wibako

WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez Miping » 18 Wrz 2013 10:03

Marka i model maszyny: Komatsu WB93-R-2
Rok produkcji: 1998
Numer seryjny: F20010

Witam, jestem nowy na forum i niestety nieco zielony jeżeli chodzi o naprawy koparko-ładowarek, liczę jednak na wyrozumiałość.
Do rzeczy:
Moja Komatsu WB93-R2 straciła jazdę. Mam skrzynię biegów powershaten (czy jakoś tak, biegi zmieniam mechanicznie a jazdę przód/tył załączam manipulatorem przy kierownicy.)
Cewki pstrykały i podniesione koła lekko się kręciły, ale można było je zatrzymać ręką.
Mój mechanik stwierdził że to awaria pompy jazdy i wyjął skrzynię. Okazało się że tam nie ma się co zepsuć, więc złożył wszystko do kupy i dalej to samo - nie ma jazdy.

Okazało się że awarii uległ pierścień segera w części "chyba" sterującej ciśnieniem (na górze skrzyni, z prawej strony obok cewek zmiany kierunku jazdy) Są tam takie dwa tłoczki na sprężynach. - ostrzegałem że jestem zielony.
Mechanik wsadził nowy pierścień i jazda jest.
Przejechałem od mechanika po asfalcie jakieś 20 km, wjechałem na pole zepchnąć trochę ziemi i po paru minutach cięższej pracy maszyna nagle zaczęła zwalniać aż stanęła.
Wyszedłem z kabiny i od razu zobaczyłem wyciek oleju.
odpaliłem maszynę by zobaczyć skąd leci i niespodzianka - z rozrusznika.

Po wyjęciu skrzyni okazało się że simering który siedzi w pompie został z niej wypchnięty.
Mechanik odprawił znowu jakieś czary, poskładał maszynę i znowu to samo - bez obciążenia jeździ, nagarnę coś na łychę, pojeżdżę w terenie i simering wylata.
Czynność powtarzał już parę razy i dalej to samo, więc sam zaczynam drążyć temat, bo nie widziałem żeby mierzył ciśnienia a to chyba podstawa do dalszych czynności

Pewnie czytając to większość z Was się śmieje ale mi już do śmiechu nie jest.
Czy mieliście taki przypadek?
Znacie kogoś z okolic Elbląga co by mógł mi pomóc?
Proszę o pomoc, co robić?

Miping
Fizol

  • Posty: 26
  • Rejestracja: 18 Wrz 2013 09:10

Maszyna: KOMATSU WB93R-2


Reklama

simmet

wywala simering z pompy jazdy

Postprzez mechanior » 18 Wrz 2013 22:37

jeden z tłoczków w zaworze który rozebraliście to regulator przepływu oleju przez zmiennik (drugi reguluje ciśnienie pracy sprzęgieł kierunku jazdy i smarowanie)
normalna ilość oleju przepłukuje zmiennik w celu jego chłodzenia, nadmiar powoduje wywalanie uszczelniacza który zazwyczaj nie toleruje ciśnienia większego niż kilka bar
poza tym proponuję sprawdzić JAKI uszczelniacz zamontowano bo taki ze sklepu rolniczego za 19.50 pln brutto się NIE NADAJE
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20876
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


wywala simering z pompy jazdy

Postprzez Miping » 19 Wrz 2013 09:07

Dzięki za wyjaśnienie.
Nie wiem jakie uszczelniacze były wstawiane.
Mam jeszcze pytanie.
Jak ustawić te ciśnienie na regulatorze?
Nie widziałem tam żadnych dysz, czy innych pokręteł.
Wygląda to prosto i nie wiem co tam może się zepsuć.
Proponujesz wymienić tłoczki i sprężyny?

Miping
Fizol

  • Posty: 26
  • Rejestracja: 18 Wrz 2013 09:10

Maszyna: KOMATSU WB93R-2


wywala simering z pompy jazdy

Postprzez mechanior » 19 Wrz 2013 23:45

ciśnienia się nie reguluje, jest zależne od napięcia sprężyny która ma pewne fabryczne własności i tyle
za wady w działaniu może odpowiadać stan wewnętrznej gładzi otworu w którym przesuwa się tłoczek (tłoczki)
jak sam mówiłeś (i było opisywane na forum) problemem był pokruszony pierścień segera którego fragmenty często uszkadzają powierzchnię otworu co może powodować skoki ciśnienia...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20876
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


wywala simering z pompy jazdy

Postprzez Miping » 20 Wrz 2013 09:00

Czyli do wymiany:
Tłoczki, sprężyny, i dla pewności cylinder - choć tam żadnych rys nie widać.
Dzięki za podpowiedź.
Zasięgnąłem gdzieś języka i ktoś mówił że może być też problem ze zmiennikiem.
Czy uszkodzony zmiennik może też powodować takie objawy?
Przy moim szczęściu wolę się spodziewać najgorszego.

Miping
Fizol

  • Posty: 26
  • Rejestracja: 18 Wrz 2013 09:10

Maszyna: KOMATSU WB93R-2


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez mechanior » 20 Wrz 2013 21:59

raczej nie jest to wina zmiennika
zawór musisz kupić cały, niestety kosztuje ponad 2000 pln
można spróbować regeneracji
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20876
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez Miping » 21 Wrz 2013 10:47

W jaki sposób regenerowac. Jeżeli są rysy na cylindrze to trzeba go wyrzucić
Gdzie najszybciej kupić cały regulator?

Miping
Fizol

  • Posty: 26
  • Rejestracja: 18 Wrz 2013 09:10

Maszyna: KOMATSU WB93R-2


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez mechanior » 22 Wrz 2013 17:44

regeneracja polega na wyszlifowaniu rys i dorobieniu nowych tłoczków
podaj numer seryjny maszyny i numery CARRARO z tabliczki skrzyni
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20876
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez Miping » 23 Wrz 2013 09:18

Nr seryjny maszyny: F20010
Z tabliczki skrzyni biegów:
type: TLB1
SERIAL 000111
.... 138226
CUSTOMER 200120058
To udało mi się odczytać z tabliczki.
Dołączyłbym zdjęcie, ale nie wiem jak.

Miping
Fizol

  • Posty: 26
  • Rejestracja: 18 Wrz 2013 09:10

Maszyna: KOMATSU WB93R-2


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez mechanior » 23 Wrz 2013 13:37

Cena zwala z nóg
3900 pln netto, termin dostawy 7 dni...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20876
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez Miping » 23 Wrz 2013 15:15

Jeżeli to załatwi sprawę to trudno, trzeba będzie odżałować.
Co wchodzi w skład tej części?
Te wszystkie elementy do zmiany kierunku jazdy też?
Wszystkie zaworki, sprężynki itp?
Tylko czy po wymianie tych części nie będzie wyrzucać uszczelniacza. :?

Miping
Fizol

  • Posty: 26
  • Rejestracja: 18 Wrz 2013 09:10

Maszyna: KOMATSU WB93R-2


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez mechanior » 23 Wrz 2013 15:43

to jest cena za cały kompletny zawór do montażu na skrzyni

mam taki zawór używany, a właściwie jest to obudowa z tymi nieszczęsnymi tłoczkami
pochodzi z maszyny WB93 R-2
mogę ci go udostępnić na zasadzie gwarancji uruchomienia
płacisz za zawór (cena do ustalenia), wysyłam ci go kurierem, montujesz w maszynie, jeśli zadziała to OK i zostaje u ciebie - jeśli nie to demontujesz i odsyłasz do mnie, po zweryfikowaniu czy to mój zawór i czy go nie uszkodziłeś zwracam ci kasę, koszty przesyłki po twojej stronie (max ok 50 pln netto)
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20876
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Re: WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez Miping » 24 Wrz 2013 08:59

Skonsultuję to z moim mechanikiem, ale chciałbym mieć pewność że to co włożę jest sprawne.
Jak znowu wywali mi uszczelniacz to nie będę wiedział czy to przez zawór czy jest inna przyczyna.
Masz może zamontowane tam nowe sprężynki? myślę że to warto zrobić.
Napisz na ile wyceniasz tę część.
Nie ukrywam że zależy mi na czasie.
Najwyżej wsadzę go i zawołam serwis do sprawdzenia ciśnień żeby stwierdzili ewentualnie gdzie jest przyczyna.

Miping
Fizol

  • Posty: 26
  • Rejestracja: 18 Wrz 2013 09:10

Maszyna: KOMATSU WB93R-2


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez mechanior » 26 Wrz 2013 14:35

zawór jest kompletny w części odpowiedzialnej za regulację ciśnienia
w części zmiany kierunku brak trzpienia z cewkami i jednej sprężyny ustalającej ale możesz to bez problemu przełożyć ze swojego
wszystko rozebrałem, wyczyściłem (wyszlifowałem wszelkie zadry i ostre krawędzie) nasmarowałem i złożyłem jeszcze raz według dokumentacji Komatsu którą dorzucam do zaworu gratis (wysłałem majlem) wraz z dodatkowym zegerem
wszystkie elementy poruszają się płynnie
ciśnienie na zmiennik ma mieć wartość 0.9 bar, na sprzęgła jazdy 11-14 bar
w dokumentacji pokazano gdzie podpiąć zegar by pomierzyć te parametry

zawór wysłałem, powinien dojść jutro
w razie pytań lub niejasności pisz lub dzwoń
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20876
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez Miping » 27 Wrz 2013 11:00

Dzięki za schematy.
Muszę je przestudiować.
Jeszcze nie dostałem przesyłki ale czekam na nią jak na zbawienie.
Jeżeli to rozwiąże mój problem, to zapraszam Cię na dobrą Whisky :D

Miping
Fizol

  • Posty: 26
  • Rejestracja: 18 Wrz 2013 09:10

Maszyna: KOMATSU WB93R-2


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez Miping » 07 Paź 2013 20:45

Niestety.
podmiana zaworu nic nie dała.
Znowu uszczelniacz wypchnęło a olej leciał z maszyny jak ze szlaucha.
Wyciągnęliśmy skrzynię biegów i znowu pytanie co robić?

Jest jedna sprawa która mnie zastanawia.
Chłodnica oleju jazdy.
Z tego co zauważyłem olej wchodzi do chłodnicy silnika (taka 2 w jednym)
Dmuchnąłem w jeden z węży i .... nic.
Wygląda jakby był zatkany.
Dmuchnąłem w drugi c całych sił, wyciskając powietrze policzkami i parę kropli poleciało.

I tu mam pytanie. Wydaje mi się że olej powinien przepływać swobodniej.
Czy nie ma tam po drodze jakiegoś termostatu czy czegoś podobnego?
Jutro zamierzam podłączyć sprężarkę i zobaczę jakie będą efekty.

Czy utrudniony przepływ przez chłodnicę może spowodować Wypchnięcie uszczelniacza z pompy jazdy?
Mechanior, Co Ty na to. Wierzę w Ciebie.

Miping
Fizol

  • Posty: 26
  • Rejestracja: 18 Wrz 2013 09:10

Maszyna: KOMATSU WB93R-2


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez mechanior » 07 Paź 2013 22:25

nawet gdyby chłodnica była przytkana to regulator przepływu powinien to wyrównać
w ramach eksperymentu możesz połączyć obydwa przewody wychodzące ze skrzyni i w ten sposób ominąć chłodnicę
ale właśnie mi się przypomniało że pod filtrem oleju jest dodatkowy zawór nadmiarowy mający za zadanie równoważenie pików ciśnienia na zimnym oleju...
może w nim tkwi problem
bo raczej nie możliwe by obydwa zawory sterujące były popsute jednakowo

Image
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20876
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez Miping » 08 Paź 2013 19:04

Zawór nadmiarowy wygląda normalnie. Nie było tam widać nic niepokojącego.
Ale, wziąłem sprężarkę, olej napędowy i przedmuchałem chłodnicę oleju.
Wyleciało z niej sporo opiłków (niektóre kilkumilimetrowe) a olej który wyleciał, niemal się świecił od mikro opiłków.

Skąd tam się wzięły? nie powinny być wyłapane przez filtr?

Składamy skrzynię, wkładamy do maszyny, robimy obejście chłodnicy i wzywam specjalistę który pomierzy wszystkie ciśnienia.
Po cichu mam nadzieję że problem jest w chłodnicy, ale martwi mnie teoria Mechaniora, który przeważnie ma rację.

Wstępnie umówiłem specjalistę na czwartek.

Miping
Fizol

  • Posty: 26
  • Rejestracja: 18 Wrz 2013 09:10

Maszyna: KOMATSU WB93R-2


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez Miping » 09 Paź 2013 21:46

Chciałem dopisać co u mnie na bieżąco.
Mechanik mówi że w pompie jazdy jeden z zaworków był przytkany.
Wyciągnął go z trudem, wyczyścił, poskładał i skrzynia jest już w maszynie.
Nie odważyliśmy się dziś nią jeździć i zaczekamy do jutra.
Ma przyjechać inny spec który pomierzy wszystkie ciśnienia.
Trzymajcie kciuki :?

Miping
Fizol

  • Posty: 26
  • Rejestracja: 18 Wrz 2013 09:10

Maszyna: KOMATSU WB93R-2


WB93-R-2 wywala simering z pompy jazdy

Postprzez mechanior » 09 Paź 2013 22:23

tam jest rzeczywiście zawór, kulka ze sprężyną... ale jak zatkać taką dziurę ?
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20876
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 868

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Następna Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej