Pierwsza. Odmalowana (pewnie od handlarza). Dodatkowe wyjścia hydrauliczne, szybkozłącze łyżki. Co do przebiegu to czysta bzdura, jak na maszynę 16-letnią.
Druga maszyna również malowana (ale jakiś czas temu), dodatkowe wyjścia hydrauliczne, szybkozłącze łyżki.
To w sumie tyle, co można stwierdzić ze zdjęć. Najważniejsze to jest to, aby dokładnie sprawdzić maszynę w najbliższej dla niej atmosferze, czyli - terenie. Popracuj co najmniej 1h, aby dobrze się rozgrzała. Czy po rozgrzaniu maszyna nie traci na mocy, czy hydraulika nie jest otępiała, czy nie pojawiają się wycieki niewidoczne podczas startu, ponadto wszystkie przełączniki oraz napęd.
Poniżej przedstawiam miejsca i cechy, na które należy zwrócić uwagę przy zakupie maszyny. Są to informacje zaczerpnięte z forum, dlatego jeśli ktoś zobaczy swoje słowa i wyrażenia, niech potraktuje to z wyrozumiałością dla kolegi z forum, który właśnie staje przed zakupem maszyny.
- wszelkie wycieki lub świeżo umyte miejsca
- sprawdź połączenia między mostem a kołami (wewnętrzne powierzchnie felg i piast czy nie są mokre lub podejrzanie czyste)
- złącze obrotowe hydrauliki
- luz na obrocie, jego płynne działanie bez zacięć i trzasków oraz luzy na sworzniach osprzętu koparkowego
- siłowniki czy nie porysowane i nie ciekną z głowic
- silnik czy nie dymi przy odpalaniu lub przyspieszaniu obrotów
- czy maszyna rusza lekko bez oporu i "skoków", czy żwawo jedzie (jazda najbardziej obciąża silnik)
- czy wszystkie przełączniki działają
- joysticki poruszają się płynnie z jednakowym lekkim oporem
- działają systemy bezpieczeństwa: blokada mostu, hamulec postojowy, hamulec obrotu, podłokietnik/dźwignia bezpieczeństwa tzw bramka
- kierownica obraca się płynnie - jednakowa ilość obrotów jest potrzebna do oporu w lewo i w prawo (może być przeciek w siłowniku lub uszkodzony orbitrol/przekładnia)
- czy po wyłączeniu silnika da się zahamować (minimum 2 -3 razy norma 5 w pełni sprawny układ pozwala nawet na 20 naciśnięć hamulca)
- luzy na wałach napędowych
- luzy na drążkach kierowniczych
- na zmiany kierunku jazdy maszyna ma reagować dopuszczalnie z lekkim opóźnieniem (do 1 sekundy) bez przykrych dźwięków
- sprawdzić poziom oleju w zbiorniku hamulca (ma być ciemnoczerwony, jeśli nie to znaczy że był dolewany czyli coś nie halo z hamulcami albo był wymieniany niedawno)
- olej w zwolnicach; ma być klarowny; szarawy, ciemny, bądź nawet czarny świadczy o zaniedbaniu eksploatacyjnym
- siłowniki mają trzymać pozycję
- samoczynne opadanie nie może przekroczyć 1-3 milimetrów na 10 minut (mierzone na tłoczysku siłownika)
- sprawdzić siłowniki na okoliczność rys, zadrapań i innych uszkodzeń DOKŁADNIE!
- silnik nie ma prawa dymić, lekkie podkapcanie i przerywana praca świadczy o zużyciu pompy wtryskowej, wtryskiwaczy bądź nawet turbiny
- sprawdzić wycieki płynu i oleju silnikowego
- sprawdzić sprawność akumulatora i ładowania.
Dla instalacji 24V:
- wartość napięcia (V) w stanie spoczynku (po 20-godzinnym procesie bezczynności) – 25-25,6V
- wartość napięcia (V) podczas pracy silnika – 27,6-28,8V, po załączeniu kilku dodatkowych odbiorników prądu – ok 28V
Grunt to nie napalać się. Spokojnie pojechać, dogłębnie przetestować i stwierdzić, czy aby na pewno maszyna z ogłoszenia jest warta czegokolwiek.
Oczywiście nie zniechęcam Cię, ale maszyny od handlarzy to bardzo często "picowane" tylko do sprzedaży "kawałki złomu", które przy codziennej pracy, 12/24h co najmniej 5 dni w tygodniu i tak przez 12 miesięcy pokażą swoje prawdziwe oblicze.
Na pewno nie doszukuj się cech nowej maszyny w kilkunastoletniej używanej i to w nie wiadomo jaki sposób oraz to, czy maszyna była cyklicznie serwisowana (wymiana olei, filtrów i innych części, które w naturalny sposób podczas eksploatacji się zużywają), tudzież czy dosłownie mówiąc nie była "katowana".
Powodzenia podczas "łowów"