wibako

Zamek hydrauliczny a zawór hamujący

Moderator: mechanior

Zamek hydrauliczny a zawór hamujący

Postprzez Yogii » 05 Paź 2012 21:33

Czy ktoś z Was może mi powiedzieć
czy zawór hamujący można zastosować w urządzeniu podnoszącym?
Jaka jest zaleta zaworu hamującego nad zamkiem hydraulicznym?
Dlaczego w urządzeniach mobilnych stosuje się popularnie zawory hamujące?
Z góry dziękuję.
Ostatnio edytowany przez rudesmen, 06 Paź 2012 11:16, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Temat przeniesiony do odpowiedniego działu.

Yogii
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 05 Paź 2012 21:20

Reklama

simmet

Zamek hydrauliczny a zawór hamujący

Postprzez Grześ » 06 Paź 2012 17:22

Zamek hydrauliczny nie konkuruje z zaworem spowalniającym, a często właśnie współpracują ze sobą. Zawory spowalniające stosuje się w funkcjach odpowiadających za opuszczanie ciężkich elementów np wysięgnika i ramienia koparki, po to aby pod własnym ciężarem nie waliły o ziemię za szybko. Zamontowane są przy rozdzielaczu. Zamek montowany jest przy siłowniku i zapobiega samoczynnemu opadnięciu np ramienia w momencie pęknięcia węża. O ile zawory spowalniające są powszechnie stosowane w celu usprawnienia i ułatwienia pracy operatora, to zamki stosowane są ze względu bezpieczeństwa.

Grześ
Fachoperator

  • Posty: 599
  • Rejestracja: 09 Lip 2006 19:25
  • Miejscowość: Kraków
  • Pochwały: 9

Maszyna: Jcb3cx


Re: Zamek hydrauliczny a zawór hamujący

Postprzez Yogii » 06 Paź 2012 19:29

Grześ popatrz na załącznik - symbol zaworu hamującego.
Zawór hamujący.JPG
zawór hamujący
Zawór hamujący.JPG (12.99 KiB) Obejrzany 14491 razy

Wydaje mi się, że zawór hamujący zadział wtedy gdy na siłowniku
występuje przeciążenie, pełni równieże rolę zamka hydraulicznego bo do jego otwarcia w czasie normalnej pracy
potrzebne jest ciśnienie w układzie. Awaraia przewodu spowoduje jego zamknięcie.
Jeżeli natomiast będzie uszkodzony przewód a na siłownik zadzialamy obciążeniem, które spowoduje otwarcie zaworu hamującego
to siłownik się cofnie pod naciskim obiążenia, co w przypadku podnoszenia jest niebezpieczne.
Czy nie pomyślałeś o zaworze dławiącym na odpływie?

Yogii
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 05 Paź 2012 21:20

Zamek hydrauliczny a zawór hamujący

Postprzez manius » 06 Paź 2012 20:02

Yogii napisał(a):Jeżeli natomiast będzie uszkodzony przewód a na siłownik zadzialamy obciążeniem, które spowoduje otwarcie zaworu hamującego

nie spowoduje, bo jest przerwany waz, to w jaki sposob przekaze cisnienie?
Yogii napisał(a):to siłownik się cofnie pod naciskim obiążenia, co w przypadku podnoszenia jest niebezpieczne.Czy nie pomyślałeś o zaworze dławiącym na odpływie?

zamek jest stosowany do obydwu funkcji silownika

gościu, bez urazy,ale tutaj bedziesz mial ciężko zdobyc wiedze czysto teoretyczna,o jakiej marzysz,
na tym forum spotykaja sie głownie operatorzy i mechanicy, wiec bardziej praktykanci, ktorzy nie posługuja sie takim jezykiem i takimi schematami.
swoja droga, student ktorego roku?
"A teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu."
Król Julian

manius
Fachoperator

  • Posty: 1025
  • Rejestracja: 16 Maj 2010 12:18
  • Miejscowość: brzesko
  • Pochwały: 17

Maszyna: cat 442d ;)


Re: Zamek hydrauliczny a zawór hamujący

Postprzez Yogii » 06 Paź 2012 21:03

nie spowoduje, bo jest przerwany waz, to w jaki sposob przekaze cisnienie?

fizycznie ciężar będzi wywierał siłe na tłoczysko więc w siłowniku będzie olej pod ciśnieniem, które otworzy zawór
przez który wycieknie olej.
Co do dalszej treści wypowiedzi to na początku zapytałem czy ktoś mi odpowie na zadane pytanie, jeżeli nie to trudno.
Nie jestem (już) studentem
Pozdrawiam.

Yogii
Nowicjusz

  • Posty: 7
  • Rejestracja: 05 Paź 2012 21:20

Zamek hydrauliczny a zawór hamujący

Postprzez mechanior » 07 Paź 2012 23:11

schemat przedstawia zamek hydrauliczny który w publikacjach jest nazywany zaworem hamującym
ponieważ hamuje odpływ oleju z siłownika o ile nie podano ciśnienia po przeciwnej stronie funkcji
Yogii napisał(a):fizycznie ciężar będzi wywierał siłe na tłoczysko więc w siłowniku będzie olej pod ciśnieniem, które otworzy zawór
przez który wycieknie olej.

wydaje mi się że ciśnienie musi być podane na porty V, czyli z zewnątrz
ewentualnie ciśnienie na portach C musi przekroczyć siłę napięcia sprężyn regulujących co daje nam dodatkowo funkcję zaworu bezpieczeństwa/szokowego/liniowego

jak go zwał tak go zwał, działa w taki sposób że nie ruszysz siłownikiem dopóki nie podasz ciśnienia
dla mnie jako praktyka - to zamek hydrauliczny, prostszy, jeden z kilku rodzajów, są jeszcze sterowane ciśnieniem zewnętrznym (niskim - sterowania) a nawet elektromagnetycznie (zawór elektromagnetyczny zamyka odpływ oleju), gdzieś w internecie znalazłem nawet taki sterowany pneumatyką...
to jest zamek dwustronny, zamyka obydwa kierunki ruchu, w maszynach budowlanych częściej są stosowane takie które zamykają tylko jeden kierunek funkcji, ten bardziej narażony na obciążenie (np podnoszenie ramienia)
taki zamek jak na schemacie jest używany w podporach koparko-ładowarek jako że jest to urządzenie bezpieczeństwa i na wypadek pęknięcia przewodu podpora MUSI utrzymać pozycję
dlatego PIP nie czepia się jak się wchodzi pod koparkę na podporach... a przynajmniej nie ma podstaw,
kiedyś na budowie tłumaczyłem inspektorowi działanie podpór bo mnie chciał ukarać mandatem za robienie przeglądu na podporach...

następnym razem załóż temat w STREFIE SPECJALISTY...
Image
CATERPILLAR, PERKINS, młoty DHB, osprzęt MB Crusher
tel. +48 607-848-217 >klinikaMaszyn na FB<

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 20868
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 20:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 867

Maszyna: Caterpillar, MB Crusher

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT, MB Crusher


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

cron

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej