wibako

Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

O czym tylko chcecie :).

Moderatorzy: peckiel, Dj_Francuz

Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez niamek » 04 Sty 2016 09:55

jak się dobiera alternator do akumulatora bo trochę to coś nie tak
mam taką sytuację
w case 580 sle mam alternator 14V 65 A do akumulatora 900A yausy
w cat 428d mam alternator 14V 90 A do akumulatora 700A kagera
dodam tylko że cat pali na mrozie dobrze a case to tragedia...
w case 580sle właśnie mi się popsuł
tzn. przypuszczam że wirnik i jeszcze zobaczę czy kupię nowy czy dam ten do naprawy
ale w razie bym kupował nowy to czy nie powinien być jakiś mocniejszy w case ?

niamek
Operator

  • Posty: 323
  • Rejestracja: 30 Lis 2009 14:58
  • Miejscowość: Katowice
  • Pochwały: 4

Maszyna: CAT 428D 2003r. BMT 02630
CAT 428F 2014r. RAK 00364

Firma: www.dall.com.pl


Reklama

simmet

Re: Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez puszek_ZGY » 04 Sty 2016 16:39

niamek napisał(a):w case 580sle właśnie mi się popsuł


Kolego altek z wydajnością 65A jest wystarczający.

A sprawdzałeś może ładowanie jakie miał, za czasów "sprawności"?

Rozumiem, że maszyny odpalić nie możesz bo padł aks? Jeśli tak, to spróbuj naładować aksa, lub wsadź drugi sprawny i sprawdzić miernikiem ładowanie.

900A to prąd rozruchu, a jaką masz pojemność aksa? (Ah)
Jeśli pomogłem ---> Kliknij "pochwała" ;)

Mój kanał YouTube https://www.youtube.com/channel/UCnu2d_ ... Qbz8agHLXw

Awatar użytkownika
puszek_ZGY
Fachoperator

Maszyna: VOLVO EW140C

Firma: -


Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez PiatyElement » 04 Sty 2016 17:00

puszek_ZGY napisał(a):miernikiem ładowanie

Miernikiem teoretycznie sprawdzi napięcie ładowania, ale nie sprawdzi wydajności prądowej alternatora. Tzn sprawdzi, ale wątpię żeby sam to zrobił.

Jak dobrać? Zasadniczo nijak do samego akumulatora obciążonego maszyną.
Nie podawaj prądu rozruchu tylko pojemność akumulatora w Ah ( ampero-godzinach )

PRĄD ALTERNATORA OKREŚLA JEGO WYDAJNOŚĆ, A NIE PRĄD ŁADOWANIA.
Co to znaczy? Że alternator np 90A może dać tyle prądu, ale faktycznie będzie obciążony sumą: prądem jaki akumulator sobie weźmie do ładowania + prądem jaki ciągnie maszyna na bieżąco.

W czystej teorii ładowanie akumulatora powinno odbywać się prądem wielkości 10% pojemności akumulatora. Więc teoretycznie podpinając akumulator 70Ah pod prostownik, powinieneś go ładować prądem 7A. Ale to akumulator bez obciążenia. Tak jest dla niego najzdrowiej ale teoretycznie ładowanie trwa do 10 godzin. ( od 0% do 100% ) - przy czym zauważ, że akumulator nie jest niczym obciążony.

Akumulator podpięty do maszyny rozładowuje się podczas uruchomienia silnika, ale też po uruchomieniu obciąża go instalacja elektryczna ( radio, światła, komputery, inna elektronika itp .... )

Do tego dochodzi częstotliwość gaszenia i uruchamiania maszyny. Jeśli pobór prądu podczas rozruchu i krótkiej pracy przekroczy to ile doładuje się akumulator to wiadomo, że po kilku rozruchach będzie lipa.

Zauważyć należy również, że alternator np 90A - nie ma takiej wydajności prądowej cały czas. Zależy to od jego obrotów, a więc i obrotów silnika. Im mniejsze obroty, tym mniejsza wydajność prądowa (ładowania + potrzeby bieżące typu elektryka, elektronika).

Czysto teoretycznie więc należało by:
- obliczyć pobór prądu przy rozruchu
- zliczyć średnie obciążenie akumulatora podczas pracy np podczas godziny
- na jakich średnio obrotach pracujesz - sprawdzić wydajność prądową ładowania alternatora przy tych obrotach w jego dokumentacji.


Tak więc pojemność akumulatora nie ma tu w zasadzie znaczenia. Po prosu, większy będzie się dłużej ładował "do pełna" aby uzupełnić straty, niż mniejszy zakładając że oba są równo naładowane. Czyli akumulator 70Ah rozładowany do 50% potrzebuje dobić 35A, a akumulator 90Ah, rozładowany do 50% potrzebuje czasu dłuższego aby doładować brakujące 45A.
U Ciebie to nie ma miejsca, ponieważ, czy akumulator będzie 70Ah czy 90Ah, to podczas rozruchu i godziny pracy maszyny prądu pobór prądu będzie ten sam, więc oba akumulatory rozładują się np o 30A - czyli tak samo.
Dla ciebie liczy się, aby pomiędzy rozruchami i czasem pracy maszyny, alternator mógł dostarczyć minimum tyle prądu ile ciągnie maszyna i ładujący się akumulator oraz zapas aby alternator nie chodził na skrajnej wartości i się nie przeciążał.

Większy akumulator po prostu dłużej wytrzyma niż mniejszy, ale każdy rozładujesz jeśli bilans ładowania będzie ujemny. Każdy akumulator będzie nie doładowany jeśli bilans ładowania będzie ujemny. Jeśli będziesz gasił maszynę co 10 minut to każdy akumulator rozładujesz ( nie zdąży się naładować ) bez względu jaki alternator tam wsadzisz.
Przelicz np: ( strzelam i abstrahuję wielkościami )
światła 20A, nawiew 5A, radio 6A, komputery 5A = 36A w ciągu godziny - tyle powinien mieć wydajności prądowej( móc podawać ) twój alternator przy obrotach na jakich pracujesz aby bilans był na 0 i się akumulator w trakcie pracy nie rozładował. Do tego został rozładowany podczas rozruchu więc musi się doładować - teoretycznie wystarczy 20A-30A naddatku, bo akumulator i tak tyle nie weźmie.

Do czego dążę?
Im bardziej rozładowany akumulator tym większy jest prąd ładowania
Im mniej ten akumulator rozładowany ( bo go ładujesz ) tym mniejszy pobór prądu ładowania.
To że alternator może podać bo ma w zapasie ( po odjęciu obciążenia maszyny ) 30A, nie znaczy że twój akumulator tyle pociągnie, bo może to być przy 30% rozładowania np 12A, a po jakimś czasie może akumulator ładować się 7A. To nie alternator wymusza ile prądu podaje do akumulatora, to akumulator wymusza na alternatorze ile prądu chce dostać tak więc trzeba by znać specyfikację akumulatora.

Nie wiem czy przejrzyście to napisałem, czy nie.
Ostatnio edytowany przez PiatyElement 04 Sty 2016 18:13, edytowano w sumie 8 razy
tel 502-273-455, e-mail: semabud@vp.pl
Pomogłem? Wciśnij POCHWAŁA. To nie boli.
Elektryka / Elektronika Maszyn Budowlanych - LIEBHERR, Inne - usterki elektryczne i elektroniczne, diagnostyka, odbudowa instalacji elektrycznych

Awatar użytkownika
PiatyElement
Fachoperator

  • Posty: 688
  • Rejestracja: 20 Lut 2009 17:10
  • Miejscowość: Płock
  • Pochwały: 41

Maszyna: Żółta

Firma: SEMABUD


Re: Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez puszek_ZGY » 04 Sty 2016 17:29

PiatyElement napisał(a):
puszek_ZGY napisał(a):miernikiem ładowanie

Miernikiem teoretycznie sprawdzi napięcie ładowania, ale nie sprawdzi wydajności prądowej alternatora. Tzn sprawdzi, ale wątpię żeby sam to zrobił.


Zwykłym "multimetrem" sprawdzi napięcie. Jeśli posiada cęgowy, sprawdzi natężenie na kablu od altka ;)

Zwykłym miernikiem nie sprawdzimy natężenia, bo po prostu te mierniki nie mają takiego zakresu, no chyba, że ktoś chce spalić, to już jego wybór :mrgreen:

Do czego dążę... Jeśli pasek klinowy miał rozciągnięty/słabo napięty to mógł nie doładowywać, szczotki, hmm prozaicznie i bez wysiłku można przypatrzeć się na kontrolki, zaraz po przekręceniu kluczyka, jeśli słabiej świeca niż zwykle miało to miejsce, szczotki będą do wymiany, może słaby styk połączeń, regulator napięcia...

Poczekamy na odpowiedz autora ;)
Jeśli pomogłem ---> Kliknij "pochwała" ;)

Mój kanał YouTube https://www.youtube.com/channel/UCnu2d_ ... Qbz8agHLXw

Awatar użytkownika
puszek_ZGY
Fachoperator

Maszyna: VOLVO EW140C

Firma: -


Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez PiatyElement » 04 Sty 2016 17:42

puszek_ZGY napisał(a):Zwykłym "multimetrem" sprawdzi napięcie. Jeśli posiada cęgowy, sprawdzi natężenie na kablu od altka ;)

Zwykłym miernikiem nie sprawdzimy natężenia, bo po prostu te mierniki nie mają takiego zakresu, no chyba, że ktoś chce spalić, to już jego wybór


Brawo Ty. :mrgreen:
Dobrze gada, dać mu lizaka ...


puszek_ZGY napisał(a):Do czego dążę... Jeśli pasek klinowy miał rozciągnięty/słabo napięty to mógł nie doładowywać, szczotki, hmm prozaicznie i bez wysiłku można przypatrzeć się na kontrolki, zaraz po przekręceniu kluczyka, jeśli słabiej świeca niż zwykle miało to miejsce, szczotki będą do wymiany, może słaby styk połączeń, regulator napięcia...

Masz rację co do sprawności instalacji w skład której wliczamy alternator i jego sprawność - użytkownik musi to sprawdzić lub komuś zlecić.
Ja wytłumaczyłem ( odpowiedziałem na pytanie ), że sam akumulator i alternator to nie wszystko.... dobrać to sobie można pod akumulator prostownik tak by optymalnie ten akumulator naładować.
tel 502-273-455, e-mail: semabud@vp.pl
Pomogłem? Wciśnij POCHWAŁA. To nie boli.
Elektryka / Elektronika Maszyn Budowlanych - LIEBHERR, Inne - usterki elektryczne i elektroniczne, diagnostyka, odbudowa instalacji elektrycznych

Awatar użytkownika
PiatyElement
Fachoperator

  • Posty: 688
  • Rejestracja: 20 Lut 2009 17:10
  • Miejscowość: Płock
  • Pochwały: 41

Maszyna: Żółta

Firma: SEMABUD


Re: Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez puszek_ZGY » 04 Sty 2016 18:01

Myślę, że powyższe informacje będą wystarczające ;)

Do koparko ładowarki sugerowany jest aks o pojemności 120ah i prądem rozruchu o wartości nie mniejszej niż 800A. Choć sam wspomniał, że w 428D ma 700A i daje radę.

I dla przypomnienia, niech da odp na pytania z tego postu

puszek_ZGY napisał(a):
niamek napisał(a):w case 580sle właśnie mi się popsuł


Kolego altek z wydajnością 65A jest wystarczający.

A sprawdzałeś może ładowanie jakie miał, za czasów "sprawności"?

Rozumiem, że maszyny odpalić nie możesz bo padł aks? Jeśli tak, to spróbuj naładować aksa, lub wsadź drugi sprawny i sprawdzić miernikiem ładowanie.

900A to prąd rozruchu, a jaką masz pojemność aksa? (Ah)
Jeśli pomogłem ---> Kliknij "pochwała" ;)

Mój kanał YouTube https://www.youtube.com/channel/UCnu2d_ ... Qbz8agHLXw

Awatar użytkownika
puszek_ZGY
Fachoperator

Maszyna: VOLVO EW140C

Firma: -


Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez niamek » 04 Sty 2016 19:03

po kolei ... w case jest silnik cummins i ma samo napinacz wiec naciąg jest zawsze ok
miernikiem cęgowym mierzę prąd przy odpalaniu to brakuje zakresu przez kilka sekund kręcenia (mam zakres tylko 400A DC) znajomy kiedyś mi przyniósł taki z zakresem 800A DC i też przez chwilę kręcenia nie wyrabiał...
zresztą w cat tez jak się odpala na chwile wyskakuje OL czy tam przebija skale...
aku 900A dokładnie CCA czyli przy -18 stopniach... i 100Ah jeszcze rok na gwarancji
wg mnie ważeniejszy jest prąd rozruchu CCA niż pojemność Ah
przy tych mrozach co było to mogła ropa mi trochę w przewodach zgęstnieć...
mam 3 regulatory napięcia na zapas...
zwykle jak odpalam case to świecą mi się 2 kontrolki oleju i alternatora ale teraz ta od alternatora się nie świeci nigdy...
a jak odpalę to silnik bardzo nierówno chodzi jakby palił na 3 gary i się dusi i w końcu po 30-60 sekund gaśnie... czy to może być alternator ?

niamek
Operator

  • Posty: 323
  • Rejestracja: 30 Lis 2009 14:58
  • Miejscowość: Katowice
  • Pochwały: 4

Maszyna: CAT 428D 2003r. BMT 02630
CAT 428F 2014r. RAK 00364

Firma: www.dall.com.pl


Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez PiatyElement » 04 Sty 2016 19:23

niamek napisał(a): brakuje zakresu przez kilka sekund kręcenia (mam zakres tylko 400A DC) znajomy kiedyś mi przyniósł taki z zakresem 800A DC i też przez chwilę kręcenia nie wyrabiał...

Trochę duży ten pobór, jak nie wyrabiał, może trzeba by sprawdzić rozrusznik czy jest sprawny.


niamek napisał(a):wg mnie ważeniejszy jest prąd rozruchu CCA niż pojemność Ah

Do uruchomienia rozrusznika - tak, jest ważniejszy, ale ty pytałeś o dobór alternatora w temacie, więc bardziej istotna by była pojemność.

niamek napisał(a):a jak odpalę to silnik bardzo nierówno chodzi jakby palił na 3 gary i się dusi i w końcu po 30-60 sekund gaśnie... czy to może być alternator

Skoro już zapalił i akumulator dał radę pociągnąć rozrusznik to myślę, że raczej to nie wina alternatora, tylko coś się dzieje z silnikiem. Ale mechanikiem nie jestem, więc się nie wypowiadam.

A nie rozładowuje ci akumulatora jak stoi dłużej - pytam pod kątem nie świecącej kontrolki. Sprawdź jeszcze żarówkę w kontrolce, bo może złośliwość że akurat się przepaliła teraz.
tel 502-273-455, e-mail: semabud@vp.pl
Pomogłem? Wciśnij POCHWAŁA. To nie boli.
Elektryka / Elektronika Maszyn Budowlanych - LIEBHERR, Inne - usterki elektryczne i elektroniczne, diagnostyka, odbudowa instalacji elektrycznych

Awatar użytkownika
PiatyElement
Fachoperator

  • Posty: 688
  • Rejestracja: 20 Lut 2009 17:10
  • Miejscowość: Płock
  • Pochwały: 41

Maszyna: Żółta

Firma: SEMABUD


Re: Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez puszek_ZGY » 04 Sty 2016 22:26

niamek napisał(a):miernikiem cęgowym mierzę prąd przy odpalaniu to brakuje zakresu przez kilka sekund kręcenia (mam zakres tylko 400A DC) znajomy kiedyś mi przyniósł taki z zakresem 800A DC i też przez chwilę kręcenia nie wyrabiał...


Tym bym się nie przejmował. Chwilowy pobór prądu może być duży, m.in. zimny silnik, ba wychłodzony całkowicie, zważywszy na takie mrozy, opór wewnętrzny (tłok itd), gęsty olej zarówno silnikowy jak i hydrauliczny (bo pompę hydrauliczną masz zębatą pewnie). A że jest na stałe zapięte z silnikiem to ciągnie od początku, więc jak kręcimy rozrusznikiem. Tym bardziej jak stwierdziłeś:

niamek napisał(a):zresztą w cat tez jak się odpala na chwile wyskakuje OL czy tam przebija skale...


niamek napisał(a):przy tych mrozach co było to mogła ropa mi trochę w przewodach zgęstnieć...


To jest bardzo możliwe. Kryształki parafiny mogą się pojawiać już przy ok -15st C, zależy również w dużej mierze od jakości stosowanego ON

niamek napisał(a):a jak odpalę to silnik bardzo nierówno chodzi jakby palił na 3 gary i się dusi i w końcu po 30-60 sekund gaśnie... czy to może być alternator ?


To może być powodem niepełnego przepływu paliwa, układ się zapowietrza, jak sam stwierdziłeś "przy tych mrozach co było to mogła ropa mi trochę w przewodach zgęstnieć"

Mając niewielkie ilości "ropki" w zbiorniku, siłą rzeczy jest, że ścianki naszego metalowego zbiornika pokrywa wilgoć, jak i samą ciecz. Podczas mrozów owa ciecz zamarza i blokuje nam przepływ. Żeby się nie powtarzać przeczytaj ten temat:

viewtopic.php?f=22&t=30116&p=174229#p174229

Wracając do poboru prądu przez altka. Kolega Piąty wyraźnie to zobrazował w swoim poście ;)
Jeśli pomogłem ---> Kliknij "pochwała" ;)

Mój kanał YouTube https://www.youtube.com/channel/UCnu2d_ ... Qbz8agHLXw

Awatar użytkownika
puszek_ZGY
Fachoperator

Maszyna: VOLVO EW140C

Firma: -


Re: Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez niamek » 09 Sty 2016 18:08

podmieniłem alternator z innego case 580sle co robi koło mnie i dalej to samo kontrolka się nie świeci a jak odpalę to nie ma obrotów (też są brane z alternatora) ... a u niego maszyna pali bardzo dobrze...
jak mierzę miernikiem napięcie na alternatorze to jest tyle co na akumulatorze 12,3-12,4 ... a nie 14 z hakiem
jakieś sugestie ?

niamek
Operator

  • Posty: 323
  • Rejestracja: 30 Lis 2009 14:58
  • Miejscowość: Katowice
  • Pochwały: 4

Maszyna: CAT 428D 2003r. BMT 02630
CAT 428F 2014r. RAK 00364

Firma: www.dall.com.pl


Re: Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez maksyM » 09 Sty 2016 19:57

A nie ukruszył Ci się przewód prądowy od alternatora? Sam tak miałem chyba dwa razy. Na łączeniu kabla z zaprasowaną końcówką zazwyczaj jest dodatkowa izolacja. Pod nią uszkodzenia nie będzie widać. I kontrolka raczej nie zaświeci. Sprawdź miernikiem opór pomiędzy miejscem gdzie wchodzi kabel do alternatora a klemą.
Wg mnie nierówna praca silnika to nie alternator. Woda w filtrach, gówn..ne paliwo, niedrożne przewody, lewe powietrze.

maksyM
Operator

  • Posty: 472
  • Rejestracja: 29 Lis 2009 14:27
  • Miejscowość: spod Krakowa
  • Pochwały: 10

Maszyna: Hidromek,Scania 113 ,Atego 1223, Takeuchi TB216,
TB 250

Firma: F.U.H.Wodren


Re: Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez niamek » 09 Sty 2016 20:27

nierówna praca silnika to temat zamknięty... paliwo zamarzło... bo teraz jak temperatura jest koło 0 wszystko chodzi... i miernikiem mierzyłem napięcie na akumulatorze jest takie samo jak na alternatorze czyli koło 12,4... czyli raczej przejście jest...

niamek
Operator

  • Posty: 323
  • Rejestracja: 30 Lis 2009 14:58
  • Miejscowość: Katowice
  • Pochwały: 4

Maszyna: CAT 428D 2003r. BMT 02630
CAT 428F 2014r. RAK 00364

Firma: www.dall.com.pl


Jak się dobiera alternator do akumulatora ?

Postprzez PiatyElement » 11 Sty 2016 01:42

niamek napisał(a):jak mierzę miernikiem napięcie na alternatorze to jest tyle co na akumulatorze 12,3-12,4

maksyM napisał(a):A nie ukruszył Ci się przewód prądowy od alternatora?

Skoro mierzy na alternatorze to co ma przewód do rzeczy ???

Jeśli nie masz napięcia na zaciskach alternatora to widocznie masz uszkodzony alternator.


niamek napisał(a): i miernikiem mierzyłem napięcie na akumulatorze jest takie samo jak na alternatorze czyli koło 12,4... czyli raczej przejście jest...

Nic nie jest. Weź miernik, ustaw na ciągłość obwodu i wtedy sprawdź przewód, na odcinku pomiędzy klemą akumulatora a drugim końcem tego przewodu.

Daj alternator do sprawdzenia / naprawy. Jak będziesz miał napięcie ładowania prawidłowe, wtedy będziesz walczył z kontrolką od ładowania. Skoro teraz nie masz napięcia ładowania na zaciskach alternatora i nie pali się kontrolka ładowania może masz przebite diody. Tak czy siak, aby walczyć z kontrolkami i instalacją maszyny, to trzeba mieć pewność, że osprzęt (alternator) jest sprawny, a na razie jak chcesz to możesz tylko przedzwonić przewody: np od zacisku alternatora od sygnału ładowania do jego drugiego końca przy kontrolce czy nie jest przerwany, oraz czy nie ma zwarcia do masy - odpinając go uprzednio od alternatora i kontrolki.
tel 502-273-455, e-mail: semabud@vp.pl
Pomogłem? Wciśnij POCHWAŁA. To nie boli.
Elektryka / Elektronika Maszyn Budowlanych - LIEBHERR, Inne - usterki elektryczne i elektroniczne, diagnostyka, odbudowa instalacji elektrycznych

Awatar użytkownika
PiatyElement
Fachoperator

  • Posty: 688
  • Rejestracja: 20 Lut 2009 17:10
  • Miejscowość: Płock
  • Pochwały: 41

Maszyna: Żółta

Firma: SEMABUD


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej