Przejście z 15W40 na 10W40

O tzw. traktorach URSUS, New Holland, John Deere, MTZ, Zetor, CASE.

Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez V12 » 23 Cze 2016 11:03

Marka i model maszyny: Renault 75-14 MWM d-226

Witam
No mój pierwszy post. jestem Łukasz pasjonat silników szczególnie tych większych ;)
Mam problem z moim ciągnikiem jest w nim silnik MWM d-226
Objawia sie on tym że na zimnym silniku szczególnie w chłodne dni cisnienie oleju skacze mi do 8-9 BAR przy 2 tyś
Po rozgrzaniu wynosi ono max 6.5 a w upały pod duzym obciązeniem 5 bar przy 2tys i 1.8 na wolnych obr
Temat walczyłem już i poległem zawór upustowy na pewno dobry i oyginalny bo podmiana nic nie daje.
Wymyśliłem że zaleje mu 10w40 zamiast obecnej 15w40 ale troche sie obawiam czy teraz w sezonie nie spadnie za mocno ciśnienie
Na stronie Fuchs podają że do tego modelu ma iść 10w40 a nawet 10w30 ale znów na stronie mobila , totala że 15W40
Teoretycznie 10w40 jest rzadszy na zimno a przy 100 C powienien mieć ta samą lepkość co 15w40 ale jak jest w praktyce.
Sporo ludzi z tymi silnikami na problem z duzym cisnieniem na zimnym i nie moga znaleźć przyczyny
pozdr

V12
Nowicjusz

  • Posty: 10
  • Rejestracja: 23 Cze 2016 10:49

Maszyna: Fiat 680 , Renault 75-14

Firma: Gospodarstwo rolne


Reklama

TRAXTAD Traxtad

Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez maniekz » 23 Cze 2016 15:22

Teoretycznie nie można zmieniać oleju w taki sposób. Można z 10w40 przejść na 15w40 ale odwrotnie lepiej tego nie robić bo można zafundować sobie kosztowny remont.

maniekz
Fizol

Maszyna: star1142

Firma: fhu


Re: Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez mechanior » 23 Cze 2016 23:46

maniekz napisał(a):Teoretycznie nie można zmieniać oleju w taki sposób. Można z 10w40 przejść na 15w40 ale odwrotnie lepiej tego nie robić bo można zafundować sobie kosztowny remont.

UZASADNIJ, każdy może tak napisać tylko co to znaczy?
A to kolejne bajdurzenie i legendy "mechaników" spod budki z piwem.
Jeśli tylko silnik może pracować na obydwu mediach to ich zmiana w jedną czy drugą stronę nie powoduje żadnych konsekwencji, robiłem takie sztuki wielokrotnie.

Ale w temacie: silnik z przed 30 lat "nie zna" oleju syntetycznego więc nie może być do niego przystosowany, lub odwrotnie - nowoczesny olej NA PEWNO nie jest przeznaczony do zabytkowego silnika... Nie wiem czy DEUTZ widzi jakiś problem w zbyt wysokim ciśnieniu zwłaszcza gdy zawór nadmiarowy działa, przyczyna może tkwić w tym że pompa ma zbyt dużą dla niego wydajność zwłaszcza że piszesz o powtarzalności problemu... ot taki psikus producenta.
Jeśli są jakieś inne konsekwencje tego stanu poza złym samopoczuciem posiadacza należy zamontować dodatkowy zawór zrzutowy najlepiej na porcie zegara ciśnienia.
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 16555
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 644

Maszyna: Caterpillar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT


Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez V12 » 24 Cze 2016 08:30

Dzieki za odp
A czy ten fuchs 10W40 MC jest syntetyczny ???
Czyli twierdzisz że wysokie cisnienie nie wpływa negatywnie na panewki i wał korobowy , łozyskowanie wałka rorządu itp ??
pozdr

V12
Nowicjusz

  • Posty: 10
  • Rejestracja: 23 Cze 2016 10:49

Maszyna: Fiat 680 , Renault 75-14

Firma: Gospodarstwo rolne


Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez Kamal » 24 Cze 2016 10:12

Tu masz na temat olejów.
viewtopic.php?f=23&t=24892&p=138351&hilit=Skrzynia+biegów#p138351
W zasadzie dla wału i panewek im wyższe ciśnienie tym lepiej. Natomiast dla wysokich obrotów wysokie ciśnienie nie jest wskazane, dlatego turbosprężarki mają różnego rodzaju restryktory.

Awatar użytkownika
Kamal
Fachoperator

Maszyna: Atlas 65 x5


Re: Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez maniekz » 24 Cze 2016 10:36

Dlatego napisałem teoretycznie, ja też zmieniałem w różny sposób i różnicy niebyło. W tym ciągniku to niewiem czy taka zmiana będzie dobra już lata swoje ma. Tam chyba jest silnik fendt. Czy fendt i deutz to ten sam silnik tak pytam z czystej ciekawości.

maniekz
Fizol

Maszyna: star1142

Firma: fhu


Re: Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez V12 » 24 Cze 2016 11:11

No nic nie potrzebnie kupiłem tego 10W40 jednak to jest półsyntetyk będzie do samochódów bo na 10W40 pracują
To nie jest silnik FENDT ani nawet Deutz . Jest to silnik MWM o znaczeniu d-226 poźniej MWM przejoł DEUTZ
Te silniki były montowane w FENDT renault i pojedynczo w innych też

V12
Nowicjusz

  • Posty: 10
  • Rejestracja: 23 Cze 2016 10:49

Maszyna: Fiat 680 , Renault 75-14

Firma: Gospodarstwo rolne


Re: Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez maniekz » 24 Cze 2016 13:24

5W syntetyk, 10W półsyntetyk, 15W mineralny

maniekz
Fizol

Maszyna: star1142

Firma: fhu


Re: Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez Kamal » 24 Cze 2016 14:02

maniekz napisał(a):5W syntetyk, 10W półsyntetyk, 15W mineralny

Znowu twoje teorie. Możesz podać uzasadnienie bo narazie to tylko podałeś lepkość.
No wiesz co to ja tu zrywam ścięgna palców uderzając w klawiaturę a ty mi pochwała nie chcesz kliknąć? Tego to się po tobie nie spodziewałem Popraw to Następnym razem tego błędu nie zrobię
Klikaj tylko się nie tłumacz że ci lewy klawisz myszy wysiadł

Awatar użytkownika
Kamal
Fachoperator

Maszyna: Atlas 65 x5


Re: Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez maniekz » 24 Cze 2016 14:31

Uzasadnienie to książki a dokładnie jest tak:Olej mineralny o oznaczeniu: 15W-40, 15W-50
Olej półsyntetyczny o oznaczeniu: 10W-40
Olej syntetyczny o oznaczeniu: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-60. Jak możesz Kamal to wyjaśnij normalnemu człowiekowi jak po wejściu do sklepu i patrząc na bańki poznać jaki to olej , minerał czy syntetyk?

maniekz
Fizol

Maszyna: star1142

Firma: fhu


Re: Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez V12 » 24 Cze 2016 15:13

Kamal napisał(a):Tu masz na temat olejów.
viewtopic.php?f=23&t=24892&p=138351&hilit=Skrzynia+biegów#p138351
W zasadzie dla wału i panewek im wyższe ciśnienie tym lepiej. Natomiast dla wysokich obrotów wysokie ciśnienie nie jest wskazane, dlatego turbosprężarki mają różnego rodzaju restryktory.


Dobra nic nie bede cudował tylko pozostane przy tym 15W40. a tamte 10W40 zużyje na samochodach z turbodieslami
Tylko nurtuje mnie czy to cisnienie powyżej 7 bar na zimnym jest szkodliwe czy nie , wiekszość mechaników z PRL twierdzi że takie powyżej 4.5 jest już szkodliwe
A ciekawym przykładem jest silniczek VW 1.9 z turbina gdzie na ciepłym silniku przy 2 tyś rpm jest około 2 bary i tyle przewiduje książka , mam dwa auta z takimi silnikami przebiegi w granicach 400kkm , ciśnienie mierzyłem i rzeczywiście mają te 2 bar przy 2tys rpm a na jałowych czasami nawet poniżej 1 bar.
I jakos to chodzi i zatrzeć sie nie chce stusunek poj do mocy wiekszy niż w maszynach a ciśnienia oleju mniejsze
pozdr

V12
Nowicjusz

  • Posty: 10
  • Rejestracja: 23 Cze 2016 10:49

Maszyna: Fiat 680 , Renault 75-14

Firma: Gospodarstwo rolne


Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez Kamal » 24 Cze 2016 15:13

To podaj te książki i ich autorów. Bo dawno już na tym forum takiego steku bzdur nie czytałem. I jestem w 100% przekonany że żadnego autora nie podasz bo nikt by się tak publiczne nie chciał zbłażnić i jeszcze pod tym podpisać z imienia i nazwiska.
Nie potrafisz przeczytać to co podałem. A jest to dobrze opisane.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_siln ... prov=sfla1
To w której to książce opisali ten olej.
http://motoklan.pl/oleje-silnikowe/792- ... ny-4l.html
Albo ten mineralny
http://www.motul-oleje.pl/product/index-id-690.html
Większe ciśnienie temu silnikowi krzywdy nie zrobi. Za to filtrów oleju tak nominalnie filtry są konstruowane na 6/7 bar przy większym ciśnieniu puchną a potem są rozrywane. Większe ciśnienie w magistrali to większe zużycie paliwa dlatego dziś masz już pompy o sterowanym wydatku.

Awatar użytkownika
Kamal
Fachoperator

Maszyna: Atlas 65 x5


Re: Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez V12 » 24 Cze 2016 15:36

Nigdy mi filtr nie spuchł w zimę ciagnik nie pracuje , na zimnym silniku puki olej sie nie rozgrzeje staram się nie gazować
Naj lepsze jest to Fuchs na swojej stronie dobierz olej zaleca do Renault 75-14 olej 10W30 MC a do Fendt np Farmer 309 z 88r zaleca 10W40 też MC czyli połsyntetyki a to są zupełnie takie same silniki . Co jeszcze Renault zaleca wymianę oleju co 100h nie dorzeczność w silniku bez turbo , Fendt w takiem samym silniku co 250h , najlepsze Deutz w powietrzakach gdzie olej jest masakrowany temperaturą każe wymieniać nawet co 500h. Nie wiem dlaczego renault nawet mam wlepkę z ciagniu że wymieniać co 100h po tych godzinach to nawet się czarny u mnie nie robi . Ja wymieniam co 250h i to jest chyba optimum dla silnika bez turbo albo nawet za czesto zwarzając że jak wyszły z fabryki to były oleje CD a teraz leje Fuchsa co ma CI.
Tak to rozumuje nie wiem czy dobrze ale dotychczas nic nie zatarłem nawet chińskiej kosy spaliwonej która służy mi 7 rok :)

V12
Nowicjusz

  • Posty: 10
  • Rejestracja: 23 Cze 2016 10:49

Maszyna: Fiat 680 , Renault 75-14

Firma: Gospodarstwo rolne


Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez Kamal » 24 Cze 2016 16:44

Klasa lepkości oleju jest często mylona z dodatkami u nas. Że ten to syntetyk a ten to mineralny. O silnikach Deutza pisałem w tym linku i podałem co ile wymiany i dlaczego.

Awatar użytkownika
Kamal
Fachoperator

Maszyna: Atlas 65 x5


Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez V12 » 24 Cze 2016 17:20

Tak czytałem bardzo rzeczowa wypowiedz. Tylko ciezko stwierdzic co w przypadku ciągnika rolniczego z tak nie wysilonego silnika sa cięzkie warunki.

A czy ten olej 10w40 od ciagnika ciężarówki nie wpłynie źle ma mały silnik 1.9 TDI w aucie ??

V12
Nowicjusz

  • Posty: 10
  • Rejestracja: 23 Cze 2016 10:49

Maszyna: Fiat 680 , Renault 75-14

Firma: Gospodarstwo rolne


Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez dzierzan » 24 Cze 2016 17:47

Jeśli jest odpowiedniej klasy jakości czy jak to się tam nazywa to nic się nie stanie.

Co do przebiegów i wymian oleju: wykładowca opowiadał mi kiedyś, że w ramach jakiejś pracy magisterskiej prowadzili badania na kilku ciagnikach John Deere. Przy przebiegach gdzie producent zaleca wymianę oleju pobierali próbki i sprawdzali parametry oleju. Chodziło o to aby wyznaczyć optymalny moment tej wymiany. Wyniki badań były takie, że przy przebiegu gdzie powinna być druga wymiana oleju, pierwotnie zalany olej był zużyty mniej więcej w połowie, więc mógł pracować jeszcze drugie tyle. Niestety badania nie były prowadzone do końca bo właściciel w obawie o utratę gwarancji zmienił olej :wink: Co ciekawe jako jednostkę miary nie posługiwali się motogodzinami bo nie są w 100% miarodajne, a wypalonym paliwem.

dzierzan
Operator

  • Posty: 235
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 09:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 6

Maszyna: CAT 428B
MB Actros 2635 PK12000
MAN 16.220 Hiab 070

Firma: Transportowa


Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez Kamal » 24 Cze 2016 18:55

V12 pisz po polsku bo nie wiadomo o co chodzi.
Dzierżanowski by pomiary były miarodajne trzeba podać warunki.Co innego jak traktor orze w ciężkim gruncie wielskibowym pługiem a co innego jak robi opryski. Żużycie paliwa jest najlepszą metodą. Dlatego Deutz podaje zużycie oleju w stosunku do zużycia paliwa.

Awatar użytkownika
Kamal
Fachoperator

Maszyna: Atlas 65 x5


Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez V12 » 24 Cze 2016 21:03

Temat dla mnie już raczej wyczerpany zostane przy mineralnym 15W40 a ten 10W40 wleje do aut albo sprzedam może jakiemuś znajomemu
Dzięki
Pozdrawiam

V12
Nowicjusz

  • Posty: 10
  • Rejestracja: 23 Cze 2016 10:49

Maszyna: Fiat 680 , Renault 75-14

Firma: Gospodarstwo rolne


Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez mechanior » 24 Cze 2016 22:17

Kamal gdzie twój epicki podpis ????????????????
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 16555
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 644

Maszyna: Caterpillar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT


Re: Przejście z 15W40 na 10W40

Postprzez dzierzan » 24 Cze 2016 22:24

Kamal napisał(a):V12 pisz po polsku bo nie wiadomo o co chodzi.
Dzierżanowski by pomiary były miarodajne trzeba podać warunki.Co innego jak traktor orze w ciężkim gruncie wielskibowym pługiem a co innego jak robi opryski. Żużycie paliwa jest najlepszą metodą. Dlatego Deutz podaje zużycie oleju w stosunku do zużycia paliwa.



Nie pamiętam dokładnie szczegółów, ale z tego co kojarzę to przyjęli wartość graniczną jakiegoś parametru oleju przy której spełnia on jeszcze swoje zadanie i w momencie przerwania badań wartość ta była w połowie drogi do tej wartości granicznej.

dzierzan
Operator

  • Posty: 235
  • Rejestracja: 19 Kwi 2010 09:26
  • Miejscowość: Włocławek
  • Pochwały: 6

Maszyna: CAT 428B
MB Actros 2635 PK12000
MAN 16.220 Hiab 070

Firma: Transportowa


Następna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

tytul

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej