wibako

Uszkodzony sterownik VECU Controler

Uszkodzony sterownik VECU Controler

Postprzez gka3 » 05 Lip 2013 23:48

Marka i model maszyny: Volvo EC 360 C
Rok produkcji: 2007
Numer seryjny: ID EC3608540

Witam.

Naprawiałem uszkodzony sterownik VECU.

Usterka to błąd pamięci programowalnej
MID 187 SID 250 FM14

Sterownik naprawiony, nie mam na tą chwilę schematu elektrycznego instalacji tego sterownika.
Nie jestem pewny jednego zasilania pin dokładnie jest oznaczony na zdjęciach.

Przypuszczam że na oznaczonym przeze mnie pinie powinien byś stały plus.
A w jakiś dziwny sposób jest zapłon.

Jest to czerwony przewód na którym jest zapłon.
Sterownik nigdzie nie ma stałego zasilania.

Być może sterownik nie miał stałego zasilania i dlatego uszkodziła się pamięć.


Image

Image

Image
Grzegorz Kosowski
www.elektronika.sos.pl
506 428 888

gka3
Fizol

  • Posty: 31
  • Rejestracja: 30 Sty 2010 14:22
  • Miejscowość: Kielce

Reklama

simmet

Uszkodzony sterownik VECU Controler

Postprzez mechanior » 06 Lip 2013 11:11

w maszynach budowlanych stałe zasilanie nie ma znaczenia
choćby z tego względu że masz możliwość całkowitego odłączenia prądu co nawet jest zalecane przy dłuższych postojach lub nawet po skończonej pracy
układ musi być tak skonstruowany by był na to odporny
uszkodzenia układów najczęściej są spowodowane przepięciami - spawanie a co gorsza odpalanie ze złomowatych transformatorów bez zabezpieczeń przepięciowych (kupione w CASTO lub na targu od Ruskich za 300 pln) gdzie na skutek samoindukcji napięcie skacze nawet powyżej 100v
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

Online

  • Posty: 20877
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Uszkodzony sterownik VECU Controler

Postprzez gka3 » 07 Lip 2013 20:48

Wiem że hebel i tak wyłączy prąd, ale sterowniki posiadają stałe zasilanie 30.
Te dwa piny na takie stałe zasilanie mi wyglądają.

Usterki komputerów często też występują z przyczyn wewnętrznych nie zależnych od użytkowania czy napraw maszyn.

Podczas odpalania z transformatorów poziom napięcia zależy od prądu jaki podczas rozruch zostanie zużyty.
A podczas takiego odpalania silnik 6 cylindrowy potrzebuje ok 700 A dodatkowo bardzo rozładowane akumulatory
także pobierają do 30 A prądu plus straty na przewodach rozruchowych dają pokaźną wartość.
Wystarczy pomnożyć to przez rezystancję odbiornika czyli w tym przypadku rozrusznika i świecy płomieniowej lub świec żarowych.
Z tego wynik robi się pokaźny. Nie jestem przekonany żeby samoindukcja powodowała tak wysokie napięcia.
Grzegorz Kosowski
www.elektronika.sos.pl
506 428 888

gka3
Fizol

  • Posty: 31
  • Rejestracja: 30 Sty 2010 14:22
  • Miejscowość: Kielce

Uszkodzony sterownik VECU Controler

Postprzez mechanior » 07 Lip 2013 22:13

czy to samoindukcja czy też skoki wywołane nieprecyzyjną regulacją napięcia to już mało ważne
ale mordują elektronikę niezależnie od źródła ich pochodzenia

tak czy inaczej brak napięcia podtrzymania nie może uszkadzać ECU
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

Online

  • Posty: 20877
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: Uszkodzony sterownik VECU Controler

Postprzez MTechnics » 08 Lip 2013 10:58

Witam

Kolego Grzegorzu na drugim zdjęciu od góry tam gdzie masz domalowane, napisy 15 lub 30, trzymasz w ogóle odwrotnie wtyk.

Co do braku stałego napięcia 30 to ten sterownik nie ma 30 tylko 15 z potrzymaniem tzw. "dobieg", jeden z przekaźników sterowanych z tego sterownika podtrzymuje tę 15 do czasu potrzebnego na zamknięcie ostatniej procedury (np. szybkie wyłączenie zapłonu na dużych obrotach silnika, ... ).

Co do podłączeń to:
lewy górny pin 15, lewy dolny pin GND,
3 pin od lewej dolny i górny - CAN Li H,
5 pin od lewej dony i górny J1708 B i A,

Abstrahując od topicu.
Co do usterek sterowników przy zaniku napięć zasilających to jak najbardziej jest to możliwe w sytuacji kiedy procek korzysta z pamięci i wykonuje operację odczytu lub zapisu i zaniknie napięcie, raczej większa szansa że zostanie ona uszkodzona (często pamięci są czytane całą stroną pamięci a nie jednym bajtem, stąd problem), sytuacja często pojawiała się w samochodach osobowych marki reno sprzed kilkunastu lat, a problemem była weryfikacja immo tuż po pojawieniu się 15, wystarczyło w tym momencie spróbować rozruchu na słabym akku, i problem z pamięcią :wall: gotowy :idea: grupa VW poradziła sobie z tym w dość sprytny sposób robiąc odczyt danych immo 2 sek po poprawnym odpaleniu silnika, stąd łatwo był rozpoznawalny problem z immo.

A co do przepięć przy rozruchu to kolega mechanior ma rację, najczęstszym powodem usterek są efekty indukcji elektromagnetycznej, kiepskiej jakości boostery (china) które mają uzwojenie mocy z aluminium pokrytego miedzią :kiss: do tego niepewny styk na połączeniu booster-akku i pik do uszkodzenia sterownika gotowy, a niejednokrotnie dochodzi jego wartość do kV.

A tak przy okazji, sam potrzebuję wsadów do sterownika z VOLVO EC240BLC, mam taki też naprawiony ale nie mam skąd zassać zawartości pamięci programowalnej :oops: ,

Pozdrawiam
Piotr Sygut
ELEKTRONIKA MASZYN BUDOWLANYCH, NAPRAWA KOMPUTERÓW, NAPRAWA INSTALACJI ELEKTRYCZNYCH, diagnostyka elektroniki i hydrauliki.
http://www.mtechnics.pl

EcuTester - jest już na rynku sprawdź jak prosta może być naprawa elektroniki ...
http://www.ecutester.pl

MTechnics
Pomocnik operatora

  • Posty: 61
  • Rejestracja: 19 Sie 2011 14:43
  • Miejscowość: Poraj
  • Pochwały: 1

Maszyna: VOLVO, CATERPILLAR, TEREX, MERLO, KOMATSU,


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej