wibako

Budowa pojazdu gąsienicowego

O czym tylko chcecie :).

Moderatorzy: peckiel, Dj_Francuz

Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Sa2k » 04 Mar 2018 20:46

Dzięki za odpowiedź.

Też brałem pod uwagę rozruch, jednak nie mam żadnej krzywej rozruchu tych silników.
Zasadniczo potrzebuję wiedzieć jakich hydromotorów używałeś ?
SMS czy MS , lub jeszcze innych i o jakiej chłonności ?

W pierwszej fazie planuję zrobić agregat hydrauliczny.
Tu też pojawiły się pewne problemy.

Planuję użyć taniego silnika OHV 15KM
Taki silnik ma około 11KW mocy, jednak nie wiem jaka jest jego krzywa momentu obrotowego.
Postanowiłem zatem kupić do niego pompę o wydajności 25 lub 30 L/min (docelowo planuję pompę na dwie sekcje) i zhamować silnik.
Obrotomierz laserowy już zamówiony.

Zrobiłem już tabelkę dla silników elektrycznych i na jej podstawie planuję dobrać pompę:
tabela.GIF
tabela.GIF (4.77 KiB) Obejrzany 4137 razy


Można też posiłkować się tym kalkulatorem https://www.hk-hydraulik.com/pl/kalkulator-hydrauliczny
Ostatnio edytowany przez Sa2k, 06 Mar 2018 21:30, edytowano w sumie 1 raz

Sa2k
Pomocnik operatora

  • Posty: 92
  • Rejestracja: 19 Lis 2014 12:38

Maszyna: Atlas AM16 R

Firma: Prywatna


Reklama

simmet

Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Chuck_M » 04 Mar 2018 22:14

silnik spalinowy benzynowy 11kw nie da rady pompie 30 litrów też to przerabiałem ponieważ silnik ma za mały moment obrotowy aby uciagnąc taka pompę. Dasz pompę 30 litrów i ciśnienie jakies 200 bar to przy probie ruszenia do przodu zdusi ci silnik. Tabela dla silników elektrycznych nie jest adekwatna do doboru pompy dla silnika spalinowego gdyż róznią się momentem obrotowym. Ja dla silnika Yanmara 4 cylindry mogłem dać pompę max 16 litrów gdyż 25litrowa zębata dusila silnik już przy cisnieniu 160bar.

Awatar użytkownika
Chuck_M
Operator

Maszyna: JCB 3CX Super Sitemaster, Mecalac 714MW

Firma: M


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Sa2k » 06 Mar 2018 11:52

Ja planuję zrobić układ na 165 Bar.
Pompę na dwie sekcje planuję dać właśnie ze względu na duże zapotrzebowanie na moc.
Jedna sekcja będzie ustawiona na 70 Bar druga na 165 Bar
Dobrać trzeba tylko wydajność obu sekcji.

Napisz coś więcej jakie próby robiłeś ?
Jaki silnik spalinowy, jakie pompy i hydromotory ?

-- 04 Mar 2018 23:31 --

W doborze silnika spalinowego, podpieram się nieco agregatami hydraulicznymi z allegro.
Tam ładnie widać jaki mają zastosowany silnik.
Mimo tego z pompami jest problem, bo nie wiadomo przy jakich obrotach mają podany wydatek.

-- 06 Mar 2018 12:52 --

Popytałem na allegro różnych sprzedawców.

Wychodzi na to, że silnik Honda GX390 11,7KM agregatu hydraulicznego ciągnie spokojnie pompę o wydatku 10cm*/obr i wyciąga spokojnie 140Bar -150 Bar, ale trafiają się też większe wartości (chyba z sufitu).

Jeden z przykładów agregatu:

682551494314574.jpg


mini.JPG


Obliczeniowo wychodzi, że producent założył 100% sprawności pompy.
10cm*/Obr daje 30l przy 3000obr/min
10cm*/Obr daje 15l przy 1500obr/min

Producenci podają najczęściej przepływ dla 2000Obr/min, przy czym największy moment obrotowy tych silników jest najczęściej w okolicach 2600obr/min

W efekcie obliczając zapotrzebowanie na moc wychodzi:

10cm*/Obr 3000Obr/min (zakładam współczynnik sprawności 0,85) i 140Bar to daje 7KW mocy i 9,52KM

Wygląda na to, że się nawet zgadza.

Jakieś dodatkowe podpowiedzi ?

Sa2k
Pomocnik operatora

  • Posty: 92
  • Rejestracja: 19 Lis 2014 12:38

Maszyna: Atlas AM16 R

Firma: Prywatna


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Chuck_M » 07 Mar 2018 22:30

Jeśli dobrze pamiętam silnik hydrauliczny jaki zakładałem to sms 200, maszyna miała problem ruszyc z miejsca nie mówiąc o jakim kolwiek ładunku. Jeśli chodzi o pompy to miałem chyba ze 4, skończyło się na pompie o chłonności 11cm. Silnik na jakim się zatrzymałem to Yanmarowski silnik 3 cylindrowy 19konny diesel. Po tych całych problemach i zamontowaniu zwolnic na widłach dźwiga ok 2,5 tony plus waga maszyny ok 1800kg i zapierdziela do przodu aż miło. Dziś była testowana większość dnia gdzie spaliła moze z 4 litry. Największe obciązenie jest przy próbie zakręcania ponieważ gąsienica przy zakręcaniu daje dużą powierzchnię styku z podłożem, podsumowując w miejscu mogę kółka kręcić z ładunkiem

Awatar użytkownika
Chuck_M
Operator

Maszyna: JCB 3CX Super Sitemaster, Mecalac 714MW

Firma: M


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Sa2k » 08 Mar 2018 00:04

A możesz zamieścić więcej fotek swojej maszyny ?
Skąd pozyskałeś zwolnice ?

Sa2k
Pomocnik operatora

  • Posty: 92
  • Rejestracja: 19 Lis 2014 12:38

Maszyna: Atlas AM16 R

Firma: Prywatna


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Chuck_M » 08 Mar 2018 07:29

zwolnice kupiłem nowe, ponieważ kupno uzywanych czasami graniczy z cudem a koszt uzywanych był niewiele mniejszy niż nowych. Zdjęcia jakiego układu podrzucić Ci bliżej ? dodam za konstrukcja od 0 jest robiona przezemnie, nic nie jest wstawione gotowego. Ogólnie akurat mam rozebrany agregat hydrauliczny z JCB z silnikiem honda GX 240 jesli Cię cos interesuje to powiedz podam co i jak. Na Twoim miejscu nie upierał bym się na same hydromotory bo stracisz niepotrzebnie kase a samehydromotory bez przekładni nie dadzą Ci duzo siły.

Awatar użytkownika
Chuck_M
Operator

Maszyna: JCB 3CX Super Sitemaster, Mecalac 714MW

Firma: M


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Sa2k » 08 Mar 2018 22:42

Jak masz agregat JCB, to podał byś proszę dane lub parametry pompy.

Jak zrobiłeś układ napinania gąsienic w podwoziu ?
Ja planuję użyć siłownika hydraulicznego wypełnianego smarem.

Sa2k
Pomocnik operatora

  • Posty: 92
  • Rejestracja: 19 Lis 2014 12:38

Maszyna: Atlas AM16 R

Firma: Prywatna


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Chuck_M » 08 Mar 2018 23:10

ja zrobiłem to w ten sposób że sanki są amortyzowane mocna spreżyną a cały zestaw przesuwany jest za pomocną pręta gwintowanego. Sanki moga sobie spokojnie pracować ze względu na amortyzację spreżyny, cały zestwa wykonałem sam łącznie z mocowaniem koła zebatego. Jutro wyczytam co jest na pompie i dokładnie Ci podam.

Awatar użytkownika
Chuck_M
Operator

Maszyna: JCB 3CX Super Sitemaster, Mecalac 714MW

Firma: M


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Sa2k » 08 Mar 2018 23:15

wstaw fotki jak możesz.
Interesuje mnie to jak zrobiłeś prowadnice pod koło napinające.
Domyślam się, że rama zrobiona z profilu.

Sa2k
Pomocnik operatora

  • Posty: 92
  • Rejestracja: 19 Lis 2014 12:38

Maszyna: Atlas AM16 R

Firma: Prywatna


Re: Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Piotr mc 85 » 09 Mar 2018 14:04

Chuck_M napisał(a):ja zrobiłem to w ten sposób że sanki są amortyzowane mocna spreżyną a cały zestaw przesuwany jest za pomocną pręta gwintowanego.

To chyba musi mieć każde podwozie gąsienicowe. Bez sprężyny gąska chyba długo nie pożyje (mocno napięta na stałe).
Pozdrawiam Piotr

Piotr mc 85
Fachoperator

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 16 Cze 2008 22:26
  • Miejscowość: Jaźwina
  • Pochwały: 34

Maszyna: VOLVO L150E, XCMG ZL50GCE, Hanomag55D,W K611, CAT 301.5

Firma: Kopalnia


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Sa2k » 09 Mar 2018 23:42

Gąsienica to może i wytrzyma, ale zwolnica nie koniecznie.
Zawsze można napinać z lekkim luzem.
Oryginalne sprężyny też nazbyt wielkiego ruchu nie dają.
Trzeba napinać z głową a nie na siłę ile fabryka dała

-- 10 Mar 2018 00:36 --

Ja do napinania planuję użyć siłownika rozpieraka i sprężyny od pługa.

siłownik.jpg

Producent: GEKO
Siła nacisku: 10 T
Skok tłoka: 130 mm
Długość minimalna: 540 mm
Długość maksymalna: 670 mm
średnica zew rozpieraka: 55mm
średnica tłoka: 33mm
waga: 5 kg

spręzyna.jpg

Sprężyna naciskowa 14x47x175mm Lemken 3298409

Siłownik będę wypełniał smarem przez kalamitkę.

Sa2k
Pomocnik operatora

  • Posty: 92
  • Rejestracja: 19 Lis 2014 12:38

Maszyna: Atlas AM16 R

Firma: Prywatna


Re: Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Piotr mc 85 » 10 Mar 2018 10:43

Sa2k napisał(a):Gąsienica to może i wytrzyma, ale zwolnica nie koniecznie.

Na równym i twardym tak, ale jak koło napinające trafia na przeszkodę to zazwyczaj sporo się cofa przez co jego mocowanie mniej dostaje po tyłku.
Natomiast gąsienica w miękkim terenie bez sprężyny w napinaczu też będzie dostawać niemiłosiernie, bo też obserwuję jak mocno się koło cofa. Mam jeden przesiewacz na gąsienicach co często przestawiam, a że sterując nim idzie się obok maszyny to wszystko ładnie widać.
Także jestem zdania że gąsienicowy układ jezdny bez sprężyny, lub innego elementu resorującego nie ma racji bytu na dłużej niż na chwilę. Nie istotne czy gąska stalowa, czy gumowa.
Pozdrawiam Piotr

Piotr mc 85
Fachoperator

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 16 Cze 2008 22:26
  • Miejscowość: Jaźwina
  • Pochwały: 34

Maszyna: VOLVO L150E, XCMG ZL50GCE, Hanomag55D,W K611, CAT 301.5

Firma: Kopalnia


Re: Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Sa2k » 10 Mar 2018 20:43

Taki mam plan na budowę agregatu hydraulicznego:

schemat.gif


Nie wiem tylko jakiej przekroje przewodów dać do połączenia ?
Na ssawnym chętnie bym widział jakiś przeźroczysty.

Wstępnie założyłem adaptery i złączki 1/2 i 22M
Czy dać lepiej 18M ?

Sa2k
Pomocnik operatora

  • Posty: 92
  • Rejestracja: 19 Lis 2014 12:38

Maszyna: Atlas AM16 R

Firma: Prywatna


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Chuck_M » 10 Mar 2018 21:23

Będę miał chwile czasu to porobię foty i podrzuce zdjęcia pompy od agregatu. Nie taniej wyjdzie kupic używany agregat na olx ?

Awatar użytkownika
Chuck_M
Operator

Maszyna: JCB 3CX Super Sitemaster, Mecalac 714MW

Firma: M


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Sa2k » 10 Mar 2018 21:58

Będę miał nowy w cenie używanego a doświadczenie bezcenne ;)

Sa2k
Pomocnik operatora

  • Posty: 92
  • Rejestracja: 19 Lis 2014 12:38

Maszyna: Atlas AM16 R

Firma: Prywatna


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Chuck_M » 11 Mar 2018 09:42

rozumiem. musiał bys zastosowac jakis rozdzielacz bo w ten sposob nie bedzie ci działać bo olej nie ma jak wracac do zbiornika bezobicążenia, w normalnych agregatach masz rozdzielacz sterowany poprzez obciażenie i z niego idzie sterowanie cisnieniem na dodawanie gazu w agregacie.

Awatar użytkownika
Chuck_M
Operator

Maszyna: JCB 3CX Super Sitemaster, Mecalac 714MW

Firma: M


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Sa2k » 15 Mar 2018 19:18

Wiem kolego.
Ten zawór dławiący z niebieskim pokrętłem jest do z hamowania silnika w celach pomiarowych.

Nie wiem jednak jak jest fabrycznie zrobione automatyczne podnoszenie obrotów.
Jest to na pewno zrobione na jakimś czujniku ciśnienia, reagującym na jego wzrost.

Tylko nie wiem jak to jest zrealizowane ?
Tzn. jak jest podłączone cięgno gazu z hydrauliką.

Można niby to tak zrobić:
Czujnik przekaźnik ciśnienia oleju hydraulicznego regulowany FOX 20-200 BAR
przekaznik_cisnienia_fox2.jpg
przekaznik_cisnienia_fox2.jpg (19.01 KiB) Obejrzany 3943 razy


Dodać tylko jakąś cewkę elektromagnetyczną z ruchomą zworą.

-- 11 Mar 2018 20:44 --

Znalazłem odpowiedź:

https://sklep.yanmar.pl/m/cylinder-silo ... 28233,6640

Cena około 787zł jednak zwala z nóg.
Chyba łatwiej było by przystosować sprężynę gazową

-- 15 Mar 2018 20:18 --

Doszedł do mnie silnik OHV 15KM, 423cm3

Uwaga na oszustów z Allegro.

Często pod nazwą aukcji silnika OHV 15KM, pojawiają się silniki o pojemności 389cm3, które to odpowiadają silnikowi Honda GX390 11.7 HP (8.7 kW) @ 3,600 rpm

Mam nadzieję, że mój nie jest oszukany, o czym niebawem się przekonam. :szczerbaty:

Czekam jeszcze na pozostałe podzespoły i buduję agregat.
Po głębokim namyśle zamówiłem pompę 10cm3/obr 15L.

Sa2k
Pomocnik operatora

  • Posty: 92
  • Rejestracja: 19 Lis 2014 12:38

Maszyna: Atlas AM16 R

Firma: Prywatna


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez dawidg2 » 15 Mar 2018 19:44

W wózkach widłowych jest taki układ dodawania gazu przy zadanej funkcji na rozdzielaczu. Jest tłoczek zamontowany co popycha cięgno gazu.

dawidg2
Fachoperator

  • Posty: 6204
  • Rejestracja: 14 Kwi 2008 20:47
  • Miejscowość: Krzemieniewo
  • Pochwały: 134

Maszyna: JCB, Schaeff

Firma: Szukam


Re: Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez Sa2k » 08 Kwi 2018 09:20

Budowa agregatu hydraulicznego:

01.JPG


02.JPG


03.JPG


04.JPG


Konstrukcja jeszcze przed malowaniem.

Brakuje jeszcze kilku komponentów, jednak na siłę dało by się uruchomić ;)

-- 08 Kwi 2018 10:20 --

Następny etap to podwozie :mrgreen:

Sa2k
Pomocnik operatora

  • Posty: 92
  • Rejestracja: 19 Lis 2014 12:38

Maszyna: Atlas AM16 R

Firma: Prywatna


Budowa pojazdu gąsienicowego

Postprzez MARIO/MECALAC » 08 Kwi 2018 19:56

Chłodnica nie za mała? Silnik tez chyba zbyt potężny nie jest max 20-25 kucyków
Proszę nie wydzwaniać w sprawie naprawy Mecalaca. Nie jestem mechanikiem


Jeśli pomogłem nie pisz Dziękuje kliknij POCHWAŁA!!
Rezerwiści To Specjaliści Pędzą Bimber Nawet Z Liści

Awatar użytkownika
MARIO/MECALAC
Fachoperator

  • Posty: 3306
  • Rejestracja: 29 Paź 2009 19:39
  • Miejscowość: CZĘSTOCHOWA
  • Pochwały: 132

Maszyna: MECALAC 12 MXT

Firma: OL-KOP


PoprzedniaNastępna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 15 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej