mogę opisać na przykładzie koparko-ładowarek Caterpillar
przy rozdzielaczu znajduje się zawór do którego wchodzą 4 przewody z joysticków, 2 od ruchu podnoszenia ramienia głównego tzw "banana" i 2 od tzw "naporu" czyli sticka, czyli 2 ramienia
wyjścia są podłączone do odpowiednich sekcji rozdzielacza
zawór jest sterowany elektrycznie, w pozycji spoczynku olej płynie z jednego joysticka na funkcję ramienia a z drugiego na stick
po włączeniu prądu szpula przesuwa się "krzyżując" przepływ oleju co powoduje zamianę funkcji
w maszynach zazwyczaj właśnie te dwie funkcje ulegają zamianie
właśnie jestem w trakcie montażu takiego zaworu w maszynie CAT 320 BL (koparka gąsienicowa) bo pracuje na niej 3 operatorów i każdy kiedyś pracował na innej maszynie więc mają różne przyzwyczajenia
zawór pochodzi z koparko-ładowarki CAT 432E
w starych maszynach ze sterowaniem cięgnowym (mechanicznym a nie joystickami) zmiana ruchów polegała na instalacji specjalnej "choinki" z cięgnami i wałkami przenoszącymi ruch na rozdzielacz w innym miejscu niż pierwotnie
takie rozwiązanie nie pozwala na proste przełączanie wzorców