ketral
wibako
BSL TURBO
klinikamaszyn



Mechanizmy skrętu, mechanizmy zwrotnicze

Moderator: mechanior

Mechanizmy skrętu, mechanizmy zwrotnicze

Postprzez czaki » 14 Paź 2012 16:31

Niedawno mialem okazje zaglebic sie w dzialania tzw. PMZ lub PMS (planetarne mechanizmy skretu) stosowane w ciagnikach gasienicowych. Dzialanie prostego planetarnego mechanizmu dokaldnie rozumiem, jak i rozumiem jego budowe. A jak te mechanizmy skretu dzialaja i jak sa zbudowane w nowoczesnych ciezkich spycharkach? Np. w takiej spycharce HSW TD-40, gdzie jest tzw. dwubiegowy mechanizm skretu (sprzeglo malych predkosci, sprzeglo duzych predkosci i sprzeglo hamulcowe)?
Za porady, pomoc dziekuje, bo nie moge w internecie dorwac zadnego rysunku, animacji, jak dokladnie te mechanizmy w nowoczesnych spycharkach dzialaja. Widzialem tylko jedna taka animacje mostu napedowego spycharki CAT6 i widzialem np. dla odmiany przekladnie stozkowa na wiencu zebatym planetarnego mechanizmu skretu:

http://www.youtube.com/watch?v=A5_iNL9q ... sults_main

czaki
Fachoperator

  • Posty: 652
  • Rejestracja: 05 Lut 2011 21:48
  • Miejscowość: Cieszyn
  • Pochwały: 6

Reklama

Re: Mechanizmy skrętu,mechanizmy zwrotnicze

Postprzez czaki » 20 Paź 2012 15:47

Witam.Czesciowo zglebilem temat,ale nie calkowice.Szkoda,ze nikt nie odezwal sie w tym moim temacie.

czaki
Fachoperator

  • Posty: 652
  • Rejestracja: 05 Lut 2011 21:48
  • Miejscowość: Cieszyn
  • Pochwały: 6

Mechanizmy skrętu, mechanizmy zwrotnicze

Postprzez mechanior » 26 Mar 2013 00:05

jak coś wiesz to napisz
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17692
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 708

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Mechanizmy skrętu, mechanizmy zwrotnicze

Postprzez czaki » 30 Mar 2013 23:25

Dwubiegowy mechanizm napędu sterowania ma jedno wielotarczowe sprzęgło zakresu małej prędkości obrotowej, jedno wielotarczowe sprzęgło zakresu dużej prędkości obrotowej, jedno wielotarczowe sprzęgło hamulcowe oraz przekładnie obiegową po obu stronach mechanizmu. Sprzegła zakresów małej i dużej prędkości obrotowej są załączane hydraulicznie, a zwalniane za pomocą spreżyn, podczas gdy sprzęgła hamulcowe są załączane za pomocą spreżyn, a zwalniane za pomocą ciśnienia hydrauliczngo. Przekładnia obiegowa redukuje predkość do zakresu małej prędkości obrotowej.

czaki
Fachoperator

  • Posty: 652
  • Rejestracja: 05 Lut 2011 21:48
  • Miejscowość: Cieszyn
  • Pochwały: 6

Mechanizmy skrętu, mechanizmy zwrotnicze

Postprzez mechanior » 31 Mar 2013 09:26

czaki napisał(a): Sprzegła zakresów małej i dużej prędkości obrotowej są załączane hydraulicznie,

toż to zwykła dwubiegowa skrzynia biegów sterowana hydraulicznie znana np z wózków widłowych
czaki napisał(a):sprzęgła hamulcowe są załączane za pomocą spreżyn, a zwalniane za pomocą ciśnienia hydrauliczngo

standardowe rozwiązanie hamulców w każdej maszynie
czaki napisał(a):Przekładnia obiegowa redukuje predkość do zakresu małej prędkości obrotowej

czyli normalna zwolnica/reduktor

nic nie napisałeś o sterowaniu różnicowym...
MECHANIOR - 607848317
CATERPILLAR
SKLEP - 607848217

Awatar użytkownika
mechanior
Fachoperator

  • Posty: 17692
  • Rejestracja: 15 Gru 2008 19:41
  • Miejscowość: Śląsk
  • Pochwały: 708

Maszyna: Caterpillar Yanmar

Firma: klinikaMASZYN.pl
serwis maszyn CAT i Yanmar


Re: Mechanizmy skrętu, mechanizmy zwrotnicze

Postprzez czaki » 31 Mar 2013 21:42

O sterowaniu roznicowym nie pisalem,bo akurat to pojmuje :-) - tak z reszta mnie sie wydaje.Wprowadzajac mechanizmy roznicowe,powodujemy ze po jednej stronie mamy półoś ze zredukowana predkoscia ,a po drugiej - wieksza predkosc.W transmisjach dawnych ciagnikow gasienicowych wystarczylo zahamowac półoś po jednej stronie i maszyna skrecala na ta strone,ale wtedy przy tym manewrze sila spychania malala.Planetarne mechanizmy z redukowaniem predkosci półosi,a nie tylko i wylacznie ich calkowitym hamowaniem, sa juz w czolgach ,transporterach z lat 60,70.W takim np. czołgu T-54 czy PTS-M moment ze skrzyni trafia na koło pierscieniowe,a stamtąd na jarzmo satelitow i dalej do zwolnicy.Kolo sloneczne pelni role posredniczaca .Tasmy hamulcowe sa na jarzmie satelitow i na kole slonecznym.
PRZY JEZDZIE NA WPROST kolo sloneczne jest odhamowane i sprzegniete z jarzmen satelitow i dlatego nie obracające sie wokol swej osi satelity sa "ciagnione" przez kolo pierscieniowe - mamy przelozenie 1:1.
PRZY LAGODNYM SKRECIE kolo sloneczne jest zahamowane i rozprzegniete z jarzmem satelitow i dlatego satelity zaczynaja sie obracac wokol swej osi i obtaczac nieruchome kolo sloneczne - mamy zredukowana predkosc na jarzmie i wzrost momentu 1: 1,5 (okolo).
PRZY OSTRYM SKRECIE kolo sloneczne jest odhamowane i rozprzegniete z jarzmem satelitow (takie luzno obracajace sie kolo),a jarzmo satelitow zahamowane i dlatego moment obrotowy nie trafia do zwolnicy i dalej,a trafia na to luzne kolo sloneczne (obraca sie w kierunku przeciwnym do obrotu kola pierscieniowego).
W czołgach tj.T-72,wozach zabezpieczenia technicznego WZT na podwoziu czolgu T-72 zamiast klasycznej skrzyni biegow i planetarnych mechanizmow skretu sa dwie boczne planetarne skrzynie biegow (lewa i prawa).
W duzych spycharkach gasienicowych mechanizmy skretu sa b.podobne jak we wspomnianych wczesniej czolgach,ale z roznica taka,ze wprowadzono dodatkowe przekladnie stozkowe na tych planetarnych mechanizmach skretu.O ile sie nie myle,to wlasnie dzieki nim obie gasienice moga pracowac wzgledem siebie przeciwbieznie,a nie tylko wspolbieznie.
Tyle sie dowiedzialem,ale wiecej szczegolow na ten temat narazie nie wiem,bo po prostu nie mam mozliwosci zobaczyc na wlasne oczy jak mechanik.Over :-)

czaki
Fachoperator

  • Posty: 652
  • Rejestracja: 05 Lut 2011 21:48
  • Miejscowość: Cieszyn
  • Pochwały: 6

Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

eRobocze

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej