Strona 1 z 2

Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 05 Wrz 2014 20:27
przez ksieciunio
a to alternatory CAT maja szczotki '?Myslalem ze montuja tylko bezszczotkowe .

EDIT:
Temat wydzielony z innego wątku dlatego może wydawać się trochę chaotyczny.

Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 05 Wrz 2014 20:30
przez mechanior
Do tej pory takiego nie spotkałem...

Brak ładowania

PostWysłany: 05 Wrz 2014 21:02
przez ksieciunio
Mam jednego na zbyciu 24V ,budowa przypomina dynamo rowerowe.

Brak ładowania

PostWysłany: 05 Wrz 2014 22:46
przez mechanior
Lecisz w kule...

Brak ładowania

PostWysłany: 05 Wrz 2014 23:15
przez ksieciunio
nie lece w kule jak babcie kocham.
jak wroce i niezapomne to wrzuce fotki.ten c15 ktorego robiles powinien miec taki alternator.
kiedys go rozbieralem i nie bylo w nim szczotek,jak to dziala niemam pojecia.

http://www.ebay.com/itm/Caterpillar-Alt ... a0&vxp=mtr

Brak ładowania

PostWysłany: 05 Wrz 2014 23:47
przez mechanior
Okey, taki widziałem, nie miałem pojęcia że jest bezszczotkowy, pewnie działa na zasadzie wzbudzenia pola przez wirujący zestaw magnesów...
To odwrotność konstrukcji i zasady prostego silnika prądu stałego gdzie stojan jest zestawem magnesów stałych.
Taka prądnica żywcem z Trabanta. Co więcej - wróciła idea DYNASTARTERA...

Brak ładowania

PostWysłany: 06 Wrz 2014 08:35
przez ksieciunio
czli dynamo rowerowe :mrgreen:
dynastarter ale chyba w malych silnikach ?

Brak ładowania

PostWysłany: 06 Wrz 2014 10:28
przez mechanior
Taka uproszczona hybryda, na razie czytałem o osobówkach choć i tak jest problem z wytrzymałością paska rozrządu bo ze względu na redukcje hałasu i prostotę montażu w istniejących układach pakują urządzenie w rozrząd a nie na koło zamachowe.
Ale mamy OFF TOP jak z obrazka!!
Przenoszę do STREFY SPECJALISTY.

Re: Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 06 Wrz 2014 20:30
przez Jarewa
Może na zasadzie jak prądnica bez szczotkowa samowzbudna (brak magnesów a wirnik posiada uzwojenia) tak jak przy agregatach prądotwórczych tylko przy takim czymś musi być jeden warunek "równe obroty"

Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 06 Wrz 2014 21:13
przez ksieciunio
ale wtedy musi byc doprowadzone zasilanie do uzwojenia a to wymaga juz ruchomego kontaktu = szczotki.
Jak bede w warsztacie to rozbiore tego altka i porobie jakies zdjecia.

Re: Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 06 Wrz 2014 22:25
przez Jarewa
Nie musi właśnie wirnik z uzwojeniem w takiej prądnicy nie ma szczotek "bez szczotkowy"

Schemat takiej prądnicy na 230v ale nic nie przeszkadza by taka była na 14v.

Image

Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 07 Wrz 2014 18:51
przez mechanior
Wirnik samowzbudny tak jak np w silnikach inwertorowych, trochę inna zasada.
Stałe obroty muszą zostać zachowane tylko gdy potrzebna jest stabilizacja częstotliwości prądu.

Re: Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 07 Wrz 2014 20:00
przez Grześiek
Bezszczotkowy alternator występuje też w traktorze Władimirec t-25 ....

Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 07 Wrz 2014 21:21
przez mechanior
No proszę, ile ciekawych rzeczy można się dowiedzieć...

Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 18 Wrz 2014 23:08
przez vetrieska
bezszczotkowe w CAT robia robote - tylko lozyska padaja od kurzu, a tak to chodzi i chodzi. szczotkowy max 10000h, czesto krocej. wirnik w tym brushless ma taki spory magnesik ktory robi robote w sensie wzbudza. zagadka dla mnie jest regulacja napiecia na wyjsciu -w zwyklym alternatorze regulator robi to wlasnie regulacja napiecia wzbudzenia, tutaj calkiem inaczej. wada tych alternatorow to cena i to, ze nikt tego nie naprawia i czesci brak - tylko rzeczone lozyska mozna wymienic.

Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 18 Wrz 2014 23:52
przez mechanior
Zapewne układ działa tak jak w motocyklu, redukuje napięcie z wytwarzanych 30-120 volt prądu zmiennego w zakresie obrotów silnika do pożądanego 12v za pomocą odpowiedniego układu elektronicznego a potem jest prostowane... główną zaletą jest niesamowita stabilność.
Nie wiem jak dokładnie tutaj ale w motorkach są 3 fazy produkowane przez wielocewkowe uzwojenie stałe - STATOR wokół którego obraca się magnes stały w postaci czaszy.
Napięcie sam sprawdzałem, w niektórych motocyklach sięga 180 volt pomiędzy każdą parą z 3 przewodów wychodzących ze statora.

Image
Image

W przypadku omawianym sytuacja jest odwrotna. Wirnik jest wewnątrz.

Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 19 Wrz 2014 09:50
przez ksieciunio
Czyli tak jak dynamo w rowerze :)
Mam kontakt do firmy która regeneruje tego typu alternatory.
Niestety ale w Niemczech,jednakże koszt to mniej wiecej 1/3 ceny alternatora w Cat.

Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 19 Wrz 2014 20:57
przez mechanior
Musze zapytać gości którzy mi robią alternatory i rozruszniki, naprawiają różne dziwne rzeczy więc może to też?

Re: Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 22 Wrz 2014 08:39
przez Kamal
Bez szczotkowe alternatory małej mocy stosuje się od dawna w motocyklach. W takim alternatorze stosuje się stratny układ regulacji napięcia. Czyli po prostu zwiera się uzwojenia do masy. Małe silniki przemysłowe mają odpalane z rozrusznika mają w koło zamachowe wbudowane takie alternatory. Lambordini, Hatz, Honda. A część firm daje osobne uradzenia napędzane paskiem i spotyka się je w silnika Kuboty tak to wygląda na zdjęciu.Te silniki są powszechnie stosowane w mini koparkach ładowarkach, sprężarkach. Naciąg na srubę M8. Więc widać że to maleństwo.

Image
Image

Chociaż coś mi się o uszy obiło że kombinowali z PWM. Plus tych alternatorów jest taki, że są uniwersalne nadają się zarówno na 12V jak i na 24V To tylko kwestia zastosowanego regulatora. Ale nie widziałem alternatorów bez szczotkowych dużej mocy w silnikach. Oczywiście taki układ stosuje się do agregatów prądotwórczych. Oczywiście jest to układ pracujący bez żadnej kontroli w alternatorze na magnesach trwałych. Im szybciej wiruje tym większe napięcie i prąd produkuje taki alternator. Dlatego też stosuje się go do małej mocy. W końcu tą moc, jeżeli nie ma na nią zapotrzebowania trzeba rozproszyć na ciepło.

Alternatory bezszczotkowe.

PostWysłany: 22 Wrz 2014 22:31
przez sahara73
http://www.hurtowniarozrusznikow.pl/Sta ... EzNTY5MA== tak przykładowo wygląda cewka wirnika ,która jest na stałe przykręcona do obudowy i nieruchoma a tak wirnik http://www.hurtowniarozrusznikow.pl/Sta ... EzNTY4OA== -nie ma tam żadnych magnesów stałych-po prostu cewka wirnika nie obraca się razem z nim co eliminuje konieczność stosowania bieżni i szczotek.Dalej już jak w konwencjonalnym alternatorze czyli regulator ustala napięcie na cewce a tym samym siłę pola magnetycznego działającego na uzwojenie stojana ,dalej są już normalne mostki prostownicze ot i cała "amerykańska mechanizacja".