Strona 1 z 2

Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 11 Mar 2013 20:27
przez Bordoirs
Mam takie pytanie do panów "Speców":
Na jakiej zasadzie działa Ride control? (tak to się nazywa w cat'ach, w jcb nie wiem jak to się fachowo nazywa - ja osobiście mówię "pływająca łyżka" - ale to nie jest chyba prawidłowa nazwa :P)
Słyszałem różne teorie; coś o jakimś akumulatorze hydraulicznym... a jak jest faktycznie głowie się od dawna i nie wiem :P

Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 11 Mar 2013 20:29
przez owczarekniemiec
Poszukaj poszukaj na forum jest ładnie opisane :)

Re: Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 11 Mar 2013 21:32
przez Bordoirs
no kopałem, kopałem ale nie wykopałem nic na ten temat...

Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 11 Mar 2013 21:55
przez dawidg2
SRS w JCB, amortyzacja ramienia na nierównościach.

Re: Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 12 Mar 2013 21:20
przez Bordoirs
Wiem już mniej więcej o co chodzi z tym akumulatorem hydraulicznym. Mianowicie że, jest napełniony gazem (azotem).
Wiem jak wygląda - kojarzę że faktycznie wiele razy oglądałem go pod koparą i zastanawiałem się co to :p
Tylko dalej nie wiem na jakiej zasadzie faktycznie cała instalacja działa. Mogę się tylko domyślać.
Poprawcie mnie jeśli się mylę czy to jest coś na zasadzie poduszki powietrznej w młocie?
Jeśli ktoś ma chwile się nad tym głębiej roztrząsnąć to bardzo proszę o uświadomienie mnie, bo moja wrodzona ciekawość mnie zabija :P

Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 12 Mar 2013 21:30
przez dawidg2
Tak, w środku jest gaz, jak wiadomo gaz jest ściśliwy więc się poddaje pod ciężarem, a olej/ciecz jest nie ściśliwa.

Re: Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 12 Mar 2013 22:36
przez Bordoirs
Więc sprężanie gazu odbywa się bezpośrednio w akumulatorze czy jest jakieś inne urządzenie w którym to się dzieje?

Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 12 Mar 2013 22:39
przez dawidg2
bezpośrednio w nim.

Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 16 Mar 2013 03:10
przez mechanior
akumulator jest wstępnie naładowany azotem pod ciśnieniem odpowiednim do obciążenia występującego w układzie
w przypadku CATa jest to 18-19 bar
podczas jazdy azot ma się uginać (sprężać) pod ciśnieniem wywołanym ciężarem łyżki

Re: Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 20 Mar 2013 21:51
przez Bordoirs
Fajnie. Dzięki za wyjaśnienia :) Lubie wiedzieć jak co działa :P
A takie dodatkowe pytanko:
Czy można tego używać pod obciążeniem, np. wioząc paletę pustaków? Nie rozwali akumulatora albo coś?

Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 20 Mar 2013 22:47
przez mechanior
CAT nie zaleca pracy z włączonym RIDE CONTROL
wg zaleceń ma być używany przy przejazdach
czujnik ciśnienia który jest zamontowany w bloku zaworowym układu odcina akumulator gdy ciśnienie skoczy zbyt wysoko (nie pamiętam do jakiego poziomu ale niezbyt wysoko) więc i tak nie działa pod dużym obciążeniem...

Re: Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 22 Mar 2013 21:09
przez Bordoirs
Zakładam że JCB będzie podobnie zalecał?

Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 22 Mar 2013 23:00
przez dawidg2
U mnie w DTR pisali że do precyzyjnej roboty na widłach wyłączać. Praktycznie to ja mam prawie zawsze włączoną amortyzację, z tego zwględu że dużo się przemieszczam. Woziłem gruz z daleka to miałem włączony, przy odśnieżaniu też cały czas włączona jest, na widłacz trylinkę przewoziłem na paletach to też na amortyzacji.

Szkoda że nie ma tak jak w dużej ładowarce Volvo że się włącza automatycznie po przekroczeniu pewnej prędkości jazdy.

Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 23 Mar 2013 01:09
przez mechanior
w koparko-ładowarkach CAT jest tryb AUTO (w maszynach z automatyczną skrzynią bo te mają komputer i czujnik prędkości), wtedy RIDE CTRL włącza się powyżej 9km/h (można przestawić w ustawieniach kompa za pomocą adaptera), prawie wszystkie duże ładowarki wyposażone w system amortyzacji mają opcję AUTO

z tego co wiem na temat JCB i systemu SRS (głównie z tego forum) to właśnie w JCB można używać SRS podczas pracy czyli z ładunkiem na łyżce

Re: Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 23 Mar 2013 15:33
przez Bordoirs
mechanior napisał(a):czujnik ciśnienia który jest zamontowany w bloku zaworowym układu odcina akumulator gdy ciśnienie skoczy zbyt wysoko (nie pamiętam do jakiego poziomu ale niezbyt wysoko) więc i tak nie działa pod dużym obciążeniem...


Jeśli chodzi o CAT'a (432D) to wiem że dało się jeździć z RIDE CONTROL wioząc np. paletę kostki i wcale się nie wyłączał.

Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 23 Mar 2013 19:18
przez mechanior
pod warunkiem że działa czujnik...
ale generalnie chodzi o skoki obciążenia przy przejazdach przez nierówności więc mogłeś tego nawet nie zauważyć

Re: Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 07 Lut 2021 11:43
przez mazda323c
mechanior napisał(a):CAT nie zaleca pracy z włączonym RIDE CONTROL
wg zaleceń ma być używany przy przejazdach
czujnik ciśnienia który jest zamontowany w bloku zaworowym układu odcina akumulator gdy ciśnienie skoczy zbyt wysoko (nie pamiętam do jakiego poziomu ale niezbyt wysoko) więc i tak nie działa pod dużym obciążeniem...

Dziwne bo na filmie reklamowym ładowarka CATa jedzie z pełną łychą piachu.

Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 24 Lut 2021 23:47
przez mechanior
Człowieku, naprawdę? FILM REKLAMOWY jako dowód na osiągi? :mrgreen: Czyścisz zęby czarną pastą i myjesz włosy szamponem od Kurdejowej? :lol:

Re: Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 25 Lut 2021 19:31
przez mazda323c
mechanior napisał(a):Człowieku, naprawdę? FILM REKLAMOWY jako dowód na osiągi? :mrgreen: Czyścisz zęby czarną pastą i myjesz włosy szamponem od Kurdejowej? :lol:
To twoim zdaniem lepiej szpadlem i taczką przetransportować :lol:

Pływająca łyżka, a.k.a. RIDE CONTROL

PostWysłany: 28 Lut 2021 17:02
przez mechanior
a jaki związek ma to co napisałeś z tematem? co ma szpadel do filmu reklamowego z ride control?
:crazy: