy się w stojanie.
20. Przykład oleju występującego w koparko ładowarkach
olej silnikowy 15W40 – zimowy olej WINTER 15 W i 40 letni – połaczenie 2 olejów
21. jak rozróróznic akumulator 6V od 12 V ?
po ilości celach – korkach w obudowie
22. wszystkie elementy małego i dużego chłodzenia ?
Duze chłodzenie zawiera dodatkowo chłodnice wody .
Mały układ składa się z pompy wody, bloku silnika , termostatu który zamyka układ gdy woda jest zbyt zimna , i otwiera układ na chłodnice gdy płyn chłodniczy jest w odpowiedniej temperaturze.


23. jakie dokumenty można spotkać u operatora ?
Dokumentacja Techniczno ruchowa: DTR
- instrukcja obsługi
- instrukcja smarowania
- instrukcja wymiany oleju
- katalog czesci zamiennych
- inne dokumenty związane z eksploatacja
Ksiązka maszyny budowlanej : KMB
Zawiera Dane operatorów , dane techniczne , przeglądy remonty
Dzienny Raport pracy : dokument eksploatacyjny – zawiera:
Dane operatorów , dane maszyny , jaka prace wykonała, ile godzin pracy wykonałą, zuzycie paliwa
24. Jak podłączyć 2 akumulator do rozruchu :
+ do + , - do masy ! by nie było przeskoku iskry przy akumulatorze
25. Orbitrol ?
rozdzielacz występujący w układzie kierowniczym który precyzyjnie dozuje ilośc oleju do siłownika w układzie kierowniczym, przy dużym przekręceniu kierownicy duza dawka przy małym mała dawka.
26. Czy orbitrol działa gdy popsuje się silnik ?
działa ale trzeba mieć bardzo duzo siły by napędzić pompe zebata która pracuje z orbitrolem.
27. Układy napedu jazdy mechanicznego ?
silnik, sprzegło , skrzynia biegów , wałek napedowy, tylni most, zwojnice
28. Jaka jest bezpieczna odległośc przy pracach w ziemi ?
6 w jedną i 6 w druga strone <12m>
29. do czego służa akumulatory hydrauliczne ?
Magazynuje energie ciśnienia cieczy
30. Jakie znamy akumulatory hydrauliczne?
Ciężarkowy, sprężynowe , gazowe
31. Jak wyglada układ przekazywania napedu w układzie hydrostatycznym ?
silnik, pompa hydrauliczna,przewody wysokiego ciśnienia, rozdzielacz, silnik hydrauliczny

32. Do czego słuzy przekładnia hydrokinetyczna?
SŁuzy do zmiany obrotu wraz ze zmiana obciążenia zewnętrznego.Zmiennik momentu słuzy do zwiekszenia siły urządzenia maks. 3,5 raza
33. Budowa zmiennika momentu ?
Znajduje się zaraz za silnikiem. Składa się z 3 tarcz: pierwsza tarcza pompy , ostatnia tarcza turbiny, a w srodku kierownica , dookoła tarczy jest olej przekładniowy ( w 95%) panuje ok. 3 atmosfer .
34. układ roboczy składa się z 3 pomp hydraulicznych , jakie ?
- 1 pompa od strony silnika , najczęściej wielotłoczkowa o zmiennej wydajności , napedza układ roboczy pod ciśnieniem od 200 do 220 atmosfer.
- 2 pompa w szeregu- zazwyczaj pompa zebata wytwarza od 16 do 18 atmosfer napedza sprzegło , skrzynie biegów, przełaczania pod obciążeniem
- 3 pompa to – zebata do zmiennika momentu obrotowego, pobiera olej ze skrzyni biegów.


35. Co sprawdzamy gdy wyjezdzamy na droge?
Hamulece,łaczymy pedały hamulca, układ kierowniczy, swiatła ,zabrudzenie, psi hód blokujemy, wyłaczamy możliwość skretu tylnie osi., czy nie gubi oleju,

36. DO czego służy złacze obrotowe ?
Drzeki niej olej może przepływać z 1 czesci ruchomej do nieruchomej, napędzając np. maszyne, inaczej nazywamy kolumne obrotu, 10 % koparko ładowarek maja złacza obrotowe w czesci kopajacej.
37. wymień wszystkie elementy układu napedu jazdy hydrokinetycznego?
Silnik, zmiennik momentu , skrzynia biegów przełaczana pod obciążeniem , manulana
38. Do czego słuzy rozdzielacz?
Służy do rozdzielania ciśnienia oleju na poszczególne gałęzie układu hydraulicznego
39. Co to jest zerowanie układu hydraulicznego?
Obniżenie ciśnienia w układzie hydraulicznym do 0. np.ruszamy jakims siłownikiem podczas unieruchomionego silnika
40. Czy w układzie chłodzenia powietrzem SA termostaty ?
tak są  wentylatory
41. Do czego słuzy wezyk ( zyłka ) na wezach elektrycznych ?
By nie skręcać przewodów podczas instalacji
42. Z jakiego powodu silnik się może zapowietrzyć ?
gdy wymieniamy filtr, dostanie się bród, skonczy się paliwo, przewód się przerwie,
43. Jak odpowietrzyć pompe wtryskowa ?
Odkręcamy przewód wychodzący z pompki do filtra (przy filtrze) i pompujemy reczna pomką tak długo aż z przewodu będzie się wydostawac czysta ropa bez powietrza.dokrecamy śrubkę która odkręciliśmy.
44. jak naciągnąć gosiennice ?
koła napinające się popuszcza za pomoca siłownik hydrauliczny na smarownice reczna .

[ Dodano: Nie Mar 02, 2008 2:05 pm ]
Zobaczcie jak Było u mnie na egzaminie w krakowie:) gość nie nabrał pełej łyżki i egzminator kazał mu wachlować łopatą:):):):)
http://pl.youtube.com/watch?v=7MJLZ9HlKdo

Wspomnę jeszcze że nie było tak strasznie na egzaminie jak to wszędzie mówią.. na 50osób nie zdało tylko 7 i to z własnej głupoty bo np. jeden gość chciał sobie podjechać do przodu ale nie złożył tylnej łyżki :wall: lub drugi nie podniusł koparki na tylnych podporach :crazy: .wystarczyło tylko troszkę opanowania i nie było mowy o nie zdanym egzaminie :D

PostWysłany: 06 Kwi 2008 17:32
przez jarek1987
ja niedawno zadałem taki kurs. jak bedziesz chodził to na 100% zdasz. U mie w grupie jedna osoba nie zdała ale on był tylko z 7 razy przez całe 5 tygodni. poszedł na teorje i nie zdał ale nic nie wiedział. U mie jak nie wiedziałes tego klinu odłamu i w jakiej bezpicznej odległosci musi byc ustawiona maszyna od lini elektrycznych to ciezko by było. Strasza ze jest ciezko ale był lajcik :lol:. Jak robisz 2 lub 1 klase na koparki to trzeba juz miec troche wiedzy.