wibako

Operator Idol ®

Moderator: mechanior

Operator Idol ®

Postprzez rypacz » 19 Lis 2012 00:00

"Operator Idol" jest to program tworzony w Chinach przez Volvo Construction Equipment, na celu ma wyłonić ekooperatora, który w najbardziej efektywny sposób wykorzystuje paliwo. W 2011 r. do konkursu przystąpiło ponad 6 tys. operatorów z tego kraju, co przyczyniło się do wzrostu zainteresowania problematyką oszczędności paliwa i wzbudziło dyskusje na ten temat. Jedną z podstawowych wartości Volvo CE jest troska o środowisko, a przez te zawody demonstruje zaangażowanie w kwestie odpowiedzialności ekonomicznej, ekologicznej i społecznej.
http://www.volvoce.com/constructionequi ... uage=en-gb

Sprawdźmy się w Polsce!
Eko-Operator: proste szkolenie

1. Nie używaj bez potrzeby jałowego biegu
Niektórzy operatorzy mają zwyczaj zostawiać maszynę na jałowym biegu. Przychodzą do pracy trochę wcześniej, uruchamiają maszynę, po czym idą napić się kawy i poczekać, aż kabina się nagrzeje. Taki zwyczaj, ale niepotrzebny. Jeśli jest bardzo zimno i trzeba nagrzać kabinę przed pracą, można zaparkować maszynę przy gniazdku zewnętrznym i wstawić do niej elektryczny grzejnik. A jeśli jest to koparka lub wozidło przegubowe z wstępnym podgrzewaniem, wystarczy je włączyć. W ten sposób zużywa się mniej paliwa niż na jałowym biegu (ok. 2 dl mniej na godzinę). Każda godzina pracy maszyny przybliża ją do planowego przeglądu. Kiedy uruchamia się maszynę tylko do pracy, każda godzina jej pracy przeznaczona jest wyłącznie na produkcję,
co podnosi wydajność.

2. Nie pozostawiaj maszyny na jałowym biegu, żeby ją rozgrzać
Kiedy zaczynało się pracować jako operator, technika była inna, olej hydrauliczny nagrzewało się przez uruchomienie maszyny i pozostawienie jej na jałowym biegu. Przy dzisiejszych rozwiązaniach w układach hydraulicznych jest to niepotrzebne, ale, jak wspomniano wyżej, niektórzy operatorzy nadal z przyzwyczajenia zostawiają silnik na chodzie, uważając, że w ten sposób
rozgrzewają maszynę. Jedynym sposobem na rozgrzanie układu hydraulicznego jest uruchomienie odpowiednich funkcji ogrzewania płynu hydraulicznego i komponentów, a w tym celu operator musi znajdować się w kabinie. W czasie zimnej pogody przed pracą trzeba rozgrzać maszynę, ale można to zrobić tylko w trakcie jazdy. Jałowy bieg na nic się tu nie przyda. Nie ma więc potrzeby uruchamiać silnika wcześniej, niż przed samym rozpoczęciem pracy

3. Pomyśl o technice
Doświadczeni operatorzy są bardzo dobrzy. Ale istnieją pewne techniki, które powinni znać, szczególnie, jeśli operator jest przyzwyczajony do pracy na maszynach innych marek. W przypadku Volvo wsiadasz, unosisz łyżkę, zaczynasz lekko ją odchylać, a potem jednym ruchem podnosisz i napełniasz. Można to wykonywać przy niskich obrotach, ok. 1500 lub 1600. Wielu operatorów sądzi, że potrzebna jest pełna moc. W rzeczywistości potrzebują maksymalnej prędkości, a tę osiągają przy 1400 obr/min. To wtedy układ hydrauliczny działa najbardziej efektywnie.To samo dotyczy wozideł. Najbardziej efektywny zrzut odbywa się przy 1200 obr/min; większe obroty powodują tylko większe zużycie paliwa. Dawniej mogło się zdarzać, że bez pełnej mocy maszyna nie chciała ruszyć. Ale nie teraz. Trzeba się nauczyć nowych odruchów i nabrać nowych nawyków. Można zmniejszyć zużycie paliwa i jednocześnie zachować maksymalną produktywność.

4. Używaj odpowiedniego osprzętu
Szeroki wybór łyżek – szczególnie dla ładowarek kołowych. Łyżki pomocnicze, służące np. do odbierania materiału z kruszarek w kamieniołomach. Są one nieco dłuższe od dołu i nieco niższe, ale mają tę samą pojemność. Napełnia się je łatwiej, z mniejszym wysiłkiem i przy niższym zużyciu paliwa.

5. Wspólna praca
Jest bardzo ważna. Tak samo, jak w każdej innej pracy zespołowej – wszyscy muszą rozumieć cel pracy. Wtedy ludzie mogą sobie wzajemnie doradzać w kwestii cyklu roboczego, np.: „Może spróbuj zakręcić tu ciaśniej, zaoszczędzisz odległość” i podobnie. Kiedyś w tartaku, zespołu przekonał się, że jeśli przesuną miejsce składowania drewna gdzie indziej, droga transportowa do miejsca załadunku ulegnie skróceniu. Za każdym przejazdem zarobi się pięć sekund. Kiedy to dodać w skali roku, oszczędza się sporo pieniędzy. Dzięki temu operator może także jeździć odrobinę wolniej i w dłuższej perspektywie oszczędzać paliwo bez uszczerbku dla produkcji.

6. Naucz się pokonywać stres
To wygląda różnie u różnych ludzi. Ale kiedy operator się denerwuje i zaczynają w nim buzować hormony, często chętniej dociska gaz. To niebezpieczne. Po pierwsze, zwiększa zużycie paliwa, ale także może doprowadzić do wypadku. Z własnego doświadczenia wiemy, że w stanie stresu mocniej pociągasz za dźwignie, ale to nie pomaga. Sam sobie zaszkodzisz. Dlatego dla własnego dobra warto nauczyć się pokonywać stres, zachowywać spokój i w razie potrzeby prosić o pomoc.

To 6 wskazówek dla eko-operatora wg. Waddell'a z Volvo Contruction Equipment.
Quiz dla ekooperatorów z Polski.
Kopacze zajmijcie swoje stanowisko na postawiony temat!
*(do wygrania bańka paliwa);>

rypacz
Pomocnik operatora

  • Posty: 70
  • Rejestracja: 14 Cze 2012 15:09
  • Miejscowość: Lgota Wielka/k. Radomska
  • Pochwały: 1

Maszyna: volvo ew 160, volvo ec 210


Reklama

simmet

Operator Idol ®

Postprzez manius » 19 Lis 2012 19:28

temat ciekawy, w polsce raczej nie bardzo trafiony, bo tu każdy ma przepaly..., i jak szef marnie placi,albo założył przepływomierz to operator kladzie na to lache.
odnośnie punktu drugiego, a co z turbina? i olejem hydraulicznym w zimie? tez trzeba rozgrzać/ostudzić.
"A teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu."
Król Julian

manius
Fachoperator

  • Posty: 1025
  • Rejestracja: 16 Maj 2010 12:18
  • Miejscowość: brzesko
  • Pochwały: 17

Maszyna: cat 442d ;)


Operator Idol ®

Postprzez miszka » 21 Lis 2012 20:43

raczej nie wyobrażam sobie nie rozgrzać maszyny przed pracą mam 2 caty 1 ma prawie 17000 godz a 2 prawie 18000 bez większych awarii i tak samo zostawiam je na pare minut na wolnych obrotach przed zgaszeniem inaczej dawno by się rozpadły dotyczy to punktu 1 i 2 cała reszta wykonalna

miszka
Fizol

  • Posty: 25
  • Rejestracja: 02 Lip 2011 12:29
  • Miejscowość: skiereszewo
  • Pochwały: 1

Maszyna: Cat 428c i Cat 432d


Operator Idol ®

Postprzez korba71 » 22 Lis 2012 20:40

Zawsze rozgrzewam maszyne, nawet latem a technika wcale az tak bardzo sie nie zmieniła, 20 lat temu tez były pompy wielotłoczkowe, gasic maszyne mozna u siebie na podwórku, na budowie nie ma takiej opcji jak trzeba byc ciagle w ruchu ile mozna zaoszczedzic paliwa gaszac bez przerwy?? ile ta maszyna pali na jałowych?, pracuje na 6 letniej koparce volvo i w dokumentacji nigdzie nie czytałem o unikaniu używania jałowych obrotów, a grzanie kabiny grzejnikiem to juz całkowite nieporozumienie (niewspomne ze to raczej niewykonalne, oszczedzac paliwo uzywajac energii elek. a skąd ona sie bierze? tez trzeba cos spalić) miec klimatronik i bawić sie w takie gów...dla chinioli to w sam raz oni nie potrzebują kabin, w ogóle nawet łyzek nie potrzebują wydrapią wszystko pazurami, natomiast w sprawie stresu i używania gazu zgadzam sie.Chciałem jeszcze dodac---pracuje teraz przy budowie galerii handlowej w bytomiu ,na budowie sa cztery koparki dwie ładowarki dwa spychy ,walec i kilka czteroosiek ,ciekawe jakby wszyscy sie zjechali pod rozdzielke i podłaczyli sobie piecyki w maszynach ,przez takie gadki zamiast sie rozwijac cofamy sie ,a najbardziej krzycza o ekologi ci co najwiecej zurzywaja wszystkiego ,czesac biedaków ze wszystkiego a jak sie nie da wmawiac głupoty .

Awatar użytkownika
korba71
Fachoperator

  • Posty: 2158
  • Rejestracja: 10 Sty 2011 22:38
  • Miejscowość: Chorzów
  • Pochwały: 43

Maszyna: volvoec210blc


Operator Idol ®

Postprzez rypacz » 04 Gru 2012 05:02

Zgadzam się iż każdy operator ma ostre, odgórne restrykcje jeśli chodzi o racje paliwowe, ale pytam luźno jakie sposoby lub techniki pracy moglibyśmy podpowiedzieć sobie na wzajem by palić najmniej. niektórzy są operatorami własnych maszyn, tu znaleźliby pomoc jak maksymalnie racjonalizować tą skromną stawkę za godzinę pracy koparki. powyższych podpunktów nie komponowałem ja, są to materiały opublikowane przez magazyn "spirit" z którymi też nie do końca się zgadzam, lecz z Wami iż zawsze należy dać 5 min dla maszyny. dyskusja zaczyna nam uciekać w politykę, a miałem na myśli iż wyniknie z tego mała burza mózgów operatorów chętnych by udoskonalać swoją prace, podpowiadać świeżakom, oszczędzać złotówki i środowisko oraz krótka dysputa wad i zalet powyższych punktów.

Jako kolejny punkt, mogę dodać od siebie:

7) przy załadunku czołowym z pryzmy warto zruszyć urobek zaciągając go do tyłu bądź ściągając z góry tylną łyżka. zęby łatwiej wgryzają się w materiał, jest to duże ułatwienie pracy dla operatora, a maszyna nie potrzebuje tyle mocy by wbijać się w spulchniony grunt, co w uleżany i zbrylony materiał.

rypacz
Pomocnik operatora

  • Posty: 70
  • Rejestracja: 14 Cze 2012 15:09
  • Miejscowość: Lgota Wielka/k. Radomska
  • Pochwały: 1

Maszyna: volvo ew 160, volvo ec 210


Operator Idol ®

Postprzez manius » 04 Gru 2012 17:19

Tak, tylko ze tyłem ci dluzej schodzi i musisz co 2-3 łyzki sie obracac i manewrowac tylna łyzka (a wtedy tez tracisz paliwo i czas), a kiedy auto czeka to nie jest dobry sposob, próbowałem tego, ale z czasem nauczylem sie tak pracowac przodem, ze tez bez uzycia wiekszej mocy nabieram tyle ile mi potrzeba, nawet z ulezanej pryzmy/hałdy.
"A teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu."
Król Julian

manius
Fachoperator

  • Posty: 1025
  • Rejestracja: 16 Maj 2010 12:18
  • Miejscowość: brzesko
  • Pochwały: 17

Maszyna: cat 442d ;)


Operator Idol ®

Postprzez korba71 » 04 Gru 2012 18:57

Zalatuje mi tu wiedzą wyjeta zywcem z ksiazki, czytam kolego twoje posty i widze samego siebie kiedyś :D gazu trzeba niekiedy dodac, koła musza zabuksowac maszyna musi poczuc obciazenie, tak jest skonstruowana jak napisał manius na wszystko jest wygodny sposób ale kazdy operator pracuje inaczej a powiem ci ze najwiecej oszczedzają paliwa ci co chca je zabrac do domu :mrgreen:

Awatar użytkownika
korba71
Fachoperator

  • Posty: 2158
  • Rejestracja: 10 Sty 2011 22:38
  • Miejscowość: Chorzów
  • Pochwały: 43

Maszyna: volvoec210blc


Operator Idol ®

Postprzez rypacz » 04 Gru 2012 23:44

w sumie tak, podałem ten przykład ponieważ czuje że maszyna pali najwięcej gdy musi wgryzać się w hałdę, jeździć pod obciążeniem, mieć włączony reduktor. gdy pracuje na kołach, na skrzyni, ogólnie przednim osprzętem. To na pewno potwierdza się na wielką skale kiedy w kopalniach na duże wozidła ładuje się dużą koparką przedsiębierną, a nie ładowarką czołową.
Bilansując nasze opinie należy dbać by maszyna miała zdrowe zęby, to na pewno pomoże walczyć maszynie ze zmarzlinami, bądź nieskruszonymi pryzmami.
p.s. puenta korby bardzo trafiona:D

rypacz
Pomocnik operatora

  • Posty: 70
  • Rejestracja: 14 Cze 2012 15:09
  • Miejscowość: Lgota Wielka/k. Radomska
  • Pochwały: 1

Maszyna: volvo ew 160, volvo ec 210


Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

nazwa

tekst alternatywny × Nie pokazuj więcej