wibako

Mokra działka

O czym tylko chcecie :).

Moderatorzy: peckiel, Dj_Francuz

Mokra działka

Postprzez FrezerCNC » 09 Sty 2015 05:14

Witam.
Mam działkę 50 ar. leży ona na płaskim terenie. Działka jest bez drzew i nie ma w sąsiedztwie, żadnego rowu. Buduję na niej dom i w założeniach budowlanych mam ścieki kanalizacyjne rozsączać po przefiltrowaniu w przydomowej oczyszczalni na działce. Niby wszystko ładnie i pięknie ale...
grunt na działce to ok 30 cm humusu, a potem min 6m gliny (wiem bo sam ręcznie kopałem studnię i doszedłem do 6m i ja się skończyłem a glina nie :( . W takiej sytuacji obawiam się, że z rozprowadzeniem tych ścieków i wchłonięciem ich przez grunt może być problem. Rura ze zbiornika wyjdzie na głębokości ok 1.5-2m prosto w glinę. Już teraz jak pada deszcz to woda stoi póki nie odparuje lub trawa jej nie wypije.
I tutaj mam pytanie czy ma ktoś z was jakiś pomysł jak wykonać rozsączenie tej wody po szambie aby było one skuteczne i wydajne. Dodam że moja rodzina to ja i 3 kobiety więc wody (z wanny) będzie sporo :)
Ja myślę aby wykopać teren o powierzchni 2-3 arów na głębokość 3m na dół wywalić żwir płukany ok 1m potem rury na nie z 20 cm żwiru a potem to zasypać ziemią. Na tym posadzić wierzbę energetyczną (drzewo które pije najwięcej wody) i może to by dało radę pozbyć się nadmiaru wody.
Dodam, że nie mam gdzie jej wypompować a co do kosztów to wszystko sam wykopię więc nie będą wysokie.
Proszę o jakieś sugestie, czy to dobry pomysł może ktoś miał podobny problem i jakoś sobie z tym poradził?

FrezerCNC
Pomocnik operatora

  • Posty: 56
  • Rejestracja: 21 Cze 2012 08:41

Maszyna: Ostrówek K162


Reklama

simmet

Mokra działka

Postprzez maksyM » 09 Sty 2015 09:44

FrezerCNC napisał(a):grunt na działce to ok 30 cm humusu, a potem min 6m gliny (wiem bo sam ręcznie kopałem studnię i doszedłem do 6m i ja się skończyłem a glina nie :(


Sama glina? Ił? Glina piaszczysta, pylasta?
Proszę konkretnie :) Robiłeś badanie geologiczne czy choćby prosty test perkolacyjny?
Od tego trzeba zacząć.
FrezerCNC napisał(a):Rura ze zbiornika wyjdzie na głębokości ok 1.5-2m prosto w glinę. Już teraz jak pada deszcz to woda stoi póki nie odparuje lub trawa jej nie wypije.

Czemu tak głęboko? Im głębiej tym grunt słabiej przepuszcza, chyba że się piasek pod spodem znajdzie, ale u Ciebie go nie ma. Po za tym do rozkładu ścieków, mikroorganizmy potrzebują tlenu. Na tej głębokości raczej go nie znajdą.
FrezerCNC napisał(a):I tutaj mam pytanie czy ma ktoś z was jakiś pomysł jak wykonać rozsączenie tej wody po szambie aby było one skuteczne i wydajne

Mam kilka. Ale najpierw trzeba zbadać grunt.
FrezerCNC napisał(a):Ja myślę aby wykopać teren o powierzchni 2-3 arów na głębokość 3m na dół wywalić żwir płukany ok 1m potem rury na nie z 20 cm żwiru a potem to zasypać ziemią. Na tym posadzić wierzbę energetyczną (drzewo które pije najwięcej wody) i może to by dało radę pozbyć się nadmiaru wody.

Pomysł dobry, ale zimą może nie wystarczyć. Wtedy wierzba wody pije znacznie mniej.
Na koniec. Jeżeli nie wiesz jak wykonać test, to podeślę Ci link na priv, bo nie chce mi się pisać, a wklejenie linku może zostać przez admina uznane za niedozwoloną reklamę :faja:

maksyM
Operator

  • Posty: 472
  • Rejestracja: 29 Lis 2009 14:27
  • Miejscowość: spod Krakowa
  • Pochwały: 10

Maszyna: Hidromek,Scania 113 ,Atego 1223, Takeuchi TB216,
TB 250

Firma: F.U.H.Wodren


Mokra działka

Postprzez MARIO/MECALAC » 09 Sty 2015 12:26

maksymM chyba wiem o jaki link ci chodzi, możesz go dać spokojnie, to nie jest reklama spamera tylko "starego" użytkownika hehe. Kolego FrezerCNC pomysł z wykopaniem dobry ale krótko trwały. Bo skoro masz tak do dupy grunt to choćby nie wiem co byś zrobił woda i tak będzie stała. Do tego co chcesz zrobić są specjalne kosze które rozprowadzają te ścieki, ale zanim cokolwiek zrobisz musisz zrobić próbę chłonności gleby. Jak wrócę z pracy to wstawię link bo z tel pisze. Maxymalna głębość rur rozprowadzających to 1,5m. Wszystko ci opisze jak wrócę do domu. A nie lepiej będzie jak zamontujesz prysznic? Mniej wody mniej problemu hahaha. A masz działkę delikatnie ze spadkiem w jakąś stronę czy nie?

Wysłane z Nokia Lumia 1320
Proszę nie wydzwaniać w sprawie naprawy Mecalaca. Nie jestem mechanikiem


Jeśli pomogłem nie pisz Dziękuje kliknij POCHWAŁA!!
Rezerwiści To Specjaliści Pędzą Bimber Nawet Z Liści

Awatar użytkownika
MARIO/MECALAC
Fachoperator

  • Posty: 3306
  • Rejestracja: 29 Paź 2009 19:39
  • Miejscowość: CZĘSTOCHOWA
  • Pochwały: 132

Maszyna: MECALAC 12 MXT

Firma: OL-KOP


Re: Mokra działka

Postprzez maksyM » 09 Sty 2015 12:42

MARIO/MECALAC napisał(a):maksymM chyba wiem o jaki link ci chodzi możesz go dać spokojnie, to nie jest reklama spamera tylko "starego" użytkownika hehe. Kolego FrezerCNC pomyśl z wykopanie. Dobry ale krótko trwaly. Bo skoro masz tak do dupy grunt to choćby nie wiem co byś zrobił woda i tak będzie stala. Do tego co chcesz zrobić są specjalne kosze które rozprowadzaja te ścieki, ale zanim cokolwiek zrobisz musisz zrobić próbę chlonnosci gleby. Jak wrócę z pracy to wstawie link bo z tel pisze. Maxymalna glebosc rur rozprowadzających to 1,5m. Wszystko ci opisze jak wrócę do domu. A nie lepiej będzie jak zamontujesz prysznic? Mniej wody mniej problemu hahaha. A masz dzialke delikatnie ze spadkiem w jakas stronę czy nie?

Wysłane z Nokia Lumia 1320
Robiliśmy już kilka razy w takim gruncie i o ile działka jest na tyle duża to można zrobić różne cuda. Działkę , jak pisał ma płaską, ale zawsze może zrobić rozsączenie w kopcu z odprowadzeniem nadmiaru wody gdzieś w kąt posesji. Kosze, tunele drenażowe, Easy Drain, pakiety, tudzież inne wynalazki- owszem ale to sporo kosztuje. Mało kogo na to stać. Ale -tu zgodni jesteśmy- podstawa to badanie gruntu. A może jednak w tego geologa 500- 600 zł warto zainwestować? Mamy na wiosnę też taką robótkę gdzie sobie inwestor zrobił odwierty i okazało się że pod sześciometrową warstwą gliny są pokłady piasku. Na chwilę obecną ma już zrobione dwie studnie chłonne, gdzie pójdzie deszczówka i oczyszczony ściek.
A tu link do strony jednego z producentów oczyszczalni. Znajdziesz tam instrukcję wykonania testu.
http://www.fann.pl/test-perkolacyjny-w-gruncie/

maksyM
Operator

  • Posty: 472
  • Rejestracja: 29 Lis 2009 14:27
  • Miejscowość: spod Krakowa
  • Pochwały: 10

Maszyna: Hidromek,Scania 113 ,Atego 1223, Takeuchi TB216,
TB 250

Firma: F.U.H.Wodren


Mokra działka

Postprzez MARIO/MECALAC » 09 Sty 2015 19:02

maksyM wyprzedziłeś mnie, miałem ten sam link wstawić jak zrobić badanie gruntu. Tak na szybko wkleję najważniejsze sprawy bo i tak dorzucam link do świetnej lektury którą polecam przeczytać

http://www.ekoprom.com.pl/poradnik/POS_poradnik.pdf

" Podczas układania rur drenażowych zalecane jest zachowanie odpowiednich spadków. Mają one
zapewnić prawidłową pracę całego systemu drenażowego, czyli równomierne rozprowadzenie ścieków
po całym poletku filtracyjnym. Spadki rur powinny wynosić od 0,0% do 3,0%.
Zalecane minimalne odległości między poszczególnymi nitkami drenażu wynoszą od 1,5 do 2 m,
zaś maksymalne ich zagłębienie w gruncie wynosi 1,0 - 1,30 m. Zależy ono zarówno od głębokości
wyprowadzenia rury kanalizacyjnej z domu (instalacja wewnętrzna), jak również od strefy klimatycznej
i rodzaju gruntu.
Wielkości powyższe są determinowane dwoma głównymi czynnikami:
a) kosztami wykonania (wykopów, kruszywa, robocizny),
b) czynnikami biologicznymi - w związku z tym, iż na warstwie filtracyjnej pod drenem, rozwijają
się mikroorganizmy tlenowe, zdecydowanie nie jest wskazane zbyt głębokie posadowienie drenów;
im głębiej, tym ilość niezbędnego dla mikroorganizmów tlenu jest mniejsza.
Maksymalna długość jednej nitki drenażu wynosi 20 - 25 m. Przy większych odległościach istnieje
duże prawdopodobieństwo, iż układ drenacyjny nie będzie pracował prawidłowo, ponieważ do
końcowych odcinków ścieki nie będą dopływały. Zalecana długość minimalna: 6 - 8 m "

" Wentylacja
Kolejnym, bardzo ważnym warunkiem, koniecznym dla prawidłowego doczyszczania ścieków
w gruncie jest zapewnienie przewietrzania złoża filtracyjnego (warstwa kruszywa pod drenami).
W tym celu stosuje się tak zwaną wentylację „wysoką” oraz wentylację „niską”. Wentylacja „wysoka”
to rura PCV o średnicy 110 mm, która powinna być wyprowadzona min. 50 cm ponad kalenicę
dachu.
Wentylację „niską” stanowi studzienka zbierająca (rysunek 10) wraz z dodatkowym kominkiem napowietrzającym,
wyprowadzonym 50 cm ponad powierzchnię terenu, zabezpieczonym daszkiem,
który chroni przed czynnikami atmosferycznymi i gryzoniami. Innym rozwiązaniem jest zastosowanie
do każdej nitki drenażowej osobnego kominka napowietrzającego. "

" Oczyszczalnia z kopcem filtracyjnym
W przypadku wysokiego poziomu wód gruntowych, stosuje się nasyp z piasku w celu uzyskania
wymaganej odległości 1,5 m od drenażu do poziomu lustra wód. W przypadku tego rozwiązania
drenaż rozsączający układa się w zbudowanym nasypie. "

Co do działki to po protu chodzi mi o to czy ma delikatny spadek a płaska i tak nadal będzie, bo przy takim gruncie odwodnienie bym od razu robił po szambie.
Proszę nie wydzwaniać w sprawie naprawy Mecalaca. Nie jestem mechanikiem


Jeśli pomogłem nie pisz Dziękuje kliknij POCHWAŁA!!
Rezerwiści To Specjaliści Pędzą Bimber Nawet Z Liści

Awatar użytkownika
MARIO/MECALAC
Fachoperator

  • Posty: 3306
  • Rejestracja: 29 Paź 2009 19:39
  • Miejscowość: CZĘSTOCHOWA
  • Pochwały: 132

Maszyna: MECALAC 12 MXT

Firma: OL-KOP


Re: Mokra działka

Postprzez FrezerCNC » 10 Sty 2015 02:29

Bardzo się cieszę za tak szybki i konkretny odzew - dzięki.
Co do badań geologicznych to były robione przed rozpoczęciem budowy. Z papierów wynika, że geodeta nawiercił 3 otwory w różnych miejscach na działce na głębokość 2,5m. Pierwsza warstwa tak jak napisałem to humus 30-40cm, potem piaski ilaste z gliną ok +50 cm, a dalej to już tylko glina. Ponieważ sam posiadam kop-ład i nakopałem już kilka różnych dziur na działce to z doświadczenia wiem, że poniżej warstwy humusu jest warstwa gliniasta nieprzepuszczalna.
Ras już wykopałem dziurkę pod szambo na głębokość ok 3m, to po pierwszym większym deszczu wypełniła się po brzegi, i woda przez następne 2 miesiące opadła tylko o ok 20-30 cm. Po 2 miechach zasypałem dziurę bo na szambo było za wcześnie a takie jeziorko mi nie potrzebne :)
Co do głębokości gliny to ja dokopałem do 6m ale od sąsiadów wiem, że ich stare studnie są kopane na głębokość ponad 8-10m bo tam podobno kończy się glina i zaczyna jakaś warstwa wodonośna. Może jeszcze spróbuję pogłębić studnię z wodą do tej głębokości i jak tak będzie to może warto będzie wykonać taką samą jako chłonną, ale to dopiero raczej na wiosnę.
Działka jest płaska różnica wysokości to max 0.5 m między najgłębszym i najwyższym miejscem.
Głębokość drenażu wychodzi mi tak duża gdyż z jednej strony domu mam studnię na wodę pitną (wodociągów nie ma), a z drugiej strony ma być to szambo. A odległość min. szamba od studni to 50m. Tak więc szambo będzie oddalone od domu o jakieś 20m a zaczynając od głębokości 80cm przy domu i stosując spadek ok 3% to wychodzi jakieś 1,4-1,5m.
Wiem, że są specjalne kosze ale co mi z takiego kosza o pojemności 5m3 skoro dookoła niego jest glina. To chyba już lepiej wywalić dziurę o pojemności 300m3 zasypać żwirem i realna pojemność na wodę wyjdzie ok 100m3?
O wentylacji zbiornika i drenażu też wiem i będę stosował ale to są tylko elementy dodatkowe, które nie mają wpływu na pozbycie się nadmiaru wody.

FrezerCNC
Pomocnik operatora

  • Posty: 56
  • Rejestracja: 21 Cze 2012 08:41

Maszyna: Ostrówek K162


Mokra działka

Postprzez maksyM » 10 Sty 2015 21:35

FrezerCNC napisał(a):Co do głębokości gliny to ja dokopałem do 6m ale od sąsiadów wiem, że ich stare studnie są kopane na głębokość ponad 8-10m bo tam podobno kończy się glina i zaczyna jakaś warstwa wodonośna. Może jeszcze spróbuję pogłębić studnię z wodą do tej głębokości i jak tak będzie to może warto będzie wykonać taką samą jako chłonną, ale to dopiero raczej na wiosnę.

Jak się dogrzebiesz do warstwy wodonośnej i zrobisz studnię chłonną to Cię sąsiedzi zaj,,bią :!: Zły to pomysł. Ludzie wodę piją, a Ty im ścieki podrzucasz :?
FrezerCNC napisał(a):Głębokość drenażu wychodzi mi tak duża gdyż z jednej strony domu mam studnię na wodę pitną (wodociągów nie ma), a z drugiej strony ma być to szambo. A odległość min. szamba od studni to 50m.

Wg Ustawy o usytuowaniu budynków i ich przeznaczeniu- Odległość zbiornika szczelnego od osi studni wody pitnej powinna wynosić min 15m. Odległość poletka drenażowego po osadniku gnilnym to aż 70m :!: Możesz to skrócić do 30m w przypadku zastosowania oczyszczalni biologiczno mechanicznej i studni chłonnej w nasypie. I tu musisz się liczyć nie tylko z odległością od swojej studni ale i sąsiada. A nawet granicy działki sąsiada, bo załóżmy że sąsiad studni nie ma ale za parę lat zbuduje przy granicy bo tylko tam wodę znajdzie.Budując studnię chłonną za blisko-ograniczasz mu prawo własności. Niektóre Starostwa tak na to patrzą.
FrezerCNC napisał(a):Głębokość drenażu wychodzi mi tak duża gdyż z jednej strony domu mam studnię na wodę pitną (wodociągów nie ma), a z drugiej strony ma być to szambo. A odległość min. szamba od studni to 50m. Tak więc szambo będzie oddalone od domu o jakieś 20m a zaczynając od głębokości 80cm przy domu i stosując spadek ok 3% to wychodzi jakieś 1,4-1,5m

Ponawiam pytanie. Czemu tak głęboko wychodzisz z budynku? 30-40 cm to aż nadto. Nie bój się. Nie zamarznie.
Reasumując. Masz dwa wyjścia:
- Szambo
-Oczyszczalnia biologiczno mechaniczna + przepompownia i studnia chłonna w nasypie

maksyM
Operator

  • Posty: 472
  • Rejestracja: 29 Lis 2009 14:27
  • Miejscowość: spod Krakowa
  • Pochwały: 10

Maszyna: Hidromek,Scania 113 ,Atego 1223, Takeuchi TB216,
TB 250

Firma: F.U.H.Wodren


Mokra działka

Postprzez FrezerCNC » 12 Sty 2015 05:55

Jeśli chodzi o sąsiadów to bym się nie przejmował najbliższego mam w odległości 150m i z tego co wiem to korzystają z wodociągów. Tylko ja mam daleko :)
Z budynku wyjście będzie na głębokości ok 0,5 m i nic już z tym nie zrobię, przepust w ścianie już zrobiony a pcv w podłodze zalana. Ale chyba odległość zbiornika od budynku zmniejszę o ok. 10m i będzie w miarę ok.
Przestudiowałem lekturę z linka powyżej odnośnie oczyszczalni i już wiem, że w moim przypadku najlepsza będzie oczyszczalna biologiczna z przepompownią. Jednak przepompowanie wody po wyjściu ze zbiornika na wyższy poziom o ok 1m i dopiero wpuszczenie jej do drenażu to super pomysł. Koszt eksploatacji pompy w sumie niewielki (ok. 15m3/miesiąc) a spokój będę miał, że mi deszczówka do zbiornika nie będzie napływać.

FrezerCNC
Pomocnik operatora

  • Posty: 56
  • Rejestracja: 21 Cze 2012 08:41

Maszyna: Ostrówek K162


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 20 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej