wibako

ew160b brak kierunków i awaryjnych

ew160b brak kierunków i awaryjnych

Postprzez filipo » 06 Gru 2015 12:08

Marka i model maszyny: ew160b
Rok produkcji: 2004

Witam, gdzie szukać przyczyny, bezpieczniki sprawdzone. Gdzie jest przerywacz?
www.materialy-sypkie.pl
Zmechanizowane roboty ziemne, transport drogowy

filipo
Operator

  • Posty: 357
  • Rejestracja: 09 Paź 2008 23:50
  • Miejscowość: okolice Piaseczna
  • Pochwały: 3

Maszyna: 3CXCECO'14 3CXCECO'11 2x KERAX'09 Volvo ew160B, DAF CF85.410

Firma: Roboty Ziemne Filip Olejnik


Reklama

simmet

ew160b brak kierunków i awaryjnych

Postprzez PiatyElement » 18 Sty 2016 02:15

Bezpiecznik FU13

Nie szukaj przerywacza, tylko sprawdź włącznik świateł awaryjnych. Przez niego przechodzi cała instalacja kierunkowskazów i świateł awaryjnych i to on jest częstą przyczyną awarii - sprawdź czy dochodzi do niego napięcie 24V, na jego piny 7 i 8.
tel 502-273-455, e-mail: semabud@vp.pl
Pomogłem? Wciśnij POCHWAŁA. To nie boli.
Elektryka / Elektronika Maszyn Budowlanych - LIEBHERR, Inne - usterki elektryczne i elektroniczne, diagnostyka, odbudowa instalacji elektrycznych

Awatar użytkownika
PiatyElement
Fachoperator

  • Posty: 688
  • Rejestracja: 20 Lut 2009 17:10
  • Miejscowość: Płock
  • Pochwały: 41

Maszyna: Żółta

Firma: SEMABUD


Re: ew160b brak kierunków i awaryjnych

Postprzez filipo » 18 Sty 2016 09:37

bezpiecznik i przekaźnik sprawdzony, prąd dochodzi przyciska awaryjnych wymieniony, gdzie jest przerywacz?
www.materialy-sypkie.pl
Zmechanizowane roboty ziemne, transport drogowy

filipo
Operator

  • Posty: 357
  • Rejestracja: 09 Paź 2008 23:50
  • Miejscowość: okolice Piaseczna
  • Pochwały: 3

Maszyna: 3CXCECO'14 3CXCECO'11 2x KERAX'09 Volvo ew160B, DAF CF85.410

Firma: Roboty Ziemne Filip Olejnik


ew160b brak kierunków i awaryjnych

Postprzez PiatyElement » 18 Sty 2016 10:07

Z tyłu, za kabiną jest skrzyneczka a w niej płyta z przekaźnikami, z tego co pamiętam to w lewym dolnym rogu jest przerywacz kierunków, oznaczony jako RFX. Wygląda jak zwykły przekaźnik tylko jest ze 2 razy wyższy od przekaźnika.
tel 502-273-455, e-mail: semabud@vp.pl
Pomogłem? Wciśnij POCHWAŁA. To nie boli.
Elektryka / Elektronika Maszyn Budowlanych - LIEBHERR, Inne - usterki elektryczne i elektroniczne, diagnostyka, odbudowa instalacji elektrycznych

Awatar użytkownika
PiatyElement
Fachoperator

  • Posty: 688
  • Rejestracja: 20 Lut 2009 17:10
  • Miejscowość: Płock
  • Pochwały: 41

Maszyna: Żółta

Firma: SEMABUD


ew160b brak kierunków i awaryjnych

Postprzez filipo » 18 Sty 2016 12:14

rfx to zwykły przekaźnik który zabezpiecza przerywacz sprawdzałem już go, w modelu 160C przerywacz jest przy kolumnie kierowniczej a tu nie mogę namierzyć. możliwe że manetka od kierunków robi jakieś zwarcie?
www.materialy-sypkie.pl
Zmechanizowane roboty ziemne, transport drogowy

filipo
Operator

  • Posty: 357
  • Rejestracja: 09 Paź 2008 23:50
  • Miejscowość: okolice Piaseczna
  • Pochwały: 3

Maszyna: 3CXCECO'14 3CXCECO'11 2x KERAX'09 Volvo ew160B, DAF CF85.410

Firma: Roboty Ziemne Filip Olejnik


ew160b brak kierunków i awaryjnych

Postprzez PiatyElement » 18 Sty 2016 17:38

filipo napisał(a): kierunków robi jakieś zwarcie

Jak by robiła zwarcie to palił by się bezpiecznik, ponadto przy załączaniu awaryjnych obwód manetki od kierunkowskazów jest pomijany i nie bierze udziału w miganiu oświetlenia awaryjnego.

filipo napisał(a):rfx to zwykły przekaźnik który zabezpiecza przerywacz sprawdzałem już go

przekaźnik zabezpiecza przerywacz ??? - przed czym? jak? po co?

RFX nie jest przekaźnikiem, tylko przerywaczem - Relay, direction indicators and hazard flashers. Powinieneś mieć tam włożony przerywacz z oznaczeniem nóżek: 49, 49a, 31, RP ( przekaźnik ma oznaczenie nóżek: 86, 95, 87, 87a, 30) - sprawdź to, bo może ktoś podmienił niechcący, lub źle włożył myśląc że to gniazdo przekaźnika. Napisałem wcześniej, że przerywacz jest dwa razy wyższy od przekaźnika - zazwyczaj, choć nie koniecznie, bo są i przerywacze wielkości przekaźnika wyglądające identycznie. Sprawdź oznaczenie nóżek na nim, lub zdejmij z niego obudowę i zobacz czy miałeś włożony tam zwykły przekaźnik czy przerywacz.

filipo napisał(a):modelu 160C przerywacz jest przy kolumnie kierowniczej

Czasami ( choć nie zawsze ) to, że coś jest w jednym modelu tak, nie oznacza że w innym modelu będzie tak samo.
tel 502-273-455, e-mail: semabud@vp.pl
Pomogłem? Wciśnij POCHWAŁA. To nie boli.
Elektryka / Elektronika Maszyn Budowlanych - LIEBHERR, Inne - usterki elektryczne i elektroniczne, diagnostyka, odbudowa instalacji elektrycznych

Awatar użytkownika
PiatyElement
Fachoperator

  • Posty: 688
  • Rejestracja: 20 Lut 2009 17:10
  • Miejscowość: Płock
  • Pochwały: 41

Maszyna: Żółta

Firma: SEMABUD


Re: ew160b brak kierunków i awaryjnych

Postprzez filipo » 19 Sty 2016 16:17

kolego masz rację ten przekaźnik jest przerywaczem tylko że nikt tam nie robił nic w skrzynce bo tylko ja sam osobiście pracuje na tej maszynie, druga sprawa że wszystkie przekaźniki są identyczne i mają takie same oznaczenia nawet dzwoniłem do serwisu volvo i kazali mi zamienić miejscami z innym (podał mi dokładnie z którym) i nic to nie dało w 7 i 8 pinie pod przyciskiem awaryjnych prąd jest, nie mam pojęcia co tam może być. lampy sprawdzone nie są zgnite, nie ma żadnego zwarcia. Możliwe że coś się stało na płycie pod przerywaczem że jakaś ścieżka padła?
www.materialy-sypkie.pl
Zmechanizowane roboty ziemne, transport drogowy

filipo
Operator

  • Posty: 357
  • Rejestracja: 09 Paź 2008 23:50
  • Miejscowość: okolice Piaseczna
  • Pochwały: 3

Maszyna: 3CXCECO'14 3CXCECO'11 2x KERAX'09 Volvo ew160B, DAF CF85.410

Firma: Roboty Ziemne Filip Olejnik


ew160b brak kierunków i awaryjnych

Postprzez PiatyElement » 19 Sty 2016 16:59

Musisz mieć pewność że przerywacz jest sprawny, najlepiej go podmień.
do sprawdzenia jeszcze bezpiecznik: FU14

możesz sprawdzić czy są przejścia pomiędzy przerywaczem a resztą instalacji ( czyli czy nie przepalone ścieżki na płycie lub przewody) :
wyciągnij przerywacz z gniazda, odepnij przewody z włącznika awaryjnych i sprawdź miernikiem czy nie ma przerwy:
1. gniazdo przerywacza 31 (E) ciągłość do masy
2. gniazdo przerywacza 49 (B) ciągłość do wtyczki na włącznik awaryjnych przewody na pin włącznika 6 i 4
3. gniazdo przerywacza 49a (L) ciągłość do wtyczki na włącznik awaryjnych przewód na pin 5 oraz do włącznika kierunkowskazów przy kierownicy 49a
brak ciągłości powyższych to uszkodzony przewód lub ścieżka na płycie

Możesz też zrobić doświadczenie które wszystko wyjaśni zamiast powyższych pomiarów:
wyciągnij przerywacz z gniazda i na 49a podaj 24v przewodem na krótko. teraz przełączając manetką kierunków L i P powinny zapalać się kierunki ale nie będą migać. Po włączeniu przycisku awaryjnych - zapalą się wszystkie kierunki ale nie będą migać.
Nie będą migać bo podałeś zasilanie na stałe, będziesz wtedy widział, że oprawy, żarówki, przewody, ścieżki na płycie, włącznik awaryjnych i przy kierownicy są dobre. Jeśli tak ci zadziała na krótko to albo walnięty przerywacz, albo nie ma masy na 31 w jego gnieździe.
tel 502-273-455, e-mail: semabud@vp.pl
Pomogłem? Wciśnij POCHWAŁA. To nie boli.
Elektryka / Elektronika Maszyn Budowlanych - LIEBHERR, Inne - usterki elektryczne i elektroniczne, diagnostyka, odbudowa instalacji elektrycznych

Awatar użytkownika
PiatyElement
Fachoperator

  • Posty: 688
  • Rejestracja: 20 Lut 2009 17:10
  • Miejscowość: Płock
  • Pochwały: 41

Maszyna: Żółta

Firma: SEMABUD


Re: ew160b brak kierunków i awaryjnych

Postprzez filipo » 19 Sty 2016 18:10

spinałem tak na krótko w kabinie jak wyjąłem przycisk awaryjnych i było tak jak mówisz że zapalały się na stałe, raz jedna strona raz druga i było słychać pojedyncze pyknięcie przekaźnika. czy z tego możesz coś wywnioskować? jutro zrobię tak jak napisałeś.

mam również pytanie o podgrzewacz powietrza jakiś czas temu skleił przekaźnik ten co jest koło akumulatorów (dokładnie są tam dwie sztuki V23132-B2002-B200) tak się nagrzał że aż zapaliło wyciszenie na plastikach ale na szczęście w porę to ugasiłem, kupiłem oba nowe te przekaźniki i zamontowałem wszystko jak było wcześniej ale niestety wyrzuca mi dwa błędy jeden że nie działa podgrzewacz a drugi że jest zbyt niskie napięcie (wyświetla te błędy cały czas nawet jak odkręciłem oba przewody od podgrzewacza) możliwe że upalił się ten cienki przewód gdzieś po drodze? czy trzeba to jakoś komputerem skasować żeby działało?
www.materialy-sypkie.pl
Zmechanizowane roboty ziemne, transport drogowy

filipo
Operator

  • Posty: 357
  • Rejestracja: 09 Paź 2008 23:50
  • Miejscowość: okolice Piaseczna
  • Pochwały: 3

Maszyna: 3CXCECO'14 3CXCECO'11 2x KERAX'09 Volvo ew160B, DAF CF85.410

Firma: Roboty Ziemne Filip Olejnik


ew160b brak kierunków i awaryjnych

Postprzez PiatyElement » 19 Sty 2016 18:35

filipo napisał(a):spinałem tak na krótko w kabinie jak wyjąłem przycisk awaryjnych i było tak jak mówisz


To sprawdziłeś instalację tym sposobem od awaryjnego włącznika do opraw. Podając przewodem 24V na 49a sprawdzisz całą instalację, bo na 49a napięcie normalnie podaje przerywacz, więc będziesz miał cały obwód: od przerywacza do włącznika awaryjnych i dalej do opraw, oraz od przerywacza do włącznika L/P kierunków i dalej do opraw. Sprawdzisz tym sposobem czy obwody od przerywacza dalej poprzez ścieżki na płycie i przewodami są sprawne. Jeśli tak, to nie działa przerywacz bo walnięty lub nie ma masy - pin masowy przerywacza podałem.

filipo napisał(a): jakiś czas temu skleił przekaźnik ten co jest koło akumulatorów (dokładnie są tam dwie sztuki V23132-B2002-B200)

Zobacz miernikiem ciągłość obwodu:
dwa cienkie przewody:
jeden to gniazdo na płycie za kabiną: L1 pin 10 i dalej zasilanie z bezpiecznika FU08 czyli masz tam 24V cały czas
drugi to gniazdo na płycie za kabiną: L11 pin 5 dalej L1 pin5 dalej: EECU które steruje cewką przekaźnika

Dwa grube przewody:
Jeden idzie do grzałki
drugi idzie do akumulatorów i po drodze jest bezpiecznik 175A

Co do samej grzałki: posiada ona rezystancję, bo to kawałek drutu, więc trzeba to sprawdzić miernikiem czy nie jest przepalona. Jeden jej koniec idzie na masę, a drugi do przekaźnika jak powyżej napisałem.
Z grzałki od przewodu który doprowadza napięcie od przekaźnika jest jeszcze jeden cienki, idzie on na płytę do gniazda L11 pin6, dalej L1 pin 6 dalej EECU które sprawdza tu napięcie podane do grzałki
tel 502-273-455, e-mail: semabud@vp.pl
Pomogłem? Wciśnij POCHWAŁA. To nie boli.
Elektryka / Elektronika Maszyn Budowlanych - LIEBHERR, Inne - usterki elektryczne i elektroniczne, diagnostyka, odbudowa instalacji elektrycznych

Awatar użytkownika
PiatyElement
Fachoperator

  • Posty: 688
  • Rejestracja: 20 Lut 2009 17:10
  • Miejscowość: Płock
  • Pochwały: 41

Maszyna: Żółta

Firma: SEMABUD


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej