Przełącz do głównego szablonu
Wyślij odpowiedź

Zmienianie wzorca sterowania

07 Kwi 2012 23:24

Witam. Od dłuższego czasu zastanawiam się jak działa takie zmienianie wzorca sterowania czyli inaczej zamiana funkcji dżojstika. Kolega Korba w jednym z tematów wkleił skan z dtr jak to wygląda w volvie http://www.kopaczka.pl/download/file.ph ... &mode=view . Osobiście widziałem tylko jedną maszynę która miała takie coś (o&K MH City) ale nie widziałem na jakiej zasadzie to się tam odbywa, ja myślałem że jest jakiś przełącznik w kabinie i elektronicznie zmienia się ruchy. Jak to wygląda w innych maszynach, czy ktoś tu z obecnych pracował kiedyś na maszynie która miała coś takiego?

Zmienianie wzorca sterowania

08 Kwi 2012 18:27

mogę opisać na przykładzie koparko-ładowarek Caterpillar

przy rozdzielaczu znajduje się zawór do którego wchodzą 4 przewody z joysticków, 2 od ruchu podnoszenia ramienia głównego tzw "banana" i 2 od tzw "naporu" czyli sticka, czyli 2 ramienia
wyjścia są podłączone do odpowiednich sekcji rozdzielacza
zawór jest sterowany elektrycznie, w pozycji spoczynku olej płynie z jednego joysticka na funkcję ramienia a z drugiego na stick
po włączeniu prądu szpula przesuwa się "krzyżując" przepływ oleju co powoduje zamianę funkcji
w maszynach zazwyczaj właśnie te dwie funkcje ulegają zamianie

właśnie jestem w trakcie montażu takiego zaworu w maszynie CAT 320 BL (koparka gąsienicowa) bo pracuje na niej 3 operatorów i każdy kiedyś pracował na innej maszynie więc mają różne przyzwyczajenia
zawór pochodzi z koparko-ładowarki CAT 432E

w starych maszynach ze sterowaniem cięgnowym (mechanicznym a nie joystickami) zmiana ruchów polegała na instalacji specjalnej "choinki" z cięgnami i wałkami przenoszącymi ruch na rozdzielacz w innym miejscu niż pierwotnie
takie rozwiązanie nie pozwala na proste przełączanie wzorców :mrgreen:

Zmienianie wzorca sterowania

09 Kwi 2012 12:47

Dzięki Mechanior trochę mi rozjaśniłeś sprawę. Czyli tak zawór jaki teraz montujesz do tego Cat 320 można zamontować do każdej maszyny która jest na joyach?

Zmienianie wzorca sterowania

09 Kwi 2012 16:23

do każdej która ma rozdzielacz sterowany hydraulicznie za pomocą ciśnienia pilotującego

Zmienianie wzorca sterowania

16 Kwi 2012 16:10

Mam jeszcze jedno pytanie a jaki byłby orientacyjny koszt montażu takiego zaworku do kołówki O&K tak mniej więcej bo wiem że trudno jest sprecyzować cenę. Bo też właśnie pracuję na niej 2 różnych operatorów i jeden pracował kiedyś waryńskim a tam odwrotne ruchy są.

Zmienianie wzorca sterowania

16 Kwi 2012 17:47

nie mam pojęcia
jeszcze nigdy nie zakładałem
ale zawór w używce to około 2000 pln , dodatkowe przewody koło 1000 i przełącznik w kabinie wraz z podpięciem do instalacji maszyny około 500
właśnie projektuję taki system na dwu standardowych zaworach przełączających

Zmienianie wzorca sterowania

16 Kwi 2012 21:55

Image
Joy 1 - do P, P1; Joy 2 do T, T2 - analogicznie sekcje rozdzielacza - A, A1; B, B1
Koszt, z robotą, max. 1500PLN - to jest rozwiązanie najprostsze i najtańsze.

Inne wersje - elektryczne itp. odpowiednio drożej - 2500- 3500PLN

Zmienianie wzorca sterowania

16 Kwi 2012 22:08

no rzeczywiście najprostsze, ale klient życzy sobie przepinki elektrycznej a kilkanaście metrów przewodów i sam zawór to troszkę więcej niż kwota którą podałeś

Zmienianie wzorca sterowania

16 Kwi 2012 22:17

Dlatego napisałem, że elektrycznie odpowiednio drożej... :wink:
2 zawory 4/2 lub 1 zawór 8/2 to już jakieś 1500 -2000PLN

Zmienianie wzorca sterowania

17 Kwi 2012 09:10

ile u ciebie kosztowałby taki zawór jak zaprezentowałeś na zdjęciu ?

Zmienianie wzorca sterowania

21 Kwi 2012 09:29

Cena poszła na priv :)

Zmienianie wzorca sterowania

22 Kwi 2012 13:09

dzięki, odebrałem...

Zmienianie wzorca sterowania

22 Kwi 2018 12:15

Pewnie za odkopanie tego tematu dostanę zloty szpadel, ale co tam;)
Bawi się jeszcze, ktoś w dorabianie takich zaworów? Możliwe, że byłbym zainteresowany dorobieniem czegoś takiego do Yanmara Vio 45

Zmienianie wzorca sterowania

29 Kwi 2018 23:33

Złoty Szpadel wręczony :D
A w takie przeróbki nie tak znów rzadko się rozmaite serwisy / mechanicy bawią.
Wyślij odpowiedź