Witam
Kolego Grzegorzu na drugim zdjęciu od góry tam gdzie masz domalowane, napisy 15 lub 30, trzymasz w ogóle odwrotnie wtyk.
Co do braku stałego napięcia 30 to ten sterownik nie ma 30 tylko 15 z potrzymaniem tzw. "dobieg", jeden z przekaźników sterowanych z tego sterownika podtrzymuje tę 15 do czasu potrzebnego na zamknięcie ostatniej procedury (np. szybkie wyłączenie zapłonu na dużych obrotach silnika, ... ).
Co do podłączeń to:
lewy górny pin 15, lewy dolny pin GND,
3 pin od lewej dolny i górny - CAN Li H,
5 pin od lewej dony i górny J1708 B i A,
Abstrahując od topicu.
Co do usterek sterowników przy zaniku napięć zasilających to jak najbardziej jest to możliwe w sytuacji kiedy procek korzysta z pamięci i wykonuje operację odczytu lub zapisu i zaniknie napięcie, raczej większa szansa że zostanie ona uszkodzona (często pamięci są czytane całą stroną pamięci a nie jednym bajtem, stąd problem), sytuacja często pojawiała się w samochodach osobowych marki reno sprzed kilkunastu lat, a problemem była weryfikacja immo tuż po pojawieniu się 15, wystarczyło w tym momencie spróbować rozruchu na słabym akku, i problem z pamięcią
gotowy
grupa VW poradziła sobie z tym w dość sprytny sposób robiąc odczyt danych immo 2 sek po poprawnym odpaleniu silnika, stąd łatwo był rozpoznawalny problem z immo.
A co do przepięć przy rozruchu to kolega mechanior ma rację, najczęstszym powodem usterek są efekty indukcji elektromagnetycznej, kiepskiej jakości boostery (china) które mają uzwojenie mocy z aluminium pokrytego miedzią
do tego niepewny styk na połączeniu booster-akku i pik do uszkodzenia sterownika gotowy, a niejednokrotnie dochodzi jego wartość do kV.
A tak przy okazji, sam potrzebuję wsadów do sterownika z VOLVO EC240BLC, mam taki też naprawiony ale nie mam skąd zassać zawartości pamięci programowalnej
,
Pozdrawiam
Piotr Sygut