ketral
wibako
BSL TURBO
klinikamaszyn



Brak zahamowania podczas pracy

Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez Janusz1981 » 05 Lis 2015 09:53

Marka i model maszyny: Volvo EW 170
Rok produkcji: 1999
Numer seryjny: EJY144

Witam, jak w temacie, a dokładnie chodzi o to, że podczas kopania koła nie są zablokowane. Tarczki w skrzyni były wymieniane 2 lata temu. skrzynia na pewno jest dobra. Sprawdziłem że jeśli odłączę kostkę od cewki jazdy która się znajduje koło pompy głównej to koparka stoi dęba. Co może być przyczyną nie blokowania kół. Koparka się zachowuje jak by była na luzie. Czy są jakieś dodatkowe obwody hamulcowe?
Proszę o pomoc.

Janusz1981
Nowicjusz

  • Posty: 14
  • Rejestracja: 07 Cze 2013 08:29

Reklama

Re: Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez Janusz1981 » 02 Gru 2015 14:17

Rozebrałem skrzynię i nie znalazłem nic ciekawego. I do końca nie wiem czy ten hamulec w skrzyni ma hamować koparkę czy to jest ten hamulec roboczy bo w nowszych modelach wciskając hamulec nożny blokuje się skrzynia i wszystkie koła a w tej nożnym hamują się tylko koła. Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić jak to ma działać prawidłowo w tym specyficznym modelu? Operator musi kontrować jazdą żeby nie wciągało go do wykopu. Sprawdziłem w drugiej koparce że nawet bez wciśniętego hamulca nożnego da się kopać a ta starsza się przesuwa. Proszę o pomoc bo już mi się pomysły skończyły.
(W skrzyni są dwie podkładki sprężyste które dociskają te tarczki podczas skręcania skrzyni.)
Na wciśniętym nożnym odpycham się łyżką o drzewo to koparka też się koła kręcą.
jak się rozpędzę na szosie i chcę się zatrzymać to hamuje normalnie jak dawniej.

Janusz1981
Nowicjusz

  • Posty: 14
  • Rejestracja: 07 Cze 2013 08:29

Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez mechanior » 02 Gru 2015 21:34

Zablokowany zawór lub uszkodzona cewka PARKING na bloku za głównym rozdzielaczem.
Wyłączenie tej cewki powoduje zanik ciśnienia na skrzyni i tym samym jej zablokowanie.
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17596
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 706

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Re: Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez Janusz1981 » 03 Gru 2015 12:55

Jakim napięciem ta cewka jest zasilana bo nie wiem czy ją spaliłem czy była spalona . Podłączyłem się do niej z akumulatora czyli 24V i mocno iskrzy - na mierniku wychodzi że ma zwarcie - 2ohmy. Chciałem usłyszeć czy ściąga zawór czy będzie słychać tyknięcie. Drugą obok raczej zepsułem bo miała 22ohmy a teraz ma 6ohm. Wydawało mi się że są na 24V tak jak inne.
Załączniki
20151203_122913.jpg
20151203_122901.jpg

Janusz1981
Nowicjusz

  • Posty: 14
  • Rejestracja: 07 Cze 2013 08:29

Re: Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez Janusz1981 » 03 Gru 2015 14:18

Cewki już naprawiłem. W miejscu gdzie wchodzą przewody do cewki zatopiony jest jakiś bezpiecznik bocznikowy i wystarczyło przerwać jego połączenie i cewka jest dobra ale bez zabezpieczenia :cry: Teraz muszę je zamontować i sprawdzić czy wszystko wróciło do normy.

Qrde jak nie hamowała tak nie hamuje. Może nie ten blok sprawdzałem. Ten co sprawdzałem to składa się z dwóch rzędów po trzy elektrozawory. Znalazłem taki opis:
VALVE POSITION
1 Breaker
2 Arm & boom pilot cutoff
3 Dozer blade & stabilizer
4 Safety
5 Main relief
6 Axle locking
Sprawdziłem ten 6 i tyka

Janusz1981
Nowicjusz

  • Posty: 14
  • Rejestracja: 07 Cze 2013 08:29

Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez mechanior » 03 Gru 2015 20:13

Gratuluję! Nic nie naprawiłeś tylko speirdoli.łeś :wall:
To nie bezpieczniki tylko diody systemu autodiagnozy oraz/lub eliminowania samowzbudzania (autoindukcji) prądów szkodliwych dla elektroniki!
Cewki mają oporność zależną od kierunku przepływu prądu... to znaczy MIAŁY dopóki ich nie wziąłeś w swoje ręce.

6. AXLE LOCKING - blokada mostu wahliwego uruchamiana razem z hamulcem PARKING.

Nie wiem jaki typ instalacji masz więc trudno mi zgadywać gdzie i jakie powinny być cewki. W znanej mi maszynie było ich bodajże 8.
Jakieś zdjęcia?

naprawiacz napisał(a):Co do bloku z zaworami:1 - liczone od lewej strony ( akumulatory po prawej)
1 Y57, Travel
2 Y12, Power boost
3 Y22, Quickfit 7
4 Y9, Pivoting axle lock
5 Y1, Safety bar
6 Y58, Low speed
Y7, Crawl speed
8 Y17, Parking brake
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17596
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 706

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Re: Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez Janusz1981 » 04 Gru 2015 08:09

WP_20151204_001.jpg
Korzystam z książki do tej koparki. W Polsce podobno jest ich parę sztuk dlatego mało kto może pomóc. Tylko serwis volvo ma pełną dokumentację i schematy do tego samsunga a firma serwisanta nie wezwie bo to dużo kosztuje.
Elektrozawór 6 to ten na dole po prawej. Gdy włączę stabilizatory przełącznikiem pod kierownicą to czuć reakcję po przewodach czyli na stabilizatory sterowanie idzie tylko na hamulec nie.
Załączniki
20151204_072829.jpg
zauważyłem że po wciśnięciu pomarańczowego przycisku nie zapala się żadna kontrolka
20151204_072637.jpg

Janusz1981
Nowicjusz

  • Posty: 14
  • Rejestracja: 07 Cze 2013 08:29

Re: Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez Janusz1981 » 04 Gru 2015 13:37

Po odpaleniu koparki pojawia się w tej zaznaczonej kostce napięcie. Po odłączeniu kostki koparka ma zablokowaną jazdę.
Załączniki
20151204_074017.jpg
Z prawej strony pod pompą główną są dwa elektrozawory do jazdy

Janusz1981
Nowicjusz

  • Posty: 14
  • Rejestracja: 07 Cze 2013 08:29

Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez mechanior » 04 Gru 2015 21:30

Czyli system jest standardowy dla podwozia ZF HL i posiada osobny blok odpowiadający za sterowanie skrzynią.
Jedna cewka zmienia biegi HI-LO a druga to właśnie hamulec PARKING i odcina zasilanie skrzyni blokując ją.
Problem tkwi po stronie instalacji elektrycznej maszyny...
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17596
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 706

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez jurekbull » 07 Gru 2015 22:41

Witam. W tej maszynie napięcie na cewce od hamulca parkingowego musi być w trybie PRACA/JAZDA i JAZDA w trybie PARKING napięcie ma zniknąć i wtedy hamulec na skrzyni jest zablokowany. Sprawdź czy tak jest. Jeśli tak to elektrycznie jest wszystko ok,zostaje sprawdzić sam zawór, blok hamulcowy itd jeśli napięcia się nie zgadzają , to zacznij od sprawdzenia włącznika trybów pracy.
Naprawa maszyn budowlanych VOLVO

jurekbull
Nowicjusz

  • Posty: 11
  • Rejestracja: 04 Gru 2012 21:29
  • Miejscowość: SZCZECIN
  • Pochwały: 1

Maszyna: VOLVO

Firma: smb-maszynybudowlane.pl


Re: Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez Janusz1981 » 08 Gru 2015 13:37

jurekbull napisał(a): W tej maszynie napięcie na cewce od hamulca parkingowego musi być w trybie PRACA/JAZDA i JAZDA w trybie PARKING napięcie ma zniknąć i wtedy hamulec na skrzyni jest zablokowany. Sprawdź czy tak jest.

Sprawdziłem i tak jest , ale w trybie parking nie ma ruchów i nigdy nie było (tak mówił operator). Nie wiem czy dobrze rozumuję co ma być włączone w trybie PRACA/JAZDA podczas pracy: wyłączona jazda czy ma się włączyć hamulec w skrzyni.
Przełącznik trybu pracy sprawdziłem jest dobry.
Załączniki
WP_20151208_001.jpg

Janusz1981
Nowicjusz

  • Posty: 14
  • Rejestracja: 07 Cze 2013 08:29

Re: Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez jurekbull » 10 Gru 2015 10:10

Kopiuję to co napisałem wcześniej;
W tej maszynie napięcie na cewce od hamulca parkingowego musi być w trybie PRACA/JAZDA i JAZDA w trybie PARKING napięcie ma zniknąć i wtedy hamulec na skrzyni jest zablokowany.
Naprawa maszyn budowlanych VOLVO

jurekbull
Nowicjusz

  • Posty: 11
  • Rejestracja: 04 Gru 2012 21:29
  • Miejscowość: SZCZECIN
  • Pochwały: 1

Maszyna: VOLVO

Firma: smb-maszynybudowlane.pl


Re: Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez Janusz1981 » 10 Gru 2015 12:46

Teraz już wszystko jasne, tylko nie jestem do końca pewny co zrobiłem że już działa ten hamulec bo sprawdziłem zawory przeciążeniowe na skrzyni i na bloku i odpowietrzałem kilka razy ten hamulec w skrzyni. Najważniejsze że jest już dobrze tylko zostały mi hamulce w zwolnicach bo podczas jazdy wciskam hamulec a po koparce nie czuć żeby coś hamowało i na wciśniętym pedale hamulca normalnie rusza. Ciśnienie do hamulca zwolnicy 65 bar czyli zapewne wytarte tarczki. W jednej zwolnicy olej bardzo śmierdzi spalenizną.
Bardzo dziękuję za pomoc!!!
Pozdrawiam.

Janusz1981
Nowicjusz

  • Posty: 14
  • Rejestracja: 07 Cze 2013 08:29

Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez mechanior » 10 Gru 2015 20:18

W skrzyni nie ma hamulca, brak ciśnienia prowadzi do włączenia jednocześnie obydwu biegów co blokuje pracę skrzyni. Nie ma zaworów przeciążeniowych na skrzyni i bloku skrzyni.
Układ korzysta z tego samego ciśnienia co np joysticki.
Podejrzewam że był zacięty elektrozawór PARKING.

65bar na układzie hamulcowym to zdecydowanie MAŁO, w podwoziu ZFa powinno być jakieś 130-150 do sprawnego działania hamulca roboczego.
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17596
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 706

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Re: Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez Janusz1981 » 11 Gru 2015 11:23

WP_20151211_003.jpg
w te zaworki zaglądałem
WP_20151211_001.jpg
tu są tarczki hamulcowe
WP_20151211_002.jpg
a tu tarczki sprzęgłowe

Chodziło mi o zawór w tym oddzielnym bloku sterowniczym PARKING i HI SPEED/LOW SPEED

Janusz1981
Nowicjusz

  • Posty: 14
  • Rejestracja: 07 Cze 2013 08:29

Re: Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez Jamar » 11 Gru 2015 18:58

Kolego, źle rozumujesz zasadę działania tego mechanizmu. To jest skrzynia dwubiegowa, a sprzęgła załączane są siłą sprężyn po odcięciu ciśnienia. Jeden pakiet tarczek to "low speed", drugi pakiet to "High speed", a nie parking jak piszesz. Parking to odcięcie ciśnienia od sprzęgieł i załączenie siłą sprężyn dwóch biegów na raz, co powoduje zblokowanie skrzyni.
Janusz1981 napisał(a):
WP_20151204_001.jpg
Korzystam z książki do tej koparki. W Polsce podobno jest ich parę sztuk dlatego mało kto może pomóc. Tylko serwis volvo ma pełną dokumentację i schematy do tego samsunga a firma serwisanta nie wezwie bo to dużo kosztuje.

Dokumentację do tej maszyny posiada każdy serwis, czas naprawy jakieś 40min, nawet w autoryzowanym serwisie nie powinieneś zapłacić więcej jak 200zł+dojazd.
Serwis Maszyn Budowlanych
tel. 788 685 633

Jamar
Operator

  • Posty: 474
  • Rejestracja: 01 Mar 2013 18:00
  • Miejscowość: Skarżysko Kamienna
  • Pochwały: 50

Brak zahamowania podczas pracy

Postprzez mechanior » 11 Gru 2015 22:59

No VOLVO tego za 200 pln nie naprawi...
Ten dodatkowy zawór ze zdjęć to blokada/retarder która zapobiega wrzuceniu biegu WOLNEGO gdy skrzynia kręci się z prędkością odpowiadającą większej niż około 4-7 km/h.
Gdzie na bloku skrzyni jest zawór przeciążeniowy?

Janusz napisał(a):firma serwisanta nie wezwie bo to dużo kosztuje.


No to niebawem będą musieli kopać łopatą, na pewno będzie taniej, oszczędzą na paliwie i serwisie a zwłaszcza wykwalifikowanej sile roboczej w postaci operatora a ty drogi kolego trafisz w końcu do normalnego pracodawcy czego ci serdecznie życzę... :ok:
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217


Image

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17596
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 706

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

eRobocze

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej